schuldig tegenover collega's (kolfrecht) + nieuwe vraag!

Hallo,

over iets minder dan twee weken zit het eraan te komen: mijn eerste werkdag. ik werk in de zorg, en dus onregelmatig. ik draai nog geen slaapdiensten. ik werk op een groep met kinderen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen in een logeerhuis. ik werk dan altijd samen met een collega, samen proberen we de groep van 6 tot 8 kids in de structuur te houden en een leuke logeerperiode te bieden.

Alleen daar komt kim door de bocht met haar pasgeboren dochter die het recht heeft om gedurende een dienst van 8uur lekker 2uur op haar g*t te zitten kolven…ben zo bang dat dit scheve ogen gaat geven…

roosteraar en assistent manager heb ik al gevraagt hoe dit nu moet…

ik ga toch zeker niet stoppen met bv omdat ik moet werken? maja kan mijn directe collega (allemaal jonge , vaak nog studerende, meiden die dus totaal geen idee hiervan hebben) toch ook niet zo lang alleen laten met de groep?! hoe ga ik hiermee om?

update 7aug. : Bedankt voor het medenken dusver. tips zijn nog welkom!

Nieuwe vraag: de melk vries ik in in ijsblokzakjes…hoe geef ik deze wanneer ze ontdooid zijn mee naar de gastouder? ik heb al een fles bij de gastouder staan…zoek nu dus iets waar ik de blokjes in kan doen zodat zij de gewenste hoeveelheid in de fles kan gieten… ???

Je kolft geen twee uur achter elkaar. Misschien kan je bv. maximaal een half uur achtereen kolven? Dat is wel te overzien, lijkt me? En misschien kolf je ook wel geen 4x een half uur (en misschien ook wel ;))? Ik zou het in ieder geval proberen.

Ik snap dat je je ‘schuldig’ voelt, heb ik ook last van…maar aan de andere kant is het niet jouw probleem. Je werkgever moet voor een oplossing zorgen als het een probleem zou zijn dat jij twee uur niet op de groep aanwezig bent.

Ik ga over een week of drie weer beginnen met werken en heb ook aangegeven dat ik wil kolven. Zal soms wel lastig zijn (ik werk ook in de hulpverlening), maar ik wil het op z’n minst proberen.

ik werk ook in de zorg, en heb vanaf 3 maanden gewoon weer alle diensten gedraaid.

Ik heb gewoon de meest gunstige momenten gekozen om te kolven (dus geen "vaste"tijden aangehouden, maar gewoon wanneer het werk het toeliet.

Dit betekende soms rondom een pauze (zodat die dus iets verlengt werd) en soms ook net voor en net na werktijd.

Tijdens het kolven las ik vaak leerlingverslagen, notulen en rapporten, en schreef ik beoordelingen enz.

Nu moet ik zeggen dat het kolven mij dus makkelijk afging en dat ik per keer ong 15 min nodig had en dit 2 a 3 keer per dienst deed in het begin…

later werd dit 2 of zelf maar 1 keer.

Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor scheve gezichten, maar als jij laat zien dat jij flexibel bent, zullen anderen dat vanzelf ook zijn…

Succes !!!

Fietje en Nienke alvast bedankt voor de reacties.

Fietje wij hebben ook geen pauzes. als de groep het toelaat drinken we op de groep een kop koffie en we eten ook samen brood ed. de rokers kunnen alleen even roken als de groep bv. buitenspeelt ed. dus zie het niet voor me dat ik dan kan kolven.

maar indd het is een zorg van de werkgever. dacht ms. kan ik iets doen om begrip te krijgen…wat Fietje zegt indd flexibel opstellen en ik dach zelf net nog ms. een mail ed vast rond sturn naar collega’s over wat het kolfrecht inhoudt ed… :think:

Ik werk niet in de zorg maar wel met collega’s :stuck_out_tongue: . Bij de eerste 2 heb ik altijd in de de pauze gekolft, en daar dan nog 5 minuutjes aan vastgeplakt zodat ik ook wat kon drinken oid. Maarja, ik heb wel een handkolf, dus 2 handen nodig…

Nu bij de derde, maak ik dus wel gebruik van het ‘kolfrecht’. Als het bijna tijd is om te kolfen (ik laat er 3 tot 5 uur tussen zitten, dus best flexibel dacht ik zo) kijk ik wanneer het rustig is. Tot nu toe geen rare gezichten van mijn collega’s, máár ik heb wel moeten uitleggen dat ik hier gewoon recht op heb, en het dus geen pauze is.

Gister had ik een collega die niet helemaal begreep wat ik ging doen, want ik ging eerst kolven, en dan naar huis om het flesje melk thuis af te geven: hij "dus je gaat eerst melk kopen, en dan naar huis?’ Uhh, nee kolven, hoe leg je dat dan netjes uit?

Maar flexibel opstellen is inderdaad wel een goed idee. En als je merkt dat je collega’s niet goed begrijpen wat je nou aan het doen bent, kun je altijd nog een mailtje ‘ter verduidelijking’ rondsturen toch?

ik heb gewerkt met iemand die moest kolven. Ik was toen zelf zwanger van Sarah dus misschien hielp dat wel een beetje mee maar ik heb het echt niet als vervelend ervaren! Ik vond het juist leuk dat ze zolang bv probeerde te geven (ze had ook al ouderschapsverlof gehad dus de baby was al ouder dan 6 maanden toen). Maargoed dat kan komen omdat ik zelf ook zwanger was en bv wilde gaan geven.

Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt. Ik heb wel een paar keer in de pauzes gekolft maar ik werkte vaak korte diensten zodat ik het precies haalde met voeden. Dan kolfde ik terwijl ik voedde thuis, 2 vliegen in 1 klap en de productie was voldoende om 1 borst te geven ( dus ook 1 borst te kolven). Misschien kun je dat proberen, voor je weggaat thuis te kolven en te voeden en als je thuis komt weer. Dan hoef je maar 1 of 2 keer een half uurtje te kolven? Maar dan moet jedochter wel voldoende hebben aan 1 borst…?

Emma: dat klinkt opzich ook wel goed alleen moet ik ook 45 min. rijden naar mijn werk, dus ben al met al bij een dienst van 8uur zeker 9 1/2 uur van huis, normaliter zouden dat dus 2 a 3 voedingen zijn…

hahaha ja indd Miranda hoe leg je hem dat uit :oops: hier gelukkig alleen vrouwelijke collegaatjes!

ja dan ist minder idd! Ik was er binnen 15 minuten. En in de auto ga je ook niet kolven hé :slight_smile: (alhoewel, er zijn er wel die het doen, maar ik zelf zou het niet zo prettig vinden…)

Tja ik zie dan nog maar 1 echte oplossing, uitleg geven over het kolfrecht en proberen om 1 kolfsessie niet langer te maken dan 30 minuten, maar je moet je natuurlijk ook weer niet gaan haasten, want dan gaat je productie weer omlaag! Stress werkte hier echt averechts, dan kreeg ik er maar 30 cc uit :wall:

Misschien vinden je collega’s het wel helemaal geen probleem? Ik zou het ze eerst eens vragen. :slight_smile:

Nou, wordt leuk hier morgen: dan sta ik aan de band, dus dat betekent dat ik niet zomaar weg kan gaan. Maar ik heb ook geen voeding meer in de vriezer, en net kwam er (nog) niks uit. Ik hoop dus maar dat ik vanavond nog en flesje vol krijg, en anders is het morgen toch een keer naar huis rijden…

je werkgever kan voor iemand zorgen die je aan de band kan aflossen toch, dat hoort ook bij het kolfrecht

Ja, dat zal nu dus moeten gebeuren… Maar eerder konden we het gewoon met een man minder doen, maar dus niet als ik bij de band sta :stuck_out_tongue:

hallo hallo

mijn dochter is nu ruim een half jaar en ik ben begonnen op 1 juni weer met werken.

ik werk ook in de zorg maar mijn collega’s hebben het allemaal geen probleem gevonden.

ze weten dat je er recht op hebt.

alleen pas ik mij een beetje aan

meestal ga ik daardoor aan de tweede pauze en daarna gelijk kolven

zodat ik niet eerst een half uur pauze heb daarna een half uur op de werkvloer sta en vervolgens weer een half uur weg ben.

dus met een beetje aanpassingsmogelijkheden moet het gewoon goed komen.

maar je moet daarvoor echt niet stoppen hoor echt niet.

succes meid.

ik heb altijd zoiets van ga er gewoon aan beginnen en dan zie je het vanzelf wel hoe het loopt welke problemen je tegenkomt en welke niet…

succes! :thumbup:

Idd, ging hier ook goed vandaag: Ik had aangegeven dat ik rond 10.00uur graag wilde kolven, en iets na tienen vroeg ik of er iemand was die mij even kon aflossen: De unitleider was er ook net, en die zei zelf al: Ohja, je moet even kolven, en vond het heel normaal dat iemand mij even afloste.

En ik had dus helemaal niks aangegeven aan de unitleider he? Dit wist ze nog van mijn vorige keren dat ik bv gaf… En dan ineens kolf ik 200, het meeste wat ik er tot nu toe uit gehaald heb :mrgreen:

Miranda :thumbup: zo’n unitleider! en wow 200 :shock: lekker bezig!

Karen Marieke: ja ik dacht ook al indd flexibel opstellen. nadeel is dat wij gewoon echt helemaal geen pauzes hebben, niemand niet we zijn altijd bij de kinderen…dus daarbij aan plakken is lastig … maar nee reden om te stoppen zeker nog niet in iedergeval niet voor wat Heleen zegt: indd ff aankijken :thumbup: bedankt!

ik heb een mail gestuurd waar ik recht op heb, denkt dat mijn gem. collega 20 is dus echt weet van mijn rechten hebben ze niet…daarbij is de roosteraar ook heel medenkend geweest en heeft de dames op het administratie kantoor, paar deuren verder dan ons, gevraagt of een van hen volgende week af en toe indien nodig mijn collega wil ondersteunen bij het letten op de kinderen wanneer ik moet kolven!

Nu alleen dus een nieuwe vraag, zie bovenaan :think: hahaha zo hou ik jullie bezig :silenced:

Fijn dat de roosteraars zo met je meedenken.

w.b.t. het emegeven van de blokjes, je kunt i.p. alles gebruiken dat een hals heeft doe groter is dan je ijsblokje, en goed afgesloten kan worden.

een grote bidon zou al kunnen volstaan.

zelf gaf ik regelmatig verse flesje mee, en voor he sportadische bevroren flesje gebruite ink een aventfles van 330 cc (daar pasten genoeg klontjes in.

verse melk kan je lang bewaren, dus gekolfte melk van b.v. woensdag, ging evt zaterdag nog mee naar de oppas, en vroor ik dus niet in

Hallo Fietje…ja hoop dag 1 genoeg te kolven om dag 2 mee tegeven…maar omdat ik wisselende diensten draai, avonddiensten, vroegen diensten ed. zal het verschillen hoevaak jasmijn bij mij drinkt en hoevaak bij de gastouder, niet elke dienst duurt nl. even lang… dus heb al wat ingevroren liggen…

een bidon of andere fles is indd een idee! aventflessen hebben die ook zo’n afsluitdop erop ? die onder de speen zit zeg maar?! een bidon? zou ik die eerst moeten uitkoken ed?!

:eh:

die aventflessen hebben idd een afsluitdop.

je kan het speengedeelte vervangen door een rubber afsluitplaatje.

idd, een bidon o.i.d. nemen die tegen een hoge temeratuur kan.

ik begrijp je punt met wisselende diensten, ik probeerde alleen maar diudelijk te maken dat niet elke voeding bevroren meegaat, dus dat het probleem niet voor alle voedingen geldt.

maar uileggen lukt me even iets minder goed, want ik ben erg moe (drukke dienst achter de rug, nu eerst maar slapen)

Ik heb 2 avent flessen (chico trouwens, maar zelfde breedte) en 1 difrax. Ik kolf in de chico, en geef het in de difrax.

Vandaag is Kaeyen naar het KDV, wennen nog dus nog niet zolang. Heb 200ml meegegeven, en de difrax, en hun kijken dan hoeveel ze de eerste keer klaarmaken… Zonde natuurlijk om 150 te maken en hij drinkt niet… Dus vandaar dat ik ook twee flessen meegeef :wink: