Misschien ben ik een van de weinige vrouwen onder ons, maar ik ben dus niet zo’n schoonmaakwonder… :oops:
Ons huis is niet vies, maar opgeruimt is anders… Het is wel eens rommelig zeg maar. Dat, terwijl mijn moeder smetvrees heeft haha.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar vrouwen hier, die wel een schoonmaakwonder zijn… En die een soort van rooster hebben, wat ze elke dag doen… Nu gebeurd er een keer in de week wel wat, en zo af en toe tussendoor, maar gezien we eigenlijk allebei wel druk zijn met van alles, schiet er dus wel eens het een en ander bij in…
Ik ben op zoek naar een rooster waarmee ik door elke dag een uur ofzo wat te doen, toch het huis op orde hou…
Wie o wie heeft zo’n rooster??
Ik lees mee, ben ook geen schoonmaakwonder!
Ikben echt eenverschrikkelijke huisvrouw. Besteed mijn tijd vele malen liever aan kinderen, haken, naaien, bakken…
Flylady (en nestdrang) kregen mijnn huis netjes. Jammer dat de nestdrang verdwenen is
Oja, het gaan om een eengezinswoning, met woonkamer, keuken, hal, en een toilet, op de eerste verdieping 3 slaapkamers en een badkamer. Daarboven is de zolder (vliering) waar ik nooit kom. Ik haat flizotrappen, dus ik kom daar niet.
Ik was/ben ook zo…
maar sinds Benthe haar Allergie(huisstofmijt) bekend is, moet ik wel.
En heb inmiddels een redelijk schema…
Er is hier wel een groepje, maar die zijn al zeer gestructureerd vergeleken met mij…
Misschien kunnen we elkaar gaan helpen en elkaar steunen in ons vernieuwde huishouden?
Ik werk om maandagochtend buitenshuis, dus 's middags hou ik het rustig en vouw meestal de was en ruim wat op.
Dinsdagochtend gaan alle meubels van de kant en stofzuig en dweil ik de hele woonkamer. 'S middags stof ik dan alles.
De ene woensdag ben ik spelletjesmoeder op school en heb dan een uurtje minder. Die week stof en zuig ik de slaapkamer, gang, keuken en trap.
De andere woensdag haal ik de bedden af en stof en zuig ik de slaapkamer. Was dan ook meteen het beddengoed en hang het boven.
Badkamer heb ik (nog) niet, dus die hoef ik niet te doen. Keuken moet hier nog beter, want die is ook nog niet af, dus een beetje een stiefkindje.
Donderdagochtend werk ik ook, dus donderdag woonkamer opruimen en was opvouwen.
Vrijdag weer de woonkamer, alleen gaat dan alleen de salontafel van zijn plek.
Zaterdag en zondag doe ik de rest van de was, omdat we dan goedkoop tarief hebben.
Dat is zo’n beetje mijn schema… o,ja en elke avond de vaatwasser inpakken, dochter pakt hem volgende dag weer uit…
Ja, idd… Dat vergat is dus alweer… Die WAS:S Ik heb dr zoooon hekel aan, maar ik ben 32 uur in week van huis en vriendlief 40 uur… Dan wordt alles in het weekend gewassen en opgehangen, maar vervolgens leggen we alles over een stoel, en strijken ho maar… Ja, als we wat nodig zijn, wat 's ochtends weer stress betekend… Beter zou zijn om elke dag een wasje te draaien, maar dan heb ik weer geen machine vol…
Hmm, hier ook niet echt een schoonmaakwonder. Maar heb wel mn eigen schema gevonden wat voor ons (goed genoeg) werkt
Iedere dag maak ik sochtends na 't wassen, opmaken etc, met een doekje de wastafel etc in de badkamer schoon, dat zelfde doekje gaat door de wc beneden daarna gelijk in de was. (doekjes liggen in de badkamer)
Het aanrecht wordt na het koken gedaan. Kruimels en vlekken veeg je vaak toch al direct weg als je bezig bent.
Dinsdag, donderdag en zaterdag gaat de stofzuiger er doorheen. 1x per week dan ook de dweil, meestal donderdag.
Maandag en donderdag ga ik met een stofdoek door de woonkamer.
Dinsdag en vrijdag gaat er boven een doekje langs de slaapkamers.
Zaterdag krijgt of de keuken, of de badkamer extra aandacht, en gaan de lakens van 't bed af.
De wasmachine draait als er was is. Strijken doe ik zo min mogelijk
Dit is dus de bedoeling :mrgreen: maar dat lukt me echt niet altijd precies zo
Nu ben ik nog alle dagen thuis, maar hoop toch snel weer een baan te hebben, en dan is 't maar afwachten hoe ons schema dan wordt.
De afwas laat ik bijv vaak staan voor de volgende dag, ben toch thuis.
En als ik ergens geen zin in heb, schuif ik 't door.
Hier ook geen schoonmaakwonder maar als ik zin heb, zet ik de hele wc, badkamer, huiskamer of slaapkamers op zijn kop. Maar op een normale dagen maak ik alleen de oppervlakte schoon. Ik schuif niet elke week de meubels.
De was? er wordt hier om de 2 dagen gewassen om de was beperkt te houden. Als het gewassen is, gaat het de droger in… Behalve de kleding van Katie. Die hang ik wel op in der slaapkamer. en vouwen doe ik gelijk zodra het klaar/droog is.
Hier ook geen schoonmaakwonder maar heb wel een eigen schema.
Maandag: was opvouwen van zaterdag en in de kasten leggen, huiskamer/keuken opruimen, stofzuigen beneden en ook dweilen, boodschappen.
Dinsdag: Ander soort klusjes zoals eens een keer ramen lappen of de oven schoonmaken of de zolder eens onder handen nemen. En de wc’s schoonmaken.
Woensdag: wassen, stofzuigen beneden en dweilen, meestal even naar de bieb en boodschappen.
Donderdag: boven schoonmaken incl wieg en wagenbak verschonen van Siem. En om de week ons beddengoed ook en in de zomer elke week.
Vrijdag: weekendboodschappen, stofzuigen en dweilen. Was opvouwen van woensdag en in de kasten leggen.
Zaterdag: badkamer en wc’s schoonmaken (dat doet hub) en wassen en de was ophangen.
En op dinsdag en zaterdag kook ik alle flesjes uit en 1 keer in de week de speentjes erbij.
Strijken doe ik niet, tijd verspilling. De tuin en onderhoud huis doet mijn man.
Doe nu ook nog vaker boodschappen want heb nog verlof en loop 's middags of 's ochtend een rondje met Siem en dan meteen langs de winkels. Zal straks minder worden.
En soms loopt mijn schema in het 100 als Siem niet mee wil werken of er komt visite en dat moet ook allemaal eens een keer kunnen. Of ik ga aan de gang als hub thuis is.
Ik ben net als Lune geen huishoudwonder. Geen zin, geen tijd, uitstelgedrag echt helemaal top dus. :liar: Maar net als haar Flylady ontdekt een aantal jaren terug. Er ging een wereld voor me open. Iedere dag een beetje werkt veeeeeel beter! Soms maar 1 kwartier en als prio hier de keuken. Als die netjes en opgeruimt is werkt dat door in het hele huis. Wasgoed; Mount Washmore…hebben we hier gehad. Nu gaat er (bijna) elke dag 1 wasje in. Het is niet ontstaan in 1 dag en je lost het ook niet op in 1 dag maar wel met iedere dag 1 was draaien!
Klusjes in het huishouden idem. Elke dag iig minimaal 1 kwartier. Mijn keuken is zo goed als fulltime netjes (een nieuwe keuken motiveerde hier ook wel moet ik zeggen). En soms hik ik zelfs tegen dat kwartier op maar dan zet ik mijn kookwekker aan en die op een kwartier en ik verbaas me dan over wat ik in 1 kwartier gedaan krijg. Prio 1 is de rommel wegwerken. Rommel kun je nl niet netjes laat staan schoon houden. Je loopvlakken in woonkamer en hal etc netjes houden (stofzuigen/dweilen) zodat je blijft zien dat je vooruitgang boekt. Spullen een vaste plek geven in de kast waar het hoort etc. Een vast moment om dingen als afval weg te gooien, oud papier (hier gaat dat met de regelmaat van het legen van de containers).
Op Flylady de site zul je een stappensysteem vinden waar je mss wel mee uit de voeten kunt. De basis daar is een ochtend en een avond routine. Met de nadruk op routine en het mag niet te lang duren die routine. Iets simpels als in de avond voor het slapengaan de vaatwasser aanzetten en in de ochtend weer uitpakken. In de avond jezelf verzorgen (heeeeel belangrijk) en je kleren voor de volgende dag klaarleggen zodat je ochtendspits minder gehaast is. Dingen voor de volgende dag klaarleggen. Voor jezelf ook nagaan of je een ochtend of een avondmens bent. Vaste bedtijd hanteren (oeh die was voor mij heeeeel moeilijk aangezien ik een avondmens ben :silenced: ) betekend hier voor mij dat ik om 23.00 uur ga slapen. Mijn lijf raakt er aan gewend en ik slaap ook redelijk snel in dan omdat de regelmaat er is. In de ochtend lag ik het liefste zo lang mogelijk in bed. Tot ik erachter kwam dat het echt heeeeeel fijn is wanneer ik een kwartier eerder opsta. Zo heb ik een kwartier voor mezelf! Ik kan rustig koffie drinken, ontbijten, me aankleden ed voor de ochtendspits start. De vaatwasser is dan ook uitgepakt en staat dus leeg klaar voor wat er die dag allemaal volgt. Menuplanning is mijn laatste uitdaging nu. Iedere week schrijf ik op mijn whiteboard wat ik wil gaan eten. Daar doen we de boodschappen dan ook voor. Minder tripjes naar de supermarkt en ik hoef niet elke dag te bedenken wat we gaan eten. Hik minder aan tegen het koken want alles is in huis. Sommige dingen kan ik zelfs een dag van tevoren voorbereiden zoals bv lasagna. Hoef ik het na een drukke planning enkel nog de oven aan te zetten en eten we toch een beetje verantwoord. :mrgreen:
Alles valt en staat met routine. Jullie werken beide, dus de week is wat dat betreft ook vol met routine qua tijden. Dat betekend dat je om die tijden heen je ‘thuiswerk/huishoud routine’ gaat bouwen. Niet gelijk 5 dingen in je routine inbouwen. Maar je begint bv met 1 ding; op tijd naar bed en je kleren klaarleggen voor de volgende dag. Gaat dat een maand goed; komt er de vaatwasser bv bij. Tot je merkt dat ook dat weer als ‘vanzelf’ gebeurd. :thumbup: Niet in 1 dag/week etc proberen op te lossen dat niet ontstaan is in 1 week. Ja een keer crisiscleanen kan maar je kweekt daar een huishoudburn out mee wanneer je zo elke week je huishouden wilt bijhouden. Elke dag een klein stukje en voor je het weet denk je jemig ik heb deze week al 2 x de stofzuiger door de kamer gehaald. :mrgreen:
Hier nog een FLYlady fan! Kijk eens op http://www.flylady.net. Er is een Dutch Fly babes groep op Facebook!
Ik lees even mee, ben op het moment ook zoekende naar een nieuw ritme aangezien kleine man in het nieuwe schooljaar ook naar school gaat en ik dan 2 dagen kinderloos ben en toch m’n tijd nuttig wil gaan besteden.
Wat Rhiannon schrijft over een vast ritme iedere ochtend en avond ben ik het helemaal mee eens.
Toen ik zwanger was las ik vaak verhalen over kersverse moeders die pas in de namiddag tijd hadden om zichzelf fatsoenlijk aan te kleden en het huis was een rommel.
Dacht: dat gebeurt mij niet als de baby er is! Wil echt niet een slonzige moeder worden.
En dat is tot op heden ook nog niet gebeurt :lol: Meteen na de kraamweek ben ik begonnen met het schoonmaakschema hierboven en iedere ochtend het zelfde ritueel.
(bedden openslaan, gordijnen open, ramen open om te luchten, vieze luiers uit de luieremmer halen en een nieuwe zak er in doen, luiers bijvullen, wieg rechttrekken, spuugdoekjes verzamelen en in de was doen, flesjes omspoelen en schoonmaken, flessenverwarmer verversen van water, hond uitlaten, aankleden, was verzamelen etc etc)
Dat als ik dat ‘allemaal’ al gedaan heb begint de dag gewoon goed.
Ik heb een hele poos terug het boek ‘De huishoudcoach’ van Els Jacobs geleend via de bieb (en later zelf gekocht :mrgreen: ) en dat heeft hier goed geholpen.
Ik heb niet alle stappen uit het boek gevolgd, en tja qua administratie en overtollige rotzooi zou het beter zijn als ik weer bij het begin zou beginnen maar het hielp wel om dingen op een rijtje te zetten. Het boek volgt voor een groot gedeelte het flylady-principe en je werkt echt stapje voor stapje. Zomaar rigoreus gaan schoonmaken is zinloos, je zult eerst op moeten ruimen bijvoorbeeld.
kom er nu wel achter dat het sowieso een goed idee is om weer in het boek te gaan lezen, ik ben m’n ritme ook een beetje kwijt. Had op zich alles redelijk op de rit, op bepaalde dagen werden bepaalde dingen gedaan, maar soms loop je tegen andere dingen aan waardoor je planning in de war geschopt wordt…
Afijn, ik blijf dus even meelezen hier :mrgreen:
Hier nog een meelezer. Ben nu niet thuis. Zit op mijn mobiel. Maar vanavond kom ik meeschrijven!
hier ook een slechte huisvrouw, ik ben liever een leuke mama
ik heb allerlei schema’s geprobeerd maar dat werkt niet. Hier is het probleem dat ik het gewoon niet ’ zie ’ ik mis de randjes en hoekjes. en is het meestal mijn moeder die tegen me zegt dat ik echt mijn ramen eens moet gaan zemen.
ik stofzuig elke dag en dweil om de dag . En als het dan schoon is denk ik : jaaaaaaaaaaaa ik zie verschil , nu ga ik het bijhouden om vervolgens alles weer te laten versloffen
:mrgreen:
@Mam van 2 wrote:
hier ook een slechte huisvrouw, ik ben liever een leuke mama
Leuke opmerking voor de mama's die wel graag schoonmaken of het wel goed bijhouden. :think:
@Mutsie86 wrote:
@Mam van 2 wrote:hier ook een slechte huisvrouw, ik ben liever een leuke mama
Leuke opmerking voor de mama's die wel graag schoonmaken of het wel goed bijhouden. :think:
pffffffffffff tis maar net hoe je dat op wilt vatten ... je kan overal wel over zeuren .
Ik bedoel het niet eens zo man . Je ziet mij toch nergens zeggen dat mama's die poetsfreak zijn slechte moeders zijn ????
@Mam van 2 wrote:
@Mutsie86 wrote:@Mam van 2 wrote:hier ook een slechte huisvrouw, ik ben liever een leuke mama
pffffffffffff tis maar net hoe je dat op wilt vatten ... je kan overal wel over zeuren .
Ik bedoel het niet eens zo man . Je ziet mij toch nergens zeggen dat mama's die poetsfreak zijn slechte moeders zijn ????
Ik heb toch ook niet gezegd dat jij poetsfreaken slechte moeders vind?
en ik zeur niet hoor, viel me gewoon op. Dat is echt zo'n zin wat je van te voren kunt bedenken:dit kan anders overkomen.
En om nou meteen zo heetgebakerd te reageren, tjongejonge zeg :eh:
zullen de hormonen wel zijn
nou ja het is gewoon geen discussie waard. Ik bedoelde het niet zo .