Dat is overigens het fijnste aan het flylady gebeuren. Ik doe hier bv elke dat het toilet en de badkamer zodat ik lekker een fris toilet en wastafel heb. Doe ik het een dag niet omdat het ritme het niet toelaat; helemaaaaal niet erg want het is nooit ‘echt vies’. :mrgreen:
Al vermoed ik overigens wel dat je een relaxtere (niet perse betere) mama kunt zijn wanneer je niet jezelf helemaal gek maakt omdat je en niet goed bent in opruimen maar ook eigenlijk niet tegen zooi kunt. De gulden middenweg maakt je dan vermoed ik wel degelijk een ‘leukere mama’ in de zin dat je beter in je vel zit. Juist dat kwartier in de ochtend voor je eigen ochtendroutine (incl jezelf aankleden ed en mss zelfs een pietsie make up zodat je je ‘meer’ vrouw voelt :inlove: ) kan je humeur zooooveel goed doen. :thumbup:
En ramen lappen…zo’n toffe klus die eigenlijk vreselijk veel werk is en hier ook niet vaker dan 2 x per jaar gebeurd. Eigenlijk zou ik voor het buitenwerk een glazenwasser moeten hebben want als ik op mijn man moet wachten…die ziet het ook niet.
Ik ben ook zo’n type die echt in een rommelig huis leeft. Hier is het ook de stofzuiger erdoorheen, alles wat ik tegenkom beslis ik dan wel wat ermee moet…
Heb toch wel gaandeweg wat routine ingebouwd, en wat ik een tijd geleden een keer hoorde, heeft me goed geholpen: Het schijnt dus zo te zijn dat een mens 3 weken nodig heeft om ergens aan te wennen, zoals een nieuwe routine. Veel mensen denken binnen een week al helemaal in het ritme te zitten, maar verander je wat of sla je een keer over, zit je zo weer in je oude ritme…
Dat wetende ben ik dus consequent elke avond na het eten, de vaatwasser gaan in ruimen. Mijn vriend deed dan de kids naar boven, en tegen de tijd dat ik het aanrecht schoon had, waren hun ook klaar… Nu zit dat zo in ons systeem, is lekker duidelijk, dat ik denk dat we dit met veel meer dingen moeten doen.
Helaas dacht ik dit ook met de was: het wasrek staat op zolder,en ik kom daar liever niet (vlizotrap. ) Maarja, de was stapelde zich op, want mijn vriend deed wel de was en hing hem op, maar vouwde vervolgens niet… Ik had me voorgenomen dus iedere dag een was te draaien, op te hangen, en vervolgens de inmiddels droge was op te vouwen, sorteren en mee naar beneden opruimen. Dit ging een kleine week goed, tot mijn vriend vrij was, en hij de was deed. De dag erna vergat ik het, de dag erna had hij weer een was gedaan… Kom ik de 4e dag boven, ligt me daar een stapel!! Had hij de droge was dus niet mee naar beneden willen nemen omdat ie nog niet gevouwen was… Maar dit schiet ook niet op dus…
i gave up… ben lid van de clubvanslechtehuisvrouwen… google er maar eens op. Heerlijk om er te lezen dat we met zovelen zijn…
Toen ik het ging accepteren, viel er druk weg en sindsdien ben ik wonderlijk genoeg in staat de boel redelijk draaiende te houden. Alles heeft nu een plek en voor de belangrijkste dingen heb ik wel een soort van routine. Maar voor evenzoveel dingen niet en quess wat… boeien! die doe ik als ze me beginnen op te vallen en ja, dat is dus als ze echt vuil zijn. Maar verder… ach.
besteed mijn tijd ook liever aan de kinderen en aan kokkerellen… :thumbup:
Flylady… absoluut flylady. Ik klungel al jaren aan volgens haar methode en soms gaat dat wat beter en soms wat minder goed, maar nooit meer is het zo vreselijk hier in huis dat ik er haast wanhopig van wordt.
Wat mij betreft een aanrader dus!
flylady is leuk… maar na dagelijks te lezen “shine your sink” was ik daar ook wel dwars van… ik ga minstens 3x per week naar bed met een gootsteenzeef nog vol met afgespoelde etensrestjes en eerlijk gezegd… lekker belangrijk…
Ik doe de wc’s, ik doe de was dagelijks en we zorgen voor een redelijk schoon aanrecht. Maar verder moet je niet kijken… de badkamer is wekelijks een horrorbende van opgedroogde tandpasta, verdwaalde vuile sokken, opgepropte handdoeken en ladingen haar en stof van het afdrogen… dat ruim ik op als ik zin heb en das helaas niet heulll vaak… :shifty:
Bedden verschonen doe ik wel redelijk elke week op schema… maar verder.
Neuh… geen ideale huisvrouw, sterker nog, als ik geen zin heb in stofzuigen, dan veeg ik de rommel zo onder de bank…
Maar de clou van flylady gaat natuurlijk ook veel verder dan dat hè Cell. Het gaat erom dat je bepaalde routines op leert bouwen. Het gaat echt niet om die gootsteen…
snap ik hoor Deb… t was meer gekscherend bedoeld… hoewel ik qua mailtjes lezen wel echt flauw was van “shine your sink”
Net als het klaarleggen van kleding en het elke ochtend aankleden inclusief schoenen… nope… doe ik nog never niet. Ik doe aan waar ik zin in heb en schoenen gaan pas aan als ik weg moet en weer uit als ik binnen kom.
Wat ik wel doe a fly lady is het dagelijks oppakken van een hotspot… hup kookwekker aan, 10 minuten en dan is het sloes. Voor de belangrijkste dingen heb ik een routine. Wc’s, de was, de bedden, dagelijks stofzuigen met de franse slag, koken en de keuken opruimen voor ik naar bed ga. Maar de rest… ik vind het blijkbaar gewoon niet boeiend genoeg om er echt een issue van te maken. Dus let go en sindsdien doe ik ws ongemerkt en ongepland nog meer dan ik ooit deed. Ik vind mezelf een beroerde huisvrouw. Maar toch durf ik hier zo iedereen uit te nodigen en dan schaam ik me niet. Dus voor mij was zelfacceptatie als slechte huisvrouw het belangrijkste om een iets betere te worden :mrgreen:
Ja, mailtjes van Flylady, die ontvang ik niet meer. Behalve dan de Sneak Peak voor de week. Daar staat eigenlijk alles voor die week in en dat is meer dan genoeg wat mij betreft
De truc van Flylady (en van alle andere schoonmaakgoeroe’s natuurlijk ook) is gewoon dat je eruit haalt wat voor jou werkt. Dat je een bepaalde routine opbouwt die voor jou en jouw situatie werkbaar is. Waar je je goed bij voelt. De een voelt zich goed bij een huis wat op zicht schoon is en de volgende voelt zich pas goed als het huis aan alle kanten blinkt.
Waar Flylady mij wel enorm mee geholpen heeft is het “niet zeuren, maar doen” principe en het “niet uitstellen wat je maar gedaan kunt hebben” principe. Voor mij toch altijd wel valkuilen geweest (en nog weleens), maar nu kan ik mezelf ook redelijk snel weer tot de orde roepen :lol:
Oef wat je zegt Deb! Niet denken maar doen! Dat was hier zoooo nodig. Ik hikte altijd maar overal tegenaan. Werd idd wanhopig wanneer ik weer ergens een zooi zag, of een vuile badkamer, een volle wasmand. Nu is het meer; sjips er zit weer was in de wasmand, laat ik vandaag een was extra draaien en morgen nog 1 extra en dan is de mand weer leeg. En hoeveel extra tijd heeft het me dan gekost op een dag? Kwam erachter dat de was erin doen; 2 min kost, dan door naar de droger; 1 minuut. Opvouwen van 1 was uit de droger? Nog geeneens 10 minuten. :shock: Terwijl als ik die wasmand dan zag dacht dat ik er ‘weer 3 dagen zoet mee zou zijn’. :shifty: Sterker nog, vaak als ik bv nog 10 minuutjes over heb voor ik naar de PSZ mag pendelen dan besteed ik die tijd spontaan aan een hotspot. Dat was eerder echt zooo not me. :lol:
Ik heb hier geen strak schema, en hier was het vooral ook acceptatie dat sommige dingen misschien iets minder schoon en netjes zijn dan ik zou willen.
Op maandag of woensdag doe ik de bovenverdieping, stoffen en stofzuigen. Soms zit er dus een week tussen, en soms dus ook 1,5 week. Bedden verschonen doe ik elke 1,5 week. De ene keer ons bed, de andere keer de bedden van de meiden.
WC’s gebeuren hier om de dag, manlief doet daar aan mee. Soms gebeurt het heel uitgebreid, maar ik heb ook de light-versie: even met een schoonmaakdoekje en chloor. En dan doe ik alleen echt de wc en de vloer. Als ik de wc boven doe, neem ik altijd een stukje van de badkamer mee. Dan weer de wastafel, dan weer het bad en dan weer de douche etc. Zo raak ik alles wel een keertje aan.
De keuken probeer ik elke avond te doen, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar niet altijd zin in heb. Even de boel in de vaatwasser, doekje over de tafel en het aanrecht en dan neem ik elke keer nog iets mee: een kastje, de deurtjes, een la, de achterwand etc. Zo ben ik niet al teveel tijd kwijt en gebeurt alles wel een keertje.
Stofzuigen hier elke dag, behalve de dagen dat er niemand thuis is. Bij het stofzuigen neem ik, mbv het stofborsteltje, ook elke keer wat meubels mee. Sinds ik op die manier stof, is het hier veel netter.
Mijn truc is dus vooral grote klussen in kleine, hapklare brokken verdelen. Dan zie ik niet tegen zo’n enorme klus op, die ik vervolgens 4 weken uitstel.
De was doe ik veel in het weekend (dan gaan er wel 4 tot 6 wassen doorheen) of 's nachts. Ik zet de machine dan op de tijschakelaar, zodat 'ie rond 6.15 klaar is. Dan start ik de dag om 6.30 met de was ophangen. Geeft mij ook altijd het gevoel dat ik al heel veel gedaan heb!
Boodschappen doe ik altijd op woensdagochtend, dan is er ook markt waar ik m’n groente en fruit haal. De rest van de boodschappen doet manlief op zaterdag. Ik maak een weekplannning met wat we gaan eten, dus ik hoef eigenlijk zelden nog tussendoor naar de winkel. Scheelt voor mij enorm, want ik heb een hekel aan boodschappen doen.
In de huiskamer heb ik 2 dienbladen staan, waarin alle losse troep verzameld wordt. Als die zo’n beetje overstromen, dan spit ik het door en gooi alles weg wat weg moet, en de rest ruim ik weer op. Hierdoor blijft de rest netjes, omdat ik alles in die dienbladen knikker.
Enneh…een geheel andere optie? Een hulp in het huishouden? Toen wij nog allebei (bijna) fulltime werkte, had ik ook een hulp. Heerlijk als je thuis komt en de boel is schoon en fris! Ook later heb ik nog een aantal keren een hulp gehad, dat was mij het geld wel waard. Nu zijn mijn beide kinderen op school zijn, heb ik genoeg tijd om het weer zelf te doen.
De slaapkamer en overloop zijn nu in ieder geval netjes, dus dat wordt vanaf nu wekelijks bijgehouden. Nu zo nog even stofzuigen, wc schoonmaken en dan heb ik het voor vandaag wel weer gehad denk ik…
Ik wilde vandaag opruimen zodat ik morgen alleen hoef te stofzuigen en stoffen…
Maar was met half uurtje al klaar :shock:
Dan maar wasje doen, hoeft dat morgen niet…
Wordt ooit nog wel wat
Ik hoop dat ik het vol kan houden… Nu wel last van mn rug, maarja, misschien moet ik dan ook niet in mn uppie gaan slepen met een lodzware tweepersoons matras haha… Zal mij benieuwen of het vriendlief opvalt… Kan haast niet anders…
In het kader van andere klusjes: heb Siem’s kamertje opgeruimd. Kind slaapt in een 2 bij 2 kamertje maar heb gemerkt dat je er ongemerkt veel troep instouwt 8) :lol:
Zijn ledikantje lag vol met kraamkado’s en maat 3 luiertjes (van luiertaarten) Dus dat allemaal opgeruimd. Kleertjes uitgezocht op maat en maat 62 alvast in de kast gelegd/gehangen. Maat 56 ligt in de commode zodat niets door elkaar gaat.
en maat 50 en te kleine kleertjes opgeruimd Gaat zo snel…
Heerlijk zeg nu alles goed ligt en opgeruimd is :dance:
Wisje kewl he dat het soms zomaar ineens toch enorm meevalt wat het kost qua tijd! :mrgreen: :thumbup:
Hier had ik afgelopen week visite en er waren 2 kids (1 de mijne 8) ) die met schoenen en al onder ons dekbed waren gekropen om verstoppertje te doen. En met mijn dikke buik vind ik het bed verschonen nu echt bagger. Daar hikte ik dan ook al even tegenaan…en manlief boeit het niet zo natuurlijk sjucht. Het idee dat er 4 straatschoentjes in mijn bed hadden ‘gelegen’ stond me meer tegen dan het bed verschonen. :lol: Dus heeeerlijk weer onder een kersvers dekbedje en echt ik was binnen het kwartier klaar met afhalen en opmaken! :dance:
ik vond flylady lastig omdat het veelal engels was/is. Ik heb nu een boek van de huishoudcoach, en daar krijg je maandelijks een mailtje met tips, maar verder dus niks.
Ik vind dat een fijn systeem, en het heeft heel veel raakvakken met flylady.