schoolwerk onderhouden tijdens de vakantie

In de laatste mailing op school kregen we tips om in de vakantie het schoolwerk te onderhouden. Lees momenten inlassen, websites die je kunt bekijken, onderweg naar vakantie kun je van alles tellen en terug tellen.



Hoe onderhouden jullie het schoolwerk tijdens de vakantie? En hoeveel tijd op een dag besteedt je er dan aan?

hier kregen wij ook mail van



heb verder nog geen idee hoe we dat gaan doen.



denk dat we alle kernen vh hele jaar gewoon blijven oefenen, die heb ik allemaal gekopieerd en in een map gedaan.

In het dagelijks leven zijn er zoveel mogelijkheden om te leren, ik zie echt niet in waarom je schoolwerk zou moeten soen tijdens de vakantie.

De oudste is gek op rekenen en heeft veel extra werk daarvan mee naar huis genomen dat hij af mag maken, en hij doet dat ook graag. Maar daar houdt het echt bij op. Wat ze wel doen is bijv een recept verdubbelen en dan koekjes bakken of iets koken daarvan, dus het is niet dat ze zes weken lang nergens over nadenken ofzo :wink:

uh… niet :mrgreen: :mrgreen:

In 6 weken zakt er wel heel veel weg…



We hebben hier huiswerk mee gekregen. Pas na onze kampeersessie beginnen we hier mee. Ik zie het nut er wel van in. Wij hebben zo’n kind die denkt dat ze voor de juf leert :wink: dus die vergeet in 6 weken heel veel.

@klavertje4 wrote:

uh… niet :mrgreen: :mrgreen:




dat dus :lol: .



Onze kinderen lezen alles wat los en vast zit, dus lezen bijhouden… check (ben vanavond al voorgelezen door de oudste, dus zijn eerste halfuurtje zit er al op :wink: ).



Rekenen doen ze ook heel veel zelf in dagelijkse dingen komt het allemaal terug… vanmiddag de stad in, 2 dingen gekocht, dan staan de heren al uit te rekenen hoe ik kan betalen en als ik met iets anders betaal hoeveel ik terug krijg… of toen 1 een stripboek zag, ging hij rekenen hoeveel zakgeld hij dan nog moest voor hij het kon kopen… dus rekenen: check.



Eh nee, ik geloof niet ik schoolwerk ga doen… we doen gewoon onze dingen en onderweg leren ze genoeg.

tot op heden is het niet nodig bij onze griet, ze beheerst alles al van wat ze komende groep weer moet gaan doen! maar zelf zittend in het onderwijs hebben wij dit advies alleen op het hard gedrukt bij de kinderen die met een achterstand bij ons in de groep gekomen zijn, met de hakken over de sloot zijn overgegaan of kinderen waarvan wij weten dat ze moeite hebben met dingen onthouden.

Ongeveer de helft van de klas kwam hiervoor in aanmerking en we hebben deze ouders tijdens de ouderspreekavond uitgenodigd en hier over gesproken, tips meegegeven, over wat ze konden gaan doen.



de rest van de kinderen is het niet nodig, een aantal wel geadviseerd om te blijven lezen, maar dat zijn kinderen die nu net eind groep 2 zo ver zijn dat ze makkelijke avi 1 boekjes kunnen lezen.

nog even een aanvulling. Het is een advies, ouders moeten zelf afwegen wat zij ermee willen.

de helft van een groep is dus dan met hakken over de sloot of net aan over naar een volgende groep of heeft moeite om het bij te houden?

Noem mij gek, maar dat vind ik echt heel veel? :shifty:



Hier verder niks over dergelijke mailtjes gehoord en ook niks van de juffen van onze heren, maar gezien hun rapporten en natuurlijke nieuwsgierigheid gok ik dat het ook niet nodig is… en zoals gezegd: ze lezen en rekenen in het dagelijks leven al ontzettend veel, dus komt goed hier.



Gok trouwens dat nummer 2 uit een boek gaat zitten rekenen… de boeken waren hier af, dus zijn meegegeven naar huis. Nummer 2 gaat naar groep 4 en de oudste heeft dus de boeken uit groep 4 mee naar huis gekregen. En dat vonden de heren wel erg leuk.

@mamaMarije wrote:

de helft van een groep is dus dan met hakken over de sloot of net aan over naar een volgende groep of heeft moeite om het bij te houden?

Noem mij gek, maar dat vind ik echt heel veel? :shifty:



Hier verder niks over dergelijke mailtjes gehoord en ook niks van de juffen van onze heren, maar gezien hun rapporten en natuurlijke nieuwsgierigheid gok ik dat het ook niet nodig is… en zoals gezegd: ze lezen en rekenen in het dagelijks leven al ontzettend veel, dus komt goed hier.



Gok trouwens dat nummer 2 uit een boek gaat zitten rekenen… de boeken waren hier af, dus zijn meegegeven naar huis. Nummer 2 gaat naar groep 4 en de oudste heeft dus de boeken uit groep 4 mee naar huis gekregen. En dat vonden de heren wel erg leuk.




neeh hoor, niet de helft is.met de hakken over de.sloot! bij de ongeveer 10 van de 23 hebben wij dat advies gegeven dus niet alleen omdat ze net over zijn…

Bij ons op school werd het als algemeen advies gegeven. Wellicht dat de leerlingen met een achterstand wat werk hebben meegekregen dat weet ik eigenlijk niet. Leren kun je overal dat maakt het juist zo leuk.



Ook hebben ze tips gegeven voor leerzame websites bv: rekenweb. Dat zijn weer leuke activiteiten voor de regenachtige dagen.

Maar moeten kinderen dan tegenwoordig in de kleuterklas al kunnen lezen? :shock: Vroeger was kunnen lezen in de kleuterklas zo ongeveer een ‘zonde’. En toen ik een paar jaar terug veel op basisscholen kwam, werden in groep 3 ook gewoon nog de letters aangeleerd? (Of begrijp ik iets verkeerd aan je post, konijn? En bedoel je je juist dat ze voorlopen en daarom moeten blijven lezen?)



Ik zou in de vakantie eigenlijk alleen leuke dingen willen doen en dingen die een kind zelf wil. Dus als een kind het leuk vindt om uit een rekenboek te werken, prima. Maar anders zou ik kijken naar andere manieren om er misschien toch nog wat mee bezig te zijn. Er zijn genoeg spelletjes en activiteiten te bedenken waarbij je moet rekenen. Zelfde geldt voor taal en andere dingen.

@Nienke123 wrote:

Maar moeten kinderen dan tegenwoordig in de kleuterklas al kunnen lezen? :shock: Vroeger was kunnen lezen in de kleuterklas zo ongeveer een ‘zonde’. En toen ik een paar jaar terug veel op basisscholen kwam, werden in groep 3 ook gewoon nog de letters aangeleerd? (Of begrijp ik iets verkeerd aan je post, konijn? En bedoel je je juist dat ze voorlopen en daarom moeten blijven lezen?)




Kinderen hoeven niet te kunnen lezen in de kleuterklas, maar ze leren ze al wel letters aan … in groep 1 stuk of 5 en in groep 2 kennen ze toch zeker de helft van het alfabet, maar hoe het precies wordt aangeleerd weet ik niet, want mijn oudste 2 (her)kenden allebei het hele alfabet al voor ze naar school gingen… en zelfs daarvan weet ik niet precies hoe ze dat geleerd hebben, op een aantal ‘mama wat is dat’ vragen na.



En ook niet bij onze oudste 2, want die konden het ook zelf, maar volgens mij leren ze toch ook wel de eigen naam schrijven aan in groep 2.

voor wat betreft het (blijven) lezen… mijn ervaring met mijn kids is: als ze net leren lezen is het zo magisch dat ze dat toch wel blijven doen… bij sommige kinderen is na een tijdje de magie van het kunnen lezen er wel af, maar die beginperiode vinden de meeste kinderen zo geweldig, dat ze ineens van alles kunnen lezen…

Mamaartje, er zijn veel kinderen die het lezen wel magisch maar toch heel moeilijk vinden. Die pakken echt niet zomaar iets te lezen. Als er dan vanuit huis ook niet veel gelezen word dan word het gewoon vergeten. En dan is de achterstand snel best groot. Daarom wordt er denk ik aandacht voor gevraagd vanuit school.



Victor leest bijna elke dag een stukje voor. Om het bij te houden en omdat het gezellig is.

Daarnaast heb ik op mijn iPad een aantal spellen uit de categorie onderwijs. Echt rekenen maar dan leuk met foto’s ed.



Max leest ook maar niet meer voor. En ook voor hem wat spellen op de iPad.

@ariel wrote:



Daarnaast heb ik op mijn iPad een aantal spellen uit de categorie onderwijs. Echt rekenen maar dan leuk met foto’s ed.



iPad.




Leuk wil je die met ons delen, welke rekenspellen je hebt?

Misschien dat het in de hogere groepen inderdaad aan de orde zou zijn, maar ons meisje zit in groep 1. Dan ga ik haar ‘niveau’ echt niet op peil houden, ik zou niet eens weten wat de stof van groep 1 is :think: .



Deze vakantie is het gewoon 6 weken spelen :mrgreen:

@mayo28 wrote:

Deze vakantie is het gewoon 6 weken spelen :mrgreen:




Hier ook hoor is de planning.



Vanmorgen met de jongens naar een grotere speeltuin geweest. Wel wat verder weg, dus met de auto.

Ben onderweg voorgelezen door onze 2e, in de speeltuin heeft de 3e paaltjes geteld waar hij overheen liep, de oudste heeft zijn sociale vaardigheden geoefend door heel leuk samen te spelen met onbekende leeftijdsgenootjes en de jongste heeft zand gegeten.



Er is weer genoeg geleerd vanmorgen :angel: .

Euh, dat soort mails doen ze hier niet aan. Is volgens mij gewoon een beetje logisch nadenken en weten dat je als ouders je kind ook dingen kunt leren als ze niet op school zitten. Ik zie de strip naar de vakantiebestemming al als een goede les aardrijkskunde…haha…



Maar even serieus. Jo.as leest elke dag, elke avond. Als we hem niet op tijd stoppen, ligt hij om 11 uur nog in de suske en wiske. Komt wel goed dus. Verbied hem maar eens te lezen…te moeilijk,maar hij leest ook wel heel goed en makkelijk (ook begrijpend lezen trouwens).



Verder, ze hebben het oude lesmateriaal mee naar huis gekregen van diverse groepen,omdat ze volgend jaar starten met een nieuwe methode. Boekje genoeg om in te neuzen. Gaat vanzelf, hoeven we niet eens op te leggen.



Op vakantie gaat er een vakantie boek mee met spellen en puzzels e.d. en verder hebben ze gewoon 6 weken vrij. Wat weg zakt, pikken ze hier gelukkig ook in no time weer op. Zoonlief stelt sowieso dagelijks veel vragen,dus algemene ontwikkeling zit wel goed,zonder dat we er bewust mee bezig zijn…

Even niets dus…lezen is niet eens een schoolding, dat doen hij sowieso heel erg graag!

Ik heb gezocht op rekenen en in categorie onderwijs. Dan kom je wel Apps tegen die je aanspreken. Er zijn verschillende. Bij ons is het een succes.