schoolwerk onderhouden tijdens de vakantie

hier doen we dat altijd wel een beetje op een speelse manier

kai dek even de tafel je hebt 4 vorken nodig

hoeveel messen mam nou denk eens na ow ja natuurlijk 4



lezen doen ze graag ( voorlezen dus ) en we zijn ookal met topografie :smiley: begonnen heb namelijk een puzzel van europa gekocht

en ze kunnen hem allebij al puzzelen en wij vertellen wat over de landen als we er iemand kennen dan zeggen we wie daar wonen.



vaak helpen we nog wel eens met de laatste hapjes eten en doen dan vaak voor elke hapje een dier beginnen bij de a en dan tot het op is of juist alleen maar met een bepaalde letter.



maar echt bewust school werk nee

kan me trouwens wel voorstellen dat scholen ouders willen laten weten dat verkregen stof snel verdwijnt en zeker bij kindere met een achter stand.

Mijn zoon zit niet lekker in zijn vel en heeft veel achterstand met school,

maar ik doe bewust niets deze vakantie aan school. Hij is aan het ontstressen en dat merk ik echt.

En toen schreef hij laatst uit zichzelf een boodschap op een verjaardagskaart en speelde schooltje met zus, mij, oma en oom, op die manier was hij dus wel aan het oefenen (en dat na meer dan een half jaar niets te laten zien).

Wel wil ik de laatste vakantieweek starten met het 14 weken durende stappenplan van “dyslexie en touwtje springen”. Ik hoop dat dit, oa in combinatie met speltherapie en de juiste hulp op school voor een doorbraak gaat zorgen.



Mijn “zusje” in België moest in de vakantie (2 maanden) iedere dag een taak doen, pfff wat vond ik dat zielig.



Alles even loslaten, “vergeten”, kan ook juist erg goed zijn.

Mijn stiefzoontje loopt echt behoorlijk achter met zowel lezen en rekenen. Lezen heeft volgens de school nu prioriteit. Hij kreeg voor de vakantie al 2 uur per week extra leesles.

We moesten op vakantie dagelijks huiswerk meemaken in een werkmap en bijpassend boekje.

Het was zooooooo onzettend frustrerend voor het mannetje. Hij werd er diep ongelukkig van. snap ik ook. alle kindjes op de camping spelen, en hij moet dan in een keihete caravan gaan lezen (want buiten wordt ie veel te veel afgeleid).

Al met al, toen hij al ging twijfelen of hij het woordje “op” wel goed las, was dat voor mij de druppel en hebben het huiswerk afgeschaft voor de rest van de vakantie.



Het gekke is, dat hij wel over is naar groep 4, terwijl hij dus ruim een half jaar achter loopt. Ik snap dit niet. Ik heb me er een beetje afzijdig van gehouden, maar als het mijn eigen kind was, was ik al lang weg bij die school. Dat terzijde…



Overigens, in een normale niet frustrerende situatie zijn er natuurlijk 1001 dingen te bedenken waarmee je lezen en rekenen spelenderwijs kan oefenen. Dat zou ik wel doen in de vakantie. We hebben het in ons geval bij een spelletje kwartetten waar hij bij moet lezen gehouden.