schoolwerk mee in de lange vakantie

wat zou je als ouders ervan vinden als je een werkboekje mee zou krijgen met leuke werkbladen die kinderen tegen beloning na de vakantie weer kunnen inleveren met handtekening van de ouders?



Gewoon even ter inventarisatie, ik sprak een medeleerkracht van een andere school die behoorlijk over mij heen viel dat mensen dat verschrikkelijk erg vinden om ook nog in de vakantie met hun kind aan het werk moeten.



Ik moet daarbij zeggen dat ik normaal geen werk meegeef na schooltijd om thuis te doen, dat dit boekje het enige is wat ze het heel schooljaar meekrijgen. Omdat kinderen normaal in de week al genoeg voor de kiezen krijgen en dat dit in de vakantie niet het geval is.

mijn kinderen vinden dat soort dingen geweldig en zullen het dus alleen maar leuk vinden om te doen… maar ik kan me voorstellen dat als je kind normaal al niet van dat soort dingen houdt het helemaal ‘erg’ is om dat in de vakantie te ‘moeten’ doen.



Zeker de grote vakantie is toch ook om beetje los te komen van het moeten van school… lekker kunnen doen waar je zin in hebt (binnen de grenzen van thuis geldende regels :wink: ).



Onze jongens zullen ook in de vakantie veel lezen etc, voor de oudste heb ik een puzzelboek voor kinderen gekocht met oa sudoku’s voor kinderen en kruiswoordraadsels ed.

Ook leerzaam, maar voor hem gewoon leuk. Krijgt hij als het een paar dagen *** weer is en we even wat anders kunnen gaan doen.



Nummer 2 heeft afgelopen halfjaar in groep 1 met juf in een werkboekje gewerkt als extra uitdaging en dat was nog niet vol en heeft hij mee naar huis gekregen en zat hij vanmiddag al in te ‘werken’… maar dat hoeft niet aan het eind van de vakantie weer mee naar school voor een ‘beloning’.



Vrijblijvend vind ik het prima, maar moeten zou ik toch wel wat tja weet niet hoe ik het moet zeggen ambivalent tegenover staan denk ik dan maar.

overigens heeft de oudste hier nog nooit werk mee naar huis gehad in groep 3 afgelopen jaar.

Alleen kinderen die moeite hadden met lezen bijv. kregen weleens leesopdrachten mee naar huis om met papa/mama te oefenen, maar verder niet structureel.



De meters qua lezen maakt hij gelukkig zelf wel, deels alleen, deels samen met 1 van ons.

Victor gaat groep 3 over doen. Hij heeft al zijn schriften en werkboekjes meegekregen. Niet met de bedoeling om het af te maken maar gewoon omdat het einde schooljaar is.

Victor vindt het geweldig en is vast van plan om alles af te maken in de vakantie. Dat mag natuurlijk en ik leg het zo neer dat hij het ook kan pakken in de vakantie. Als hij wil dan help ik hem door woordjes voor een dictee te zeggen.



Het enige wat me in je berichtje echt tegen staat is het woordje beloning. En de handtekening van de ouders vind ik ook echt niet nodig. Als het gebracht word in de vorm van een soort puzzelboekje dan lijkt me het prima.

die handtekening kan ik begrijpen, maar we vinden naast het stillezen, juist het hardop lezen erg belangrijk, en samen met ouders.



De beloning is om te stimuleren, de kinderen waren erg enthousiast.



Hoorde ook van een andere school dat de schriften niet uit waren, maar dat betekend dat je kind niet alle leerstof die hij moet hebben doorlopen heeft.

Nu is het voor jou zoon: Ariel, een ander verhaal, mar ik zou er niet blij van worden als mijn kind thuis zou komen met boekjes waar nog vijf/zes bladzijden van gemaakt moeten worden.

bij de oudste van groep 3 was alles af… afgelopen week nog hard gewerkt aan de laatste dingen van kern 12 met lezen voor er vandaag echt een lang leve de lol op school dag was als afsluiter van het jaar.



Dat zou ik zelf ook niet fijn vinden als de stof er dus blijkbaar niet door is.



Bij nummer 2 is het een groep 1 kind dat werkt in groep 3 werkboekjes… dus vind ik het helemaaaaaal niet erg dat er nog ruimte over is gebleven en hij thuis kan doen als hij het wil.



Voor wat betreft het lezen… ik ben zelf een ontzettende lezer en pro lezer en de oudste 2 hebben die liefde al in zich en lezen naast alleen ook samen met ons. We lezen voor, de oudste leeste de 3e voor en afentoe de jongste ook :inlove: (en hij leest mij of mijn man altijd voor als er nog een was opgehangen moet worden… doen we dan als hij naar bed gaat en kan hij voorlezen).



En hoewel ik het belang er ontzettend van in zie denk ik niet dat je ouders die er zelf niks mee hebben, het niet leuk vinden etc etc in de vakantie aan het lezen krijgt.

Denk dat juist die ouders er meer mee doen in het lopende schooljaar/ in het weekend etc dan in de vakantie, want dan hoeft er niks.



Ben trouwens wel benieuwd naar de in het vooruitzicht gestelde beloning 8)

Ik sta niet te springen, beter gezegd ik voel weerstand opkomen - mag er ook even een periode zijn dat er even niets hoeft. Dan liever extra werkjes in andere vakanties maar in de zomervakantie vind ik het wel erg veel gevraagd.



Ik weet niet wat schriften zijn die uit moeten, dat zegt me niets, maar dan regelt de leerkracht dat maar anders.

Robin heeft een soort vakantie-doe-boek meegekregen wat de school heeft samengesteld.



Staan spelletjes en werkjes in en Robin vind het erg leuk, heeft het vandaag nog zitten doen.

Sowieso heeft hij het erg naar zijn zin gehad in groep 3 afgelopen schooljaar.



Maar ik kan me voorstellen dat niet elk kind daar hetzelfde over denkt.

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af of Robin het nog steeds zo leuk zou vinden als het een ‘moetje’ werd en ik steeds met dat boek aangesleept kom… ‘Kom op, nog 1 werkje, dan mag je gaan spelen’.





Dus als ik eerlijk zou mogen kiezen dan zou een verplichting voor mij ook niet zo nodig hoeven.

Ja ik ook wel…

Maar is het nu echt een verplichting, of niet?

Dat zou mij wel heel erg tegenstaan. Aan de andere kant heb ik dus voor mijn oudsten rekenboekjes gekocht, voor de jongste wat lees/schrijfoefeningen omdat ze het gewoon leuk vinden, ter afwisseling omdat we nu veel thuis zijn. Mijn kinderen zouden het dus denk ik ook zo doen, maar verplicht zou ik gewoon irritant vinden (evenals de beloning).

Ik vind het idee van een leuk werkboekje in de vakantie wel leuk.

maar ik zou er minder om staan te springen omdat er een beloning aan vast zit, dan wordt het idd een verplichting en ik vind juist de zomervakantie een vakantie even totaal zonder school.

Ik vind het wel wat om dan door de vakantiebso te laten doen - gebeurt er tenminste ook nog iets structureels op zo’n dag :shifty:

Ik zou het niet leuk vinden en Sebastiaan al helemaal niet.

De verplichte werkboeken 2x per jaar zijn al een ramp en in zo’n lekkere lange zomervakantie is nou juiste heerlijk dat er geen verplichtingen zijn.

Gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt en geen schooldingen.

@konijn wrote:

die handtekening kan ik begrijpen, maar we vinden naast het stillezen, juist het hardop lezen erg belangrijk, en samen met ouders.



De beloning is om te stimuleren, de kinderen waren erg enthousiast.



Hoorde ook van een andere school dat de schriften niet uit waren, maar dat betekend dat je kind niet alle leerstof die hij moet hebben doorlopen heeft.

Nu is het voor jou zoon: Ariel, een ander verhaal, mar ik zou er niet blij van worden als mijn kind thuis zou komen met boekjes waar nog vijf/zes bladzijden van gemaakt moeten worden.




Je mag dan toch ook vertrouwen hebben in de ouders? Dat als ze zeggen dat ze het doen dat het dan ook zo is? Waarom dan nog een handtekening?

Wat voor soort beloning heb je toegezegd dan? Voor mijn kinderen is een sticker bij hun werkje of een keer met een kleurtje schrijven al super. Andere beloningen vind ik niet bij school passen. Een keer een ijsje op een warme dag of schaatsen met warme chocolademelk kan ook. maar dat is dan voor iedereen.



Het werkboekje wat niet af was was het variaboek. dat is een werkboek wat gebruikt word als het normale werk af is. Extra dus. Tempo is voor Victor lastig dus aan extra komt hij nog niet zo toe. Ik hoop volgend jaar wel. :smiley:

Sharon moet verplicht van ons iedere dag 30 minuten hoofdreken sommen maken.

Hier is ze het dus niet mee eens, maar madam kwam met 2 onnodige onvoldoendes op d’r rapport thuis, dus ze moet.



Nu print ik zelf allerlei werkbladen uit, maar ik had het ook niet erg gevonden als ze wat extra werk van school had meegekregen.

@Bella wrote:

Ik vind het wel wat om dan door de vakantiebso te laten doen - gebeurt er tenminste ook nog iets structureels op zo’n dag :shifty:




Ik werk ook op een bso, maar wij hebben een druk schema met activiteiten. Waar wij al weken druk mee zijn, zou echt not amused zijn als ouders hun kinderen werkjes mee geven naar de bso.

het idee is bij ons op een andere manier ontstaan. Toen wij een aantal ouders erop wezen dat het belangrijk was dat ze elke dag met hun kind gingen lezen, gaven zij aan dat ze het verschrikkelijk vinden om elke dag weer uit een boek te lezen. Op school is gepost bij die kinderen, en best grote groep, zo 9 van de 22 betrof dit en ze gaven allemaal aan dat de dignen van school veel leuker zijnd an de saaie boeken thuis.



Zodoende is het idee ontstaan.



Daarbij komt dat ze lang niet elke dag hoeven te werken om het vol te krijgen, het zijn maar 18 werkbladen, en zo werkblad is neit lang om in te vullen. Daarbij natuurlijk wel erg leuke, met een stukje tekst.



De ouders kwamen zelf van die groep leerlingen met een stukje controlle voor zichzelf en ons, dus vandaar die handtekening.



Daarbij zeg ik nogmaals dt deze kinderen nooit wat mee hebben gekregen naar huis om te oefenen omdat na schooltijd vaak de kinderen die er al aan moeten trekken, rust en ontspanning moeten hebben.



Daarnaast zijn we bang dat de kinderen die allemaal net net een avi, net net voldoendes halen, in de vakantie helemaal terug vallen en weer terug bij af zijn. Dus dan is de stap in groep 4 heeeel groot.



ik vind het leuk jullie reacties te lezen. Ik ben zelf nog niet in die leeftijd kwa kinderen, dus ik weet niet hoe ik er in zou staan.

@konijn wrote:

het idee is bij ons op een andere manier ontstaan. Toen wij een aantal ouders erop wezen dat het belangrijk was dat ze elke dag met hun kind gingen lezen, gaven zij aan dat ze het verschrikkelijk vinden om elke dag weer uit een boek te lezen. Op school is gepost bij die kinderen, en best grote groep, zo 9 van de 22 betrof dit en ze gaven allemaal aan dat de dignen van school veel leuker zijnd an de saaie boeken thuis.


Volgens mij is daar dan nog een hoop werk te doen!

Als de ouders niet willen (of kunnen) meewerken, dan houdt het al gauw op natuurlijk, wat je ook verzint.

En saaie boeken thuis? Misschien tijd om een keer met alle kinderen en ouders naar de bibliotheek te gaan en ze meteen allemaal gratis lid maken daar?



Ik snap wel je redenatie, het is zonde als kinderen in de zomervakantie helemaal niets doen en weer terugvallen als het ware (al neem ik aan dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar wel weer iets herhaald zal worden).

Maar als je extra werk meegeeft, zijn het dan niet juist de kinderen die het het minste nodig hebben, die het dan braaf gaan maken.

De kinderen van wie het de ouders allemaal wat minder interesseert, en die niet uit zichzelf een boek lezen en zo, die zullen dan waarschijnlijk ook die werkjes niet willen/kunnen doen. Denk ik :think:

Dus dan lopen ze alleen maar een nog grotere achterstand op ten opzichte van de kinderen met meer stimulerende ouders.



Ik ben dus zo’n moeder die wel elke dag voorleest (altijd, niet alleen in de vakantie) en ik koop ook vaak wel van die puzzel-doe-boeken (omdat Laura het leuk vindt), maar ik zit eigenlijk niet te wachten op extra werkjes in de vakantie. Vind ik niet nodig, er moet het hele jaar al zoveel, het is in de vakantie wel even lekker om niets te moeten.

snap het punt… en het is fijn als op deze manier toch een aantal van de ‘zwakkere’ kinderen er bij getrokken worden of in elk geval niet meer achterstand krijgen… maar als die kinderen nu al net op het randje zitten qua lezen… dan had daar toch beter ook in het lopende jaar veel meer van de ouders gevraagd kunnen worden?



Kijk ik heb makkelijk praten met een kind op M5 niveau terwijl hij nog naar groep 4 toe moet qua lezen… had hij minder goed gelezen dat hadden we nog meer samen gaan lezen.

Dan was het bijv. elke avond na het eten even een kwartiertje MET hem lezen en dan bij het naar bed gaan nog voorlezen oid.



Maar de ouders van die net net kindjes hebben dit grotendeels toch wel door gehad tijdens het schooljaar neem ik aan… is er toen wel iets mee gedaan?



Nou ja het werkboekje… als het gewoon voor de leuk wordt meegegeven met van die werkbladen die eigenlijk ook gewoon in die spelboekjes in de winkel staan onder het mom van ‘fijne vakantie, leuk voor als het regent’ (bij wijze van) vind ik het alleen maar prima… de verplichting zorgt toch voor wat weerstand.



Al met al blijft het moeilijk om hier echt van te weten wat ik er van zou vinden omdat mijn kinderen het waarschijnlijk in week 1 allemaal gedaan hebben, maar vakantie is vakantie.

Het roept bij mij heel veel weerstand op. Een werkboekje of puzzelboekje voor de vakantie heb ik geen problemen mee. Gewoon als het uitkomt, als ze zin hebben, tijdens de lange autoreis. Maar moeten? En dan ook nog een handtekening? Nee, dank je. Het is vakantie. Als mijn kind ergens in achterloopt of extra stimulatie nodig heeft geef ik dat wel ‘gewoon’. Mijn dochter had het afgelopen jaar logopedie, in haar schriftje stonden oefeningen die we thuis konden doen. Dat doen we dan ook. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wel belangrijk vind.



Als ik dan de reden lees val ik steil achterover. Als kinderen thuis de boeken niet leuk vinden is er toch een bibliotheek? En je hebt tegenwoordig zulke leuke kinderboeken. Wij hadden vroeger alleen Jip en Janneke en boeken van W.G. vd Hulst. (maar ja, op school was het niet veel beter).

Ik lees elke dag voor. Zowel de jongste van 5 als de oudste van 10. Ze lezen elkaar voor. Wat Mejis schrijft lijkt mij ook. De al zwakke leerlingen (en vooral degenen met weinig stimulatie thuis) zullen juist degenen zijn die het niet doen. Heb je nog deze groep niet te pakken.



Ondanks dat mijn kinderen werkjes leuk vinden en het ook zeker zouden maken, zou ik er niet van gecharmeerd zijn. Ik ben net zo blij dat we nu (sinds vandaag :dance: ) vakantie hebben.

hoho… volgens mij heb ik nergens gezegd dat de kinderen boeken saai vinden. Maar ouders vinden het vervelend om hun kind weer bij het nekvel erbij te pakken omdat ze een hekel hebben aan lezen omdat het niet lukt.



Overigens zijn deze kinderen op school ook voortdurend bij de les geroepen en extra aandacht met lezen, maar thuis beperken we dat toch tot dezelfde ‘leesopdracht’ net als alle kinderen, minimaal 2 bladzijden hardop. Om te voorkomen dat ze thuis na schooltijd, dus van half vier tot hun bedtijd nog tijd hebben om te spelen. Het was hier altijd of, of, of werk van school en dat thuis doen, of lezen.



We hebben veel leuke positieve reacties gehad van ouders, plus dat de kinderen erg blij waren met hun werk van school!



En nu nog benieuwd of er wat binnenkomt aan het eind van de vakantie.



Begrijp jullie insteken ook wel, met dit kan je het ook niet iedereen na het zin maken.