schoolwerk mee in de lange vakantie

Dat begreep ik uit een van jouw post, dat de boeken saai waren. Maar dat maakt niet uit.



Kijk, als het van te voren met ouders is besproken en de ouders zagen het wel zitten. Waarom niet. Hier krijgt mijn dochter van 10 regelmatig huiswerk mee naar huis. Maar dat zijn dingen die al lang en breed met meester besproken is. Zoals het hier dan staat, voor mij uit het niets, roept het bij mij weerstand op. Maar ik kan me best voorstellen, dat als het al over gesproken is dat het dan heel anders overkomt. En als ouders het zelf oke vinden, is het toch goed?



Bij mij kwam het over van: hoe zou je dat vinden. Nou als een van mijn kinderen vandaag met zoiets was thuis gekomen was ik het er niet mee eens geweest. Maar als ik het goed begrijp is dit iets waar je het hele jaar al mee bezig bent. Tja, dan ligt het heel anders.

Heel dubbel!!



Aan de ene kant…wanneer een kind het leuk vindt, waarom niet? Ik was als kind ook dol op dat soort dingen :smiley: De kennis blijft toch een beetje paraat, en als het spelenderwijs is, is het ook gewoon heel leuk.



Kinderen die wat moeite hebben op school zullen het misschien minder leuk vinden. Bovendien is de effectiviteit van dit soort dingen nog erg onduidelijk (behalve van oefenen met lezen!). Wanneer deze kinderen het dus niet doen of willen, hebben zij aan het begin van het schooljaar meteen een negatieve ervaring (anderen wel een beloning, zij niet…)

En vakantie is er niet voor niets. Alles eens helemaal los laten en je concentreren op die dingen waar op school geen tijd voor is, is ook goed voor de ontwikkeling…



Al staat het een het ander niet in de weg natuurlijk.



Dus dubbel. Ik denk dat het vooral leuk is voor kinderen die toch al graag leren.

@Mutsie86 wrote:

@Bella wrote:
Ik vind het wel wat om dan door de vakantiebso te laten doen - gebeurt er tenminste ook nog iets structureels op zo’n dag :shifty:




Ik werk ook op een bso, maar wij hebben een druk schema met activiteiten. Waar wij al weken druk mee zijn, zou echt not amused zijn als ouders hun kinderen werkjes mee geven naar de bso.




Ik bedoel ook niet dat de ouders het meegeven maar blijkbaar de school en mijn kind komt drie dagen per week pas laat thuis dus dan zouden ze daar ruimte voor in kunnen ruimen. En op de bso van Lasse is volgens mij niet echt een druk schema. Als hij heel de dag buiten wil spelen kan het geloof ik ook. Het is allemaal nogal vrijblijvend.

ow… hier in mijn klas is geen enkel kind wat naar de bso gaat!! allemaal zes weken school vakantie!!



er ging trouwes geen enkel kind naar de bso, wel een aantal naar de broodschool zoals ze dat hier noemen.



k woon in een uithoek waar de werkende vrouw nog niet in is :slight_smile:

Wat is een broodschool??



Bij lasse op school werkt van een groot deel van de kinderen beide ouders en 90% blijft ook over. En van zijn klas gaat meerendeel naar een bso. Lasse vind het ook leuk, kan hij nog even lekker met zijn vriendjes spelen en hij ziet dan ook zijn vriendjes in de vakantie. Wij moeten de halve zomervakantie ook gewoon werken en miv maandag heb ik dan drie weken vrij.

overblijven :slight_smile:

:mrgreen:



broodschool… Zo heet dat bij vrienden ook. Zij wonen in de buurt van Staphorst :angel:

@hanneke wrote:

:mrgreen:



broodschool… Zo heet dat bij vrienden ook. Zij wonen in de buurt van Staphorst :angel:




:smiley: zeg zelf in de klas altijd gewoon overblijven, broodschool vind ik zo gek woord. Je moet leren brood eten oid :lol:

die van mij heeft ook huiswerk gekregen van school en ik snap waarom…

mijn dochter kan niet goed vlot lezen en ze zijn nu al bang voor dyslexi (ik heb het ook) en daarom moeten we elke dag vrijblijvend lezen met haar zodat het tempo een beetje blijft!



en de bso is vrije tijd dus zou ook niet echt geamuseerd zijn als er allerlei werkjes mee kwamen naar de bso!!! en gestruktureerd is het hier trouwens wel!! regelmaat staat hoog in het vaandel bij ons…

Hier op school hebben de kinderen werk meegekregen in de vorm van een aftelboekje…



het is zo dik als er dagen vakantie zijn en er zitten kleurplaten in voor de dagen dat er niks hoeft en op andere dagen, leesvoer, opdrachtjes en dergelijke.



Het is bedoeld om te gebruiken, maar is niet verplicht en hoeft ook niet te worden ingeleverd aan het begin van het nieuwe schooljaar.



Ik heb de opdrachten geteld en het zijn er 14… dat valt mee toch en ach… mijn dochter vind het zo leuk dat ze vrijdagmiddag al 6 bladzijden “klaar” had… whahahaha.



Maar moeten, nee, in de vakantie moet juist niks. Nou lezen wij hier ook heel veel met de kinderen en school heeft er vanaf januari al op gehamerd dat het belangrijk was voor het begrijpend lezen en het leestempo van de kinderen om veel “leeskilometers” te maken.



Het heeft geholpen allemaal, mijn dochter die in januari nog zwak/matig scoorde op leestempo en begrijpend lezen, scoorde in mei een a en een b wat goed en voldoende is.

Ze zit nu op M4 en ze gaat straks pas naar groep 4.



Dus, nee, moeten niet, mogen wel.

gelukkig leest dochter ook erg graag net als ons…in jan heb ik ze alleen niet gehoord over het tempo…het niveau is goed ze zat in jan al in m4 alleen het tempo is niet goed genoeg…maar goed nu er gelezen moet worden vind ik het iets minder…maar goed net een erg leuk boek gekocht van kameleon daar is ze helemaal idolaat van!!