schoolpleinliefde

Er valt me bij mijn kinderen op school iets op…

Er is een zeer grote groep ouders die heel close is met elkaar, vreselijk lief is tegen elkaar en elkaars kinderen, oppast indien nodig, op elkaars feesten komt, op dezelfde club zit, met elkaar afspreken in het cafe etc.

Heel erg leuk natuurlijk, en ik denk dat het komt omdat het veel importmensen zijn die zo hun sociale contacten weer hebben opgebouwd in een nieuwe omgeving.

Is dit nu echt iets van onze school of herkennen jullie dit ook?? (zelf heb ik al moeite met mijn sociale contacten buiten school, dus ik moet er niet aan denken om ook nog met mede-ouders van alles te moeten ondernemen, maar dat terzijde…)

Het ziet er wel gezellig uit :wink:

Pff kom op verschillende scholen… Om kindjes van me zus op te halen en op elk schoolplein staat wel zo’n clubje met mama’s… Soms echt te vreselijk voor woorden, omdat ze je gewoon geen blik gunnen… Daarbij dat gel*l allemaal op zo’n schoolplein… Allemaal geroddel enz enz :sick: bah. Niks voor mij

Ik denk dat het op veel scholen wel zo is.

Sta meestal wel bij een vast groepje maar om er nu naast school ook mee op te trekken nee dankje.

@hanneke wrote:

Er valt me bij mijn kinderen op school iets op…

Er is een zeer grote groep ouders die heel close is met elkaar, vreselijk lief is tegen elkaar en elkaars kinderen, oppast indien nodig, op elkaars feesten komt, op dezelfde club zit, met elkaar afspreken in het cafe etc.

Heel erg leuk natuurlijk, en ik denk dat het komt omdat het veel importmensen zijn die zo hun sociale contacten weer hebben opgebouwd in een nieuwe omgeving.

Is dit nu echt iets van onze school of herkennen jullie dit ook?? (zelf heb ik al moeite met mijn sociale contacten buiten school, dus ik moet er niet aan denken om ook nog met mede-ouders van alles te moeten ondernemen, maar dat terzijde…)

Het ziet er wel gezellig uit :wink:

Phoei, ik dacht echt dat ik de enige was die daar tegenaan zit te hikken.

In Januari mag Chris naar school en ik zie nu al op tegen die grote groepen moeders die staan te wachten, de uitjes waarvoor je gevraagd wordt mee te doen, de verjaardagsfeestjes en moeders van vriendjes en vriendinnetjes leren kennen.

Ik vind het heel erg dat ik het zeg maar ik zie daar echt tegenop :oops:

Verder kan ik op je vraag geen antwoord geven, wel is me opgevallen dan bijv. bij de tuimelin van het consultatiebureau en een kliekje vrouwen zat die echt close waren en ook niet echt vreindelijk waren tegen nieuwe mama’s :? Ik hoop maar dat die snobs voor een andere basisischool gekozen hebben :silenced:

Ik zit ook bij zo’n ‘vast groepje’. Ik was al bevriend met 3 moeders voor mijn dochter op deze school kwam en toevallig zijn onze kinderen bij elkaar in de klas terechtgekomen. Aan het begin van het schooljaar is ons gevraagd om op een vaste plaats op het schoolplaats te gaan staan bij het ophalen, zodat de kinderen niet iedere keer het halve schoolplein hoeven af te speuren (grote school, veel klassen :wink: ) Zo hebben zich na een tijd nog wat vaders en moeders zich bij ons geschaard.

Verder trekken we (7 gezinnen) buiten school idd vaak met elkaar op; de mannen sporten met elkaar of gaan er samen op uit, wij gaan regelmatig met de vrouwen weg (uit eten, film oid), de kinderen zitten samen op zwemles, logeren in vakanties bij elkaar, we passen als dat nodig is op elkaars kinderen. Maar het is niet zo dat wij (als gezin) verder geen sociale contacten hebben, die hebben we genoeg.

En verder betekent het feit dat ik ‘deel uitmaak’ van een vaste groep niet dat ik niet opensta voor anderen, of dat ik anderen geen blik waardig gun en over anderen roddel :think:; Ik kan m’n tijd wel beter gebruiken. We hebben het over heel andere dingen.

Eigenlijk lijkt het me juist wel gezellig, zoals jij dat beschrijft.

Ik ben benieuwd of ik straks nieuwe contacten opdoe op het schoolplein, ik sta er in elk geval best voor open.

Maar, aangezien ik alleen op vrijdag Laura zal gaan brengen en halen, zal het waarschijnlijk wel redelijk beperkt blijven. Ik zie wel, wie weet houd ik er een leuke vriendschap aan over, en zo niet, dan ook prima.

Wij hebben ook een vast groepje waar we mee samen omgaan.

Ook weleens buiten school.

Zomers vooral in het park en met verjaardagen enzo.

Maar ik vindt dat er altijd zo’n negatieve ondertoon aan zit, als het over groepjes moeders/vaders gaat op school.

Echt niet iedereen houdt zich enkel maar bezig met roddelen over andere ouders/kinderen.

en ook ik sta gewoon open voor contacten met andere ouders.

Nee, ik geloof dat het bij onze groep ook niet zo is dat ze alleen maar roddelen. Volgens mij juist niet. Maar dat erge close zijn met elkaar, samen weg enzo, tja…heel gezellig natuurlijk, maar het lijkt mij ook weer zo…verplichting geven ofzo. ik weet niet hoe ik het moet omschrijven eigenlijk.

@hanneke wrote:

Nee, ik geloof dat het bij onze groep ook niet zo is dat ze alleen maar roddelen. Volgens mij juist niet. Maar dat erge close zijn met elkaar, samen weg enzo, tja…heel gezellig natuurlijk, maar het lijkt mij ook weer zo…verplichting geven ofzo. ik weet niet hoe ik het moet omschrijven eigenlijk.

Die verplichting voel ik dus helemaal niet. Ik moet ook zeggen dat we allemaal wel types zijn die geen blad voor de mond nemen en vrij duidelijk zijn in wat we wel en niet willen. Ik ben vrij makkelijk in kinderen over de vloer hebben, een andere vriendin heeft daar echt moeite mee (verliest het overzicht en de controle erop) dus binnen die kring vang ik vaker kids op als zij, maar zij heeft zo weer haar andere dingen. Kan of wil iemand iets niet, prima, hetzij zo. Het moet leuk blijven en geen verplichting.

Eigenlijk is het toch vrij logisch dat er op het schoolplein allerlei contacten ontstaan. Nu maak ik zelf geen deel uit van zo’n hecht groepje en zoals jij het opschrijft herken ik het niet eens van het schoolplein. Maar er zijn vele ouders waarmee ik met plezier een praatje maak, die je door het vele onderlinge spelen ook echt beter leert kennen en waarvan het dan zomaar zou kunnen dat je op een gegeven moment onderling iets afspreekt.

Daarbij zijn er natuurlijk ook ouders die lid zijn van mr of or en op die manier extra contacten onderlingen hebben. Zelf zit ik in de mr en gebruik het schoolplein soms om zoals het mooi heet mijn achterban te peilen.

Ik had er nog niet eens over nagedacht :shock: Maar ik hoef niet perse sociale contacten op te doen met andere moeders. Ik heb al moeite mijn eigen vrienden te onderhouden. Als Amy echt vriendinnetjes gaat krijgen, is het natuurlijk wel leuk om ook de ouders te ontmoeten, maar ik hoef niet meteen allerlei dingen te gaan doen met andere ouders.

Grappig is dat; ik zie al tijden een soort van op tegen dat groepjesgedoe op schoolpleinen. Ik heb er weinig mee, val hier ook een beetje uit de toon, dus ga er ook een beetje vanuit dat ik eerder het onderwerp ben van het geroddel dan dat ik die moeder ben die gezellig met andere moeders staat te roddelen.

maar laatst realiseerde ik me opeens dat het op het kdv eigenlijk al in het klein gebeurt, en dat ik dat helemaal niet erg vindt: daar zijn ouders waar ik het goed mee kan vinden en waar ik dus vaak een tijdje mee sta te kletsen. En bij een van hen ga ik binnenkort eten. Dat voelt eigenlijk heel uh organisch; leuke mensen komen soms gewoon op je pad, en of dat nou via je kind is, of via iets anders, ach ja.

Een echte ‘schoolpleinmama’ zal ik hoe dan ook wel niet worden, daarvoor werk ik teveel. HIer wordt het wslk 's morgens meteen na het wegbrangen naar werk en daarna net optijd weer terug om kindlief op te halen (op de dagen dat nso het niet doet).

Een praatje op het schoolplein met de vriendjes waar de kleine mee speelt doe ik wel, ook een beetje om de ouders te leren kennen waar je kind dan komt te spelen, maar om buiten het spelen van de kids ook nog eens afspraakjes te maken voor een avondje borrelen of een dagje camping zie ik echt niet zitten.

Ik hoor ook al verhalen van mn zus dat als er een kind komt spelen dat ze dan ook meteen die moeder de hele middag op de thee heeft.

(daar heb ik dus echt geen zin in)

Hier geen groepjes gedoe hoor.

Wel heb ik ouders waar ik beter mee op kan schieten dan andere.

Er wordt geregeld gezellig samen gekletst maar nooit geroddelt. Ik vind het erg gezellig en ben juist enorm blij met deze sociale contacten.

Met sommige moeders hoop ik de hele lagere schooltijd van Thomas mee te maken en dan kun je het maar beter goed met elkaar vinden.

Er is wel 1 vader die in het begin aardig deed en een praatje maakte enzo, maar nu sinds een tijdje dus niet meer (tegen mij), als hij al groet gaat dat met moeite of alleen tegen de kinderen en Thomas speelt daar ook niet meer, omdat het nooit uitkomt bij hen (hmms). Bij hem vraag ik me echt af wat ik misdaan heb. Daar voel ik me echt naar bij ook omdat ik me die dingen helaas nog altijd erg aantrek (overblijfsel van vroeger).

Ik probeer het los te laten, misschien is er gewoon wat aan de hand daar thuis en heeft het niet met mij te maken, maar tegen andere ouders praat hij wel gewoon en hij kijkt nog net niet door me heen (en dat voelt echt k*t… tjeetje zit hier nu gewoon te janken… voelt net zoals vroeger in de tijd dat ik veel gepest/genegeerd werd).

Maar om nou met hem nog tot de 6e klas op deze manier om te gaan vind ik niet echt een fijn vooruitzicht.

Maar ja, er zit ook een moeder bij waar ik nu al soort van vriendin mee ben, dus dat gaat wel goed komen!

Hier wel van dat soort groepjes hoor. M.ateo zit al bijna 4 maanden op school en ik word nog genegeerd. Ik vind het zo bizar. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar bij Mark doen ze het ook en dat is iemand die met IEDEREEN overweg kan…Het is echt het nieuwe. Vind dat zo stom he.

Maar ik krijg sowieso kriebels van dat gezellige schoolgedrag. Ik wil best helpen. Ga donderdag kindjes schminken, enig… :angel: Maar er is dus een moeder in zijn klas die ALLES doet. Echt alles…

Ben blij dat haar kind na de zomer naar de 3e gaat :oops:

En dat kleffe gedoe doe ik ook niet met mijn vriendinnen en die ken ik al 27 jaar. Vind dat sowieso onzin. Dat je het gezellig hebt, prima, maar dat overdreven gejekker…ieuw…

Oh en Maxime…Ik geloof gelijk dat je best open staat voor anderen, maar als nieuwe ouder loop je niet gelijk spontaan naar zo’n groepje toe hoor. En geloof mij dat een groep moeders er echt gesloten uit ziet… :wink:

@Madre wrote:

Hier wel van dat soort groepjes hoor. M.ateo zit al bijna 4 maanden op school en ik word nog genegeerd. Ik vind het zo bizar. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar bij Mark doen ze het ook en dat is iemand die met IEDEREEN overweg kan…Het is echt het nieuwe. Vind dat zo stom he.

Maar ik krijg sowieso kriebels van dat gezellige schoolgedrag. Ik wil best helpen. Ga donderdag kindjes schminken, enig… :angel: Maar er is dus een moeder in zijn klas die ALLES doet. Echt alles…

Ben blij dat haar kind na de zomer naar de 3e gaat :oops:

En dat kleffe gedoe doe ik ook niet met mijn vriendinnen en die ken ik al 27 jaar. Vind dat sowieso onzin. Dat je het gezellig hebt, prima, maar dat overdreven gejekker…ieuw…

Oh en Maxime…Ik geloof gelijk dat je best open staat voor anderen, maar als nieuwe ouder loop je niet gelijk spontaan naar zo’n groepje toe hoor. En geloof mij dat een groep moeders er echt gesloten uit ziet… :wink:

Tja, dankzij die moeder hoeft er minder beroep op een andere moeder gedaan worden denk ik dan maar zo. Is dat dan zo erg? Of ben jij juist bevooroordeeld dat zij wel zal denken dat ze zo geweldig is?

Verder, tjonge, ik snap niet wat er zo erg is aan die groepjes ouders…Ik hoor dan weliswaar niet tot een bepaald groepje, maar er zijn wel een aantal mensen waar ik iets meer mee heb dan met een ander. Vind het vreemd dat er dan meteen gedacht wordt dat deze mensen elkaar op zouden zoeken om over anderen te gaan roddelen…volgens mij ben ik niet zo belangrijk en ik denk anderen ook niet dat ze daar uitgebreid over heen gaan zitten kletsen. Joh, laat die mensen toch, ze doen toch niets verkeerd?

Er wordt volgens mij van niemand verwacht dat je je bij een groepje aansluit…En daarbij wordt het straks vanzelf minder, die groepjes ouders als je kinderen ouder worden en je minder naar school gaat. Ik snap niet dat mensen zich zo met die groepjes bezig houden en met die uberactieve moeders… :think: . Ik voel dat iig niet als bedreigend, intimiderend of weat dan ook. Ik trek gewoon mijn eigen pad, net als zij dat met elkaar doen…

Nou jij hoort dus WEL tot een ‘groepje’, vandaar dat je je niet kan voorstellen hoe het is al 4 maanden genegeerd te worden???

Ik heb overigens niet over roddelen gehad. Daar word ik niet warm of koud van…Mochten mensen daar behoefte aan hebben dan moeten ze dat vooral doen…

Het gaat niet om een gesloten groepje of roddelen of er niet bij ‘mogen’ horen. Het gaat er (bij mij ) om dat ik genegeerd word, dat vind ik iets heel anders…

En als een moeder alles naar zich toe trekt vind ik dat inderdaad vervelend, want ze geeft ander geen kans om iets te doen.

Toen het juffendag was was ik vergeten geld te geven voor het kado omdat het een keer gevraagd werd toen ik geen portomonee bij mij had. Ik heb toen besloten 3 kleine taartjes voor de juffen te maken. Het eerste wat ze zei was: heb je dat wel overlegd??? :hand:

Tja, ik heb niets met dat soort mensen …

@Madre wrote:

Nou jij hoort dus WEL tot een ‘groepje’, vandaar dat je je niet kan voorstellen hoe het is al 4 maanden genegeerd te worden???

Ik heb overigens niet over roddelen gehad. Daar word ik niet warm of koud van…Mochten mensen daar behoefte aan hebben dan moeten ze dat vooral doen…

Het gaat niet om een gesloten groepje of roddelen of er niet bij ‘mogen’ horen. Het gaat er (bij mij ) om dat ik genegeerd word, dat vind ik iets heel anders…

En als een moeder alles naar zich toe trekt vind ik dat inderdaad vervelend, want ze geeft ander geen kans om iets te doen.

Toen het juffendag was was ik vergeten geld te geven voor het kado omdat het een keer gevraagd werd toen ik geen portomonee bij mij had. Ik heb toen besloten 3 kleine taartjes voor de juffen te maken. Het eerste wat ze zei was: heb je dat wel overlegd??? :hand:

Néé ik hóór niet bij een groepje. En ik zeg niet dat jij niet genegeerd wordt, ik begrijp alleen niet waarom je je daar zo druk overmaakt…ik ben best af en toe onzeker, maar juist op het schoolplein weer niet (terwijl mijn meest nare periode in mijn leven toch op het schoolplein was).Ik reageer wat dat roddelen betreft op de andere berichten, ik had misschien duidelijker moeten zijn dat ik jou gequote heb aangaande de moeder die alles doet.

Overigens ken ik dat soort reacties als wat dat overleggen betreft helemaal niet van moeders van onze school, dat gaat mij idd veel te ver…

Hier ook. Mijn dochter zit inmiddels al bijna twee jaar op deze school, en ik pas nog altijd niet in die groepjes. Ik moet toegeven dat ik zelf ook weinig moeite doen, of me weinig gedwongen daartoe voel… Het scheelt bij ons een hoop of je al dan niet in de buurt van de school woont, wij dus niet, we moeten ruim 20 minuten fietsen, maar hebben die school gekozen omdat we in die wijk willen gaan wonen, duurt alleen wat langer dan we eigenlijk wilden. Maar ook je uiterlijk en je manier van overkomen worden heel erg beoordeeld. Ik zie veel jonge moeders buiten de boot vallen bij ons op school, en anderzijds moeders die er een iets minder grijzemuisachtig uiterlijk op na houden zeg maar. :wink: Ik zelf ben nogal een metalhead, en heb momenteel knalrood had, en dan bedoel ik dus ook echt brandweerwagenschreeuwendrood! Daarnaast draag ik graag legerkisten, en wat meer punk/alto kleding. En tja, risico van dat vak is dan dat je niet bij de ‘groepjes’ betrokken wordt. Nu vind ik dat niet zo heel erg persoonlijk, ik ben toch al niet zo heel goed met contacten leggen. Maar ik merk wel dat onze kids daardoor ook anders bekeken worden en DAT vind ik dan weer niet ok!!! :x

@Soleil wrote:

@Madre wrote:

Néé ik hóór niet bij een groepje. En ik zeg niet dat jij niet genegeerd wordt, ik begrijp alleen niet waarom je je daar zo druk overmaakt…ik ben best af en toe onzeker, maar juist op het schoolplein weer niet (terwijl mijn meest nare periode in mijn leven toch op het schoolplein was).Ik reageer wat dat roddelen betreft op de andere berichten, ik had misschien duidelijker moeten zijn dat ik jou gequote heb aangaande de moeder die alles doet.

Overigens ken ik dat soort reacties als wat dat overleggen betreft helemaal niet van moeders van onze school, dat gaat mij idd veel te ver…

Tja, weet ik eigenlijk niet. Het is overigens niet zo dat ik daar als muurbloempje ga staan hoor. Dat zit niet in mij :angel:

Maar ik erger mij inderdaad aan het feit dat mensen mij bewust gaan negeren. Dat begrijp ik gewoon niet…Als volwassen mens…