schoolkosten

Wij zijn ons nu al aan het orienteren naar welke basisschool Siem straks heen gaat.

Nu zat ik de site van onze favoriet te bekijken en ik zag daar staan dat je als ouders een ouderbijdrage betaald.

Logisch, dat betaalden mijn ouders vroeger al dus dat wist ik wel.

Tot ik bij het kopje schoolreisje kwam en zag dat je daar dan 30 euro voor moet betalen en vanaf groep 7 65 euro.



Ik kon niet zo snel vinden of er nog meer kosten bijkomen per jaar.



Wat betalen jullie voor de ouderbijdrage en andere kosten per schooljaar?



Is dat normaal dat je naast de ouderbijdrage nog meer kosten krijgt?

(Ik denk dan, gooi gewoon die ouderbijdrage omhoog heb je alles in 1 keer, maar dat zal wel simpel bedacht zijn :mrgreen: )



Niet dat dit ons tegenhoud om voor die school te kiezen hoor, maar wist als leek niet dat er nog meer kosten bij kwamen kijken.

Hier is de ouderbijdrage 40 euro per kind per jaar. En dat wordt zelfs in 2 termijnen afgeschreven :lol: .

Vind het zelf niet veel eigenlijk. Want daar gebeuren de dingen als schoolreisjes etc van.



Vandaar waarschijnlijk dat het in groep 7 en 8 meer is, ik gok dat de school van jullie keuze dan een kamp heeft of ze in elk geval een meerdaags iets hebben.



Zelf zou ik dan ook zeggen: middel het gewoon zodat er per klas genoeg in de pot zit als die kids in groep 7 komen en maak dus de ouderbijdrage voor alle jaren net wat hoger… maar ik denk net zo simpel als jij :mrgreen: .

Ik betaal voor schoolgeld, schoolreisje en fluor. Daarnaast nog een bedrag voor de verjaardag van juf.



In mijn beleving is het dus heel normaal. Er zijn kinderen die niet meedoen aan het fluor programma, er zijn ook kinderen die niet meegaan op schoolreis. En er zijn ook kinderen die niet aan verjaardagen doen. En dus ook niet meebetalen aan het kadootje van juf.

Daarom zou het raar zijn om alles op 1 hoop te gooien.

niet mee op schoolreis?!

Dat zou ik de kinderen dus echt niet willen ontzeggen :slight_smile: .



Overigens is het hier dan makkelijk kiezen… als je bewust geen schoolgeld betaalt en dan dus niet omdat je het niet kan, maar omdat je het niet wil dan zal je kind sowieso niet mee op schoolreis gaan…



En cadeautje voor de juf dat wordt hier gewoon los per jaar geregeld.

Ene jaar doen we wel mee, maar dan heb je het over een euro per klas, andere jaar niet en doen de jongens zelf iets… maar net hoe het hun uitkomt.



Vorig jaar deed de klas van onze 2e geen gezamelijk cadeau, maar werd iedereen gevraagd 1 bloem mee te nemen met een kaartje er aan… en dat werd een heel bont gemengd boeket voor juf :thumbup: .



Fluor via school heb ik trouwens nog nooit van gehoord?

Hier is het 30 euro en vanaf groep 5? is het 40 euro per kind per schooljaar…

wat is fluor? ( enige wat ik me kan bedenken is de fluor die je bij de tandarts krijgt)





hier 15 euro ouderbijdrage.



schoolreisje betalen we apart, dat is per groep per jaar verschillend, het duurste schoolreisje betaal je 27,50 voor.



als de juf jarig is, mogen we 50 ct meegeven aan de kinderen

Hier wordt schoolries ook apart afgerekend, net als fluor (even voor de gene die het niet kennen, er wordt dan wekelijks met elk kind in alle groepen 1 minuut gespoeld met een fluor-oplossing, dit ter voorkoming van tandbederf en ter ondersteuning van het normale poetsen twee keer per dag)



Ik weet wel dat de kosten per school heel erg uiteen lopen.

Wij betalen 27,50 ouderbijdrage.

Enige bijkomende kosten zijn de schoolreisjes. Dit jaar was dat voor ons 11 euro.

fluor: daar heb ik dus echt nog nooit van gehoord dat dat gebeurd op scholen. vind het ook heel vreemd

hier poetsen de kinderen 2x per dag hun tanden en bij de tandarts krijgen ze 2x per jaar een fluor behandeling.

(sorry, maar vind dit dus echt geen taak van de school)



maar ja daar gaat dit topic niet over :wink:

Fluor dat wordt bij ons gespoeld. Klein bekertje met vloeistof, spoelen als met tandenpoetsen en dan weer uitspugen. Ik dacht dat dat overal gebeurde.



En schoolreisje zou ik mijn kind ook niet ontzeggen maar het gebeurt gewoon. En dat heeft niet altijd met geld te maken.

Bij ons is schoolgeld niet helemaal verplicht. Nou ja… Je moet wel een hele aannemelijke reden hebben, ( als vader en moeder elk een pakje sigaretten wegroken en kind komt altijd in de nieuwste kleding op school dan is het niet aannemelijk :wink: ) en zo ook voor het schoolreisje. Als er echt niet betaald kan worden dan doet school dat.

maar ik vind 65 euro voor een schoolreisje wel veel! stel je hebt drie kinderen op school! moet je kijken wat je kwijt bent, of een tweeling in groep oid.

Zelf kan je dat altijd aangeven als je voor de school kiest dat je het wel absurd hoog bedrag vind voor een dagje uit. Vaak kiezen ze bij ons voor een dierentuin in combi met een pakket zodat ze niks mee heoven te nemen. Vaak zijn ze rond de 30 euro klaar en gaan ze met de bus ook nog eens.



Hier is er een vrijwillige bijdrage die min of meer verplicht betaald moet worden. Cadeautjes voor leerkrachten ed meot je zelf weten, daar staat altijd een spaarpot voor in de klas.

die 65 euro zal wel ivm kamp zijn in groep 8, dat je in groep 7 al wat spaar en in groep 8 ook beetje nog ( verspreiding kosten )



Hier betalen we ong. 80 euro per jaar, maar dat is dan wel incl. reservering voor schoolkamp in groep 8 en incl schoolreisjes vanaf groep 3 t/m 7 en kleuterfeest voor de kleuters ( doen ze ipv schoolreisje ) Uit mn hoofd is de reservering 30 euro per schooljaar, kan ook 35 of 40 zijn, weet de verdeling niet precies :think:



Afgelopen schooljaar zijn ze naast het kleuterfeest ook nog naar de artis geweest, dit was een actie voor 1 euro per kind ( actie vanuit artis begreep ik?) en hiervoor hebben we verder niets extra’s hoeven betalen, er zal dus een kleine reservering zijn… ( behalve de 1,00 zijn er natuurlijk wel wat meer kosten als je met een klas een dagje weggaat, bussen, drinken, enz )



even opgezocht in onze schoolgids:



De ouderbijdrage wordt in de volgende bedragen opgedeeld: 26,- euro voor festiviteiten, 32,- euro

voor schoolreis en excursies, 22,- euro sparen voor de schoolkamp groep 8.

De ouderbijdrage is noodzakelijk voor het organiseren van bovenstaande activiteiten, voor de goede

orde geven wij wel aan dat de ouderbijdrage vrijwillig is.

Wij betalen 40 euro ouderbijdrage per jaar per kind, dit is voor uitjes etc.

Verder nog 114 euro per kind aan overblijfkosten (is een school met continu rooster). Dit zijn prijzen van de onderbouw.



En als bij de verjaardag vd juffen koop ik iets kleins van 5 euro per juf.

Ouderbijdrage is hier rond de 40,- per jaar voor de onderbouw, voor de bovenbouw ligt dat wat hoger. Dat is inclusief alle festiviteiten, buitenschoolse activiteiten, schoolreisje, etc. Overblijven uiteraard niet.



Het is dus per school heel erg verschillend of ze alles op een hoop gooien of ouders apart willen laten betalen.

@konijn wrote:

maar ik vind 65 euro voor een schoolreisje wel veel! stel je hebt drie kinderen op school! moet je kijken wat je kwijt bent, of een tweeling in groep oid.


Veel of niet, als je voor die school kiest weet je wat je te wachten staat, dus als jij op een zeker moment 1 kind in groep 8 hebt en 2 in groep 7, heb je een prijzig jaar ja. Waar je op kunt anticiperen, als je graag toch díe school wil.

65 euro voor een schoolreisje van een dagje is idd misschien wel veel… maar ik gok erop dat net als op ik denk zo’n 90% van de andere scholen ook de door TS genoemde school er een kamp is in die groepen.



En een kamp met overnachtingen, met ontbijt, avondeten en vaak ook nog wel het 1 en ander aan activiteiten… kost dat toch al snel denk ik.

Op de school van onze oudste dochter betalen we € 55,= per schooljaar.

Daarnaast komt er nog kosten van het kamp bij(3 dagen) € 90,=

Op kamp gaan ze hier pas vanaf groep 6.



Edit: het kampgeld voor volgend jaar is nu €100,=(wat ik dus eigenlijk heel duur vind).

Hier 25 euro per kind per jaar. Semi vrijwillig, maar alles in en rond school komt uit die pot,dus alleen als je het echt niet kunt missen, kan je contact met school opnemen. Anders graag betalen.

Ik vind het weinig.



Schoolreis gaat apart. Hier dit jaar 27,50 per kind. Bovenbouw was iets meer,maar ligt elk jaar aan de bestemming.

Groep 8 is kamp,dus dat is iets meer. Dat weet je 8 jaar van te voren,dus komt wel goed.



Excuus “ja maar wat als je meer kinderen hebt of een tweeling” zou er bij mij niet ingaan. School heeft je niet verplicht zoveel kinderen op de wereld te zetten (verrassingen daargelaten) en je moet ze ook voeden,dus wat is nou 25 euro per jaar per kind?



Fluor doen ze niet aan (gelukkig). Dat is toch echt iets wat wij zelf in de hand willen houden. 2x per dag poetsen, niet overmatig zoet snoepen en 2x per jaar naar de tandarts. Beide hebben een smetteloos sterk gebit.



Wat er verder aan kosten bij komt? Veel kleine dingen. Het hele jaar door vragen ze je van alles. Versiering en spullen om kerststukje te maken, juffendag, spullen die ze van thuis uit mee moeten nemen voor diverse zaken, ect. Het is allemaal niet veel en je hebt het zelf in de hand,maar alleen bijdrage is het zeker niet.

Beetje bij beetje maak je gewoon kosten. Soms ook vrijwillige buitenschoolse activiteiten e.d.

Hier ook elke laatste schooldag voor vakanties verkleed naar school komen, dat blijf je (als je er voor kiest) ook aanschaffen.

Allemaal keuzes,want als het thema piraat is, kan je kind ook best als clown naar school,maar toch…haha…



Schoolreis is wel iets waar ze echt naar uit kijken. Helaas kon mijn jongste dit jaar op het laatste moment niet mee,maar zou het ze zeker niet afnemen vanwege een tientje meer of minder.

Soms is het bedrag laag en moeten ze zelf brood meenemen, maar op andere scholen zit de lunch inbegrepen bij de reis (en drinken, ijsjes e.d.). Dat maakt het verschil…



Als ik MOET schatten, dan denk ik totaal aan bijdrage, schoolreis en ditjes en datjes onder of rond de 100 euro per kind per jaar…

@mandy_d. wrote:



Fluor doen ze niet aan (gelukkig). Dat is toch echt iets wat wij zelf in de hand willen houden. 2x per dag poetsen, niet overmatig zoet snoepen en 2x per jaar naar de tandarts. Beide hebben een smetteloos sterk gebit.


Het is toch niet zo dat je denkt dat we ,omdat de kinderen fluor spoelen op school, slecht voor het gebit van de kinderen zorgen?
Het fluor spoelen is extra en gaat boven op de zelfde verzorging die jij doet. Want dat is toch een vrij normale standaard verzorging?

@D. wrote:

@konijn wrote:
maar ik vind 65 euro voor een schoolreisje wel veel! stel je hebt drie kinderen op school! moet je kijken wat je kwijt bent, of een tweeling in groep oid.


Veel of niet, als je voor die school kiest weet je wat je te wachten staat, dus als jij op een zeker moment 1 kind in groep 8 hebt en 2 in groep 7, heb je een prijzig jaar ja. Waar je op kunt anticiperen, als je graag toch díe school wil.


ow.. jah, natuurlijk.. ik vergeet altijd te denken dat er ook plaatsen zijn waar je uit scholen kan kiezen :oops: Tuurlijk valt het in het niet bij hoe goed een school is. Maar als ik dat moest betalen bij mijn school... nou, daar werd ik dus niet blij van. Moet zeggen dat we wel geluk hebben, onze vrijwillige bijdrage is maar 15 euro en 7,50 voor een volgend kind, schoolreisje gaat hier naar de kinderboerderij en voor de rest krijgt de school van het cultureel fonds plaatstelijk 12 euro per kind te besteden aan culturele dingen. dus.... dat scheelt voor ons en dat wordt ook gedeeltelijk besteed aan de schoolreis.
En de schoolreis met bus en natje en droogje, dus heel verzorgd kost 25 euro env aak is dat een dierentuin oid.

Maar meer extra kosten zullen er wel niet zijn, ik realiseer me nu dat er op sommige scholen ook eigen pennen ed aangeschaft moet worden in kader van bezuinigingen. Dan moet je dat eenmalig van een bepaald merk kopen. Maar tijdnes alle invalbeurten heb ikdat nog maar op 1 school gezien.