Schoolfoto´s (Oplichting??) ...

Weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar probeer het eerst maar hier …



Het verhaal:



Vorige week heeft onze oudste de schoolfotograaf op school gehad, vandaag konden we ze bekijken en betalen.

De 1ste serie was 10 euro, dus alleen Kevin en de klassenfoto, de 2de serie is met zusje erbij,

en heb daar ook 10 euro voor betaald.

Volgens mijn idee klopte dit niet, omdat er op de envelop stond dat deze serie 9 euro koste.

Nergens stond ook dat we 10 euro moesten betalen …

De OR van school vertelde me (ons) dat dit was doorgegeven door de fotograaf, en we moesten gewoon 10 euro betalen.

Omdat ik het niet meer snapte, ben ik weggelopen, beetje bozig, omdat alles niet echt duidelijk was doorgegeven.



Thuis aangekomen, ben ik dan ook wel weer zo, om toch de fotograaf op te bellen,

het gaat me niet om die ene euro, maar gewoon om het principe.

Degeen die ik aan de telefoon had, vertelde me dat de serie met zusje gewoon 9 euro koste.

Ik vroeg haar waar dan die ene euro naartoe ging, ze antwoorde een beetje lachend ‘Nou niet naar mij in ieder geval’ …

Ik vroeg haar of ze dit ook kon bevestingen, en dat heeft ze gedaan …



Er zitten ong. 170 kinderen op school, dat is dan 170 euro, en dat verdelen ze dan?

Want naar de fotograaf gaat het niet, zo blijkt!

Nergens staat dat we voor die serie 10 euro moesten betalen, en ook niet op de envelop …

Weet je? De euro kan me niet zoveel schelen, maar het gaat er mij om, dat het dus gewoon niet eerlijk gaat.

Ze liegen waar je bijstaat, en ik ben echt heel erg benieuwd waar dat naartoe gaat, zonder dat de ouders daar van weten.



School heb ik vanochtend al gebeld, maar degeen die erover gaat was er pas 1 uur weer.

Mijn vriendin (kindjes ook op dezelfde school) gaf me gelijk, zei heeft dus 5 euro extra moeten betalen …

Ben altijd weer zo, dat ik denk dat ik overdrijf, maar ik vind het gewoon niet eerlijk!!!



Moest het even kwijt!!! :roll:

wat een raar verhaal idd

uuuh, ik vind eerlijk gezegd spreken van oplichting als het gaat om 1 euro die meer moet worden betaald (allicht door een miscommunicatie ergens?) een beetje uh overdreven… :shifty:



en volgens jou is het dus de OR van school die de boel ‘oplicht’?

Mijn eerste gedachte is: er zal een vergissing gemaakt zijn.



Ik vind de reactie erg voorbarig, wacht eerst de reactie nou maar af van degene die er over gaat…

Wat raar… bij ons is het zo dat het setje met kindfoto en klassenfoto 7 euro kost. Daarbij zit dan ook een vel met allemaal pasfotoformaatjes van de kindfoto. Wij hebben 2 kinderen, dus we betaalden 14 euro. De broertje/zusjefoto is gratis bij afname van de setjes kindfoto. Neem je minder dan koste de broer/zusfoto 6 euro meen ik. En alles gaat naar de fotograaf en niks blijft hangen aan de strijkstok, want daar lijkt het bij jullie wel op. Of gaan ze op school met dat extraatje leuke dingen doen met de kinderen, dan is het wel oke, maar dan moeten ze dat wel goed van tevoren doorgeven.

Je doet toch altijd het geld in de envelop, die plak je dicht en gaat zo naar de fotograaf? :think:



Ben benieuwd wat de or te zeggen heeft

Vorig jaar ging het idd gelijk door naar de fotograaf …

Dit jaar krijgt de OR de foto’s en deelt ze uit, ook ontvangen hun het geld!

Ze hebben nergens van te voren aangegeven of doorgegeven dat het ev voor iets extra’s is …

Wij betalen namelijk al 100euro per jaar aan alle leuke dingen, en overblijfkosten!!!



De fotograaf heeft aan mij doorgegeven dat de setjes 9 euro kosten, en geen 10 euro …

Als je bedenkt dat er 170 kinderen op 1 school zitten, hebbie ff 170 euro winst, waar niemand iets van weet …

Eerlijk tegenover ons de ouders? Dacht het even niet!!!



Als de OR tegen mij zegt ‘nee hoor, ze kosten 10 euro, dat heeft de fotograaf doorgegeven’ , maar het staat nergens genoteerd?

En aan mij geven ze door dat ze gewoon 9 euro kosten!

Het gaat mij niet om die 1 euro, maar wel om die 170 euro …



Bedankt voor jullie reacties, ik hou zeker nog contact met school!!

@Kroes wrote:

Je doet toch altijd het geld in de envelop, die plak je dicht en gaat zo naar de fotograaf? :think:



Ben benieuwd wat de or te zeggen heeft




Wij moeten het overmaken naar de fotograaf. Dus de school heeft er niets mee te maken.

@stillewater wrote:

@Kroes wrote:
Je doet toch altijd het geld in de envelop, die plak je dicht en gaat zo naar de fotograaf? :think:



Ben benieuwd wat de or te zeggen heeft




Wij moeten het overmaken naar de fotograaf. Dus de school heeft er niets mee te maken.




hier ook zo.

ook via de website uitzoeken welke foto`s.



wel een vreemd/vaag verhaal, ben benieuwd hoe het afloopt.

bij ons krijg je als je het schoolgeld hebt betaald de schoolfoto’s gratis :smiley:

toch wel handig, we worden in ieder geval niet opgelicht…

maar wel een vreemd verhaal!

ik ben zelf school fotograaf geweest, ik vroeg 7 euro voor een pakket… incl foto met broertje en zusje





als op de papier 9 euro staat… (vooraf dan) gewoon betalen…

en geen cent meer…

de een euro is gewoon kassa voor hem… :thumbdown:

Ik ben het wel een beetje met Fiep eens dat het woord oplichting een beetje groot is en 170 euro voor een hele school ws ook niet iets is waar men rijk van wordt maar affijn het gaat om het principe he.



Maar omdat school dus de kassiere functie heeft blijkbaar zaten ze misschien wel niet te wachten om iederen 1 euro terug te geven - of wilden ze er inderdaad zelf ook wat aan overhouden. Voor het extra werk.



170 euro daar kan je iemand een paar uur voor laten werken.



Ik moest het overigens gewoon zelf overmaken en kon nog kiezen uit diverse pakketjes en wat ik niet wilde teruggeven. Dus sowieso dan geen vaste bedragen.

Tja, iedere euro die je ‘oplicht’ zonder iemand daar van op de hoogte te brengen is oplichting …

Als iemand voor 5 euro iets besteld via Marktplaats, en je krijgt het product niet, dan voel je je ook opgelicht …



Vanmiddag de directrise aan de telefoon gehad, zei wist hier niets van, en vond het ook erg vreemd dat er geen euro werd terug gegeven …

Ze zou het voor me uitzoeken …

Ze zei dat de OR zelf verantwoordelijk is voor de financiele afhandeling, maar ze wist niet dat er een euro extra werd gevraagt …



Natuurlijk hebben wij ook gedacht aan een tal van redenen waarom we het niet terug kregen …

Ik dacht ook, ze hebben vast geen zin om die euro terug te geven, of ze gaan er iets leuks van doen haha!

Ach ja, ik ben gewoon benieuwd wat ze ermee doen, en wat er het motief van was, is ook niet zo gek denk ik dan!!!



Thx voor alle antwoorden!!

ik vind het nog steeds gewoon klinken als een misverstand :shifty: Het kan toch gewoon dat de OR écht niet op de hoogte was van de korting die werd gegeven bij de broer-zus-foto…?





ik vind de vijandigheid in je berichten zo verbazingwekkend (bozig weglopen, daarna zonder te weten hoe de vork precies in de steel zit over oplichting roepen). Ik weet niet wat voor band jij met de school van jouw kinderen hebt, maar er zou hier veel moeten gebeuren, moest ik écht denken dat de school (of de OR) hier bezig was om moedwillig ouders op te lichten om 170 euro te kunnen opstrijken… :shifty:

Ik vind het een raar verhaal en zou hier zeker iemand die er over gaat persoonlijk willen spreken, pas daarna zou ik mijn concusie trekken. Om nu al oplichting te gaan roepen en de school hier van te gaan beschuldigen vind ik wel erg snel.

Maar mis ik nu iets…



Met welke reden heb je de directie gebeld?

Je bent ouder, en de OR bestaat uit allemaal mede-ouders die je ongetwijfeld op het plein treft. Is het niet handiger om hen eens te vragenet welk idee ze zo gehandeld hebben?

@Jennifer wrote:



De OR van school vertelde me (ons) dat dit was doorgegeven door de fotograaf, en we moesten gewoon 10 euro betalen.





Uit dit stukje kun je toch gewoon de mensen die het regelen (de or) geloven :think: :think:



Je hebt de fotograaf gebeld, maar niet de fotograaf zelf aan de telefoon gehad, dus daar schiet je niks mee op lijkt me. Heel goed mogelijk dat die mevrouw die je aan de lijn had van niets wist, als het op het laatst veranderd is.



En zou het zo zijn dat er een vergissing is gemaakt dan krijg je de euro wel terug.

Heb vanochtend een mailje gehad van de fotograaf, en daar staat in dat de foto’s gewoon €9,00 kosten, en geen €10,00 …



Toen ik die morgen wegliep, was er nog veel meer aan de hand dan alleen die ene euro …

Maar had even geen zin om dat ook allemaal op te schrijven, omdat dat weer geen betrekking had tot het geen wat ik hier wilde neerzetten!!

Het ging wel over de foto’s, er waren meer ouders die zich er aan stoorde, omdat er een ‘foutje’ was gemaakt …



Oplichting is een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen.



Tja, als er bij 170 ouders geld wordt gevraagt, zonder dat wij daar van op de hoogte zijn, is dat nog steeds oplichting …



Wat betreft mijn relatie met school, die is heel goed …

Mijn zoon zit daar niet op school, zodat ik een goede relatie kan hebben met de OR, of andere ouders!

Ben zelf heel vaak hulpouder, voorleesmoeder, help met uitjes en dat soort dingen, maar dat doe ik voor mijn zoon, en niet voor andere moeders!

Het is toch wel erg fijn he om een prettige relatie te hebben met school EN de andere ouders…tenminsten vind ik…

Je heb gelijk dat, als het tenminsten geen vergissing is…dus geen opzet, dat het oplichting is…Maar om het ook meteen zo openlijk uit te spreken terwijl je het nog niet 100% zeker weet dat het opzet is zou niet mijn manier zijn en vind ik ook niet echt netjes van je.

Ik neem aan dat als je in hetzelfde bedrijf werkt, dat je op de hoogte bent van alle ontwikkelingen, en financiele afhandeling??

Tenminste, bij mij op het werk wordt dat gelijk van te voren, wanneer je begint verteld wat er veranderd is, en wat er allemaal gaande is, wel zo makkelijk om voor de rest van de avond niet voor ‘misverstanden’ komen te staan …



Als de OR idd had doorgekregen van de fotograaf dat de foto’s 10 euro waren, hadden ze dat moeten vermelden in de brief, of op de achterkant van de envelop …

En niet even tussen neus en lippen door dat het 10 euro is geworden …

Ik vraag toch ook niet op mijn werk 10 euro extra fooi??

Zonder dat het ergens staat??



En ach, die euro hoef ik echt niet terug … Heb er zat!!! :lol: