Schooldilemma, update....

Wij twijfelen of we lev wel naar dezelfde school moeten laten gaan als zijn zus. We denken dat de jenaplanmethode zoals die hier wordt toegepast niet aansluit bij zijn leerstijl. Daarnaast is deze school “rommelig”, kinderen lopen af en aan de hele dag, er is weinig rust.

Heeft iemand ervaring hiermee?

niet om een dergelijke bewuste keuze maar omdat eentje op bijzonder onderwijs moest, je ziet dan zowiezo vaak dat er maar 1 kind uit t gezin op een andere school zit, op zich gaat dat prima, t is meer de vraag of schooltijden wat op elkaar aansluiten, en of je het gesjees tussen twee scholen ziet zitten, dubbele ouderavonden, activiteiten, vrije dagen door vergaderingen en bijscholingen die nooit samen lijken te lopen



verder kan t prima :slight_smile:

geen echte ervaring, maar wel super dat je er zo over nadenkt, niet elk kind is geschikt voor elke vorm van onderwijs.



En nu ik er over nadenk toch weer wel ervaring ook, want mijn zusje zat op het speciaal onderwijs en ik zelf op regulier. Mijn moeder liet mij alleen naar school lopen (5 minuten) en bracht mijn zusje elke dag.

Ik ken gelukkig een andere soort jenaplan.



Maar als het voor je ene kind wel werkt maar je maakt je daar voor de andere zorgen om zou ik een andere keuze zeker overwegen.



Wil je niet voor al je kinderen een andere school zoeken??



verder lijkt het me vooral organisatorisch gedoe blijven geven met twee verschillende adressen enzo met alle bijkomende activiteiten op twee verschillende adressen de komende jaren.

Super goed dat jullie naar jullie kinderen kijken met het uitzoeken van een school. Vaak kijken mensen toch niet verder dan de dichtstbijzijnde school.



Gezien de leeftijd van mijn tweeling heb ik geen ervaring met eigen schoolgaande kinderen, maar gezien ik juf ben, wel met de kinderen van anderen :wink:



Ik heb wel vaker kinderen in de klas gehad waarvan een broertje of zusje op een andere school zat. Om meerdere redenen ook. Soms omdat er 1 op speciaal onderwijs zit, maar ook omdat ze verhuisd zijn en het oudere kind bij ons op school laten en het jongere kind op een school bij het nieuwe huis. Ook 1x een kind wat meer behoefte had aan een andere onderwijssoort en de ouders zijn daar ook op in gegaan.



Je hoort vaak van ouders dat ze het even wennen vinden en dat de tijdsplanning wat strakker moet om iedereen op tijd op school te krijgen, maar ze vinden het het altijd wel waard, welke reden ze ook hadden voor 2 verschillende scholen.



Ik zou me wel goed laten informeren over schooltijden en vakanties. Als je binnen een plaats blijft heb je vaak nog wel gelijke vakanties, maar dat hoeft niet. Alle vakanties, behalve de zomer en kerstvakantie mag een school zelf indelen. Zou natuurlijk wel fijner zijn als ze tegelijk vakantie hebben… al is het alleen al uit praktisch oogpunt.

Ik zie ook genoeg praktische bezwaren. We zijn al zo georganiseerd :liar:

Daarnaast heeft de school die we evt voor ogen hebben andere schooltijden en staat in een andere wijk. Vandaag hadden we een 10minutengesprek bij de school van de oudste en na dat gesprek waren we eigenlijk zo chagrijnig dat de keuze voor ons steeds makkelijker wordt; dit is naar ons idee niet de juiste plek voor lev. We gaan maar eens verder zoeken en wat gesprekken voeren her en der.

@lydia wrote:

Ik zie ook genoeg praktische bezwaren. We zijn al zo georganiseerd :liar:

Daarnaast heeft de school die we evt voor ogen hebben andere schooltijden en staat in een andere wijk. Vandaag hadden we een 10minutengesprek bij de school van de oudste en na dat gesprek waren we eigenlijk zo chagrijnig dat de keuze voor ons steeds makkelijker wordt; dit is naar ons idee niet de juiste plek voor lev. We gaan maar eens verder zoeken en wat gesprekken voeren her en der.




Mag ik vragen waarom je alleen voor Lev een andere school overweegt, terwijl jullie oudste op deze school blijft, als je er zo’n chagrijnig gevoel van krijgt.

@Esther75 wrote:

@lydia wrote:
Ik zie ook genoeg praktische bezwaren. We zijn al zo georganiseerd :liar:

Daarnaast heeft de school die we evt voor ogen hebben andere schooltijden en staat in een andere wijk. Vandaag hadden we een 10minutengesprek bij de school van de oudste en na dat gesprek waren we eigenlijk zo chagrijnig dat de keuze voor ons steeds makkelijker wordt; dit is naar ons idee niet de juiste plek voor lev. We gaan maar eens verder zoeken en wat gesprekken voeren her en der.




Mag ik vragen waarom je alleen voor Lev een andere school overweegt, terwijl jullie oudste op deze school blijft, als je er zo’n chagrijnig gevoel van krijgt.




DAt vraag ik mij eignelijk ook af…

zelf zou ik proberen mijn kids op dezelfde school te houden, wel zo makkelijk maar ja sosm is anders misschien beter.

De reden dat we de oudste op school willen laten is dat ze niet iemand is die heel makkelijk contacten legt en ze voelt zich erg op haar gemak in de groep en heeft vriendinnetjes. Ik maak haar kapot als ik haar van school haal.

We hebben hier wel over nagedacht, maar dat komt echt niet goed denk ik.

Het is lastig, maar niet onoverkomenlijk. Onze jongste zit op speciaal onderwijs, dus we hebben weinig keuze. Het lastige is inderdaad bij bijzondere dagen. We splitsen vaak op, want allebei de kinderen willen natuurlijk graag dat we erbij zijn. Maar als ik niet vrij kan krijgen is het moeilijk, voor wie kies je dan. Toch hebben we daar altijd wel een oplossing op gevonden.

Het meest lastige is dat er iemand thuis moet zijn als de jongste thuis komt (ze gaat met de taxi). Dinsdag heeft Y.oni iets na school, maar dat lukt niet omdat A.nyk dan voor een dichte deur staat. De oudste wordt ook gebracht, omdat haar school verder weg is. Niet op fietsafstand helaas. Allemaal praktische problemen. We zijn zo ondertussen niet anders gewend en er komt altijd weer een oplossing. Soms moet een van de kinderen zich aanpassen, soms moet school zich aanpassen. Bijvoorbeeld bij 10 minuten gesprek. Tot nu toe is er altijd begrip voor geweest, als je maar goed uitlegd. Helpen op school hetzelfde, dat moet gewoon verdeeld worden.



Bij onze oudste op school hebben meerdere ouders hun kinderen op verschillende scholen zitten. Y.oni zit op een leonardo afdeling en soms zit een broertje of zusje nog op de dorpsschool. Het is veel organiseren, maar het lukt ze uiteindelijk allemaal. Dus als het beter is voor je kind zou ik het gewoon doen.

Zoals bij Bianca68 speelt bij ons binnenkort wellicht ook. jongste is hoogbegaafd en is doorgetoetst om haar didactische niveau te bepalen. Na de kerstvakantie krijgen we de uitslag. Ze is al een jaar versneld, maar als blijkt dat haar niveau hoger niveau is dan waar ze nu (groep3) is (we verwachten midden/eind groep 4), dan gaat ze welicht ook over naar een Leonardo school.

In dat geval kom ook ik tussen 2 scholen aan 't pendelen. Het zal even zoeken zijn naar ritme, maar als de kinderen daardoor het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben, dan is me dat veel waard.

Nou :shifty:



Sinds het nieuwe schooljaar zijn er dus 5 kinderen vertrokken naar de “georganiseerde” school aan de overkant, en er vertrekken er na de voorjaarsvakantie nog eens 4.



Allemaal om dezelfde redenen en allemaal kinderen die wel overeenkomsten hebben met mijn zoon :wink:



Nu zitten we alleen met de schoolkeuze…

Of de strak georganiseerde, goed bekend staande school vlakbij.

Of de innovatieve school waar nog niet veel leerlingen zijn, waar echt volle aandacht is voor elk kind?



Ik word er echt heel kriebelig van… Op die totaal nieuwe school kan hij nu al terecht, daar is een wenfase van een half jaar, iets wat voor hem niet gek is

Maar ik twijfel ook omdat het een nieuwe school is, met nieuwe methodes, met filosofie en wijsbegeerte, engels, Covey, continurooster.

Echt lastig dit.

Wow Lydia, wat is dat voor een school?

Klinkt interessant!

Moeilijk hoor om de goede keus te maken!

Wat zegt je gevoel? 8)

Bij jullie dus ook al een schoolleegloop. 't Is een beetje een modeverschijnsel volgens mij. Opeens is een bepaalde school heel goed, en een andere slecht. :? En een grote groep ouders volgt het eerste schaap over die dam :wink:

Op de school van mijn neefjes zijn vorig jaar 25 kinderen van school gehaald, en allemaal gepropt op een leerfabriek, die dan betere resultaten zou boeken. Ik heb daar altijd twijfels bij hoor.



Ik denk dat je een school moet kiezen die bij je past. Ja, wat een open deur, ik weet het. Maar toch…

Wat vinden jullie belangrijk? Is dat de hoogst haalbare Cito-score voor je kind, of is het een breed programma aan algemene ontwikkeling?

Alle aandacht voor je kind klinkt natuurlijk heel fijn, maar of ze dat ook waar kunnen maken, blijft afwachten met een net-bestaande school.



Heb je beide scholen al bezocht? Soms heb je bij een school gewoon geen goed gevoel, ookal staat ie goed bekend. Of andersom.

@hanneke wrote:

Bij jullie dus ook al een schoolleegloop. 't Is een beetje een modeverschijnsel volgens mij. Opeens is een bepaalde school heel goed, en een andere slecht. :? En een grote groep ouders volgt het eerste schaap over die dam :wink:

Op de school van mijn neefjes zijn vorig jaar 25 kinderen van school gehaald, en allemaal gepropt op een leerfabriek, die dan betere resultaten zou boeken. Ik heb daar altijd twijfels bij hoor.



Ik denk dat je een school moet kiezen die bij je past. Ja, wat een open deur, ik weet het. Maar toch…

Wat vinden jullie belangrijk? Is dat de hoogst haalbare Cito-score voor je kind, of is het een breed programma aan algemene ontwikkeling?

Alle aandacht voor je kind klinkt natuurlijk heel fijn, maar of ze dat ook waar kunnen maken, blijft afwachten met een net-bestaande school.



Heb je beide scholen al bezocht? Soms heb je bij een school gewoon geen goed gevoel, ookal staat ie goed bekend. Of andersom.




Nog even een update zo vlak voor de vakantie.

Want we zijn er nu wel uit…



Helaas is er ook op de school van AS nu de leegloop zoals jij die beschrijft, incl. die aantallen, en ik vind het niet zo fair om hier online op in te gaan, maar er gaat daar iets niet goed.



En dus hebben we besloten om na de aanmelding van Lev ook AS aan te melden op de andere school…

Een keuze die we gemaakt hebben omdat al haar vriendinnen ook weg gingen naar de school waar Lev al heen zou gaan.

Toen was de keus wel wat makkelijker gemaakt.



Dus donderdag gaan ze beiden wennen. Ik ben heel benieuwd.

Spannend!



Hopelijk blijkt het de goede keuze te zijn. Het is al een voordeel dat haar vriendinnen ook gaan :thumbup:

En hoe was het wennen?

Met een goed gevoel de vakantie in gegaan?

@Marite wrote:

En hoe was het wennen?

Met een goed gevoel de vakantie in gegaan?




ja wel, het is een heel verschil…

Morgen de eerste echte schooldag!



Ik ben heel benieuwd hoe ze het beiden gaan vinden.

Hier vorig schooljaar toch de keuze gemaakt om de oudste naar een andere school te doen en de jongste op de oude school te laten dit nieuwe schooljaar.



Schooljaar is nu 2 weken oud en het is prima zo, even wennen met wegbrengen enzo en voor de jongste is het nog even zoeken naar haar weg omdat ze natuurlijk gewend was dat haar oudere zus er zowiezo was op school en nu dus niet meer en voor de oudste is het wennen omdat ze de “regels” van school nog niet kent maar we zijn erg blij met de keuze.

Is toch altijd spannend.

Het enige is, is dat er andere studie dagen zijn maar dat is minimaal en vorig jaar was het ook zo dat de oudste naar school moest terwijl de jongste 's middags vrij was omdat de een in groep 5 zat en de ander in groep 3.



Ben benieuwd hoe jullie ervaring gaat worden maar zal vast wel goed komen. Dit soort beslissingen neem je niet zo maar.

waarom heb je gekozen voor een andere school voor de oudste?

En met welke reden laat je de jongste op de oude school?



Gewoon nieuwsgierig hoor…