school "organiseert", maar ouders moeten regelen

Paasontbijt en Kerstdiner moeten de ouders eten en drinken meenemen/maken.

Voor kerststukjes, windlichtje etc. moeten we ook dingen meenemen (versieringen Kerststukje, kaars, bakje, glazen potje geen oase en groen)

Voor het schoolreisje moeten we ook per jaar e. 22, --betalen.

Voor de lampion niks (ja het stokje met lampje)

Verder ook nog een vrijwillige bijdrage.

hier wordt er regelmatig een beroep gedaan op ouders, maar dat is altijd om dingen die je gewoon thuis hebt staan (schoenendoos, een potje, een foto van een of ander).

Met kerstdiner moet iedereen iets maken, kosten kan je declareren (maar dat ga ik niet doen voor die paar euro denk ik).

Wij betalen echt een suf bedrag aan ouderbijdrage (volgens mij 36 euro of zo) en daar wordt zo veel van gedaan. Mag niet klagen dus.

Mij gaat het ook totaal niet om de kosten en de ts denk ik ook niet. Maar tis ff wennen als je net een schoolgaand kind hebt dat er ineens van alles van je verwacht wordt (nogmaals, niet om de kosten)

Waarschijnlijk als je wat langer meedraait op school dat je het ook wat meer gewend bent maar ik vind alle activiteiten soms ook lastig te combineren met werk en nog een kleintje thuis.

Ik vind dat eerlijk gezegd best gek om te lezen. Ik was juist echt onwijs blij dat ik meteen dingen kon doen voor en in de klas. Misschien ook omdat ik het eigenlijk helemaal niet zo leuk vond dat ze naar school gingen, ik zou het liefst de hele dag precies weten wat ze daar uitvoeren (en meekijken :mrgreen: ).

Maar goed, ik werk ook niet dus was het ook niet gewend mijn kleintjes uit handen te geven (op een incidenteel middagje spelen bij tante of oma na dan).

Als je niet werkt heb je ook veel meer tijd om iets voor een ander, of school te doen dan dat je bijvoorbeeld 30 uur per week aan je werk besteed.

Ook ik zou het liefst aan alle activiteiten meedoen en het liefst de hele dag meespieken in de klas maar met een baan van 30 uur per week en een kleintje dat vaak nog 2x 2 uur per dag slaapt is dat dus lastig te combineren.

Voorbeeldje:

Ik ontvang zondagavond een mailtje dat ik op woensdag allerlei ingredienten voor een kerststukje mee moet geven. Niet handig als je op maandag en dinsdag van 8 tot 5 werkt en daarna nog je kinderen moet halen waardoor je pas om 18.15 thuis bent en je dus niet voor woensdag bij een winkel in de buurt komt.

Kan je niet kijken wat je zelf nog in huis hebt? Of buren/familie/vrienden?

Of…een ouder op school die zelf nog iets moet halen even een paar euro meegegeven om voor jou ook wat mee te nemen?

Veel dingen zou je eventueel ook in supermarkten kunnen vinden die nog laat open zijn.

Ik haal wel eens in mijn pauze wat dingen op mijn werk, of als ik een boodschap moet doen op mijn werk.

Ik kon het vorige week echt net aan vinden allemaal…werk ook en heb ook 1 kind thuis,maar als er echt nood aan de man is,dan koop ik een kerststukje bij de AH of tankstation en trek deze gewoon uit elkaar…dan ben je er ook.

Ik vind zondag mailen voor woensdag een beetje te kort dag…dat is het enige wat ik wel eens lastig vind…volgend jaar weet je precies dat dit er aan zit te komen en hoef je niet meer op mails te wachten.

Heb me trouwens pas opgegeven om te helpen en aangegeven dat Eli mee zou gaan…was geen punt…achteraf ging het niet door vanwege het weer,maar zelfs met een kleintje kan je best nog wat dingen doen…thuis koken voor het kerstdiner bijv…

Ps…hier hebben we ook knutselavonden of versieravonden voor Sint of kerst…als een partner dan thuis is,dan kan je alsnog op school mee gaen helpen als je zou willen…maar verder als je gewoon werkt en echt geen moment ziet,dan zou ik daar ook niet zo mee bezig zijn. Als straks je kleinste ook op school zit,dan kan je misschien ineens veel meer…zou er lekker op wachten.

vind het zelf ook erg leuk om afentoe een kijkje in de klas te kunnen nemen als je er bent om te helpen.

Afgelopen maandag werkjes in de plakboeken van de kleuters zitten plakken samen met een andere moeder (kleuters krijgen hier geen rapport, maar een plakboek met werkjes… aan het eind van groep 2 mag je het plakboek houden, erg leuk die eerste knutsel en dan die van (dik) 2 jaar later in 1 album… zitten niet ALLE kleuterwerkjes in overigens hoor… dat zou niet passen).

Onze jongste is nu groot genoeg dat het ook echt kan.

Wij zaten aan grote tafel op het speel/leerplein en hij keutelde daar lekker rond in de hoeken. Heeft in de huishoek gespeeld, met de blokken en bleef goed in de buurt.

Vorig jaar was het wel lastiger…

Maar als het je eerste kindje is het zeker even nieuw en wennen… komt vanzelf (en dit jaar had ik er rekening mee gehouden, gingen ze dit jaar geen kerststukjes maken :mrgreen: onze middelste heeft een ontzettend kitsch, maar geweldig waxinelicht houder gemaakt… zo goud als het maar kan, maar weer eens heel wat anders als een stukje of een beplakt olvarit potje :thumbup: ).

hier is dat heel normaal hoor…

ouderbijdrage is hier vastgesteld op 40 euro per kind per jaar en daar word dan ook de schoolreis van betaald, daar krijg je niet apart nog een bijdrage voor.

Ook voor sinterklaar hoeft niets extra’s

Maar morgen moeten de kids hier een glazen potje mee en een lampionlichtje of iets wat er in kan.

Bord en bestek en beker met naam erop en we konden als ouders intekenen op de eetlijst wat je dan meenam voor het grote gezamelijke kerstdiner en hoeveel…

Mijn kids wilden beide soesjes meenemen, dus dat hebben we opgegeven.

Gaat altijd zo, ook met paasontbijt… lijst, intekenen, 1 soort eten in hoeveelheid van ongeveer 20 stuks en klaar… met elkaar hebben ze dan zat.

Ik vind dat niet raar of te veel want van 40 euro per jaar waar al een schoolreis en een sintcadeau afgaat… kan dat echt niet allemaal…

Als ik iets niet red of niet heb, dan zeg ik dat gewoon.

Zo heb ik dus nu geen lampionlichtjes, die zijn met sint maarten kapotgewaaid en in de kliko beland en ze liggen hier niet meer in de winkel.

jammer dan…

Ik vind zondag mailen voor woensdag een beetje te kort dag....dat is het enige wat ik wel eens lastig vind...volgend jaar weet je precies dat dit er aan zit te komen en hoef je niet meer op mails te wachten

Ja precies, volgend jaar ben je zelf ook 'ervaren'. Dan is het niet zo lastig meer en zou ik er inderdaad voor zorgen dat ik al wat in huis hebt. Ik heb nu gewoon geen flauw benul wat er iedere keer boven mijn hoofd hangt maar moet het wel altijd binnen een paar dagen in elkaar zien te draaien.
Handige tip trouwens, gewoon een kerststukje halen en uit elkaar plukken :thumbup: Had ik niet aan gedacht.

@mandy_d. wrote:

Ps…hier hebben we ook knutselavonden of versieravonden voor Sint of kerst…als een partner dan thuis is,dan kan je alsnog op school mee gaen helpen als je zou willen…

ik loop daar toch ook wel af en toe tegenaan; ik ben zelf heel blij met dat ik mijn werk zo heb kunnen indelen dat ik alle uren dat n op school zit, werk, waardoor hij minimaal naar opvang buiten school hoeft. Maar daardoor mis ik wel veel speciale dingen op school, kan ik niet zomaar naar school komen als hij trakteert, en kan ik niet zo makkelijk helpen. In de avonduren lukt me dat ook al niet aangezien ik geen partner heb en ik dan dus een oppas moet inschakelen.

Maar voor alles is wel een oplossing, en ik kan voor bijzondere dingen wel eea schuiven met werk, zo heb ik paar keer voorgelezen in klas, ben ik meegegaan met schooluitje, en hoop ik vrijdag alsnog getuige te zijn van de eerste zinnen tekst die mijn zoon in een schoolvoorstelling moet zeggen :angel: Maar het is wel heel veel gedoe, veel meer dan wanneer je gewoon thuis zou zijn.

Mijn schuldgevoel wbt helpen op school koop ik dan weer af door voor elke vakantie eea mee te nemen om thuis te wassen.

Mijn zoontje zit op een vrije school en hier moeten wij ook alles zelf meegeven. Inderdaad spullen voor de kerststukjes, maar ook groen voor de adventskaars, spullen voor een lampion, en ga zo maar door.

Ook is het elke keer welke ouder neemt koffie of thee mee, of wie bakt wat lekkers, of wie doet de afwas… Ik help dus met heel veel dingen, maar wist niet dat er zoveel dingen zelf nog meegenomen en gedaan moest worden.

Daarbij betalen we geld voor een klassenpot en is er een hele hoge ouderbijdrage… dan denk ik van waar gaat dat geld dan heen?

wat betreft de hoge ouderbijdrage krijg je als het goed is een keer per jaar inzage in de inkomsten/uitgaven. Hier iig wel, en je kan het zeker gewoon vragen. School moet dat gewoon netjes bijhouden.

Hier gaat het ondanks de hoogte van de ouderbijdrages op, altijd net wta tekort en niet aan gekke dingen.

Ja ik ben nog aan het twijfelen of ik het zal betalen want ze willen 1100 euro van ons en ben er nog niet over uit of ik dat het waard vind.

Daarbij krijg je in de eerste brief van het is vrijwillig en vervolgens als je daar niet op reageer een brief dat je verplicht bent je inkomens gegevens te geven :S

Maar na wat speuren op internet is het zo dat als ik mijn gegevens invul en mijn handtekening er onder zet ik verplicht ben tot betalen…

Dus ga ik nog even een gesprekje over aan, ik wil best wat betalen maar niet zó veel…

Daarbij weet ik ook nog niet helemaal of ik tevreden ben over deze vrije school… al wat dubieuze dingen meegemaakt en dat vind ik erg jammer want ik sta zo achter hun methode…

Maar sorry daar ging het niet over!

Hier vragen ze idd ook zulke absurde bedragen, maar er wordt zeker geen druk op gezet. Je krijgt een formulier waarop je zelf je bijdrage invult (naar je inkomen mogen ze helemaal nie tvragen, het is een vrijwillige bijdrage…), daarbij staat dan een tabel met wat ze graag zouden zien.

Wij kunnen iig geen 100 euro per maand missen aan school dus dat doen we zeker niet, jammer dan. Het is wel zo dat je verplicht bent te betalen wat je toegezegd hebt.

@Thessa wrote:

Ja ik ben nog aan het twijfelen of ik het zal betalen want ze willen 1100 euro van ons en ben er nog niet over uit of ik dat het waard vind.

:shock: :shock: :shock:

1100 euro vrijwillige bijdrage!!! wat absurd, dat zou ik echt nooit betalen! Wat doen ze met dat geld??? Dat zou ik dan eerst toch eens vragen.

@angelbaby wrote:

@Thessa wrote:

1100 euro vrijwillige bijdrage!!! wat absurd, dat zou ik echt nooit betalen! Wat doen ze met dat geld??? Dat zou ik dan eerst toch eens vragen.

1100 euro is dat onderwijs met gouden pennen, papier met bladgoud, handgeschreven boeken en kerstdiner met truffelpaté ofzo? :silenced:

@mamy wrote:

@angelbaby wrote:
@Thessa wrote:

1100 euro is dat onderwijs met gouden pennen, papier met bladgoud, handgeschreven boeken en kerstdiner met truffelpaté ofzo? :silenced:

Bij mij kwam als eerste een all-inclusive vakantie op van een week of 2/3

ELFHONDERD EURO!!! :shifty: :shock:

Jeumig…

Arielle zit nu op een antroposofisch KDV, naast de Vrije School. Het is de bedoeling dat ze daarna ook naar de Vrije School gaat. Ben blij dat ik deze info nu alvast lees, dan kan ik er rekening mee houden. No way José dat ik 1100 euro ga betalen…

Ik ben nu wel benieuwd naar het gemiddelde… zal zo eens een topic openen! :slight_smile:

@Thessa wrote:

Mijn zoontje zit op een vrije school en hier moeten wij ook alles zelf meegeven. Inderdaad spullen voor de kerststukjes, maar ook groen voor de adventskaars, spullen voor een lampion, en ga zo maar door.

Ook is het elke keer welke ouder neemt koffie of thee mee, of wie bakt wat lekkers, of wie doet de afwas… Ik help dus met heel veel dingen, maar wist niet dat er zoveel dingen zelf nog meegenomen en gedaan moest worden.

Daarbij betalen we geld voor een klassenpot en is er een hele hoge ouderbijdrage… dan denk ik van waar gaat dat geld dan heen?

DAt vind ik wel veel hoor :think: En dan nog de ouderbijdrage die zo hoog is!

Hier is de ouderbijdrage ook hoog (ook vrije school) maar werkelijk alles wordt er van betaald! Je mag ook best minder betalen hoor, maar als je, je handtekening hebt geet gaan ze er idd. vanuit dat je het betaald.

Waar de ouderbijdrage heen gaat is trouwens inzichtelijk voor alle ouders. Waarschijnlijk wordt het op de algemene leden vergadering besproken, dan mag je ook stemmen of je het daar mee eens bent.