school "organiseert", maar ouders moeten regelen

Op school worden er Kerststukjes gemaakt. Leuk! Ik heb me ook opgegeven om de kids in de klas te helpen.



Blijkt dat ik voor mijn eigen kind oase mee moet nemen, een bakje, een kaars en de kersttakken. Dus eigenlijk het hele kerststukje.



Ze gaan lampionnen maken, maar of wij dan de materialen willen aanleveren inclusief een electrisch waxinelichtje.



Ook het kerstdiner wordt georganiseerd door school, maar de ouders moeten het eten maken.



Ik doe het natuurlijk allemaal braaf, want wil mijn zoontje ook alles bieden. En vind het leuk dat er activiteiten zijn voor de kids, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje krom. Zij bedenken iets en leggen het dan gewoon geheel bij de ouders.



Hoe is dat bij jullie?

Volgens mij zijn dat dingen waar je de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage voor betaald… Hoewel een bakje + wat ornamentjes meenemen voor het kerststukje wel redelijk normaal is. Maar met kerstdiner was het op de scholen waarop ik gezeten en gewerkt heb alleen de bedoeling dat de kinderen een bord, glas en bestek meenamen.



Ook lampionnen maken gebeurd met materialen van de school, behalve het lichtje, dat moet je dan als ouders zelf meegeven.



Maar zo extreem dat je als ouder zelf alles maar moet meegeven/doen, nee dat heb ik nog nooit meegemaakt…

Ik krijg sterk de indruk dat jouw kind bij mijn zoontje in de klas zit :smiley:

Ik kreeg namelijk exact dezelfde opdracht.

Ik wist niet eens van het bestaan van electrische waxinelichtjes af. Nu we het er toch over hebben, waar koop je die?



Verder deel ik je verontwaardiging. Hier moet ik één en ander ook nog vóór donderdag geregeld hebben.

Niet heel handig als je werkt en op je vrije dag nog een kleintje thuis hebt.



Ik verbaas me dus ook altijd over de korte termijn waarin de ouder geacht wordt alles voor elkaar te hebben.

Hier moeten de ouders ook het eten maken voor het kerstdiner, maar alle andere dingen gaan vanuit de school.



Paasontbijt, knutseltjes etc.



Betaal je ouderbijdrage?



Vind het echt een beetje bizar en armoedig dat je zelfs voor knutsels apart moet gaan betalen.

Hier ook eten maken voor het kerstdiner… Maar kerstbakjes knutselen hebben we afgelopen week gedaan en het materiaal werd gewoon door school aangeleverd.



Wat we dan wel weer extra moesten betalen, was het sinterklaasfeest… en dan ook nog eens 7.50 per kind (en dan komt ze thuis met vier pepernoten, een doosjes stiften en een kleurboek). Dat vind ik toch wel erg veel… (ik betaal ook nog vrijwillige bijdrage).

hier vorig jaar met de kerstmarkt gingen ze ook kerststukjes maken.



Daarvoor wel zelf bakje en oase meegeven en eventueel losse dingetjes die je kind leuk vind voor tussen het groen.

Het groen en de kaars was op school al werd er wel gevraagd ‘hebt u een den of conifeer in de tuin of bijv iets met rode besjes, zou u dan wat af willen knippen’. Er was dus meer dan genoeg groen voor de kinderen om hun stukjes mee te steken (en het rook toch lekker op school :thumbup: )



Voor andere dingen heb ik nog nooit wat mee hoeven geven.

Met kerst eten ze niet op school, ze hebben viering in de klas na etenstijd (wel ontzettend laat dus in mijn ogen, maar dat is weer wat anders :shifty: ). Met pasen hebben ze paaslunch en dat is allemaal geregeld (alle onderbouw klassen hebben een 'maatjes’klas in de bovenbouw en die 2 klassen worden voor de lunch door elkaar gegooid, ontzettend leuk), idem met sinterklaas, dan hoeven ze ook geen drinken en fruit mee. Dan drinken ze in de klas wat met z’n allen met een speculaasje erbij als Sinterklaas door is naar de volgende klas (en we hoeven ook geen losse bijdrage te betalen voor het sintcadeautje).



Met sportdag moeten ze zelf drinken en fruit mee als tussendoortje, maar er is wel extra drinken geregeld waar ze ook nog 2x van krijgen en bij goed weer aan het eind van de sportdag een waterijsje.

op school van mijn dochter zijn de kerststukjes het enige waar wij zelf wat materiaal voor aanleveren, de oase doet school, wij moeten wel zelf kerstgroen een kaars en versierspulletjes +een bakje meegeven

ik heb daar al vaker mee geholpen op school en het kerstgroen delen ze met elkaar.

er ligt wel altijd wat basis materiaal, grote takken die al door juf mee genomen zijn uit eigen tuin ofzo.



verder wordt bij haar op school alles uit de ouderbijdrage gedaan, dus dan vind ik het niet zo n punt zelf wat groen enzo aan te leveren voor het kerstbakje



ik vind dat bij jou op school wel heeel erg veel zelf moet worden aangeleverd

Voor mij is het eigenlijk wel gewoon.

Met alle feesten komt er een lijst op het bord en kan je invullen wat je bij wil dragen, zo bak ik bijv voor een paar klassen een kerststol, heb ik met sint een thermoskan warme chocomel meegenomen…

Knutsels worden in principe vanuit school gewoon gedaan, maar een knolletje voor sint maarten moet je meegeven, net als spullen voor de palmpaastakken.

Hier wordt eigenlijk bijna alles door school betaald.



Met kerst gaan ze brood eten en kerstbrood enzo, daar hoven we helemaal niks voor te doen. Vorig jaar was er een kerstmarkt (weet niet of ze dat dit jaar ook doen) en ook daarvoor hoefde we niks te regelen. Tja af en toe hangt er een briefje op dat ze grote potjes van bv olvarit nodig hebben, of wc rolletjes, of stro voor in de paardenstal van amerigo. Verder dus geen dingen die ze echt per ouder vragen…er zijn altijd wel kinderen die bv een konijn hebben, of een jonger broertje of zusje die potjes eten krijgt, etc.

Maar ik heb echt nog nooit iets moeten kopen voor een werkje of een idee van school.



(na de herfstvakantie mochten kinderen zoveel mogelijk bladeren uit de bossen meenemen om van de binnenspeelzaal een bos te maken waar ze door de bladeren konden spelen, maar goed dat kost alleen een klein beetje moeite (eigenlijk alleen maar leuk) om met je kind bladeren te gaan zoeken)



Hier dus buiten het schoolgeld (nog geen 20euro per jaar) geen extra kosten aan school.



O ja, ouders moeten wel vervoer regelen bij uitstapjes, maar er zijn altijd wle ouders genoeg die kunnen en willen rijden. Dus dat vinden wij eigenlijk nog het ‘lastigste’ wat ze aan ouders vragen.

Mijn kind zit nog niet zolang op school, dus ik moet er ook een beetje aan wennen allemaal.



We betalen ouderbijdrage. (ze maken een kleuter-schoolreisje, en gaan o.a. naar voorstellingen toe).



Het gaat mij niet om de kosten, maar meer dat er verwacht wordt dat ouders het wel regelen.

En ik wil heus wel helpen (ik neem zelfs een ochtendje vrij om op school te helpen, donderdag) maar vind het een gedoe in zo’n maand als december om extra werk te krijgen en die dingen te regelen.



Goed om jullie verhaal te horen.



(De waxinelichtjes heeft mijn man bij de Marskramer gescoord, Roos :wink: )

Thanks voor de tip Pé. En ik sluit me helemaal bij je aan. Het gaat mij ook niet om de kosten maar het gedoe er omheen.

Die van mij zit ook nog niet zo lang op school dus inderdaad; misschien is het nog even wennen.

Nou… dat denk ik hoor. Hier worden er in december ook nog sinterklaaskadootjes zelf gemaakt door de ouders en adventconcertjes gegeven, pepernoten bakken met de kinderen enz. En dat keer 3x kinderen heb ik het er behoorlijk druk mee.

Ik vind het eigenlijk vooral leuk om lekker betrokken te zijn bij school (andere kant van het verhaal is nl wel dat je vaak iets in de klas kan doen; dus even een kijkje in de klas).

Hier wordt ook wel aardig wat gevraagd aan de ouders om te helpen e.d.

Maar niet nog eens extra kosten op het schoolgeld, het schoolgeld is dan ook wel hoog (vrije school). Maar alles wordt er wel van betaald, zelfs chocolademelk krijg ej mee om thuis op te warmen :slight_smile:



DAt je meot betalen voor een sint cadeau vind ik eigenlijk absurd, wat doen ze dan met ouders die niet betalen?? Kind geen cadeau lijkt mij geen optie.

Ze moeten kids gewoon mee laten doen. Ook als je bijv. de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage niet wilt betalen. Ik zet het al tussen aanhalingstekens, omdat iedereen het toch wel betaalt en er vaak een sociale druk (of druk vanuit de school) op zit. Maar officieel is ie dus echt vrijwillig en niet verplicht. En officieel mag je kind dan nog steeds gewoon mee met schoolreisjes e.d.

Ik betaal de vrijwillige ouderbijdrage hier dus ook niet hoor… Of iig niet helemaal. Waar op een reguliere school 30 euro per jaar gevraagd wordt zou ik hier per maand bijna 100 euro kwijt zijn voor drie kinderen… Nou we zijn wel goed maar niet gek he. Het is een richtlijn en dat geven ze ook aan hoor. Maar irritant vind ik het wel.

Wij hoeven behalve de klassenpot (kadootje voor langdurig ziek kind, baby geboren, jarige juf enz) ook niets extra’s te betalen overigens. Als je boodschappen doet bijv voor het sinterklaasfeest kun je het bonnetje inleveren en krijg je het terug. Als ik een kerststol bak lever ik geen bonnetje in, dat vind ik niet nodig, maar ik heb met pinksteren weleens een drielaag bruidstaart gebakken… dan heb je het toch over een aardig bedrag en lever ik de bon wel in.

Voor onze kinderen betalen we 42 euro p/kind per jaar.

In principe wordt daar alles van betaald, alleen met het kerstdiner wordt aan ouders gevraagd om een gerecht te leveren.

Bij elke klas hangt dan een lijst met wat standaarddingetjes, maar er is ook ruimte om zelf in te vullen. Voor ouders die weinig tijd en of geld hebben zijn er ook een aantal dingen die goed te doen zijn. Voor de kinderen is het juist hardstikke leuk als ze zelf iets mee mogen nemen. Ze zijn altijd trots dat hun mama/papa een bepaald gerecht heeft ‘gemaakt’.



Daarnaast wordt er wel eens wat aan ouders gevraagd in de trant van glazen potjes, lappen stof of oude kleding oid.



Met sinterklaas krijgen alle kinderen een cadeau en komen de pieten 's nachts langs om schoenen te vullen met chocoladeletters. Met sportdagen, lentefeest, disco of speelgoedmiddagen wordt er altijd wel wat geregeld qua eten/drinken.



Verder gaan de kleuters niet echt op schoolreis, maar worden er meerdere dingen georganiseerde gedurende het schooljaar, bijv. uitstapje naar het bos, een kampeerdag op een heuse camping, eten in een restaurant (gewoon bij de frietzaak) in het kader van het lopende thema, bezoek aan de hondenschool, kastanjes zoeken bij een oma in de tuin, lammetjes kijken bij de boer, naar het politieburo etc.

Als er vervoer nodig is, dan wordt er wel een beroep gedaan op ouders.

Dat wa sik nog vergeten te zeggen ja, buiten het rijden (naar echt heel verschillende uitstapjes) wordt aan ouders ook hulp gevraagd voor bv de spellendag op deze school, juffendag etc. Meestal wordt er al door de klassenouders geholpen, maar als ze extra hulp nodig hebben wordt dat gevraagd. Iemand die kan die komt, en er zijn zat mensen die moeten werken en zelfs af en toe een halve dag of zo verlof nemen om mee te helpen…maar deze dingen zijn dus vrijwillig en doe je zonder kosten te maken.

Hier gaat het eigelijk hetzelfde als bij Lune, Vrije School he :wink: !

@Pé wrote:

Op school worden er Kerststukjes gemaakt. Leuk! Ik heb me ook opgegeven om de kids in de klas te helpen.



Blijkt dat ik voor mijn eigen kind oase mee moet nemen, een bakje, een kaars en de kersttakken. Dus eigenlijk het hele kerststukje.



Ze gaan lampionnen maken, maar of wij dan de materialen willen aanleveren inclusief een electrisch waxinelichtje.



Ook het kerstdiner wordt georganiseerd door school, maar de ouders moeten het eten maken.



Ik doe het natuurlijk allemaal braaf, want wil mijn zoontje ook alles bieden. En vind het leuk dat er activiteiten zijn voor de kids, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje krom. Zij bedenken iets en leggen het dan gewoon geheel bij de ouders.



Hoe is dat bij jullie?






Hiet betalen we relatief weinig ouderbijdrage (vind ik).

Schoolreisjes, paasontbijt, tripjes/uitjes,knutselmateriaal e.d. is allemaal op kosten van school incl. kado’s in de schoen en sint…



Maaaaar…de rest is precies zoals jij beschrijft.



*Jo.as gaat morgen kerststukje maken. Oase en bakje is van school,maar kerstgroen, frutsels en kaars moet je zelf meenemen. Dit ook om diversiteit aan stukjes te krijgen.



Nu heb ik alles gekocht,want het stukje gaat na het diner mee naar huis en kunnen we later hergebruiken natuurlijk…Jo vind het zelf heeeel erg leuk een mooi stukje te hebben. Vind het echt geen ramp er even een paar euro aan uit te geven.

Tip: kerstgroen kan je eventueel ook uit je tuin halen o.i.d. In elke kerstdoos zitten wel stukjes van vorig jaar of je bewaart je gekregen stukjes en haalt de versiersels er uit voor volgend jaar. Ik kon geen leuke dingen vinden (zeeman kost geen drol trouwens), heb een paar dennenappels uit het bos met witte verf en glitters overgoten…ziet er echt leuk uit en allemaal gratis. Daarbij enkele gekochte items die volgend jaar allemaal weer opnieuw naar school gaan…


  • Sint Maarten. Lampion maken ze op school en lampje moet je kopen. Geen ramp…lampje koop ik altijd extra,want ze gaan toch zo stuk…50 cent.



    *Kerstdiner: ouders worden WEL gevraagd iets te maken/kopen,maar mogen de kosten declareren bij de klasse ouder. Je hoeft dus alleen je energie er in te steken…Vorig jaar heb ik het bonnetje niet ingeleverd…vond het zo’n onzin om die paar euri’s terug te vragen…het was misschien niet eens 3 a 4 euro voor 25 kids.

    Dit jaar heb ik ijsjes opgegeven. Dat gaat wat kosten,die ga ik dus wel indienen.

    Alles wat op de lijst staat bij de deur mag je terugvragen,wil je zelf iets maken of kopen,dan mag dat,maar niet vergoed. Wel zo fair…



    Aan ouders wordt er veel hulp gevraagd,maar vrijwel nooit qua kosten of er staan tips bij zodat mensen andere oplossingen kunnen verzinnen.



    Donderdag gaat de school voedselpakketten uitreiken aan de voedselbank. Hiervoor vraagt de school wel hulp…vrijwillig…kortom je hoeft niets…

    Iedereen heeft wel iets in huis wat lang houdbaar is en eventueel weg mag…ik vond het een beetje onzinnig mijn eigen kasten uit te gaan mesten (zoveel voorraad hebben we niet eens),dus ben toevallig vandaag even naar de AH gegaan en heb voor pakweg 9 a 10 euro een flinke tas aan Euroshoppers producten gekocht van het wensenlijstje…

    Het is geen verplichting,maar vind het wel een mooie actie. Jo is er erg mee bezig (vooral omdat er een prijsactie zit aan de actie. Welke klas de mooist versierde doos heeft mag op bezoek bij de voedselbank).



    Hier en daar komen er misschien wel verzoekjes binnen die bij mij niet zo binnenkomen als belastend…regelmatig mogen de kids verkleed komen naar school. Heb altijd wel een paar verkleedpakjes. De laatste keer wilde Jo een spin zijn…met een oud zwart shirt van mezelf, wat extra poten eraan naaien van oude sokken en maillots, zwarte broek, zwarte muts, kruis op de rug maken van een oud shirt en meneer was spin…kosten: 0,00 euro…(nou ja op de zwarte muts na,maar die draagt hij nu toch in de winter).



    Ik vind die verzoeken van school nooit zo erg. Als het een keer echt niet lukt,dan melden we het wel…voor de kerstlichtjes vroegen ze glazen potjes…heerlijk…weer een plek om mijn glazen potjes te mogen dumpen!!! Heb er dus meer dan 1 naar school gebracht…kan er maar vanaf zijn…

Wij helpen als ouders mee met het kerstdiner voor de kinderen.

maar dat is echt niet voor het kostenaspect, want de school regelt het drinken, de aankleding, servetten, borden, etc.

Wij moeten per kind voor een x aantal soorten gerechten zoeken. Bv 6 hapjes met kaas, 5 hapjes met pannekoek.

Zo is het werk eerlijk verdeeld over de gehele klas, de kinderen zijn blij omdat ze mogen meehelpen, en iedereen heeft een kleine bijdrage geleverd aan de kerstsfeer.



P.s. wanneer is het bij jullie kerstvakantie? Is dit al de laatste week, of nog 1 week hierna? Bij ons is 24 december de eerste vakantiedag.