schijven eigen naam / herkennen

Onze T.ijn kan al een hele tijd zijn eigen naam schrijven en herkennen, wel met hanepoten, maar wel degelijk leesbaar.



Ook zonder dat hij een voorbeeld ziet. Ook S.em kan hij schirjven en herkennen.



Ik had laatst een cursus boek liggen met 65 pagina’s, hij telde ze allemaal :shock:



Ik vroeg me af of dit al meer kinderen kunnen, ik hoor om me heen dat het heel vroeg is dat hij dit kan.

Ik haal dit niet aan om op te scheppen (ben er best trots op daar niet van), maar Tijn loopt qua motoriek op zijn leeftijdgenootjes achter wellicht gaat het hier op.



Goed in het ene, slecht in het andere???

Amy doet dit ook al eventjes,



Tellen ook en ook kleine optelsommetjes maakt ze al.



ze was wél heel slim met sinterklaaskadootjes uitpakken.

Soms begint ze zowel met cijfers en letters achteraan met lezen.

Nu had ik bij de eerste kadoortjes voorgelezen “a…M…Y” voor wie is die…AMY riep ze dan meteen.



Toen pakte ze een pakje voor mij waar “mama” op stond… ze begon dus achteraan met lezen "A…M…"voor MIJ :inlove:



ik denk dat Tijd dit leuk vind en merkt dat hij er goed in is. Daarmee compenseert hij dus ook zijn motorische achterstand misschien wel.

Die van mij doet het ook!!

En ze schelen niet zo veel in leeftijd, dus het zal wel gewoon zijn.

Knap van Tijn hoor :thumbup: Het ziet er idd niet uit als een kindermanier van schrijven. Heel netjes!!



Matthijs kan zijn eigen naam wel herkennen. Hij kan nu sinds een paar dagen zijn beginletter schrijven.



Hij kan wel een heel eind het alfabet opzeggen en tellen, maar optelsommetjes nog niet. (geloof ook niet dat hij dat al snapt)







Ik vind het zelf alleen erg moeilijk welke uitspraak ik nu moet aanhouden. Ik ben gewend op de volwassen manier de letters uit te spreken, maar op school leren ze het natuurlijk anders.

Hoe doen jullie dat dan??? Houden jullie de school manier aan, of ook al een beetje de volwassen manier???

Teun is in oktober 3 geworden en die kan sinds begin december ongeveer z’n naam herkennen en de letter T schrijven. Hij probeert nu ook z’n naam maar dat lukt nog niet echt. Hij vraagt wel heel vaak of ik iets wil schrijven, dan wil hij het overschrijven (teun, stijn, mama, papa enzo)Tellen kan hij tot 80 ongeveer (verder zijn we nooit gegaan :mrgreen: )



ik denk dat het wel hoort bij de ontwikkeling, interesse in cijfers en letters.

Ja dat spellen doet T.ijn ook. Het zal er wel aan liggen waar de interesses liggen van de kids.



De een is lenig en beweeglijk, die zal veel meer buiten spelen en ruwe spellen doen. De ander is wat rustiger van karakter en houd meer van puzzelen en denkspelletjes.

Jeetje wat zijn die van jullie dan al ver vergeleken met Merijn. Die telt net tot 20, en dan nog met fouten vanaf 15. Alfabet zijn we nog helemaal niet mee bezig :oops: . Wel maakt hij puzzels voor 5 jarigen en is hij wijs in zijn uitspraken en heeft hij een goede motoriek… maar moet ik mij zorgen maken als ik jullie zo lees over schrijven, lezen etc? :?



ik had tot nu toe niet de indruk dat hij achter loopt.

Heb er ook op het KDV nooit iets over gehoord en de laatste keer op het CB met de ogentest ook niet.

Verder is hij al ruim een jaar dag en nacht zindelijk. heb er ook echt niet zo bij stil gestaan dat hij achter zou lopen op andere gebieden :oops:

Ik was daar zelf nog niet zo mee bezig ook dat hij al die dingen die jullie noemen als zou moeten kunnen.

:oops:

Neeeee joh, ik had juist het idee dat T.ijn hierin misschien sneller is omdat hij op andere dingen achterloopt. Grove motoriek, volgens de fysio compenseren deze kinderen het dan op een of andere manier met iets wat ze goed kunnen, en word dat beter ontwikkeld…



Ik hoorde om me heen dat t.ijn hier erg snel mee is. Wij grappen weleens, dat het later weleens de studiebol van de familie kan gaan worden. Met brilletje, en A-sportief, etc…

Wat gaaf!!!

Echt knap van T.ijn!

Mijn neefje is precies zo oud als T.ijn, maar die kan dat echt nog niet hoor. Is er ook helemaal niet geinteresseerd in overigens.



Ik denk dat je zeker gelijk het vwb in het ene erg goed zijn, en in het andere dus ‘achter lopen’.

Rhodé is verbaal ontzettend goed, heeft een mega fantasie, ‘leest’ onwijs graag boeken, kan erg goed tekenen, maar vertikt het om een simpele puzzel te maken, wil gewoon niet verder tellen dan 10 (hoewel ze wel weet hoe het moet :roll: ) vind er niks aan als het maar gewoon een ‘doe-werkje’ is, dus loop ze daarin waarschijnlijk achter.



Hoe zijn jullie erachter gekomen dat T.ijn dit kon? Gewoon begonnen met zijn naam voorschrijven ofzo?

@jet wrote:

J

Verder is hij al ruim een jaar dag en nacht zindelijk. heb er ook echt niet zo bij stil gestaan dat hij achter zou lopen op andere gebieden :oops:

Ik was daar zelf nog niet zo mee bezig ook dat hij al die dingen die jullie noemen als zou moeten kunnen.

:oops:




Die hoeft hij ook nog lang niet te kunnen. Schrijven leren ze in groep 3. Sommetjes doen ze daar ook pas en er staat niet voor niets op die puzzels dat ze voor vijfjarigen zijn. Sommigen kinderen lopen voor en sommigen lopen heel ver voor en je hebt er altijd wel eentje die enorm ver voorloopt. Hou het er maar op dat die van jou flink voorloopt. [/img]

Jet, de mijne is ook bijna 3.5 maar kan dat ook nog niet.

Heeft er ook nog geen interess in en wil alleen met autos spelen.

Ik ben hem aan het stimuleren om te gaan knutselen enz, maar zelfs daar is ie heel gauw klaar mee dus ben nog niet bezig met letters enz.

Denk dat ie een gemiddeld kind is, maar dat was zelfs al tijdens de zwangerschap.

Alles volgens de lijn en het gemiddelde :slight_smile:

@rhode wrote:



Hoe zijn jullie erachter gekomen dat T.ijn dit kon? Gewoon begonnen met zijn naam voorschrijven ofzo?




Een buurmeisje was dit met hem aan het doen, en laatst kwam hij aan met een tekening, met daarop duidelijk een gezicht (oren/ogen/mond/neus)

Beetje in de stijl zoals ik schilder, dat ziet ie natuurlijk van mij.

Ik zal wel een foto plaatsen.



Toen was ik heel trots, en vroeg hem of ie een huisje erbij wilde tekenen.

Dak/deur/ramen, erg duidelijk.



Daarna schreef ie de naam Sem erbij (S wel verkeerd om).



Deze tekening ga ik goed bewaren, vond het zo knap van hem

Dat is knap hoor!! :clap:



Mijn zoon kan nu een jaartje zijn naam schrijven.

En dat was gewoon op tijd,dus dames die denken :shock: dan is mijn kind traag…nee…T.ijn is gewoon goed op tijd :wink:



Ligt er idd maar aan hoe fanatiek een kind is en waar de interesses liggen.

Maar het is wel knap…en erg schattig :inlove:

poeh ik dacht al, moet ik me zorgen maken?

Maar lees dat dat niet nodig is.



Je zoon is echt knap hoor! :clap: zou die tekening ook goed bewaren. Ik zou ook de foto ervan goed bewaren

Hoi annemarie





Knap van tijn hoor…Onze Mitchell kan sinds een paar weken ook z’n naam schrijven alleen zet ie af en toe ell voor mitch, maar het lukt hem wel.Onze mitchell kon ook al vroeg tellen en die loopt op alles voor bij zijn leeftijdgenootjes (niet om op te scheppen hoor maar is echt zo)over een paar weken mag ie naar de basischool en daar is ie echt aan toe,Merk wel dat finn later is in alles die zegt bv nog bijna niks terwijl mitchell al heel vroeg kon praten, je gaat het vergelijken wat je dus echt niet moet doen maar goed. inderdaad het ene kind is beter hierin en het andere in iets anders, maar vind het wel knap hoe duidelijk die het schrijft

Hee Natalie, hoe is het met jouw??? Dat is lang geleden zeg!

ja dat is zeker heeeeeeeeeel lang geleden.denk zaql weer eens even gaan kijken. Hier is alles goed hé. na de carnaval mag mitchell naar de basisschool,dus is allemaal best spannend maar dat geld voor jou en tijn natuurlijk ook. en de andere word ook alweer bijna 2, en jullie sem ook alweer 1 jaar, gefeliciteerd nog wat gaat de tijd toch snel zeg.

Ja het gaat zeker snel…



Ik zie je vast wel weer een keer in het dorp, dan kletsen we effe bij :wink: :wink:

Jee, wat knap van Tijn dat hij al zo goed zijn naam kan schrijven!



Laura kan alleen de L schrijven, en dan nog in spiegelbeeld (en wij maar denken dat we zo’n slim kind hadden :wink: )

Maar Laura is nog een heel stuk jonger :wink: :wink: :wink:



T.ijn is over 6 weken alweer 4 jaar.