Scheldwoord !!!!!

Valt ‘stoute juf’ onder het kopje scheldwoorden ?? Zou graag jullie mening willen weten … Thx !

nee , vind ik niet.



Het is niet netjes als ze het zeggen, maar een scheldwoord? nee !

Hahaha, nee maar dat even terzijde, het is idd niet netjes !

Nee… Vind ik van niet.

nee valt voor mij idd onder onbeleefd, niet onder schelden.

ik denk als een kind zegt: stoute juf - het eerder een kwestie is van

ik-ben-niet -akkoord-met-de-juf.



ik vind het niet schelden, neen, dat is voor mij een stapje verder :wink: .



xxx

Gerda

nee, niet schelden



het is niet netjes,

maar ik zeg ook weleens over mezelf: oeps stoute mama, als ik bv per ongeluk iets zeg of doe wat niet mag.



ik zou het wel corrigeren als mijn kinderen het zeggen.



maar tot nu toe nog nooit voorgekomen, tot nu toe hebben ze volgens hen de allerliefste juf van de wereld

Ik zal het ook eventjes toelichten, is wel zo makkelijk !



Mijn zoon (7) heeft sinds nu bijna 2 weken een ‘schriftje’ voor het schelden … Hij speelde heel vaak met kinderen uit de buurt (nu dus niet meer) die vaak scholden! Hij nam het heel erg over, maar ook op school … Ze hebben toen hét schriftje bedacht … Heel goed dacht ik nog, maar het moet voor het niet schelden blijven. Maar beetje bij beetje kwamen er steeds meer dingen bij (wat niet de afspraak was), hij luisterde niet dus kreeg hij geen sticker. Hij krijgt voor een dag niet schelden een sticker, en op Zaterdag (bij 5 stickers) een beloningkje van ons … Het niet schelden gaat sinds het schriftje er is HARTSTIKKE goed, en ik heb geen enkel lelijk woord meer gehoord, en dan gaat het hierbij om écht lelijke woorden !!! Ook op school niet meer, waar ik uiteraard mega trots op ben … En dat weet mijn zoon ook ! Hij doet super zijn best ! Gisteren kreeg hij bv geen sticker omdat hij eruit was gestuurd door een voorleesmoeder, dus GEEN sticker ! Nadat ik er wat van had gezegt kreeg hij wél een sticker, want het gaat om het NIET SCHELDEN … Vandaag kreeg hij geen sticker omdat hij ‘stoute juf’ zei … Maar ook hier ben ik het niet mee eens, of ik ben te trots op wat hij de afgelopen weken heeft bereikt met het niet schelden, dat ik het zo vind … Ik vind het geen schelden, totaal niet … Zoals Gerda zei is het meer een zin van ‘ik vind jou niet lief’ of ‘ik ga niet akkoord met de juf’ ! Laat ik wel eventjes zeggen dat ik het absoluut niet netjes vind en ik dit ook tegen mijn zoon heb gezegt … Maar schelden ???



Vinden jullie dat ik me er alsnog mee moet gaan bemoeien? Of het zo laten, en idd mijn zoon straffen voor zijn ‘scheldwoord’ ?? Ik weet het eventjes niet meer, vind het best een lastige en moeilijke situatie!



Thx alvast !

ik zou zeker en vast er iets van zeggen én blijven zeggen.



Mijn gevoel hierbij:

Juf, voorleesmoeder, … iedereen wenst dat jouw zoon zich aan afspraken houdt én dus niet scheldt.

Volledig akkoord.



Maar: ik vind dat “de anderen” vooral maar eens mogen consequent zijn: schrift (als straf) is voor schelden. punt uit. ga er dan geen andere zaken bijhalen. :wall: :wall: Idem dito voor stickersysteem. :shock:

Trouwens: hij krijgt al straf als hij scheldt, omdat hij dan in schriftje moet schrijven Dà n krijgt hij ook nog eens geen sticker én nadien (bij te weinig stickers) geen cadeautje.



Na een tijdje zal zoonlief doorhebben: goh, dat ik nu mijn best doe om niet te schelden of niet: beloning valt toch weg, bij eender welk ander ding er gebeurt. Waarom zou ik mijn best nog doen???



Blijven praten met juf !!! en vertrek vanuit de “ik-vorm” in je gesprek.

ik vind dat… Ik voel het zo aan… enz.



Ik ben niet van principe: mijn kind schoon kind (ik bedoel daarmee: niemand is perfect, dus mijn kind ook niet). Maar ik vind wel dat je best blijft opnemen voor hem; omdat - wat ik afleid uit je verhaal - hij gestraft en gestraft en gestraft blijft worden, mét of zonder schelden.

En het ging net zo goed !



neen, hoor, volg je mama gevoel hierin. Ik moei me weinig/niet als Michaël een opmerking (heeft nog nooit straf gehad - weet ik dus niet) krijgt van de juf… Maar in deze situatie zou ik persoonlijk toch wel gaan praten (mss effe zonder je zoontje erbij als dat mogelijk is).



veel succes en laat je hier nog ff weten hoe het verder loopt?

xxx

Gerda

Lastig lastig. Hier valt moeilijk over te oordelen als je er niet bij bent geweest. Ik ken jouw zoontje ook niet en de juf ook niet.

Ik heb zelf een paar jaar voor de klas gestaan, maar geef nu al sinds de geboorte van Aron geen les meer. Denk dus ook een beetje vanuit de juf.



De vraag is voor mij ook wel een beetje hoe bewust jouw zoontje zich op dat moment was van het feit dat hij iets zei wat niet beleefd was. Dan nog vind ik ook dat je een schriftje dat over schelden gaat niet moet gebruiken voor iets anders. Maar ja, schelden en onbeleefd zijn komt wel dicht bij elkaar in de buurt. De rest van je voorbeelden geven me het gevoel dat de juf niet erg handig bezig is met straffen. Ze haalt er dingen bij zoals met de stickers en wat heeft een voorleesmoeder er mee te maken?



Wat denk ik verder wel belangrijk is, is dat je probeert onenigheid met de juf niet aan jouw zoontje te laten merken. Dat werkt heel verwarrend en is enorm schadelijk voor haar autoriteit. Dat betekent niet dat je alles hoeft te pikken, maar probeer het bespreekbaar te houden.



Ik vond een goede band met de ouders altijd enorm belangrijk toen ik nog voor de klas stond. Als juf ben je ook wel eens inconsequent of maak je verkeerde beslissingen maar dat doe ik nu als moeder ook. (Mag natuurlijk niet erg worden). Het kind voelt zich het veiligste en gedijt het beste wanneer al zijn opvoeders met elkaar door een deur kunnen.



Wat nu doen? Praten zou ik zeggen.

Als een kind van 2, 3 of desnoods 4 “stoute juf” zegt dan kan ik dat inderdaad horen als “ik vind jou op dit moment even niet lief”. Maar bij een kind van 7 ( en die heb ik hier thuis ook) vind ik het wel schelden. Een gemiddeld kind van 7 heeft een dermate woordenschat dat hij beleeft onder woorden kan brengen dat hij het niet leuk vind wat juf heeft gedaan.



Ik vind het dus terecht dat er geen sticker is gekomen in dit geval. De gevallen van voorleesmoeder ed staan buiten het schriftje dus die gevallen had ik zeker met de juf besproken.

Daar sluit ik me bij aan.

Als mijn knullen (ietsje ouder) iets dergelijks zeggen is het echt baldadigheid, schelden zou ik het niet noemen, maar zeker wel brutaal.

Ja maar hoeveel mensen zeggen niet tegen hun kind ’ jij bent stout’ of stoute…(vul naam in)

Als je kind gewend is dat hij zo word aangesproken wanneer hij iets stouts doet dan is het ook niet gek dat hij de juf aanspreekt met stoute juf als ze iets doet wat hij niet leuk vind.

@ariel wrote:

Als een kind van 2, 3 of desnoods 4 “stoute juf” zegt dan kan ik dat inderdaad horen als “ik vind jou op dit moment even niet lief”. Maar bij een kind van 7 ( en die heb ik hier thuis ook) vind ik het wel schelden. Een gemiddeld kind van 7 heeft een dermate woordenschat dat hij beleeft onder woorden kan brengen dat hij het niet leuk vind wat juf heeft gedaan.



Ik vind het dus terecht dat er geen sticker is gekomen in dit geval. De gevallen van voorleesmoeder ed staan buiten het schriftje dus die gevallen had ik zeker met de juf besproken.


Hier sluit ik mij bij aan. Ligt echt aan de leeftijd…

@Lune wrote:

Daar sluit ik me bij aan.

Als mijn knullen (ietsje ouder) iets dergelijks zeggen is het echt baldadigheid, schelden zou ik het niet noemen, maar zeker wel brutaal.




Ik sluit me daar ook bij aan, in zoverre, dat ik het nog steeds geen schelden vind … Ik vind het zeker onbeleefd en brutaal ! Maar ik heb het hier over écht schelden, en dat doet hij niet meer, en daar ben ik mega trots op … Moet hij dan bij ieder woord wat hij niet goed onder woorden brengt gestraft worden ??

@ollie wrote:

Ja maar hoeveel mensen zeggen niet tegen hun kind ’ jij bent stout’ of stoute…(vul naam in)

Als je kind gewend is dat hij zo word aangesproken wanneer hij iets stouts doet dan is het ook niet gek dat hij de juf aanspreekt met stoute juf als ze iets doet wat hij niet leuk vind.




En wat wil je hier mee zeggen ???

@Gerda! Wat jij schrijft is helemaal waar … En natuurlijk laat ik het nog eventjes weten! Gelukkig liggen in dit geval mijn man en ik op één lijn, en het zal zeker worden besproken, maar hoe en wat, dat weten we nog niet … We vinden het zelf ook erg moeilijk nog !

@Jennifer wrote:

@ollie wrote:
Ja maar hoeveel mensen zeggen niet tegen hun kind ’ jij bent stout’ of stoute…(vul naam in)

Als je kind gewend is dat hij zo word aangesproken wanneer hij iets stouts doet dan is het ook niet gek dat hij de juf aanspreekt met stoute juf als ze iets doet wat hij niet leuk vind.




En wat wil je hier mee zeggen ???




Zozo wat een boel vraagtekens.

Staat er toch duidelijk wat ik hiermee wil zeggen?



Net zoals knollie zegt zeggen veel het ook weleens over hun zelf ‘oh stoute mama’

Of kinderen onderling ’ ooh stoute…’

Ze zien het niet als schelden, maar als een constantering.

Ja idd een heleboel ???



Jij tikt in je 1ste stukje ‘hoeveel mensen zeggen niet over hun kind …’ en je praat hier over een ouder ?! Maar ik zeg nooit tegen mijn kind ‘jij bent stout’ …



In je 2de stukje praat je pas over kinderen, en kinderen onder elkaar! Of over een Mama die over haarzelf zegt dat ze stout is … Is al gelijk een stuk beter als je 1ste stukje!

Ow nou sorry, dat jij je aangesproken voelt kan ik weinig aan veranderen.

Succes verder ermee.