Scheldwoord !!!!!

Tis niet zo gek he dat ik me aangesproken voel … :wink: Het gaat hier tenslotte over mij en mijn zoon !!!

Maar wat Ollie schrijft is toch ook zo, en dat hoeft toch helemaal niet negatief te zijn.



Ik denk verder dat er gewoon te moeilijk over te oordelen is, omdat wij de hele situatie niet kennen (gewoon details, voorgeschiedenis).

Voor de een zijn bepaalde woorden schelden, en voor de ander niet.

Voor de juf is het misschien “not done”, voor jou misschien wel.

Misschien een te breed begrip om te zeggen als hij scheld. Want dan moet je zo goed op 1 lijn liggen eigenlijk.

Absoluut Cin. ! In haar 2de stukje is ze duidelijk, maar in haar 1ste stukje voelde ik me aangesproken, omdat het ging over waarschijnlijk een ouder die zoiets zou zeggen tegen het kind, dus doet het kind het ook maar … Maar we hebben het hier over mijn kind, en ik als ouder !

Ik vind stoute juf - een mening. Ik vind het net als een aantal voorgangsters wel iets meer voor een vierjarige en niet voor een zevenjarige. Maar als mijn kind boos op me is mag hij me best stoute mama noemen.



Ligt wel aan de intonatie maar dat is met zoveel.



Ik kan me voorstellen dat een 6 a 7 jarige het over een stomme juf heeft. Maar je mag toch iemand wel stom vinden. Ik vind je stom - vind ik geen schelden.



Je bent stom - is daarentegen alweer andere koek.

Ik vind je stom mogen die van mij ook niet zo zeggen, maar ik begrijp wel wat je punt is. Ik probeer ze wel bij te brengen dat ze dan beter kunnen vertellen welke actie niet op prijs gesteld wordt…



Jennifer, ik ben met je eens dat niet nu opeens alles bestraft zou moeten worden. Zou een ander kind uit dezelfde klas dezelfde straf krijgen, dat zou ik willen weten van de juf.

als leerkracht vind ik het geen schelden, het valt neit onder lelijke woorden, maar het is ook geen benaming waarvan ik denk… joehoeee… oid…



Zelf zou ik ervoor kiezen om dit met hem te bespreken. Kort en krachtig. Wat vond je dat ik stout deed, ed. En tja… schelden iets doen waarbij je iemand kwetst oid! en dat vind ik de benaming stoute juf niet.



Lastig… Ik zou zeker het gesprek aangaan. Juist nu dat het zo goed ging…



Benaming stom tolereer ik niet! Als het tegen mij gezegd wordt ben ik daar echt niet blij mee. Een kind mag altijd zijn mening geven, maar moet ook leren dat sommige dingen niet kunnen. Tja, dit is ook weer leeftijdsgebonden.



Schiet me zo een gebeurtenis te binnen, meisje van drie staat zit in winkelwagentje voor hen staat een vrouw met flink postuur, vind het altijd rot te zeggen, ze was echt heel dik. Meisje zegt: concluderend… mama die mevrouw is dik. Die vrouw sprong geheel uit haar vel en viel enorm uit tegen moeder en het meisje. Terwijl het een conclusie was.

Kijk, als de juf nu echt iets stouts heeft gedaan… tja, dan kan dat wel. Maar stoute juf als je er niet mee eens bent… dan kan je beter zeggen… nee juf… of ik vind dat niet… of ik wil dat niet… maar dat is ook moeilijk voor die kleine mannekes!

Als ik mijn kind af moet leren om te schelden dan zou stoute juf ook iets zijn om af te leren. Want ik vind het wel degelijk schelden. En ik kan me voorstellen dat als je dit al geen schelden vind dat je iets heel veel ergers gewend was dat het al een verbetering is. Maar om hier nu een beloning voor te geven… ( in de vorm van sticker en zaterdag een kadoo) gaat me veel te ver.

Ik kan me in heel veeeel dingen vinden, ben blij met al jullie antwoorden, dank jullie wel daarvoor …



Na een dag lang nadenken, en geloof me, sinds mijn zoon uit school is heb ik erover nagedacht, en heb ik het er met veel mensen over gesproken … Ik vind ´stoute juf´ zeggen (ook op de manier waarop het is gezegt) geen scheldwoord …



En ja Ariel, ik ben vele ergere scheldwoorden gewend die ik hem niet heb aangeleerd, zou wat zijn he? Anders had ik er nu niet over in gezeten ! Mijn zoon pakt heel snel dingen op, in welke vorm dan ook … Die jongens waar hij mee speelde, dat gebeurd nu dus niet meer, omdat dat niet meer mag van ons … En sinds het sticker systeem scheld hij al 2 WEKEN NIET MEER !!!



Dus deze MAMA IS SUPER TROTS !!! :inlove:

stoute… hoort nu eenmaal bij een leeftijd. Ik vind het meer een aanleiding om te vragen “oh? hoezo”… want een kind, zo jong, scheld nog niet bewust volgens mij.



Het is in mijn ogen een “iedereen die mijn doelen niet natreeft is stout”… en tsja… zo werkt dat op die leeftijd.

Wat bijzonder dat hij op deze manier beloont wordt. Je krijgt een sticker als je niet scheldt :roll:

Meestal geef je een sticker om positief gedrag te belonen en dat verder uit te bouwen.

Als je niet scheld, is dat toch ook positief ?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



En deze Mama is nog steeds super mega trots, want dankzij het schriftje en de beloningen en de stickers heeft hij al 3 weken niet gescholden !!!



En by the way, ik vroeg aan het begin of stoute juf een scheldwoord was, en niet om wat wel goed of niet goed goed is … :think: Want hoe wij het doen kwa opvoeding en dergelijke, hoef ik me niet te laten vertellen … Altijd weer zonde als er zulke mensen bij zitten !!



Ã?k ben niet perfect, net als een ieder ander !!

Als jij een vraag stelt, kun je reacties verwachten. Dat zijn niet altijd mensen die het met je eens zijn, maar dat hoeft ook niet, lijkt me. Ook ik vind de keuze die jullie maken mbt stickers en belonen discutabel, maar soit: dat is jullie keuze inderdaad. Ik lees vrijwel dagelijks op KoK dingen waar ik het mijne van denk, maar dat geeft niet. Dat denken anderen vast ook als ze mij lezen. :slight_smile:



Ik vind wel dat je enorm defensief reageert, het hele topic door. Misschien komt het wat heftiger over door het overmatig gebruik van uitroeptekens, maar prettig is het niet. Zeker uitspraken als ‘jammer dat er zulke mensen bij zitten’ vind ik ietwat denigrerend, dat lijkt me niet nodig. Mensen reageren toch wel met de beste bedoelingen, niet om je onderuit te halen. Ik heb het idee dat je het wel als dusdanig ervaart, onterecht, imo.

Ik denk dat je zoontje aan het uitproberen is hoe hij zijn boosheid dan wel onder woorden moet brengen. En dan kan ´stoute juf´ ook als scheldwoord gezien worden. Ik denk dat het niet het belangrijkste is dat hij zwart/wit leert wat wel en wat niet een scheldwoord is, maar hoe hij zijn boosheid, afkeuren of wat hij op dat moment dan ook voelt beter onder woorden kan brengen. Hij lost namelijk niets op met het schelden op zich. Als het heel boos gebracht kan domme fietsbelook een scheldwoord zijn, het is maar net de manier waarop je het brengt. Ik denk het schriftje een heel goede eerste zet geweest is om hem duidelijk te maken welke woorden absoluut niet kunnen, maar dat het nu tijd wordt voor een vervolgstap. Wat wil hij duidelijk maken met zijn schelden en hoe zou hij dat anders of beter kunnen doen? Alleen synoniemen bedenken voor wat dan wel kan zeggen, lost het probleem niet op denk ik.

Het zullen de hormomen wel zijn D. :lol:



Nee ff zonder gekheid, ik verwacht reacties, en dat is ook helemaal niet erg. Maar ik hoef geen reacties met daarin dat iemand het bijzonder vind dat hij daar voor beloond wordt. Want zo bijzonder is het niet … Dus dan vind ik het jammer dat er zulke mensen bij zitten die niet reageren op mijn vraag.



En zo’n reactie van Mamaartje is toch helemaal perfect, aan zoiets heb ik wat, kan ik daar verder over nadenken … Dus bedankt daarvoor.



Het gaat nu gelukkig goed, daar ben ik écht heel erg trots op. Hij heeft zijn beloning gisteren gehad. Hij heeft het niet eens meer in de gaten dat er niet gescholden wordt (nooit hier in huis), en hij doet, ook door het schriftje en de goede begeleiding na het akkefietje, het zelf automatisch ook niet meer. Geweldig toch ?

Ik zal een poging doen mij reactie toe te lichten. Iemand met een pedagogische achtergrond, zoals bijvoorbeeld een juf, daarbij zou ik niet direct verwachten dat zij een beloning geven voor gedrag wat je niet wilt zien.

Je probeert namelijk positief gedrag te stimuleren en uit te bouwen.

Dat lijkt mij knap lastig bij iets wat je niet moet doen. Bovendien ligt het aspect op iets wat negatief is ipv positief.

@rijstkorrel wrote:

Ik zal een poging doen mij reactie toe te lichten. Iemand met een pedagogische achtergrond, zoals bijvoorbeeld een juf, daarbij zou ik niet direct verwachten dat zij een beloning geven voor gedrag wat je niet wilt zien.

Je probeert namelijk positief gedrag te stimuleren en uit te bouwen.

Dat lijkt mij knap lastig bij iets wat je niet moet doen. Bovendien ligt het aspect op iets wat negatief is ipv positief.




Het is toch juist positief als je niet scheld, en wordt hij toch beloond voor het gedrag wat ze juíst wel willen zien ?? Hij heeft nu toch 3 weken niet gescholden? Dus het heeft toch geholpen?

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dan zou het leerdoel zijn; hij of zij wordt beloond als hij ‘netjes’ praat. Waarbij je uitlegt wat je bij netjes verwacht.



Je beloont het kind voor gedrag wat je van hen verwacht en niet voor wat je niet verwacht.

@Jennifer wrote:

Het zullen de hormomen wel zijn D. :lol:



Nee ff zonder gekheid, ik verwacht reacties, en dat is ook helemaal niet erg. Maar ik hoef geen reacties met daarin dat iemand het bijzonder vind dat hij daar voor beloond wordt. Want zo bijzonder is het niet … Dus dan vind ik het jammer dat er zulke mensen bij zitten die niet reageren op mijn vraag.



En zo’n reactie van Mamaartje is toch helemaal perfect, aan zoiets heb ik wat, kan ik daar verder over nadenken … Dus bedankt daarvoor.



Het gaat nu gelukkig goed, daar ben ik écht heel erg trots op. Hij heeft zijn beloning gisteren gehad. Hij heeft het niet eens meer in de gaten dat er niet gescholden wordt (nooit hier in huis), en hij doet, ook door het schriftje en de goede begeleiding na het akkefietje, het zelf automatisch ook niet meer. Geweldig toch ?




Graag gedaan hoor. En als juf snap ik wel dat je begint met het positief belonen van goed gedrag, namelijk niet schelden. Dat is het eerste probleem dat je uit de wereld wil helpen. Als ik wil dat een kind niet steeds door de klas roept, begin ik ook met een beloningssysteem waarmee een kind een sticker kan verdienen als het zijn vinger opsteekt en niet door de klas roept. Maar daarbij vind ik het wel belangrijk dat je ook aan het kind duidelijk maakt welk gedrag je dan wel van een kind verwacht. Dat is nu denk ik de volgende stap die genomen moet worden. En daarvoor moet het denk ik eerst duidelijk zijn wat de oorzaak van het scheldgedrag is. Waarom doet hij dat? Hij heeft zichzelf een bepaalde manier van communiceren aangeleerd die niet gewenst is. En die manier moet omgezet worden in gedrag wat wel acceptabel is. Hij doet dit waarschijnlijk toch uit een soort onmacht omdat hij niet goed weet hoe hij het dan wel duidelijk moet maken. Maar om het om te buigen, moet hij zich eerst wel bewust worden van zijn gedrag. En dat kun je doen door middel van een stickersysteem. Het positieve gedrag belonen is dan een veel beter middel dan bijvoorbeeld een kruisje te zetten als hij wel zou schelden. Normaal pratenis daarvoor veel te groot en te vaag voor een kind. Je moet dan eerst duidelijk maken welk gedrag daarbij hoort. Wat verwacht men dan wel van hem en hoe kan je hem dit in kleine stapjes duidelijk maken? Het is tenslotte ook nog maar een heel jong kind.

En dit systeem slaat duidelijk wel heel erg bij hem aan, dat is alleen maar fijn!

Ik moest even achter m’n oren krabben en heeeel diep gaan graven wat er nou aan “scheldwoord” of “brutaal” is aan “ik vind je stout”… :think:



Ik vind het juist heel goed dat je als kind zijnde dus blijkbaar je emotie kan tonen in woorden, zonder dat er een ongepast woord valt (een echt scheldwoord). Misschien deed de juf ook wel iets (per ongeluk) wat een ieder als stout zou ervaren…(een boer, per ongeluk een scheldwoord of gewoon niet lief omdat iemand niet luisert :wink: ). “Stout” is toch iets wat je je kind leert. Iets is goed of fout…lief en stout…klaar.



Hoe mogen kinderen op school dan wel uiten als ze iemand niet lief vinden? Want laten we wel wezen, niemand vindt toch iedereen op aarde lief?



Oftewel…keigoed dat hij al 3 weken niet heeft gescholden! :thumbup: Als dit de manier is waarop het voor jouw kereltje werkt, dan is dat toch perfect? Ieder kind is en leert anders ;).

Dank je wel … :-*