Mijn kinderen spelen heel veel buiten, de laatste tijd ook met twee andere kindjes waar ze leuk mee spelen. Deze kinderen zijn net iets ouder allebei als onze twee oudsten. Ik heb er moeite mee mijn kinderen daar thuis te laten spelen omdat ik de ouders totaal niet ken (ze wonen een straat verder), ze hebben wel al vaker hier gespeeld.
Nu irriteerde ik me wel aan het op tijd thuiskomen verhaal. Ik vertel mijn kinderen eigenlijk nog helemaal geen tijd dat ze naar huis mogen. Hooguit dat ze naar binnen moeten als het gaat schemeren, of dat ik ze over een uurtje naar binnen zal halen. Deze kinderen melden bij binnenkomst dat ze zo en zo laat thuis moeten zijn, waarop ik dus probeer er aan te denken ze op tijd te waarschuwen (ze hebben geen horloge ofzo).
De laatste keer werd er om 17.10u gevraagd of het al bijna 17u was, want dan moesten ze thuis zijn. Nou gauw naar huis dus. Een tijdje daarvoor had ik ze vijf min vantevoren geroepen, zij schoenen aandoen, jas enz en naar huis gegaan. Wellicht idd niet keurig op tijd. Ik vermoed dat ze op hun kop hebben gekregen want daarna werd er steeds bij het hier spelen naar de tijd gevraagd en uiteindelijk kreeg ik dus te horen ’ ja jullie klok loopt achter want toen was ik te laat’ :shock:
Ik vind dit niet aan mij eigenlijk. Ik wil ze best waarschuwen, maar ik ga niet elke tien min op de klok zitten kijken, ze zijn groot genoeg om zonder mij te spelen enz en ik ben rond die tijd meestal in de keuken druk bezig.
Ik heb dus ook tegen die kinderen gezegd dat als mama het vervelend vindt als ze iets later zijn, ze ze zelf maar op tijd moet komen halen.
En sindsdien mogen ze hier steeds niet meer spelen, komt het niet uit of wat dan ook… :think:
Vinden jullie het kinderachtig dat ik hier niet meer op wil letten (begrijp me niet verkeerd, ik wil ze best even waarschuwen, maar ik wil geen gelazer voor die kinderen of mij als dat eens vijf of tien minuten later is…)?
Ik vind het een moeilijk antwoord. Maar wat ik mij herinner is dat mijn moeder altijd om kwart voor 5 riep “Ja, allemaal klaarmaken!” dat was het sein dat het bijna 5 uur was en iedereen naar huis moest. (Allemaal op 5 minuten loopafstand). Maakten we veel rommel, dan riep ze om half 5 al. En ook later toen wij oppaskinderen hadden bleef ze dit eigenlijk doen. Niet als wij oud genoeg waren, maar zeker tot een jaar of 8 a 10 denk ik. Al werd er wel verwacht dat als we ouder waren en ze riep, dat we eigenlijk al klaar stonden.
Enige eigen ervaring is dochters van een vriendin, die komen dan hierheen op de fiets en moeten dan om 5 uur thuis zijn. Bij de jongste (10) let ik mee op (maar dan bel ik ook dat ze er aan komt en zij belt als ze thuis is, het is een stukje fietsen langs een druk stuk). De oudste niet, die moet het echt zelf in de gaten houden, maar die is 14.
tja… ik vind het niet kinderachtig… meer van die moeder dat de kinderen niet meer mogen spelen.
ik probeer zelf de tijd wel in de gaten te houden, maar als het wat later is… dat kan toch gebeuren…
vind dat die moeder zelf actie moet ondernemen, of misschien de kinderen een horloge geven…
Lastig…ik weet niet hoe oud ze precies zijn en of ze zelf klok kunnen kijken,maar als ik kindjes te spelen zou hebben die aangeven hoe laat ze thuis moeten zijn,dan vind ik het persoonlijk wel een beetje mijn verantwoordelijkheid op dat moment…
Natuurlijk kan je niet continue op de klok kijken,maar zelf zou ik er dan misschien een wekker bij zetten.
Ik weet natuurlijk niet hoe die ouders er mee omgaan als ze steeds te laat zijn…misschien hebben ze wel afspraken of een sport bijv. waarvoor ze op tijd thuis moeten zijn.
Enerzijds snap ik je punt dat die moeder dan zelf maar moet komen,maar tegelijk…je hebt ze wel in je huis…(of rondom).
Kinderen gaan vaak zo op in hun spel,dat ze er zelf geen erg in hebben…in ieder geval tot een bepaalde leeftijd.
Ze geven zelf aan te weten wat de afspraak is en willen zich daar aan houden,maar als ze dat niet lukt,dan is dat best sneu…
Misschien had het dan toch handiger geweest een keertje af te stemmen met die moeder wat de afspraak nu precies is en of ze zelf in staat zijn de tijd bij te houden. Ik kan me voorstellen dat als kinderen info over moeten brengen,dat dat misschien rot kan overkomen…
Nu is het een gezin wat in de buurt woont,maar als het een keer een gezin is wat iets verder woont,dan kan het best lastig zijn als je als ouder zelf je kinderen moet komen vertellen dat het bijna 17.00 uur is…ik zou het persoonlijk een kleine moeite vinden het even in de gaten te houden.
Mocht het een keer misgaan,dan zou ik ook even aangeven waarom het mis is gegaan…dan kan die moeder daar rekening mee houden en andere afspraken maken met haar kids…
Nu gaat het een beetje via de kids…die kunnen het misschien ook niet helpen dat ze geen horloge krijgen…
lastig…misschien kan ik me het ook niet voorstellen als je kids nog niet in die leeftijd zitten…
ik moet zeggen hier komen regelmatig oudere meiden die klok kunnen kunnen over de vloer… die zeggen wel ik moet om 17.00 thuis zijn… ik hou het wel in de gaten.
wat ik wel een probleem zou vinden is dat ze het mij kwalijk nemen dat de kinderen/ouders mij de schuld geven…
Nou ja kinderachtig niet, maar ik zo er zelf niet zo heel moeilijk over doen over het waarschuwen.
Het is trouwens het eerste wat ik vraag als er een kindje komt spelen, hoe laat moet je van mamma en pappa thuis zijn.
En zorg dan dat ik ze 10 minuten voor tijd de schoentjes laat aan doen enzo.
Als er iemand kinderachtig is dan vind ik het wel van de moeder, omdat ze dus blijkbaar niet meer bij jullie mogen spelen.
Vind je het trouwens niet vervelend dat je kinderen over de vloer hebt waarvan je de ouders niet kent?
En van de ander kant je laat je kind soieso niet bij een vreemde spelen lijkt me.
Niet dat jij nou zo onbetrouwbaar over komt, maar je snapt wel wat ik bedoel toch? :shifty:
Kinderachtig? Nee. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het probleem van het de tijd in de gaten houden niet zo zie.
Als hier kinderen komen spelen, vraag ik ze hoe laat ze thuis moeten zijn. Ze kunnen veelal echt wel klokkijken, maar al spelende houden ze die toch niet in de gaten. Ik als moeder maak me zorgen als ik mijn kind heb gevraagd om 5 uur thuis te zijn en het er dan om kwart over 5 nog niet is. De kinderen spelen en vergeten de tijd. De aanwezige volwassene is dan in mijn ogen de persoon die daar wel op let.
Mocht dat een keer om wat voor reden dan ook misgaan, dan bel ik even naar de ouders van het kindje wat hier speelt, dat we de tijd vergeten zijn en dat hij/zij er nu aankomt. Ik vind het prettig als dat omgekeerd ook het geval zou zijn.
Ik zou er niet zo’n probleem van maken en gewoon de wekker op mijn telefoon zetten op een half uurtje voordat ze thuis moeten zijn zodat ze een kwartiertje later weg zijn. Ik vergeet ook wel eens de tijd als ik lekker bezig ben. Als ze een keertje toch te laat weggaan, zou ik ze even bellen.
In de eerste plaats zou ik kennis gaan maken met de ouders. Al is het maar even buiten met elkaar praten als de kids spelen. En als dat niet lukt dan zou ik er heen gaan. Ook om even telefoonnummers uit te wisselen want een ongelukje zit in een klein hoekje en dan is het altijd handig om ouders te kunnen bereiken. Dan kun je ook gelijk even afspreken over de tijden van het naar huis gaan. Wellicht kan de moeder even bellen als de kinderen thuis moeten komen? Zo doen wij dat hier.
Daarnaast vind ik het geen enkel probleem om tijd in de gaten te houden voor kinderen. Als er hier klasgenootjes komen spelen van Max ( die kinderen wonen een paar straten van ons huis maar ze zijn oud genoeg om alleen naar huis te gaan) vertellen ze mij de tijd dat ze thuis moeten zijn en daar let ik op. tijdens het spelen is het lastig om daar op te letten. Het is voor jou al lastig laat staan hoe dat voor kinderen is.
Overigens kan ik best begrijpen dat de kinderen niet meer komen spelen. Als mijn kinderen 10 minuten later zijn dan maak ik me ook wel een beetje ongerust. Je weet nooit wat er onderweg gebeurt of wat voor lui ze tegen komen. Wellicht dezelfde soort reden als waarom jou kinderen niet bij hun spelen? Dat die moeder nu denkt hmm ik ken ze niet en ze respecteren mijn regels niet dus het voelt niet meer zo goed?
Kennismaken, regels bespreken en telefoonnummers wisselen. Dan kan een leuke buitenspeeltijd aanbreken voor alle kinderen en ouders.
De oudste is ruim 9, de andere 8. Ik verwacht als ik de kinderen zo zie spelen niet dat zij in staat zouden zijn zelf de tijd in de gaten te houden.
Ik heb ook geen probleem met het waarschuwen an sich, het gaat me meer om het feit dat ik vermoed dat ze op hun kop krijgen als ze iets later zijn (en dat gaat dan om tien min ofzo, behalve dan die keer dat ze uberhaupt niet verteld hadden dat ze om een bepaalde tijd thuis moesten zijn en achteraf bleek dat ze al te laat waren) en dat ik dan via een kind te horen krijg dat mijn klok niet goed loopt… dat vind ik gewoon irritant. Als je daar als ouder van baalt kom je maar naar mij toe om te vragen of ik het anders wil doen, vind ik. Bovendien vind ik de kinderen vrij jong om zo om te gaan met om een bepaalde tijd exact thuiskomen, zeker als ze zelf geen horloge hebben en het bij een andere ouder neerleggen.
Ik heb hier ook gewoon nog niet echt ervaring mee hoor! Met andere buurkinderen sprak ik met de ouders hooguit af dat we ze even terugbrengen als ze weg willen zodat er geen kind alleen over straat loopt (in het donker, van de winter) en verder halen we ze altijd op als we gaan eten/weg moeten.
Verder is het misschien handig om er bij te vertellen dat ik een enorme chaoot ben. Als ik afspreek 17u bedoel ik eigenlijk tussen 16.45 en 17.15. En dan kan het ook nog wel eens 5 min later worden… :shifty: De klok in de gaten houden is dus niet bepaald mijn sterkste punt.
Ik bedenk me nu dat ik ws nooit zo om zal gaan met te laat thuiskomende kinderen :lol: Ik vermoed dat als het zover is en ik wil dat ze er om 17u zijn ik ook gewoon 16.45 ga zeggen en 17.15 vervolgens ook nog wel prima vind
@ariel wrote:
Overigens kan ik best begrijpen dat de kinderen niet meer komen spelen. Als mijn kinderen 10 minuten later zijn dan maak ik me ook wel een beetje ongerust. Je weet nooit wat er onderweg gebeurt of wat voor lui ze tegen komen. Wellicht dezelfde soort reden als waarom jou kinderen niet bij hun spelen? Dat die moeder nu denkt hmm ik ken ze niet en ze respecteren mijn regels niet dus het voelt niet meer zo goed?
Kennismaken, regels bespreken en telefoonnummers wisselen. Dan kan een leuke buitenspeeltijd aanbreken voor alle kinderen en ouders.
Goed punt idd

ik denk dat de crux van dit verhaal in je laatste alinea zit: jij gaat op een andere manier met een afgesproken tijd om dat andere mensen (de ouders van deze kinderen om precies te zijn). als ik mezelf even als voorbeeld mag nemen: ik zou dus gék worden als iemand zo met een afgesproken tijd om gaat.
Voor mij is 17 uur 17 uur en niet ergens tussen 16:45 en 17:20 ofzo als het schikt
Dat jij er op wordt aangesproken van de kinderen is inderdaad niet echt netjes te noemen maar ik stel me dan een situatie voor: kinderen komen te laat thuis, ouders reageren daarop door te zeggen dat ze te laat zijn. De kids reageren met “oh maar dat had Lune helemaal niet gezegd” waarna de ouders zeggen "oh dan liep de klok daar vast wat achter.
Niets negatiefs, maar door kinderen wel zo op te vatten dat ze jou er op aan spreken op een kinderlijke open manier.
Misschien is het een idee om de volgende keer meteen te vragen aan de kids hoe laat ze thuis moeten zijn en dan (om jouw eigen chaotischiteit te ondervangen) een wekkertje te zetten op de tijd dat ze schoenen en jassen aan moeten gaan doen.
Overigens zou ik ook de ouders even aanspreken om vluchtige kennis te maken, al was het inderdaad maar voor noodgevallen zoals hier al eerder geschreven wordt
Je hebt het te doen met de tijd die zij stellen he
Ik zou een klok zetten, (kook)wekker en ze dan naar huis sturen.
Niet te moeilijk doen 8)
Als Ryan kinderen mee naar binnen neemt dan zijn mijn eerste vragen altijd: weet je moeder dat je hier bent en mag dat? Hoe laat moet je thuis zijn? :shifty:
Ik ben een van die moeders die wel eens een uur op straat rondgedoold heeft omdat ze haar kind niet kon vinden.
Maar als het deze moeder hoog zit dan had ik in haar plaats even langs gekomen om er over te praten en nummers uit te wisselen zodat ik kan bellen als mijn kind de tijd vergeet
Maar het is voor jezelf wellicht prettig als jij even langs gaat, wellicht begrijpt de andere moeder het niet zo; jouw kinderen mogen daar niet spelen en haar kinderen komen ‘vaak’ te laat thuis, ze pakt het misschien niet handig op nu maar wellicht kun je de lucht klaren (en haar tegelijkertijd wat beter leren kennen)
Het is niet zo dat mijn kinderen daar echt niet mogen spelen hoor, het is gewoon nog niet gebeurd en dat vind ik wel prettig. Meestal spelen ze buiten of dus hier.
Ik vraag idd wel altijd aan kindjes of hun moeder het weet en of het mag.
En misschien moet ik dan idd maar een alarm gaan instellen op mn telefoon… maar dat voelt voor mij zo compleet belachelijk over zoiets :roll: Dat doe ik echt alleen bij belangrijke dingen, afspraken waarbij ik wel echt op tijd moet zijn enzo.
@Lune wrote:
En misschien moet ik dan idd maar een alarm gaan instellen op mn telefoon… maar dat voelt voor mij zo compleet belachelijk over zoiets :roll: Dat doe ik echt alleen bij belangrijke dingen, afspraken waarbij ik wel echt op tijd moet zijn enzo.
Ik begrijp je niet denk ik. Die kinderen hebben daar blijkbaar duidelijke regels. Daar is niets belachelijks aan en ook geen :roll:
Lijkt me niet zoveel moeite ze op tijd te waarschuwen als dat nodig is. Ook kinderen van 9 zijn kinderen die in hun spel de tijd niet zelf altijd kunnen bewaken.
Misschien hebben zij wel goede redenen om stipt op tijd te willen eten. Nou en… Ik zie je probleem echt niet merk ik 8)
Ik vind het juist een kleine moeite om even een wekker of je telefoon in te stellen. En bij mij hoort op tijd komen bij belangrijke dingen.
Ik hoor ook bij de groep van 17.00 is 17.00. Als ze om 8.30 op school moeten zijn, bedoelen ze op school toch ook niet ergens tussen 8.15 en 8.45? Hetzelfde bij alle andere tijd-afspraken die je met mensen maakt.
Zodra kinderen bij je in huis komen ben je verantwoordelijk voor ze, dus ook voor het feit dat ze op tijd thuis moeten zijn. En kinderen van 8 en 9 hebben vaak nog behoorlijk veel moeite met het goed lezen van klokken, dus daar kan je nog niet van verwachten dat ze het zelf in de gaten kunnen houden.
@lydia wrote:
@Lune wrote:
Ik begrijp je niet denk ik. Die kinderen hebben daar blijkbaar duidelijke regels. Daar is niets belachelijks aan en ook geen :roll:
Lijkt me niet zoveel moeite ze op tijd te waarschuwen als dat nodig is. Ook kinderen van 9 zijn kinderen die in hun spel de tijd niet zelf altijd kunnen bewaken.
Misschien hebben zij wel goede redenen om stipt op tijd te willen eten. Nou en… Ik zie je probleem echt niet merk ik 8)
Ik vind het ook niet belachelijk dat anderen wel strakkere regels hebben wat tijd aangaat, ik zei dat het voor mij belachelijk voelt om er zo mee om te gaan. Ik krijg daar de zenuwen van omdat het voor mij iets heel onbekends is. Ik zet een alarm voor een doktersafspraak, een sollicitatiegesprek. Niet voor het eten (van andere kinderen). Ik wil dat natuurlijk best gaan doen als anderen dat zo belangrijk vinden, ik snap er alleen niets van.
En ik gaf idd ook al aan dat ik daar juist moeite mee heb omdat die kinderen te klein zijn omdat zelf in de gaten te houden.
Ik bedenk me nu overigens ook dat het misschien juist best handig is voor mijn kinderen om ze wel aan te leren dat 17u ook echt 17u is. Niet dat ik dan wel boos ga worden als het vijf min later is, dat gaat me echt te ver. Maar een halfuur speling is natuurlijk ook stom

En Angelbaby, de school begint hier om 8.40 ofzo (kan je nagaan ik weet het niet eens precies :lol: ) maar je hebt dus zo’n 20min de tijd om binnen te komen. Om tien voor half gaan de deuren open en dan probeer ik er ook te zijn, maar ben ik tien min later omdat er iets in het honderd loopt, dan zijn we nog steeds op tijd

@Lune wrote:
Het is niet zo dat mijn kinderen daar echt niet mogen spelen hoor, het is gewoon nog niet gebeurd en dat vind ik wel prettig. Meestal spelen ze buiten of dus hier.
Ik vraag idd wel altijd aan kindjes of hun moeder het weet en of het mag.
Dat is precies wat iemand zei het euvel…het voelt voor jou als belachelijk…wie weet wat de reden voor hun is om zo stipt te zijn.
Misschien hebben zij wel afspraken…voor hen kan het wel belangrijk zijn…door het werk van mijn man moeten wij op tijd aan tafel,omdat we anders niet samen kunnen eten…ik zou het persoonlijk dan erg vervelend vinden als we gehaast moeten eten,omdat de kinderen weer een te laat komen.
Misschien moeten ze weg of sporten…of vinden ze het gewoon belangrijk…
Ik denk dat je er pas achter komt als jullie toevallig een keertje praten…
Haalt de onduidelijkheid misschien een beetje weg.
Sinds ik gastouder ben bij een gezin met 3 kids zit ik ook opeens in de vrienden speel afspraakjes en clubjes etc. Heel gezellig, maar had wel even moeite om iedereen leren te kennen. Nu spelen de kids meestal wel met dezelfde kinderen, maar heb wel eens in angst gezeten :shifty: In het begin… Dan sprak ik ook 17:00 uur af met het oudste meisje, komt ze doodleuk 17:45 aangefiets. Nergens van bewust.
Uh… L, hebben ze bij R ook een klok?
‘Ja hoor, natuurlijk’.
‘Heb je daar toevallig ook wel eens op gekeken’?
‘Nee…’
‘Doe dat maar eens de volgende keer, want je bent wel erg laat’
‘Oh maar we waren aan het DSén , maar nu ben ik toch thuis?’
Of dat ze vertelde dat ze weer naar R ging, ik op een gegeven moment moeder opgebeld om te vragen of ze haar naar huis wou sturen.
‘Ja maar ik heb L niet gezien hoor vanmiddag!’
En dan bleek ze opeens heel ergens anders te zitten. Heb toen wel dik een uur gezocht. Dát mag ze dus ook niet meer.
Er zijn afspraken gemaakt met het kind zelf en als ze toch besluit om ergens anders te gaan spelen in de buurt, moet ze dat melden.
Ook spreek ik goed af met de ouders als ik ze zie. En als er vriendjes bij hun spelen worden ze ruim op tijd al naar huis gestuurd. Maar goed, dit is mijn werk dus het belang van de kinderen staan op de eerste plaats. Ik hoef geen huishouden te doen of eten te koken. Heb dus (meestal) alle tijd om goed op de tijd te letten.
Toch zou ik wel een wekker proberen, het zou niet leuk zijn voor jou kinderen als bepaalde kinderen niet meer bij ze mogen spelen. Nu vind ik ouders ook wel overdrijven om een kind wat 5 minuten te laat is straf te geven of iets van zeggen. sommige kinderen gaan op tijd weg, maar treuzelen onderweg. En anders moeten de ouders hun kind maar komen halen bij jullie. Dan kunnen ze niet zeggen dat de kinderen te laat thuiskomen.