samen (buiten)spelen

@Lune wrote:

Het is niet zo dat mijn kinderen daar echt niet mogen spelen hoor, het is gewoon nog niet gebeurd en dat vind ik wel prettig. Meestal spelen ze buiten of dus hier.

Ik vraag idd wel altijd aan kindjes of hun moeder het weet en of het mag.

En misschien moet ik dan idd maar een alarm gaan instellen op mn telefoon… maar dat voelt voor mij zo compleet belachelijk over zoiets :roll: Dat doe ik echt alleen bij belangrijke dingen, afspraken waarbij ik wel echt op tijd moet zijn enzo.

wacht even… begrijp ik het goed dat jij een afspraak met bijvoorbeeld de huisarts wel belangrijk vind qua tijd, maar een afspraak met een ouder niet zo?

Want dat is wel wat je nu doet overkomen.

afspraak is afspraak en ik heb er een gloeiende hekel aan als mensen de afgesproken tijd oprekken. Daarmee gaan ze over mijn grenzen en gaan zij bepalen wat ik met MIJN tijd moet doen. Immers ik moet wachten in tijd die eigelijk bedoeld was voor andere dingen, hoe futiel ook.

Als ik vraag om een vriendje om 17.00 uur op te halen omdat ik daarna aan mijn eten wil beginnen, nog een boodschap moet doen, een kind naar sport moet brengen of van mijn part suus een fles moet doen, dan vind ik het echt niet fijn als kind pas om 17.15 uur word opgehaald… ten eerste ga ik me dan afvragen of er wellicht iets is gebeurd dat moeder laat is of ik zit me te irriteren omdat mijn tijd door wachten word verspild en die moeder dus vrijelijk over mijn tijd staat te beschikken.

Bij 1 vriendje van Peet weet ik inmiddels wel dat 1 ouder gewoon nooit op tijd is en spreek ik dus al 30 minuten eerder af dan ik eigelijk in mijn hoofd heb zodat hij meestal toch nog enigzins optijd zijn kind ophaalt.

Maar hij vergeet regelmatig de tijd dusdanig dat hij echt gewoon heel laat komt.

Gisteren ook, half zes was wel de uiterste tijd, wij gingen om 17.45 eten en ik ben dat ook gaan doen, maar hij kwam zijn zoon pas om 18.05 halen en schaamde zich dood.

Nu liep het toevallig allemaal goed af, maar mijn dochter was ook spelen en die moest ik eigelijk om 17.40 ophalen, nu kwam manlief optijd en hij heeft dochter opgehaald… maar zoniet, dan had ik dus of alle kids incluis vriendje mee moeten slepen, of het risico moeten nemen en even alleen gaan.

Beide opties trokken me niet want als papa van vriendje dan ineens wel kwam stond hij OF voor een dichte deur OF hij zou mij onverantwoord kunnen vinden omdat ik zijn zoon ook alleen thuis liet.

Bij deze papa weten we inmiddels al niet beter, dus in zekere zin vergeven we het hem altijd snel. We snappen zijn omstandigheden wel namelijk. Maar toch, ik word er op zijn minst erg onrustig van.

je kunt me doorgaans niet geirriteerder krijgen dan zo onverantwoord met MIJN tijd om te springen. Dus ik zou ook zeggen tegen mijn kinderen dat ze dan maar niet meer met die van jou moeten spelen…

sorry :shifty:

Op zich ben ik het wel eens met Cell, alleen maak ik me er niet zo druk om. Ik heb ook nog geen ervaring met ander kindje bij ons en één van de mijne elders. Dat lijkt me nog knap ingewikkeld worden :shifty: . Wat mij in Cells stukje ook te ver gaat is mijn kinderen dan maar niet meer ergens laten spelen. Dan gewoon eerst praten. Sowieso laat ik mijn kinderen niet ergens spelen als ik zelf nog geen kennisgemaakt heb met de andere ouder, dus dan is ergens over praten ook niet meer zo’n grote stap. Praten is altijd mijn credo.

Zoals je leest, nemen wij het van desbetreffende papa op de koop toe… omdat we door idd te praten op de hoogte zijn van het waarom achter zijn tijd vergeten. (zelfstandig ondernemer die op zijn korte papamiddag eigelijk niet vrij is maar thuis werkt en dan dus tijdens klantentelefoontjes geen erg meer heeft in de tijd, mannen en multitasken… geen combi.)

Maar ik kan me dus wel indenken dat de moeder van de vriendjes in het geval van TS zegt… als ik jullie zelf moet komen halen omdat de mama van… niet bereid is jullie te helpen aan de tijd te denken, dan speel je maar niet meer daar.

Ik kan mezelf niet in 4en splitsen en probeer alles zo te plannen dat het kan.

Nu vandaag ook… Mies gaat zo op bed, die slaapt dan tot 4 uur, Suus slaapt ook. Niek heeft een vriendinnetje hier die voor 15.30 thuis moet zijn, maar zusje is ziek dus moeder kon haar niet halen. Ik moet zelf Peet voor 15.30 ophalen bij vriendje, dus dan laat ik Niek even alleen met de kleintjes slapend, ze weet dat ze naar de buuf kan als er nood zou zijn en dan breng ik vriendinnetje weg en haal Peet op… kan allemaal net in pakweg 15 minuten, maar ideaal is het niet.

Stel dat meisje wel werd opgehaald en moeder komt laat omdat ze " makkelijk" is met tijd en ik kan daardoor mijn zoon niet bijtijds ophalen of loop een risico dat de kleintjes ook klaar zijn met slapen naarmate de tijd vordert… dan word ik niet blij nee…

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje kinderachtig.

Als een kind hier komt spelen en zegt uit zichzelf hoe laat ie thuis moet zijn dan houd ik de tijd gewoon in de gaten. Desnoods zet ik de kookwekker.

En als mijn kinderen thuis zouden komen met het verhaal dat jij hebt gezegd dat ik zelf maar op de tijd moest letten ofzoiets, dan had ik ze denk ik ook niet bij je laten spelen. Dan maar bij ons.

Ik heb dus ook tegen die kinderen gezegd dat als mama het vervelend vindt als ze iets later zijn, ze ze zelf maar op tijd moet komen halen.

En sindsdien mogen ze hier steeds niet meer spelen, komt het niet uit of wat dan ook…

zo een zin naar mijn kids toe zou mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Niet eens het punt dat ze een keer 5 min te laat waren.

@Cell wrote:

wacht even… begrijp ik het goed dat jij een afspraak met bijvoorbeeld de huisarts wel belangrijk vind qua tijd, maar een afspraak met een ouder niet zo?

Want dat is wel wat je nu doet overkomen.

afspraak is afspraak en ik heb er een gloeiende hekel aan als mensen de afgesproken tijd oprekken. Daarmee gaan ze over mijn grenzen en gaan zij bepalen wat ik met MIJN tijd moet doen. Immers ik moet wachten in tijd die eigelijk bedoeld was voor andere dingen, hoe futiel ook.

Als ik vraag om een vriendje om 17.00 uur op te halen omdat ik daarna aan mijn eten wil beginnen, nog een boodschap moet doen, een kind naar sport moet brengen of van mijn part suus een fles moet doen, dan vind ik het echt niet fijn als kind pas om 17.15 uur word opgehaald… ten eerste ga ik me dan afvragen of er wellicht iets is gebeurd dat moeder laat is of ik zit me te irriteren omdat mijn tijd door wachten word verspild en die moeder dus vrijelijk over mijn tijd staat te beschikken.

Goh… nee zo heb ik het nooit bekeken eigenlijk, ik vind het eerlijk gezegd ook wel wat overdreven geloof ik. Ik heb echt nog nooit me zitten afvragen wat er aan de hand is als een moeder 10/15min later haar kind op komt halen. En al helemaal niet zitten ergeren.

Hoewel ik me voor kan stellen dat als je andere dingen moet regelen (en dan bedoel ik zoals in jouw andere voorbeeld een ander kind ergens ophalen, sport ed, niet beginnen aan het eten… dat kan ik ook met tien kinderen in huis) het wel vervelend is.

Overigens ben ik met dat soort dingen dan wel weer stipt. Ik sta ook niet een kwartier later bij school of als ik hen ergens op moet halen van een speelafspraakje, maar ik vind een speelafspraakje toch heel anders als tijdens het buitenspelen met buurkindjes even bij elkaar binnen spelen.

En ja, ik vind het bij een doktersafspraak echt belangrijker om op tijd te zijn als bij een afspraak met een ouder. Natuurlijk heb ik ook mensen die dat niet op prijs stellen in mijn omgeving en dan hou ik daar wel rekening mee hoor.

En nogmaals ik ben echt niet te beroerd om ze even naar huis te sturen om een bepaalde tijd. Het ‘jullie klok loopt achter zegt mama’ schoot bij mij nogal in het verkeerde keelgat en ik vind werkelijk dat als die vijf min min of meer zo belangrijk zijn dat ze dan maar zelf moet komen. Ik wil ze er best op wijzen, maar ik wil vervolgens niet terecht gewezen worden dat het niet goed genoeg was.

@Lune wrote:

Hoewel ik me voor kan stellen dat als je andere dingen moet regelen (en dan bedoel ik zoals in jouw andere voorbeeld een ander kind ergens ophalen, sport ed, niet beginnen aan het eten… dat kan ik ook met tien kinderen in huis) het wel vervelend is.

Huh, schrijf, en bedoel, je nu dat je al die dingen, ook een kind ergens ophalen, wel kunt als je nog zoveel andere kinderen in huis hebt :think: :shock: ?

@Lune wrote:
Het ‘jullie klok loopt achter zegt mama’ schoot bij mij nogal in het verkeerde keelgat en ik vind werkelijk dat als die vijf min min of meer zo belangrijk zijn dat ze dan maar zelf moet komen. Ik wil ze er best op wijzen, maar ik wil vervolgens niet terecht gewezen worden dat het niet goed genoeg was.

Dit kan ik me best voorstellen en hier ben ik het mee eens :slight_smile: .

@Deerntje wrote:

@Lune wrote:

Huh, schrijf, en bedoel, je nu dat je al die dingen, ook een kind ergens ophalen, wel kunt als je nog zoveel andere kinderen in huis hebt :think: :shock: ?

nee dat bedoelde ik dus juist niet :lol:

Ik kan best aan mijn eten beginnen met een ander kind erbij, of meerdere

Maar fijn vind ik dat dus niet, want dan heb ik dus pannen op het vuur en dan belt de ouder aan, kom erin, hup kind mee, kwekker de kwek, je bent nog zo niet weg en ondertussen staat mijn boter te verbranden ofzo…

Geweldig als dit bij een ander nooit gebeurt, maar bij mij dus wel.

Ik heb al wel eens een pan rijst weg kunnen gooien of op het laatste moment spaghetti kunnen koken waar we macaroni zouden eten omdat deze te gaar was.

Dus dat leid mij af en dat ervaar ik niet als prettig.

Ik wil graag in alle rust aan mijn eten kunnen beginnen en dan is het fijn dat een kind ook daadwerkelijk op afgesproken tijd word opgehaald.

1x gehad ook dat een overbuurvrouw haar dochter hier had spelen, dochter zou pannenkoeken blijven eten. Hobbelde broertje van 2 erachteraan, dus ik bellen… weet je dat L hier ook is.

Ohja, nou mag dat even… ja is goed, mooi haal hem over 30 minuutjes wel op.

Toen begon ik aan de pannenkoeken, 30 minuten verstreken, kind werd niet gehaald. Was ook niet in de gelegenheid om kind zelf die kant op te brengen… ik bellen, nam niet op… pannenkoeken klaar, wij eten… nou vooruit dan maar, broertje ook een pannenkoek.

Zat me inmiddels op te vreten, maar oke.

Kwam ze hem ophalen toen we al klaar met eten waren en de reden?

Ze had plots een vriend op bezoek gekregen en dat liep uit…

Even tegen hem zeggen dat ze 5 tellen aan de overkant een kind op moest halen 300 meter lopen en zo weer terug zou zijn was niet in haar op gekomen.

Sindsdien kan ik er al helemaal niet meer tegen… ik houd erg van punctualiteit zeg maar… :wink:

ik heb niet alles gelezen…

Maar mijn eerste gedachte is, als MIJN kind om 17.00 uur thuis moet zijn…

verwacht ik dat ook !

en dus niet om 17.30 uur…

Als kinderen bij mij komen spelen, vraag ik altijd hoelaat moet je thuis zijn??

Kleine moeite toch om even de tijd in de gaten te houden ?

En daar hou ik gewoon rekening mee!

Soms heb ik hier 5 tieners tussen de 8 en 11 jaar in huis,

en nog een kleine draak van 2.5 jaar!

Ondanks ze mobieltjes hebben,

vindt ik het toch mijnverantwoordelijkheid dat de kinderen weer veilig thuis komen,

en andersom verwacht ik dat dus ook… :angel:

Het scheeld wel weer dat we als ouders elkaar allemaal kunnen/kennen.

En wij gelukkig allemaal op 1 lijn zitten :thumbup:

en te laat ophalen?? kleine moeite dan om te bellen ??

Ik zou dan ook even op het puntje van mijn tenen staan !

Nou Cell jouw laatste voorbeeld zou ik idd ook echt niet gelukkig mee zijn hoor :shock: Maar dat is dus ook echt niet iets wat ik zou doen hoor, ik ben dan wel niet zo punctueel maar dat is gewoon asociaal.

Gab, ze zijn ook nooit een half uur later geweest, het gaat om vijf of tien minuten of die keer dat ze het mij niet verteld hadden een 15/20 min. Hier is het dus ook echt nog geen gewoonte te vragen hoe laat ze thuis moeten zijn :wink: Dat zal wel komen nu ze wat groter worden :slight_smile:

@Cell wrote:

Ik kan best aan mijn eten beginnen met een ander kind erbij, of meerdere

Maar fijn vind ik dat dus niet, want dan heb ik dus pannen op het vuur en dan belt de ouder aan, kom erin, hup kind mee, kwekker de kwek, je bent nog zo niet weg en ondertussen staat mijn boter te verbranden ofzo…

Geweldig als dit bij een ander nooit gebeurt, maar bij mij dus wel.

Ik heb al wel eens een pan rijst weg kunnen gooien of op het laatste moment spaghetti kunnen koken waar we macaroni zouden eten omdat deze te gaar was.

Dus dat leid mij af en dat ervaar ik niet als prettig.

Ik wil graag in alle rust aan mijn eten kunnen beginnen en dan is het fijn dat een kind ook daadwerkelijk op afgesproken tijd word opgehaald.

1x gehad ook dat een overbuurvrouw haar dochter hier had spelen, dochter zou pannenkoeken blijven eten. Hobbelde broertje van 2 erachteraan, dus ik bellen… weet je dat L hier ook is.

Ohja, nou mag dat even… ja is goed, mooi haal hem over 30 minuutjes wel op.

Toen begon ik aan de pannenkoeken, 30 minuten verstreken, kind werd niet gehaald. Was ook niet in de gelegenheid om kind zelf die kant op te brengen… ik bellen, nam niet op… pannenkoeken klaar, wij eten… nou vooruit dan maar, broertje ook een pannenkoek.

Zat me inmiddels op te vreten, maar oke.

Kwam ze hem ophalen toen we al klaar met eten waren en de reden?

Ze had plots een vriend op bezoek gekregen en dat liep uit…

Even tegen hem zeggen dat ze 5 tellen aan de overkant een kind op moest halen 300 meter lopen en zo weer terug zou zijn was niet in haar op gekomen.

Sindsdien kan ik er al helemaal niet meer tegen… ik houd erg van punctualiteit zeg maar… :wink:

Niet te geloven…echt hoor…

Ik snap het helemaal…ik zou met persoonlijk niet zo druk maken om 5 minuutjes later,maar zoals die overbuuf reageert naar jou…dat soort mensen kan ik ook heeeeel slecht tegen.

Dat ze te laat is omdat heer huis af stond te fikken …oke.

Dat ze te laat is omdat ze van de trap is gelazerd en bewusteloos lag…oke…

Dat ze te laat is,nadat ze netjes gebeld had dat ze iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijks moest doen…oke…

In elk ander geval vind ik het zwaar ego gedrag. Inderdaad voor jou bepalen hoe jij je dag en tijd indeelt…

Je hebt er zelf al 4 en dan mogen er daar nog even 2 bij? Ook nog eens niet de makkelijkste leeftijd…

Ik zou het prima vinden als het een heeeeele goede vriendin of familie betreft…zeker als je van elkaar weet hoe ver je kan gaan in elkaars priveleven.

Van vriendinnen waarvan ik weet hoe ze zijn, hou ik er rekening mee en spreek nooit af op dagen dat ik geen schuifruimte heb…nadeel voor hen is dat ze dan moeten wachten tot ik een loze dag heb,waarvan ik weet dat als alles anders loopt, het geen ramp is…

(nu ben ik al van de last-minute afspraak,maar dan wel OP TIJD).

Een overbuuf die een vriend over de vloed had? Niet te filmen…die dacht ook…lekker makkelijk…

Heb zo’n vriendin…kan er inmiddels prima mee omgaan en zelf weet ze het ook,maar oooh tenenkrommend als je dan IN de bios zit terwijl de film al zowat begonnen is en IK heb HAAR kaartje…en mevrouw is nergens te bekennen…

Vlak voordat de film begon stapt ze binnen (kon het kaartje bij de balie achterlaten…in de hoop dat ze hem zelf kon vinden).

En wat was de reden??? “Ik werd gebeld onderweg”.

NEEM DAN NIET OP! Of zeg dat je een afspraak hebt…klaar.

Ook het type wat als je om 20.00 uur afgesproken hebt, dat ze om 20.05 belt,dat ze te moe is om van de bank te komen…eeuuhh? Als we 20.00 uur af hebben gesproken,dan had je om 19.00 uur van de bank moeten komen en om 19.30 IN de auto…en toch pas om 20.05 bedenken dat je af wilt zeggen…ik had andere dingen kunnen doen die avond.

Als je dat eenmaal weet, dan bouw je gewoon niet meer op dat soort types…

Nu heeft ze een hele goede reden geen vaste afspraken meer te maken,maar neemt het mij ook niet kwalijk dat ik ook 5 minuten vooraf af kan bellen…zo leer je omgaan met elkaar.

Bij ‘vreemden’ ben ik wel strict…toch maak je mee dat anderen dat niet zijn…laat daar nooit iets van merken,maar pas mijn schema er wel op aan. Hou net als Cell rekening met uitlooptijd.

Qua vriendjes hebben we hier altijd de afspraak dat ze tussen … en … opgehaald of thuisgebracht worden, een kleine marge. Tussen die tijd komt het ook altijd goed.

Als tijd voor die mensen zo belangrijk is dat zelfs 5 minuten al voor problemen zorgt, dan moeten ze die kinderen maar een horloge omdoen met wekkerfunctie ofzo!? 8)

Hier komen eigelijk nooit buurtkinderen spelen en vriendjes van school worden altijd opgehaald (of Th weer thuis gebracht) en omdat die altijd van minstens 15km afstand moeten komen is het altijd “rond 17 uur”, kan dus eerder zijn, kan ook later.

Maar ik zou eens met die moeder praten en telefoonnummers uitwisselen.