Zijn hier een beetje aan het modderen met Femke!
Overdag is het een engeltje, maar 's nachts is ze aan het mopperen en huilen, ze moet en zal perse een fles, maar om er nu weer terug aan te beginnen zie ik niet zo zitten. Ze kan het, en heeft dit bijna 3wk lang aan ons laten zien. Gisteravond om 19.30 180+6 en 2,5 schep pap, en toen kwam ze om 01.45 weer, 180+6 leeg, en toen om 05.45 weer. Ben geen melkboer hierzo…
Dussss…papa en mama gaan maatregelen nemen. Sommige zijn het er misschien niet mee eens, maar dit meisje gaat met ons aan de wandel. Mama heeft oordopjes gekocht, en we gaan het zoiezo 3 nachten proberen. Ook niet meer uit bedje halen. Nee huilt ze, dan even een checkup doen, niet aankijken, fluisteren: het is nacht, dus het is bedtijd en je gaat nu slapen, aai over de bol en weer weg. En zo opbouwen van 5, naar 10, naar 15, dan 20 en dan 3x 20 min.
Kunnen ook de meest drastische manier doen en gewoon laten gaan, schijnt wel het meest effectief te zijn, maar zo wil ik het ( denk ik ) nog niet doen. Oortjes zijn nagekeken, diarree is gewoon tandenpoep, dus niks aan het handje met mevrouw. Ze moet gewoon weer even opnieuw leren. Desnoods gaan we omstebeurten op de bank beneden slapen, zodat we dr niet zo goed horen…
Indien er nog tips zijn… GRAAG
Onderstaande is wel een slaaptraining die ik hier op kok gevonden heb:
Variant 1
Ø Na het in bed leggen negeer je elke vorm van probleemgedrag. Je gaat dus niet meer terug.
Ø Dit is de meest rigoureuze aanpak, maar meestal ook de manier die het snelst werkt.
Variant 2
Ø Leg je kind na het avond ritueel in zijn eigen bed. Neem kort afscheid en vertrek
Ø Indien je kind huilt (of wanneer hij weer gaat huilen) mag je na 5 minuten naar je kind toe
Ø Als je bij hem bent: ga er bij zitten of staan, niet praten of heel zacht alleen maar 1x zeggen “het is slaaptijd, we gaan nu slapenâ€?. Aai over zijn buikje of rug, niet aankijken en niet oppakken!! Je bent alleen aanwezig. Zo voelt je kind dat je er bent en het niet ‘in de steek’ laat.
Ø Zorg voor zo min mogelijk prikkels: geen licht, geen lawaai, niet praten, niet aankijken, niet oppakken
Ø Na 2 minuten ga je weer weg, ongeacht of je kind stil is.
Ø Blijft je kindje huilen: na 10 minuten mag je erheen en handel net als hierboven staat
Ø Vervolgens pas na 15 minuten pas erheen, dan na 20 minuten.
Ø Als je kind na 3x 20 minuten nog huilt check je of er iets anders is (ziek, luier, honger)
Ø Indien je kind een tijd stil is geweest en het begint weer te huilen begin je opnieuw.
Variant 3
Ø Indien variant 1 en 2 voor je kind of voor jezelf (!) te zwaar is kun je ook starten met een minder heftige variant
Ø Na het in bed leggen van je kind blijf je in de kamer en gaat bv. naast het bed van je kind zitten.
Ø Je blijft wel in de kamer, maar bent als ‘dood’-voorwerp aanwezig. Dus niet reageren op het huilen of vragen van je kind, niet kijken, niet vasthouden/aanraken, maar alleen aanwezig zijn zodat het veilig voelt voor je kind.
Ø Je probeert steeds iets verder weg te gaan zitten zodat je op het laatst uit de kamer weg kunt.
Ø Deze methode is zeker ook effectief, maar kan wat langer duren.
En het is niet dat ze niet mag drinken omdat ze dorst heeft. Ze kán het gewoon, en krijgt ze water of een sapje dan wordt ze boos en gaat heel hard krijsen. Pak ik dr op, dan is het gewoon goed en probeert ze contact met me te zoeken. En vind ze het bij wijze van gezellig. Zodra ik dr maar probeer weg te leggen is het huilen. Zou het echte honger of dorst zijn, dan vind ik dat ze ook zou moeten huilen ook al hou ik dr vast
Ah ik zie nu dat ik variant 3 heb gedaan . Werkte prima. Niet alleen voor haar, voor mij ook. Heb stapels boeken uitgelezen naast dat bedje.
En na een paar avonden hoefde ik steeds korter te blijven zitten. Nu nooit meer.
:hug:
bij ons werkt (bij Dave) alleen variant 1…
anders wordt het alleen maar erger op het gebied van huilen en krijsen…
al van af het begin…
er zit trouwens wel een verschil in huiltjes… soms is er echt iets aan de hand en dan gaan we wel kijken natuurlijk
We hebben rond die leeftijd met Lotte ook zo’n periode gehad en het komt bij tijd en wijle weer terug. Fles krijgt ze niet meer dus dat houdt al snel op, maar ze wil wel graag de aandacht zo middenin de nacht.
Altijd weer even lastig om de boel weer in t gareel te krijgen
Ben nu alleen wel benieuwd hoe het dan vannacht is gegaan?
:mrgreen: leuk die varianten uigeschreven.
Ik ben variant 2 :mrgreen:
Enne ze heeft nu door dat jij komt/blijft als zij gaat huilen.
Dus ze probeert je uit.
Als jij zéker weet dat er niets is, negeren!
Ik ga bij de eerste keer alles checken, luier/ boer zoniet dan leg ik Jorre weg en start variant 2 alleen blijf ik geen 2 min, ik aai over zijn bol, iets van ssst, slapen (fluister ik) e ga an weer weg. idd met iedere ker 5 min erbij, met langer dan 20 min, gaat de babyfoon uit en is hij vaak stil, maar zit ik rustiger, dan gaat de negeermodus aan :oops:
Ik denk dat je in de test zit van haar, ze gaat het nu ontdekken he, lzo kein als ze zijn die draakjes :mrgreen: :inlove:
Nog een andere tip als j een variant kiest, hou dar dan an vast, steeds iets nieuws maakt onzeker, dus blijf je methode volgen ze zullen je snel genoeg begrijpen het consequent erin zijn zal je helpen :-*
bedankt al voor de reacties!
de nacht is redelijk gegaan, ze werd om 0.300 een beetje mopperend zeurend wakker, en na 10min ben ik gaan kijken, tut gegeven en aai over de bol, luier gecheckt. Niets aan de hand, tot ik wegloop. Toen begon ze te huilen, maar al gauw ging het over op zeuren. Met iedere keer tussenpozes, maar niet echt huilen of krijsen. Ben na 20min gaan kijken, toen had ze een vieze broek. Dus verschoond, slokje drinken gegeven, en na even gekroeld te hebben kreeg ze alweer praatjes ( lachen en geluidjes maken ) dus terug in bedje gelegd, maar met moment van loslaten begon ze alweer te huilen. Tutje gegeven, muziekje aan, en mama dr oorpluggen in, omdat ik me anders niet in kan houden. Toen was ze binnen 20min stil! Al met al een goede 1,5uur bezig geweest, maar ze is terug in slaap gevallen! Net om 7uur wakker, en flesje gekregen, die heeft ze 60ml laten staan. Dus met die honger zal het wel mee zijn gevallen!
Ik heb in bovenstaande gewoon mijn standpunt gemaakt, en wil het gaan volhouden. In ieder geval die 3 nachten. Daarna kan ik altijd nog kijken, en een klein flesje maken, mocht het echt niet gaan. Maar nu is het me nog niet tegen gevallen!
:thumbup: Goedzo meis.
Mijn man zei altij, zolang er tussenpozen zijn zal het wel meevallen, dan word er geluisterd of er al iemand komt :lol: 8)
Verder weet ik dat het vaak 3 weken duurt voor kinderen een ‘nieuwe’ regel oppikken, zeker bij peuters, wellicht ook al bij die kleintjes.
Zolang hebben ze nog om te wennen aan een ander ritme of een nieuwe aanpak van de ouder(s)
Als je van de nachtvoeding af wil zul je ook geen klein flesje moeten maken.
Ip aan leeftijd heeft ze het net nodig, mits ze ziek zijn en op de dag te weinig hebben binnen gekregen, maar heel naar als je wil dat ze gaat doorslapen, consequent tut erin en weer weg.
De aanhouder wint, lat jij dat zijn :thumbup:
Zolang je het standvastig doet en er achter staat zal zij dat voelen om je krachtig bent, dat gaat onbewust, maar pikken zij wel op, die kleintjes zijn daar heel gevoelig voor
qua gewicht heeft ze zeer zeker de voeding niet nodig. Overdag krijgt ze het volgende binnen:
bij wakker worden een fles die drink ze 150-200 leeg
10.00 fruithap
13.00 boterham met flesje na, dan drinkt ze bij wat ze zelf wil, meestal zo rond de 100ml
17.00 groentehap met half bekertje yoghurt na
19.00 a 19.30 papfles en daar drinkt ze om en nabij de 100ml van op.
Ik zou om 15.00 nog een liga kunnen doen, sap krijgt ze heel de dag door van mij aangeboden. Dit kan toch niet slecht zijn? Drinken lijkt me juist lekker en goed voor dr…
En in dit geval sta ik er nu ook helemaal achter. Wie niet waagt, wie niet wint. En net wat je zegt, dat zal ze wel voelen. Mede door de oordopjes ( misschien wel schandalig :oops: ) weet ik me te ontspannen als ik in bed lig. Anders ga ik er zo op liggen luisteren dat ik me er enorm aan kan ergeren, en dan sta ik weer eerder op. En ze is dan zo prikkelgevoelig, dat ze echt die 20min nodig heeft.
Ben benieuwd wat vannacht zal brengen! Jullie horen het morgen van me
:thumbup: You GO girl.
Ik heb Merel wel eens helemaal over de zeik geholpen, door haar steeds op te pakken en te doen.
Man zei, laat haar nou eens liggen, gewon even 30 min gillen, dat haalt ze niet ens zo moe is, maar jij doorbreekt het huilen en dan begint ze steeds weer opnieuw ze word onrustig van jou, laat haar even gaan.
Dus ik vast geklampt aan hem babyfoon uit en jahoor na 20 min was het stil :oops: :oops:
Soms breng je je onrust over, dus die oordopjes :thumbup:
Als er wat opeens anders is aan haar huil, hoor je dat wel :-*
Hier deed ik met naar bed gaan variant 2 altyd in het begin …nu doet hij nooit moeilijk met na bed gaan.
Snachts word hij eens in de zoveel tijd eens wakker en is hij alleen weer in slaap te krijgen met melk. Ik ben wat dat betreft heel makkelijk geworden krijgt hij een flesje melk en daarna slaapt hij direct weer verder.
Ik deed eerder ook speentje geven dan weer weg maar heb geen zin in nachtelijke drama’s om hem 20 x een speen te geven ( nu pakt hij hem zelf hoor)
groetjes
Nou gisternacht was het weer iets moeilijker. Weer poepbroek en huilen/jammeren. Na wat slokjes sap was het eindelijk goed. Ze kwam wel een uurtje later. Ipv om 3uur was het nu 4 uur. Zou het vanavond 5 uur worden??
Ze heeft wel heerlijk d’r papfles tot de bodem opgedronken en viel waarempel weer een keer tijdens de fles in slaap! Nou dat is lang geleden! Nu was ze ook wel van 15.00 al wakker!
Vannacht is redelijk goed gegaan. Had gister dus heel dr papfles op!!! Heb dr een paar keer horen mopperen en toen was het dus 04.45. Mini keuteltje in de broek ( eindelijk weer fatsoenlijke poep ) gelijk tijdens het verschonen zelf wat laten drinken. Toen terug in bed. Wel wat gemopper. Na 20min terug gegaan, kusje en tutje. En toen moet ik heel eerlijk bekennen dat ik van 05.30 tot 06.15 in slaap ben gevallen met oordopjes in… Maar ze was stil. Alleen papa moest om 06.30 uit bed, en daar werd ze ook wakker van. Net flesje gegeven en ze heeft 120ml gedronken, dus nog niet echte honger gehad. Op naar de volgende nacht!
Ik vind dit wel interessant;zeker omdat ons meisje ook nog niet doorslaapt. Ze gaat meestal rond 20 uur slapen, krijgt dan nog een volle fles voor het slapen gaan en dan slaapt ze tot een uur of vier en dan is ze wakker(soms is het ook vroeger hoor) we gaan er dan heen en geven haar een klein flesje, zo treedt er natuurlijk gewenning op en wordt ze om de duur wakker van de honger, dus willen we dit ook graag afleren.
Ik weet ook dat ze het kan want soms slaapt ze zonder problemen het klokje rond maar meestal dus niet. :thumbdown: (en die nachtrust is zo broodnodig vind ik)
Nou hier is het nu dus weer :thumbdown: Ze wordt heel veel huilend wakker, had vannacht een koortspiek van 39gr. Valt bij mij wel in slaap maar is in bedje erg onrustig. Fles wilde ze ook niet. Zijn dus wel de tandjes waar ze erg vee last van heeft…
Bestaat er geen middel waardoor de tandjes eerder doorkomen :mrgreen:
We zijn ongeveer een maandje verder, hoe gaat het Sonja? Hier slaapt ze eindelijk door, al een maandje of misschien zelfs langer en dat doet zooo goed.
nou, het varieert per nacht. De ene keer wordt ze rond 4,5, a 6uur wakker, en vannacht was het gewoon weer minder, want ze werd om 1 uur wakker van dr vader die thuis kwam en eer ze sliep was het pas half 3 Toen kwam ze om kwart over 6 voor een fles en is weer verder gaan slapen tot half 8
Ach ik heb me er min of meer bij neergelegd en ga er maar wat in mee. Als ze vroeger in de nacht komt krijgt ze ook geen hele fles maar 90ml met 1 of 2 scheppen voeding ipv 3
Wat is bij jou de truc geweest?
Sonja mischien moeten jullie Femke vertellen dat papa voortaan de nachten doet :mrgreen: :-*
Sonja,
Wat vervelend dat je kindje nog wakker is 's nachts.Hoe ik het opgelost heb, of dat nu gewoon opeens gekomen is weet ik niet. Ik heb haar wel eens een paar uurtjes laten zeuren zonder er telkens bij te gaan, dan had ze precies door dat het niet lukte en dat ze er beter mee ophield(en ik kan je verzekeren ze geeft normaal gezien niet vlug op). Ook ben ik haar meer voeding beginnen geven overdag waardoor ze dus minder snel honger heeft 's nachts, ik gaf al eens wat meer groentenhap of fruithap of nog eens iets extra tussendoor. Nu zit ze op drie grote flessen per dag, twee papjes, een yoghurtje, een boterhammetje…
Wat eet jouw kindje per dag? Wat sneu trouwens dat ze wakker werd toen jouw vriend(man?) thuiskwam, ligt ze bij jullie op de kamer of zo?
In ieder geval ik zou die fles afbouwen, alsmaar minder geven om de duur zal ze ook wel weten dat het de moeite niet is om daar nog voor wakker te worden. Wanneer stop je ze in bed want tot 6 uur slapen is toch al beter dan zo midden in de nacht wakker worden.
nou ik kan je zeggen dat ik in staat was om dr gewoon te laten huilen. Hoe cru anderen dit ook kunnen vinden.
Ze slaapt naast onze kamer, maar er werd nogal herrie gemaakt, dus vandaar :?
Ze krijgt nu afhankelijk van hoelaat ze snachts komt:
(04.00 flesje van 60ml)
07.00 bord pap
10.00 fruithap met sap
13.00 2 boterhammen met een fles melk na ( ong 90ml drinkt ze maar )
15.00 koekje met sap
17.30 groentehap met yoghurt na
19.15 papfles die ong 150ml opgaat
Niet bepaald weinig lijkt me toch?
Alleen gister is ze ziek geworden en vannacht dus ook. Alleen maar spugen en buikpijn, dus we zullen dr even moeten laten bijkomen willen we het weer streng gaan aanpakken.
Zie ik daar nu over of lees ik het toch goed? Ze krijgt nogal weinig flesvoeding op een dag,niet?Ik veronderstel dat dat bordje pap ook met melkpoeder is? Waarom niet de dag starten met een grote fles en daarna een bordje pap?En eventueel die yoghurt na het avondeten laten en er een grote fles van maken? Hier krijgt ze als laatste fles eentje van 240 en .
Ik probeer maar wat hoor! :think:
Met een bordje pap krijg ik er meer in. Als ik een fles zou geven dan drinkt ze maar 140ml. Idem met de avondfles. Ik bied een fles van 200ml aan maar ze drinkt gewoon niet meer. Kan d’r moeilijk dwingen hé
Totaal op een dag krijgt ze zo’n 400ml melk binnen.