rust en regelmaat

Ik probeer na een paar drukke weekenden weer rust en regelmaat in te bouwen. Nu begreep ik dat je dan het beste maar 1 ding per dag kunt doen. Bijvoorbeeld boodschappen of school.



Maar “moeten” we dan de rest van de dag thuisblijven? Kunnen we dan wel gaan fietsen? Of naar de speeltuin hier even verderop?

Nou, voor mij zou dat best wel kunnen hoor.

Maar ligt denk ik ook wel aan je kindje, denk dat je vanzelf wel merkt wanneer het te veel is?

Met rust en regelmaat zou ik vooral denken aan bv. vaste tijden om te eten en te slapen.

Maar het is toch heerlijk om met dit weer lekker een eindje te wandelen/fietsen en naar de speeltuin te gaan? :thumbup:

Dat is het 'm. Dat is heel erg leuk, maar vandaag is hij dus naar de peuterspeelzaal geweest. Kan ik dan vanmiddag nog naar bijvoorbeeld de speeltuin?

als jij merkt dat je kind nog energie heeft, waarom niet ?

of je nou van 2-4 in de tuin speelt, of in de speeltuin…

Dat dacht ik dus ook altijd, totdat ik las dat rust en regelmaat betekent dat je “maar” 1 uitje per dag onderneemt.

tja er kan een definitie zijn en er kan een eigen gevoel zijn… en vaak volg ik dat laatste :wink: .



Als jouw kleine dat aan kan?

Waarom niet?



Als jij na de psz zorgt voor even rust… eerst samen broodje eten, misschien gaat die nog even slapen? En na wat drinken nog even lekker naar het speeltuintje toe.



Man wat komen mijn jongste 2 dan ontzettend te kort in het rust en regelmaat gebeuren als de definitie is 1 uitje per dag :shifty: dan is die defnitie alleen maar geschikt voor oudste kindjes of kindjes die alleen zijn.

Maar het gaat ook over mijn oudste :lol: :lol:



Kleine man slaapt iedere middag nog 2 tot 2,5 uur, dus dat zit wel snor :thumbup: Rust heeft hij dan genoeg lijkt me zo :wink:

@cees77 wrote:

Maar het gaat ook over mijn oudste :lol: :lol:



Kleine man slaapt iedere middag nog 2 tot 2,5 uur, dus dat zit wel snor :thumbup: Rust heeft hij dan genoeg lijkt me zo :wink:




nee dat snap ik hoor dat het over je oudste gaat, maar als er straks nog eentje is… voor dat kindje is het dan praktisch onmogelijk om die volgens de definitie van rust/regelmaat op te voeden… zeker als je oudste straks naar school gaat.



Denk dat voor kindjes voor duidelijkheid erg fijn is… de dagen met psz en straks school zijn bekend, dat is duidelijk en als ze voor de rest ook weten waar ze aan toe zijn is fijn… maar kijk naar je kindje, waar doet hij het goed op en dan komt het vaak ook wel goed.



Onze oudste die vond alles leuk en prima, onze 2e was ‘moeilijk’ als het om ergens anders slapen ging… tja dan gingen we dus niet als hij tegen een slaapje zat ergens heen.

Even pech voor ons, daar hielden we rekening mee, dat was fijn voor hem en dan konden we daarna alsnog wel iets doen.



En die lange middagslaap… heerlijk :thumbup:

Die middagslaap houd ik er nu ook nog even in :oops: Dan 's avonds maar wat later naar bed :wink:



Ik denk dat hij het wel aankan, maar begon dus erg te twijfelen hormonen? :shifty: :angel:

Ik neem aan dat je die rust/regelmaat meer in wilt bouwen omdat hij slecht reageerd op de drukte, toch? Ik zou het gewoon rustig uitproberen.

Met mijn middelste hoef ik echt niet te proberen na school (of destijds psz) nog naar een winkel te gaan, maar even naar de speeltuin dat kon op de meeste dagen best.

In een gewone speeltuin heb je niet zoveel last van prikkels, kunnen ze gewoon lekker rustig spelen. Ik zou alleen niet naar een ballorig ofiets gaan :wink:

Je ziet het vanzelf wel toch, als hij het niet aankan. En dat zal ook per dag wel verschillen.

@Lune wrote:

Ik neem aan dat je die rust/regelmaat meer in wilt bouwen omdat hij slecht reageerd op de drukte, toch? Ik zou het gewoon rustig uitproberen.

Met mijn middelste hoef ik echt niet te proberen na school (of destijds psz) nog naar een winkel te gaan, maar even naar de speeltuin dat kon op de meeste dagen best.

In een gewone speeltuin heb je niet zoveel last van prikkels, kunnen ze gewoon lekker rustig spelen. Ik zou alleen niet naar een ballorig ofiets gaan :wink:

Je ziet het vanzelf wel toch, als hij het niet aankan. En dat zal ook per dag wel verschillen.




de winkel kan je dan ook weer mooi doen als de kleine op psz/ school zit :thumbup: Kan mama tenminste door en heeft de kleine er geen last van.



En idd … speeltuintje in de buurt is als het goed is geen grote gekke bedoening lijkt me.

Nee is helemaal niet groot. Glijbaan, schommel en wat klimmen. Winkel is idd geen succes, daar ben ik al achter :wink:

Denk dat met die ‘uitjes’ drukke dingen bedoeld worden of activiteiten voor pap/mam waar het kind mee naar toe gaat. Ons dochtertje van 2 kan er juist heel erg van opknappen om even één op één naar de speeltuin te gaan of even een stukje te fietsen.

Begrijp me niet verkeerd, maar volgens mij neem je rust een beetje te letterlijk :mrgreen:



Ik denk dat er mee bedoeld wordt dat je hem niet naar een winkel sleept, de boodschappen in de kasten kwakt, kids weer in de auto en hup, naar het volgende adres en zo de hele dag door.



Rust en regelmaat betekend in mijn ogen plannen en structuur. Vaste eet, slaap tijden. Ritmes en routines inbouwen. Je kan best in de ochtend even naar de winkel, en in de middag een bezoekje of een speeltuin. Als je kind werkelijk behoefte heeft aan structuur, bespreek je summier wat je gaat doen, vooraf. Hij weet dan waar hij aan toe is.

Maak het ook niet té strak, zodat je geen onverwachte dingen kan doen.


Kijk of hij te moe is om dingen te ondernemen. Is dat zo, dan blijf je indien mogelijk thuis en kan hij lekker z’n ding doen.

Is hij nog fit? Ga idd lekker fietsen, naar een speeltuin of een vriendje.



Houd je gewoon aan de vast tijden. Eet je om 18.00 uur en moet je een half uur terug fietsen? Dan ga je gewoon iets meer dan een half uur daarvoor ook echt weg, zodat je thuis bent voor het eten.



Dat is denk ik rust en regelmaat. Niet teveel plannen dan een kind aankan.



:-*

Reat, het lastige is dat het met tijden heel goed gaat en dan kunnen we 's morgens weg en 's middags weer en meneer slaapt de hele nacht goed door etc…



Maar de laatste week :roll: Gisteravond was het moeilijk moeilijk moeilijk met in slaap komen. Uiteindelijk, na 4 keer terug naar boven, is hij dan toch na 9-en in slaap gevallen. Maar vanmorgen werd hij om 5.08 alweer wakker. Huilend. Hij KAN dan niet uitgerust zijn. Dat terwijl we dus wel rust en regelmaat hebben gehad de afgelopen week en gisteren. Dus op gezette tijden eten (behalve het ontbijt omdat het tijdstip van wakker worden zo varieert) en dezelfde tijden naar bed. En gisteren 1 uitje (naar de vk) en bezoek van oma.



Ik hoop even dat het een fase is en dat het over een paar dagen weer beter gaat :pray: Dan kan hij meer verdragen en weet ik weer waar ik aan toe ben met hem :mrgreen:

En als je zijn middagslaap iets verkort?

Onze zoon van net 3 moet eigenlijk nog slapen tussen de middag, maar ik laat dat bewust niet langer dan een 3 kwartier/ een uur duren.

Dan maak ik hem wakker omdat hij anders ook te laat naar bed gaat.ik snap dat het voor jou ook prettig is als hij even slaapt, zodat je ook even rust hebt.



Daarbij, kan hij voelen dat er “iets” te gebeuren staat? ik zie dat je al bijna op het laatst loopt, en dan voelen ze vaak wel aan dat er veranderingen op komst zijn.



en niet om je te ontmoedigen…maar onze kids slapen ook niet lang. Al een poos niet meer.

Ze gaan daarom al om 19.00 naar bed en worden rond half 6/6 uur wakker.

Meer zit er gewoon even niet in, en soms vind ik dat moeilijk maar ik heb geaccepteerd dat dat er gewoon nog niet inzit.



Ik noem maar wat hoor, elk kind is anders.

I know :wink: Het is echt een rommelfase, want van de week ging hij om half 9 zonder mopperen naar bed en werd om half 8 super vrolijk wakker. Denk ook dat het komt door de komende verandering, maar ik word er onzeker van en weet niet meer wat ik van hem kan en mag verwachten :oops:



De slaap heeft hij echt nog wel nodig. Als hij een goed ritme heeft dan is hij goed uitgerust. Dan slaapt hij van ongeveer half 9 tot 7 en van 1 tot 3 ongeveer. Maar het ritme is nu helemaal weg. En hoe krijg ik dat weer terug :think:

@cees77 wrote:

Maar de laatste week :roll: Gisteravond was het moeilijk moeilijk moeilijk met in slaap komen. Uiteindelijk, na 4 keer terug naar boven, is hij dan toch na 9-en in slaap gevallen. Maar vanmorgen werd hij om 5.08 alweer wakker. Huilend. Hij KAN dan niet uitgerust zijn. Dat terwijl we dus wel rust en regelmaat hebben gehad de afgelopen week en gisteren. Dus op gezette tijden eten (behalve het ontbijt omdat het tijdstip van wakker worden zo varieert) en dezelfde tijden naar bed. En gisteren 1 uitje (naar de vk) en bezoek van oma.




Kinderen zijn ook geen machientjes hè, zo van "ik stop er rust en regelmaat in, en dan krijg ik goed slapen terug." Rust en regelmaat is ook maar een ideetje. Kun je kijken hoe en of het werkt, maar er zijn geen regels die altijd op dezelfde manier uitpakken. Probeer gewoon wat werkt. Misschien wordt hij juist onrustig van verveling... Misschien van iets heel anders dat niks met zijn dagprogramma te maken heeft. Misschien is lekker zijn gang gaan in de speeltuin juist ontspannend voor hem. Misschien slaapt hij slecht doordat hij overdag zijn energie niet genoeg kwijt kan van alle rust. Misschien wordt hij 'aangestoken' door jouw gevoel van onbehagen... misschien zus of misschien zo.... Dat kan Ria Blom allemaal niet weten over jouw kind.
Het blijft aanmodderen met mensen :mrgreen: .

ik zal zeggen volg je gevoel!!

Lena, mooie benadering :thumbup:



Gisteravond ging meneer moe naar bed rond 8 uur. Hij zat op de bank heel rustig na een hele dag buiten met voetballen etc. Dus energie was hij echt wel kwijt. Dan lijkt het of hij in slaap valt (dus is zeker moe), maar schrikt ergens weer van wakker. Op een gegeven moment was hij over zijn slaap heen. Uiteindelijk is hij pas na 10 uur gaan slapen :roll:



Ondertussen heeft hij het over de baby die komt, over pijn in de mond, dus ik vermoed ook een nieuwe kies. Ik hoop echt dat het snel over is, want ik vind het nu erg moeilijk om mijn gevoel te volgen Knollie :wink: