rust en regelmaat

Hoe oud is je oudste eigenlijk? Je zou een beetje kunnen kijken van welke dingen hij wat meer geprikkeld raakt. Want energie kwijt raken door spelen of iets anders kan dan wel, maar als hij daar weer een soort van overprikkeld door raakt is dat een uitje wat je beter even kunt laten dan.



Ik weet niet of je een vast ritueel hebt met naar bed brengen, maar hier is Sem nogal gevoelig voor prikkels en die moet ook echt elke avond met hetzelfde ritueel naar bed. Anders kan ik het vergeten. Ik ga iedere avond met hem in bed liggen en lees dan een verhaaltje voor, hij houdt ook altijd een hele tijd vast aan hetzelfde verhaaltje. Hij wordt daar echt rustig van en valt dan ook vaak onder het lezen al in slaap, terwijl hij 10 minuten daarvoor toch echt nog liep te stuiteren. Gisteren was mijn zusje er en die moest voorlezen. Ritueel verliep dus anders en mooi dat hij niet ging slapen. Tante had het niet goed gedaan zei hij :mrgreen: .



Op zich zou ik als ik jou was wel al een beetje anticiperen op de baby die straks komt, dan worden de uitjes toch ook voor een tijdje even anders en wat minder en krijg je weer een ander ritme. Kan hij daar nu vast aan wennen (en dan bedoel ik als hij echt gevoelig is voor prikkels!).

Even een update…



Het slapen gaat gelukkig weer goed. We zijn op een gegeven moment niet meer direct naar hem toegegaan als hij begon te huilen nadat hij in bed gelegd werd, maar pas na 5 minuten. En dat steeds herhaald. Na ongeveer 5 avonden ging hij weer gewoon slapen en slaapt ook lekker door tot de volgende morgen minimaal 7 uur. Dus overdag kan hij weer veel meer verdragen en is weer lekker vrolijk en zichzelf :mrgreen:



Hij wordt wel eerder wakker als hij de dag ervoor weet wat er de dag erna gebeurd. Bijvoorbeeld gisteravond heb ik hem verteld dat hij vandaag naar de kindjes zou gaan (kdv) en dat papa hem zou brengen omdat mama ziek is. Dat vindt hij dan goed, maar vanmorgen werd hij nog voor 6 uur huilend wakker en zegt dan: Fer niet naar de kindjes… etc… Dus even afkijken of het beter is om hem niet in te lichten en gewoon maar te laten gebeuren.



Ik ben er ook achter dat hij enorm geprikkeld wordt door 1 opa en oma. Maar die kan ik toch niet bannen :think: Het stoort me enorm dat ze altijd aan hem zitten te plukken en om aandacht vragen. Wellicht dat we ooit nog eens het lef hebben om er iets van te zeggen :shifty: Voor nu zorgen we er maar gewoon voor dat de bezoekjes niet net voor het slapen zijn :wink:

mooi zo :thumbup: .

Heb je toch maar mooi weer opgelost met je eigen moederverstand 8) .

:lol: :lol: Mijn moedergevoel kwam op tijd weer terug :wink:

Helaas is het hier weer mis aan het gaan. Kleine man is het ritme helemaal kwijt terwijl vorige week en het weekend (op een paar kraambezoekjes na) hetzelfde waren dan voor de geboorte van zijn zusje.



Ik hoop maar dat het komt door de vakantie van papa, want het is dodelijk vermoeiend om 1 uur bezig te zijn voordat hij slaapt 's avonds en 's nachts huilt hij ook weer geregeld. Wat zeg ik huilen, ik bedoel krijsen.