ik heb vier voornamen, waarvan de 1e tevens mijn roepnaam is. Leuk voor mijn oma’s dat ik naar hen ben vernoemd, naar eigenlijk vind ik die drie overige namen onzin. Ze staan op mijn paspoort enzo. Verder krijg ik altijd vragen waarvoor dan die drie letters staan :roll: Onze zoon wilden we 1 naam geven, maar omdat het een unisex naam is, MOESTEN we er een 2e mannelijke naam aan toevoegen :roll:
Ergens snap ik wel dat je bepaalde namen mooi vindt voor het officiele, maar voor het dagelijkse leven een andere naam wilt. Aan de andere kant vind ik het ingewikkeld…dan liever zoals Gabby de 1e naam als roepnaam en de rest erachteraan.
Ik moet bij dit topic steeds denken aan mijn klasgenoot van vroeger, die heette Stijn, officieel Augustijn. En daar had hij zo’n hekel aan!
Hoezo moest dat? Werd dat gezegd tijdens het aangeven ofzo?
Onze naam is al een afkorting van een naam en ben er helemaal blij mee :inlove: En als hij of zij het later niet mooi vind, ja daar kan ik weinig aan doen :lol:
Bij de aangifte had ik er een streepje tussen gedaan omdat ik dacht dat dat aangaf dat het 2 namen zijn, bleek dus niet zo te zijn en een oplettende beambte en mijn oplettende vriend hebben dat veranderd.
Wij hebben allebei 2 namen. Mijn man heet P.A … maar zijn roepnaam begint met een R. Die staat dus nergens aangegeven in de officiele papieren. Zo hebben we dus eens op het vliegveld gestaan met een ticket waar de heer R … opstond, dat is dus erg lastig!
Ik heet zelf H.C … en mijn roepnaam begint ook met een H. Dus daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Mijn kids hebben allebei ook 2 namen, maar daarvan is de eerste naam bij allebei de roepnaam.
Tja… mijn man heet H.R. en zijn roepnaam is met een R.
Maar alles wat wij officieel aanvragen of bestellen, bestellen we op H.R. Dat went snel hoor, dus hier nog nooit tickets voor bijvoorbeeld vliegen op verkeerde naam.
Zelf heb ik een M. als voorletter en mijn roepnaam is Cella… met C dus… ook dat went snel.
Officieuze post, bedrijfjes waar ik lid van ben, sturen post op naam van mw C… en de rest is gewoon op naam van M.
bij dokters e.d. is het soms wel frustrerend, cb snapt het soms ook niet. toch hebben wij er 2x voor gekozen en ik zelf heet ook niet als mijn 1e letter.
Elise heet Maria Elisabeth en word bij dokter consequent toch maria genoemd… bij thijs hebben we het herhaald door hem de naam matthias daniel mee te geven. gewoon omdat we 2 namen mooier vinden maar als roepnaam niet handig.
Maar de officiele naam word dus inderdaad op de documenten genoemd en de roepnaam niet. De roepnaam zal uiteindelijk overal genoemd worden in de volksmond, maar kan wel wat verwarring teweeg brengen eerst en kan dus dat hij/zij bij zijn eerste naam genoemd zal worden.
@marloes vip: Even gegoogled: Emma Monique Maria Alida ofterwijl E.M.M.A. Smit dus.
Wij hadden voor een jongen ook een soortgelijke ‘constructie’, alleen werd de roepnaam dan gevormd door de eerste letters van de voornamen en was de eerste voornaam iets anders.
Volgens mij heeft Jan Smit zijn dochter vier namen en is de afkorting van die vier namen hetzelfde als haar eerste en ook roepnaam. Je moet er maar op komen.
Wij hebben niet vernoemd. Al had mijn vader dit wel graag gezien. Wij houden er niet van, ben mijn schoonmoeder nog steeds dankbaar dat ze mijn man niet naar zijn vader, grootvader, overgrootvader, betovergrootvader enzzz vernoemt heeft.