Ik heb een naam voor ons aanomend kindje.
Alleen de roepnaam wordt anders dan de ´echte´ namen.
Het word een beetje
kwik kwek kwak
En dan de roepnaam word kwok.
Hoe werkt dit bij het aangeven?
word het dan altijd de kwik kwek kwak bij gelegenheden?
Komt de Kwok wel op officiele papieren?
Snapt iemand mijn vraag?
je vraag is wel duidelijk, hoe het officieel zit weet ik eigenlijk niet of de roepnaam ook in de papieren komt.
Wij zeggen in dat soort gevallen trouwens vaak ‘hij heet Jan-Hendrik we noemen hem Kees’ .
Je ziet het namelijk veel vaker dat de doop/officiele namen (heel) anders zijn als de roepnaam.
Kwok komt niet in de papieren. Alleen als je het als officiele naam aangeeft op het gemeentehuis.
Voorbeeld: mijn broers namen zijn E.ise R.oelof, dit staat in de GBA, zijn roepnaam is E.rwin, dat staat nergens officieel, dat is enkel hoe hij genoemd wordt. Bij officiele gelegenheden wordt hij dus als E R aangesproken, en niet bij zijn roepnaam.
hier is het bij alle drie de kinderen
Y.ouri Albert Johannes roepnaam Y.ouri
T.ara Reina Paulina roepnaam T.ara
J.ulia D.ebby roepnaam J.ulia
Ollie, mijn roepnaam staat niet op officiele papieren. Mijn ouders hebben me R T genoemd (waarbij T niet mijn roepnaam is) met Tedda als roepnaam. Die komt nooit ergens terug.
hm dat zou ik ergens wel jammer vinden.
Maar in de praktijk is het alleen de roepnaam die je hoort toch?
Ook op scholen enzo?
Behalve bij diploma´s?
In de praktijk zal je kind op school de eerste keer dus vaak als Kwik aangesproken worden en dat in les 1 moeten corrigeren dat zijn roepnaam Kwok is.
bij ons inderdaad alleen de roepnaam
alleen met trouwen en andere bijzondere dingen zoals diploma etc dan wordt het ook genoemd.
ook moet het in het paspoort altijd goed zijn bijgeschreven
In de praktijk gebruik ik mijn doopnamen nooit. Je kunt eigenlijk altijd je officiele namen opgeven en je roepnaam. Heb dat ook op het inschrijfformulier voor school bij Josephine gezien. Kon apart een roepnaam opgeven.
Mijn officiele namen staan in mijn paspoort, op mijn diploma, rijbewijs, dat soort documenten.
is het dan geen optie om als namen kwik kwek kwak kwok achternaam te doen?
En dat de 4e officiele naam de roepnaam is en toch ook in de officiele documenten zal staan?
Ach ja vandaar dat er vaak apart nog gevraagd word naar de roepnaam.
- lampje brand*
@mamaMarije wrote:
is het dan geen optie om als namen kwik kwek kwak kwok achternaam te doen?
En dat de 4e officiele naam de roepnaam is en toch ook in de officiele documenten zal staan?
Nee eigenlijk niet want de Kwok ( jeetje wat een namen heb ik ook weer gekozen…kwok :roll: ) is een samenvoeging van de eerste 2 namen.
@ollie wrote:
Ach ja vandaar dat er vaak apart nog gevraagd word naar de roepnaam.
- lampje brand*
Of als je een afkorting van een lange naam wilt opgeven. Ik heb getwijfeld om Fien als roepnaam op te geven maar heb dat niet gedaan omdat wij haar toch meestal Josephine noemen. De afkorting zal vanzelf wel ontstaan.
@ollie wrote:
@mamaMarije wrote:is het dan geen optie om als namen kwik kwek kwak kwok achternaam te doen?
Nee eigenlijk niet want de Kwok ( jeetje wat een namen heb ik ook weer gekozen…kwok :roll: ) is een samenvoeging van de eerste 2 namen.
Kwiek! :lol:
Ollie :inlove: Kwok :inlove:
Je laat me even glimlachen hier :-*
hahaha :lol:
Mijn kwik kwek en kwakje hebben alledrie een andere roepnaam dan hun officiele naam (al lijkt het er wel op). Officieel gebruiken we dus de langere versies, maar in de praktijk (op school, creche etc) heten ze gewoon kwik, kwek en kwak (waarbij we kwek en kwak vaak nog afkorten naar 1 lettergreep).
maar van kwak maak je dan weer vaak kwakJE, zuus
Ook in ziekenhuizen gebruiken ze vaak de eerste naam.
Als kind stond ik altijd te stampvoeten als ik geroepen werd met mijn eerste officiele naam (doopnaam ook).
Wie weet is dat veranderd, maar bij officiele gelegenheden worden altijd de officiele naam/namen gebruikt. Bij diploma uitreikingen, bij trouwen, als getuige bij een huwelijk, bij de notaris, op je paspoort, pasje zorgverzekering, dat soort dingen.
Ook is de officiele voorletten dan anders (kan anders zijn) dan de voorletter van je roepnaam. Dat zorgt hier bij instanties wel eens voor verwarring.
Ach gelukkig is dat ook een hele mooie naam :inlove: