roepnamen/doopnamen; hoe zit dit?

Onze dochter heet Lieneke Annemiek en staat dus officieel te boek als mejuffrouw L.A. Z… Ze word echter Aniek genoemd, wat een samenvoeging is van deze 2 namen, hoewel hoofdzakelijk afgeleid van AN.nemIEK.

Het is niet haar officiele naam, maar ze zal dit alleen merken bij diploma’s en afroepingen en dergelijke.

Op school heet ze gewoon Aniek, bij minder officiele dingen geven we haar ook gewoon op als Aniek.

Onze jongste heet Suzanne Gesina Constance, maar wij noemen haar Suus en zo hebben we haar ook ingeschreven op school.

Dus hier weinig aan te merken aan lastigheden met het hebben van een roepnaam versus officiele namen. Dus ik zou het gewoon doen.

Zo zitten wij ook een beetje. Wij hebben twee geboortenamen en de roepnaam word een afkorting van de eerste geboortenaam.

De roepnaam bij de geboortenamen doen, dat klinkt hier niet en we willen het persé zo.

(Ons kindje word vernoemd naar beide grootouders)

Maar zal vast goedkomen, je gebruikt de roepnaam idd veel meer.

Ollie: ben benieuwd naar de echte naam van Kwok :lol: :inlove: Nog even geduld hebben.

Het is inderdaad zo dat de roepnaam niet terug komt.

Vrienden van ons hebben die erg creatief opgelost

Hun kindjes (ja alle drie) hebben hun roepnaam als voorletters van hun doopnamen.

Dus in jouw geval zou dat bij een jongetje worden: Karel Willem Olivier Kees :wink:

Zo staat hun roepnaam toch op alle post, maar blijven ze de doopnamen houden :mrgreen:

En ja ik ben me bewust dat het moeilijk wordt als kwok staat voor een naam als anne-marie… dat worden dan wel heel veel doopnamen :lol:

:lol: :lol:

Nee dat kun je een kind niet aandoen, zo’n lange naam in doopnamen :smiley:

Ik ken een B.R.I.T.T. die het inderdaad ook op die manier heeft opgelost.

ik heb een roepnaam die afgeleid is van mijn eerste naam, maar toch totaal anders is. Het valt wel mee hoevaak ik mijn officiele voornaam te horen krijg. Bij de bank en dergelijke natuurlijk. Bij diploma’s hebben volgens mij zowel middelbaar als hbo tijdens de uitreiking gewoon mijn roepnaam genoemd, zo kenden ze me ten slotte. Op papier staat dan uiteraard niet mijn roepnaam.

En nu noemt mijn (nieuwe) tandarts me altijd bij mijn eerste naam, das eigenlijk de enige die ik het echt hoor uitspreken (en dat vind ik eigenlijk best grappig).

Ik zou het dus gewoon zo laten als je gepland hebt.

(en vervolgens krijgt je kind vanaf haar tiende de bijnaam kwuk :mrgreen: )

@fiep klophout wrote:

(en vervolgens krijgt je kind vanaf haar tiende de bijnaam kwuk :mrgreen: )

Vanaf tien pas…?

Mijn dochter luistert nu al beter naar MUIS dan naar haar naam… :inlove:

ja ik weet het het is mijn schuld, ik ben begonnen met die bijnaam :oops:

ik dacht: ik zet hoog in :mrgreen: ik heb in mijn hele leven echt een enorme rij aan bijnamen verzameld, en de eerste (kip jens :roll: ) was ook al van ver voor mijn tiende, bedenk ik me. dus ok, dan wordt kwok de eerste drie jaar kwok genoemd, en daarna kwuk. dus dan wordt het kwik kwek kwak, roepnaam kwok maar we noemen hem kwuk… :mrgreen:

ik dacht: ik zet hoog in :mrgreen: ik heb in mijn hele leven echt een enorme rij aan bijnamen verzameld, en de eerste (kip jens :roll: ) was ook al van ver voor mijn tiende, bedenk ik me. dus ok, dan wordt kwok de eerste drie jaar kwok genoemd, en daarna kwuk. dus dan wordt het kwik kwek kwak, roepnaam kwok maar we noemen hem kwuk… :mrgreen:

:mrgreen:

Ik heb een familie die voornamen niet normaal kunnen uitspreken.

Dan noem ik de kleine kwok en dan maken zij er inderdaad kwuk van.

Dan word het kwukketje, kwokkeretje, kwokker…

Zal wel goed komen.

zolang het geen kweekje wordt zal het wel goedkomen met de kleine kwok toch? :mrgreen:

Hoi hoi

ik zie ineens dit topic voorbij komen en had een deja-vu.

Vorig jaar had ik dit ook met J.oris.

We wilden hem J.ohannes M.aris noemen (en dit als voorletters en op documenten enzo) en dan de roepnaam J.oris (de samenvoegingen dus en de riepnaam maar niet aangegeven)

Maar leek ons ingewikkeld en toen besloten om ook de roepnaam mee aan te geven. Dit werd dus J.oris J.ohannes M.aris, dan maar gewoon alles. Maar de eerste optie had dus ook gekund. Je kunt dan op het kaartje wel de roepnaam aangeven, alleen niet zo aangeven.

Ik hoop dat je er uit komt!

Ineens valt dadelijk het kwartje :wink:

en idd… het word al gauw van alles…

Aniek word Niek, Nica, Niekepiek, Pahniekje (ze is nog al schrikachtig) Dametje, Mieskemojske en aapie genoemd (ze is van het jaar aap)

Peter word van Peet, Peetie, PlukPetterflat, PipaPeter, Piedro, Pjotr, Boef en kuiffie genoemd

En dat is met de jongste 2 niet minder…

Suus, Suuske, Suusje, Suuzeke, Meissiemeis, prutteltje, miomiauw… en zo nog wel wat… en dan heeft ze van die prachtige namen :mrgreen:

Ach, het komt echt goed. Al schrik ik zelf altijd heel erg als mensen mij met mijn volledige naam aanspreken… zo verschrikkelijk niet gewend ben ik het. :shifty:

Er zijn straks nog wel wat uren beschikbaar voor de kleine moet worden aangegeven, misschien moet je dit wondertje eerst in de oogjes staren, knuffelen, ruiken en dan “voelen” hoe de naam moet zijn…

En verkeerd uitspreken… ach… mijn schoonouders zijn de enigen die mijn volledige naam gebruiken, maar mij standaard Marshella noemen en dat ook zo op schrijven :lol:

Ik heet D.T.E ook op mijn paspoort, toen mijn diploma werd uitgereikt werd ik D. Genoemd, terwijl ik normaliter… Jaja…L. Heet…en dat dus nergens staat geregistreerd .

Afkortingen heb ik zo’n hekel aan!

Daarom hebben wij namen gekozen die je niet kunt afkorten :slight_smile:

@Mutsie86 wrote:

Onmogelijk.

Alles is af te korten of te verkleinen. :lol:

@ollie wrote:

@Mutsie86 wrote:

Onmogelijk.

Nee hoor :wink:

Namen zoals Daan, Miek, Bo kun je niet afkorten.

Onze naam valt ook in deze categorie.

Zelfs een Daan kun je '‘D’ noemen :wink: dus nee alles valt af te korten!

Sascha heet Sascha omdat ik wist dat het dan Sas gaat worden en ik dat een hele lieve afkorting vind. Sas wordt ook op school zo genoemd, door de juffen zelfs. Senna is Sen (maar haar naam wordt op school niet afgekort) en Marijn is Rijn/Rijntje. Zo heet ik thuis Mar. Ik vind het niet erg. Ik heb ooit eens gelezen dat mensen je naam alleen afkorten als ze een bepaalde genegenheid voor je voelen. Dus ik vind het niet zo erg!

@Mutsie86 wrote:

@ollie wrote:
@Mutsie86 wrote:

Onmogelijk.

Nee hoor :wink:

Namen zoals Daan, Miek, Bo kun je niet afkorten.

Onze naam valt ook in deze categorie.

En wij verlengen dus zo’n korte naam 8) Bo wordt hier dus heel vaak Bo-di-bo!

Ik heb een andere roepnaam dan mijn doopnamen, mijn roepnaam staat dus op geen enkel officieel document. Ik heb daar zelf geen enkel probleem mee, mijn doopnamen zijn me net zo vertrouwd als mijn roepnaam.

Wel leveren mijn voorletters soms verwarring op. Mijn voorletters zijn C.A., terwijl mijn roepnaam met een K begint. Dus als ik ergens eerst mijn voorletters of voornamen heb op moeten geven en dan mijn roepnaam, volgt wel eens de vraag of mijn roepnaam met een C geschreven wordt. Maar och, als dat het ergste is.

ik heb vier voornamen, waarvan de 1e tevens mijn roepnaam is. Leuk voor mijn oma’s dat ik naar hen ben vernoemd, naar eigenlijk vind ik die drie overige namen onzin. Ze staan op mijn paspoort enzo. Verder krijg ik altijd vragen waarvoor dan die drie letters staan :roll: Onze zoon wilden we 1 naam geven, maar omdat het een unisex naam is, MOESTEN we er een 2e mannelijke naam aan toevoegen :roll:

Ergens snap ik wel dat je bepaalde namen mooi vindt voor het officiele, maar voor het dagelijkse leven een andere naam wilt. Aan de andere kant vind ik het ingewikkeld…dan liever zoals Gabby de 1e naam als roepnaam en de rest erachteraan.

Ik moet bij dit topic steeds denken aan mijn klasgenoot van vroeger, die heette Stijn, officieel Augustijn. En daar had hij zo’n hekel aan!