Rijbewijs

Wat zijn ongeveer de kosten van een rijbewijs?

Ik schat mezelf niet zo’n hele snelle rijdster (ik bedoel dat ik denk dat het bij mij niet zo 1-2-3 gaat).

Ik wil graag gaan sparen, en dan is het wel fijn om een richtbedrag te hebben. 8)



En is het echt zo moeilijk, auto rijden? Of is het als fietsen, als je het eenmaal door hebt…

Ik heb geen idee wat het tegenwoordig kost. Ik denk dat je wel op 2500 euro moet rekenen ? Ik weet het eerlijk gezegd niet maar de prijzen zijn vast wel op internet te vinden.



Het ligt er ook aan hoeveel lessen je nodig hebt. Kun jij snel dingen oppikken ? Als iemand je iets voordoet, doe je het dan gemakkelijk na ? Heb je overzicht ? Vertrouwen in jezelf ? Het draagt allemaal bij aan een vlotte slagingskans. Het moeilijkste is denk ik het rijden en schakelen tegelijk. In het begin moet je steeds kijken in welke versnelling je zit/moet en je moet ook nog rijden tegelijk. Maar als je dat eenmaal aan kunt voelen dan gaat het ineens een stuk gemakkelijker en wordt het rijden ook echt leuk!:thumbup:



Ik was geloof ik 1800 gulden kwijt. Voor theorie en praktijk. Dat was een koopje vergeleken met nu. Ik heb gegoogled ondertussen en kwam de volgende site tegen :

http://www.leren.nl/dossier/rijbewijs/rijles/kosten.html



De prijspeilingen zijn overigens van 2005.



Ik heb mijn roze papiertje in 20 lessen gehaald.

"40 euro per les. Ik heb een paket gekocht van hem voor 25 lessen en examen voor 1090 euro. Betaal je in 3 termijnen van 350 +350+390 "



Dit heb ik even even gekopieerd uit een emailtje van mijn broertje.

Ik heb hem gisteren dezelfde vraag gesteld :mrgreen:



Dit is alleen voor de praktijk, wat de theorie kost weet ik (nog) niet.

Ooooooooh volgens mij ben ik een hopeloos geval :oops: .

Maar aan de andere kant, mijn tante (een lieve mega muts) kon het ook…

Maar ik zie hier in het huis-aan-huis krantje wel eens een aanbieding staan voor 950euro ofzo, maar vraag me dan af of zoiets voor mij wel werkt.

ik was behoorlijk wat geld kwijt, mn eerste instructeur had me het een en ander verkeerd aangeleerd… ben vervolgens bij mn oom gaan lessen…kreeg ik gelukkig korting en hij nam het niet zo nauw met de tijd… uiteindelijk bijna 2 jaar overgedaan :oops: meerdere malen gestopt tussendoor (zwangerschap) en dan moet je het weer oppakken dus ik zou niet stoppen tussendoor das echt zonde van je geld



ik ben wel in 1 keer geslaagd, had mn zenuwen goed onder controle…

mn zus daarintegen heeft onwijs de zenuwen gehad steeds en is 4x gezakt en dat kost behoorlijk wat geld… dus denk dat het ieder voor zich is. mn vriend had bijvoorbeeld maar 20 lessen nodig en was ook in 1 keer geslaagd…



en trouwens autorijden op zich is helemaal niet moeilijk, het verkeer om je heen werkt vaak gewoon niet mee :thumbdown: :wink:

ik zou je aanraden geen pakket te nemen, er zijn tegenwoordig zoveel instructeurs die de boel nog van de grond moeten krijgen… gaan ze failliet ben jij je geld kwijt… ken 2 mensen die dat al meegemaakt hebben.

En misschien heel aso, ik wil gaan sparen met het geld van de kinderbijslag. Dat gaat me dan wel zo’n 2 a 3 jaar kosten, omdat van het geld ook schoenen en kleren en de verjaardagscadeautjes en Sinterklaas van gekocht (moeten) worden en soms een extra rekening.

En een gedeelte van het vakantiegeld (al wil ik wel erg graag in de zomervakantie even een weekje uitwaaien aan zee).



Maar het is natuurlijk juist ook voor de kinderen, dan zouden we hier kunnen blijven wonen (iets wat Thomas echt heel graag wil) en kunnen ze naar dezelfde school blijven gaan (15km verder). En maakt voor mij in de toekomst de mogelijkheid tot werken veel makkelijker (want hier in’t dorp hebben ze weinig tot geen baan voor mij).



De meneer die dit aanbiet, die lessen in een paket is al heel wat jaren bezig. Mijn ex kreeg zijn telefoonnr van een oudere vriend die daar lang geleden zijn lessen had genomen.

Stom mijn ex had destijds geld geleend voor zijn rijbewijs maar dat is nooit gelukt (en ik stond er toen ook achter waardoor ik nu de lening mag afbetalen).

Hmm… ik denk er ook wel eens over hoor. Maar ik vind het te duur. Hoeveel het nu precies is weet ik niet maar op de sites van rijscholen staat het wel vermeld meestal.



Denk dat het uiteindelijk net is als fietsen hoor! :mrgreen:

Een rijbewijs hebben is echt :thumbup: .

Ik was in het begin ook érg bang en ik was pas na mijn 4e éxamen geslaagd :oops: maar nu zou ik hem niet meer kunnen missen, vooral niet met kindjes in huis!!

Je wordt er echt handiger in met de tijd en nu is het zelfs zover gekomen dat ik banger ben op de fiets dan in de auto! :o :oops:

Oh ja, ik heb nu 3 jaar m’n rijbewijs, succes met sparen en oefenen! :thumbup: :-*

ik heb um twee maanden geleden gehaald, heb 44 per les betaald, + 220 voor het examen (en iets van dertig voor het theorie). in totaal iets meer dan 2000 euro denk ik.



(en ik dacht dat ik net zo hopeloos was als jij nu denkt, maar heb het met zeer frequent lessen netjes in twee maanden tijd in 1 x gehaald, dus het kan allemaal! :thumbup: )



(en nano is zo fan van onze auto dat ie het denk ik helemaal niet erg had gevonden als ik zijn kinderbijslag ervoor gebruikt had :wink: )

ik heb mijn rijbwijs nu 4 jaar en betaalde destijds 37 euro per les ik was 3000 euro kwijt maar heb ook 4 x afgereden door zenuwen zakte ik steeds terwijl de rijlessen altijd perfect gingen

het is een hoop geld maar zou het nooit weer kunnen missen succes :thumbup:

En direct een auto aanschaffen hoef ik dan niet, tenminste als mijn broer dan nog vindt wat hij nu altijd zegt, dat als mn moeder en ik allebei ons rijbewijs zouden hebben we samen met 1 auto kunnen doen 8) .

en een slaag garantie?

volgens mij heeft de an.wb dat. en met slaag garantie hoef je maar 1x het examen bedrag te betalen!



edit: Wil je nog meer zekerheid, dan kun je een rijbewijsgarantie afsluiten. Met een rijbewijsgarantie krijg je na het eerste examen nog 4 herexamens inclusief 5,5 rijlessen per herexamen.

ik heb in 2003 950,- euro betaald voor een 5-daagse cursus. Kon het allemaal prima, instructeurs zeiden ook ga jij er maar eerst voor, jij slaagt wel. Nou niet dus, zooo zenuwachtig dat ik een dom foutje heb gemaakt, plus een &&^%% van een examinator en ik was gezakt… Toen nog 2 of 3 lesjes genomen in de maand erop, 32,50 per les, plus opnieuw de kosten van het examen (dat weet ik niet meer wat dat kostte :think: ) en toen wél geslaagd.

Eenmaal met rijbewijs kán je gewoon niet meer zonder. Het is zo makkelijk en handig. Zou niet weten wat ik zonder moest, helemaal nu met kindje, die nog niet op de fiets mag.



Maar als je exact wilt weten wat het kost zou ik een aantal rijscholen in de omgeving bellen en een prijsopvraag doen. En dan neem je die prijs ruim, zodat je niet alsnog als je je spaargeld bij elkaar hebt bij kan leggen omdat de prijzen weer eens gestegen zijn

Ik zou je in elk geval aanraden om meerdere keren per week te lessen. Ik had zelf destijds (laaaaaang geleden) 2 keer per week 2 uur achter elkaar les.

(uh, 1 uur = 50 minuten in rijlesland, let er even op bij prijzen vergelijken dat een lesuur vaak geen uur is - maar dat terzijde)



Ik merkte dat ik echt het eerste half uurtje altijd wel nodig had om er weer een beetje in te komen, dus als je dan maar 1 uur les hebt, blijft er zo weinig over.

Ben toen tussendoor een weekje op vakantie geweest, en had bij terugkomst echt het gevoel dat ik weer van voren af aan kon beginnen. Dus bij mij werkte zo’n stoomcursus met veel lessen in korte tijd prima.

Uiteindelijk heb ik 37 lessen gehad in 2,5 maand tijd.

Ik heb zeker wel 50 lessen gehad en ik was zeker wel 2000 euro kwijt. Ik weet het bedrag niet meer zo goed.

Ik ben wel in 1 keer geslaagd. :dance:

En het is zooo handig!

Ik ben ook erg blij dat ik toen ik 18 werd meteen ben gaan lessen. Ik kom nu overal en met een baan is dat ook erg handig. Als ik dat nu nog zou moeten doen zou er de komende jaren niets terecht van gekomen zijn ivm de hoge kosten.

ik zou der ook lekker voor gaan :thumbup:



ik ben der een die zegt ik ga beginnen en het vervolgens weer uitsteld :oops:



op mijn 18de ben ik begonnen en ik ben gezakt op het niet durven in te voegen stond er gewoon stil :wall: stom he hihi



ik ga der ook binnenkort weer voor woon nou in het dorp waar het erg handig is als ik hem heb dus ik xou het gewoon doen :wink:

het is duur maar zeker de moeite waard!!

ben er zoooo blij mee, en dan is bij ons de school nog om de hoek :wink:

hee wat leuk dat je (misschien) wilt gaan lessen :smiley:

ik ben ook weer bezig, was al eerder begonnen maar de klad was erin gekomen. 40 euro per les (60 minuten) en ik zal nog wel een flink aantal lessen nodig hebben want ook bij mij komt het niet vanzelf.

maar nu met een kind (en toen nog met het oog op 2 kindjes) zal ik er straks zooo blij mee zijn.

veel succes alvast!

als aanvulling op meijs’ tip: ik leste drie uur achter elkaar, twee keer per week, en ik raad het iedereen aan. echt: drie uur klintk heftig, maar je hebt echt de tijd om er in te komen en je gaat zo echt gigantisch snel vooruit!



ik heb geen pakket gehad, alle pakketten waren inclusief theorielessen en dat leek me niet nodig. dat is dus het volgende wat ik je aanraad: theorie gewoon lekker op eigen houtje, ik heb hier op kok voor 25 euro geloof ik een boek en cdrom besteld, zelf heel veel oefenexamens gemaakt en kat in bakkie. scheelt ook weer paar honderd euro.



en verder kok inschakelen! zoek iemand om uit te dagen :wink: Mijn madre vs fiep-topic was niet alleen vermakelijk maar ook erg aanmoedigend!