Hoi
Mijn verloskundige vertelde mij bij mijn laatste afspraak dat ik rhesus negatief ben met bloedgroep A.
Ze zegt dat dat zeer weinig voor komt en dat ik dan na 27 weken weer geprikt moet worden op me bloed om te kijken of ik antistoffen tegen de baby aan het aanmaken ben,
Ik heb steeds weer duidelijk gevraagd wat dit allemaal inhoud, en waarom ik dit niet wist bij mijn eerste dochter, Maar toen was die test voor Rhesus nog niet er,
Ik snap hier helemaal niks van…
Is het nou gevaarlijk ofzo, ik heb het geprobeerd te googlen, maar overal staat er iets anders, best ingewikkeld…
Iemand ook hier met rhesus negatief?
Ik ben ook rhesus negatief en bij mijn oudste zoontje ( maart 2006) werd ik daar ook al op getest.
Na de geboorte wordt jouw baby ook getest en als het een positieve bloedgroep heeft krijg jij een injectie met anti D. ( ik viel in de prijzen en moest de injectie krijgen)
Ik heb dit voor je gekopieerd:
Rhesusfactor
Rhesus is een stof die in het bloed aanwezig kan zijn. Of dit het geval is, is erfelijk bepaald. Heb je deze stof in je bloed dan ben je rhesus positief. Heb je de stof niet, dan ben je rhesus negatief. Van alle vrouwen in Nederland is ongeveer 84% rhesus positief, en 16% is negatief. Ben jij rhesus negatief en is je baby rhesus positief, dan is er extra aandacht nodig om complicaties te voorkomen. Daarom worden alle vrouwen die rhesus negatief zijn extra gecontroleerd: met 30 weken nemen we bloed af om te controleren of er geen antistoffen aanwezig zijn. Op het moment dat je tijdens de zwangerschap of tijdens de bevalling een beetje bloed van je kind in je eigen bloedbaan krijgt (als het ware een minibloedtransfusie die je kindje aan jou geeft), krijg jij rhesusstoffen van je kind. Jouw lichaam herkent deze stof niet en dat betekent dat jouw lichaam antistoffen kan gaan aanmaken. Ben je rhesusnegatief en voor de eerste keer zwanger, dan krijg je een beschermende injectie met anti-D immunoglobulinen. Deze injectie zorgt ervoor dat de kans nog kleiner wordt dat je lichaam zelf antistoffen aan gaat maken. Ben je rhesusnegatief en voor een tweede of meerdere keer zwanger, dan heb je de injectie met anti-D immunoglobuline niet meer nodig; de eerste injectie heeft dan nog steeds zijn beschermende werking.
Na de bevalling wordt het navelstrengbloed van de baby gecontroleerd om de rhesusfactor van het kindje te bepalen. Is het kind rhesus negatief, dan gebeurt er niets meer. Is het kind rhesus positief, dan krijgt de moeder nogmaals dezelfde injectie ter bescherming van een eventueel volgend kind.
Toen je zwanger was van je dochter was die test er nog niet?
Mijn oudste is ouder maar ik heb toch echt met 30 wk een anti d injectie gekregen even als na de bevalling.
Google maar eens op irregulaire antistoffen. Misschien wordt het je dan duidelijk.
Overigens een negatieve bloedgroep is niet gevaarlijk. Iig niet voor jou. Het wordt gevaarlijk voor jouw ongeboren kindje als er tijdens een vorige bevalling bloed van een rhesus postief kindje in jouw bloedbaan is terecht gekomen.
Doordat jouw lichaam antistoffen gaat aanmaken wordt het bloed van je kindje afgebroken.
Overigens is dat vrij zeldzaam.
Ikzelf heb rhesus ONeg, en heb zowel bij mijn miskraam als bij mijn beide zwangerschappen anti-D gehad. En bij de zwangerschappen met 30 weken én na de bevalling.
Nu idd met 27 weken kijken ze of je kindje ook rh neg is, en zo ja dan is er niks aan de hand, zo nee dan krijg je alsnog anti-D en is er ook niks aan de hand
Zou nog wel even checken wat de bloedgroep van je vorige kindje is, en als die pos is, even goed nagaan of je wel of niet anti-D gehad hebt. Als je kindje pos. is en je geen anti-D hebt gehad zou ik dit zeker even melden bij de VK.
Groetjes,
LaBruja
Volgens mij heb ik de anti D ook tijdens mijn 2e zwangerschap met 30 weken gekregen ondanks dat ze na de eerste toentertijd zeiden dat dat niet hoefde.
Hier B negatief, en bij mn oudste van Jan 2006 heb ik ook een anti D gehad, bij de 2e ook met 30 weken en na de bevalling omdat zij Positief is.
Nu heb ik met 18 weken al de anti D gehad ivm bloedverlies omdat ze bang waren dat het vermengd werd met de kleine beeb??? dus verwacht dat ik met 30 weken niks meer krijg maar dat moet ik na vragen…
Nee hoor het is niet per se gevaarlijk. Dat het ‘erg weinig’ voorkomt is wel een beetje overdreven, ongeveer 75% van de mensen is rhesus positief en 25% negatief.
Als je zelf negatief bent kun je antistoffen aanmaken tegen het bloed van je kindje als het positief is. Dit kan o.a. als gevolg ernstige aanhoudende bloedarmoede hebben.
De bloedtest wordt pas gebruikt sinds 1 juli, daarvoor kregen alle rhesus negatieve vrouwen de anti-D spuit rond de 30 wk en na de bevalling.
Nu kijken ze dus eerst wat de bloedgroep is van je kindje, als het ook negatief is heb je de spuit niet nodig en die zijn erg duur, vandaar.
ik heb ook A negatief en mijn oudste is van 2003 met 12 weken moest ik bloed prikken voor de resusfactor en ik werd getest met 30 weken of ik antistoffen had en kreeg een anti D prik ook na de bevalling kreeg ik een prik omdat ze postief bloed heeft dat word gelijk getest met het bloed uit de navelstreng bij de 2 andere meiden precies het zelfde verhaal bleken ook allemaal positief tezijn.
@Lily2006 wrote:
Nee hoor het is niet per se gevaarlijk. Dat het ‘erg weinig’ voorkomt is wel een beetje overdreven, ongeveer 75% van de mensen is rhesus positief en 25% negatief.
Als je zelf negatief bent kun je antistoffen aanmaken tegen het bloed van je kindje als het positief is. Dit kan o.a. als gevolg ernstige aanhoudende bloedarmoede hebben.
De bloedtest wordt pas gebruikt sinds 1 juli, daarvoor kregen alle rhesus negatieve vrouwen de anti-D spuit rond de 30 wk en na de bevalling.
Nu kijken ze dus eerst wat de bloedgroep is van je kindje, als het ook negatief is heb je de spuit niet nodig en die zijn erg duur, vandaar.
Ik weet niet of je op mijn stukje doelt?
Hoi allemaal
Bedankt voor jullie antwoorden,
Heel raar maar de vk zei dat die nieuwe test voor rhesus pas vanaf juli vorig jaar was ingegaan, ze zal dan wel doelen op hun praktijk ofzo, want het is nu sinds juli verplicht…
Ik weet niet wat mijn dochters bloedgroep en rhesus is :oops:
Wat stom he?! Waar kan je dat vinden?
Ik heb bij haar ook geen prik gekregen met anti D,
Eerlijk gezegd is dit allemaal nieuw voor mij,
Want met Jasly in 2008 heb ik alleen maar te maken gehad met me HB en mn bloedgroep A positief, Maar nu ben ik ook nog rhesus negatief erbij.
Maar hoe testen ze dan met 27 weken wat voor bloedgroep en rhesus de baby heeft? Dat zien ze toch niet in mijn bloed terug?
Dan moeten ze de baby prikken? die in me buik zit? :?
Dan snap ik het denk ik niet meer, als jij A positief bent dan ben je niet A negatief, hoe zit het nou? Heb je het verhaal van de vk wel goed begrepen mop?
als je bloedgroep A positief is ben je toch niet Rhesus Negatief??
dat positief duid toch op je Rhesus factor??? of ben ik nou compleet in de bonen.
hier zelf ook negatief. dus alle spuiten ook gehad (sinds 2006).
dat ze nu kunnen kijken of je kindje positief of negatief is en daardoor misschien de spuit niet nodig is is wel mooi… (wat een rotspuit elke keer
en elke keer onnodig gehad want boyz zijn allebei negatief…
Als je toen positief was kan je nu niet een negatieve bloedgroep hebben hoor??
Want in 2008 was die Anti D er al en als jij toen een negatieve bloedgroep had dan moet je die spuit hebben gehad. Anders heb jij wel een positieve bloedgroep en dan heb je hem niet nodig…
ben ff de weg kwijt haha
Ik heb het zelfs op papier hier staan die ik voor me neus heb,
Ik typ hem even over…
Graviditeiteiten 4
Pariteiten 1
Bloedgroep A pos
Rhesus c neg
En zo heeft de vk het ook aan mij uitgelegd, Dat ik bloedgroep A positief ben met rhesus negatief,
Dat de meeste mensen 80% rhesus positief zijn in combinatie met hun bloedgroep positief of negatief,
Maar enkele zijn rhesus negatief in combinatie met de bloedgroep positief of negatief…
Die positief die achter je bloedgroep staat duidt niet op je rhesus,
Dat is de informatie die ik wel weet,
Maar ik snap het niet wat en hoe ze dit gaat testen bij de baby met 27 weken, en wat als er sprake is met wel bloedkruizing na de bevalling ofzo…
En hoe kom ik achter de bloedgroep van Jasly,
ik heb het bij alle drie gehad…
alleen bij de eerste niet de controletest tegen antstoffen gehad, want dat is gewoonweg niet nodig bij de eerste
hahaha nu raak ik nog meer in de war…
er staat echt een C…
Maar het verhaal wat er staat van die link klopt wel met het verhaal wat jullie schreven en de vk me vertelde…
Maar zou het verkeerd staan op me bloedonderzoek??
Het roept wel veel vraagtekens in me op…
Want die verhaal van dat ik nogmaals geprikt word op 27 weken werd me verteld door me vk. en dan gaan ze iets verder onderzoeken.
Misschien moet ik al die medische termen maar achterwegen laten en het op me af moeten laten komen…??
Wnt met Jasly was het ook goed gegaan…
Over het hele Rhesus verhaal kan ik kort zijn Het is heel heel heel erg ingewikkeld
Vele mensen kennen idd alleen de D Rhesus maar naast de D Rhesus heb je ook nog idd de C
En naast de D & C heb je nog S,s E,e, JK, FY, P en de K (en nog meer hoor!)
Het hele Rhesus gebeuren is behoorlijk ingewikkeld en vooral als je er niet in thuis bent.
Vele kennen het alleen maar van de bloedgroep dus b.v A neg of A pos.
meer hoeven wij eigenlijk als leken ook niet te weten
De Rhesus hangt met zo veel meer factoren samen dat als je, je daar echt in gaat verdiepen je zo de weg kwijt rijkt.
Ik kan het je wel uit gaan leggen, maar ook ik heb moeite om het in begrijpelijk taal neer te zetten (laat staan om te leren dat was echt een ramp :wall: )
Ik zou gewoon vertrouwen op wat je vk zegt, zij weten echt wel waar ze het over hebben
A neg is idd een bloedgroep die in de gehele nederlandse populatie niet de overhand heeft, verder is dat totaal niet ernstig of wat dan ook.
Mocht je ooit een bloedtransfusie nodig hebben dan is er voor jou altijd wel een bloedgroep voorhanden
De bloedgroep van je pasgeboren kind krijg je vrijwel nooit te weten alleen of het dus positief of negatief is.
Ik ben zelf O neg, en mijn zoon en dochter ook dit weet ik omdat ik na de bevalling nooit een prik hoefde te hebben.
Je baby in je buik wordt zeker niet geprikt! Ze komen daar achter door dat ze bloedafnemen bij jou, dan kijken ze of er antistoffen in je bloed zitten die je aanmaakt tegen je baby.
Maar tegenwoordig komt een conflicterende resusfactor zelden nog voor omdat je hier dus tijdig op wordt getest.
Ik weet niet of je weet of je partner negatief of positief is? Want als hij negatief is, dan hoef je je verder helemaal geen zorgen te maken
Dragon, bedankt voor je super duidelijke antwoord!
Gelukkig zijn de zorgen nu weg dat mn ongeboren kindje geprikt moet worden! Daarom snapte ik het ook biet!
Maat ts nu duidelijk!
Andere meiden ook bedankt voor het meedenken!
Het is allemaal nieuw en ingewikkeld!