rhesus negatief

@aapie wrote:

@Lily2006 wrote:
Nee hoor het is niet per se gevaarlijk. Dat het ‘erg weinig’ voorkomt is wel een beetje overdreven, ongeveer 75% van de mensen is rhesus positief en 25% negatief.

Als je zelf negatief bent kun je antistoffen aanmaken tegen het bloed van je kindje als het positief is. Dit kan o.a. als gevolg ernstige aanhoudende bloedarmoede hebben.

De bloedtest wordt pas gebruikt sinds 1 juli, daarvoor kregen alle rhesus negatieve vrouwen de anti-D spuit rond de 30 wk en na de bevalling.

Nu kijken ze dus eerst wat de bloedgroep is van je kindje, als het ook negatief is heb je de spuit niet nodig en die zijn erg duur, vandaar.

Ik weet niet of je op mijn stukje doelt?

Alleen m.b.t. het nieuwe protocol :wink:

Ohja, behalve Rhesus D testen ze nu ook Rhesus C, dat is ‘ook zoiets’ als met de Rhesus D :mrgreen:

Als je Rhesus D positief is klopt het dat het allemaal nieuw voor je is, want de Rhesus C nemen ze pas sinds het nieuwe protocol erin mee.

Ze testen dat gewoon met afgenomen bloed uit je arm, maak je geen zorgen. Ik vind het ook erg knap hoe ze het allemaal doen moet ik zeggen.

Ik heb iig vandaag gehoord dat mijn kindje dezelfde bloedgroep heeft als ik, O negatief. En dus geen Anti-D spuit krijg :slight_smile:

Overigens, ook als je partner negatief is testen ze toch. Ze kunnen er tenslotte niet zomaar vanuit gaan dat je ook daadwerkelijk zwanger bent van je partner :lol: :silenced:

@dragon wrote:

De bloedgroep van je pasgeboren kind krijg je vrijwel nooit te weten :wink: alleen of het dus positief of negatief is.

Ik ben zelf O neg, en mijn zoon en dochter ook dit weet ik omdat ik na de bevalling nooit een prik hoefde te hebben.

Maar als je rhesus negatief bent en het bloed van je baby wordt getest dan krijg je dit toch gewoon te horen achteraf? Tenminste ik ben o-neg en wij kregen daarna te horen dat onze dochter A-positief is en dat ik die prik nog moest. Ik zal toch niet een uitzondering op de regel zijn toch?

Bij allebei de kids is het nooit verteld alleen dat ze negatief waren.

Zowel bij de thuisbevalling als de bevalling in het ziekenhuis.

Ook toen ik zelf nog in het zkh werkte werd ons vaak door het lab meedegedeeld of het bloed positief of negatief was, bloedgroep werd er nooit bij vermeld.

@dragon wrote:

Ook toen ik zelf nog in het zkh werkte werd ons vaak door het lab meedegedeeld of het bloed positief of negatief was, bloedgroep werd er nooit bij vermeld.

Oké apart zeg.

Ik ben B negatief, en Luca is positief. Toen heb ik met 30 weken een spuit gehad en na de bevalling. Ze hebben uit de navelstreng bloedgeprikt om te kijken wat voor bloedgroep Luca heeft. Nu heb ik (als een van de laatste) met 30 weken nog een spuit gehad. Ik ben benieuwd of deze beeb negatief of positief is :mrgreen:

Hoi,

Ik ben A- (met subgroep: A2-) en mijn man is O-. Hierdoor hebben ze bij de eerste nooit anti-D gegeven. Zoonlief is A-.

Nu bepalen ze inderdaad ook de subgroepen erbij, want bijvoorbeeld mijn subgroep 2 is super reactief en kan dus ook anti-stoffen aanmaken tegen andere subgroepen.

Met 27 weken wordt er bloedgeprikt om de uitgebreide bloedgroep van het kindje te bepalen.

Groetjes Do.

Hoi,

Ik ben b negatief.

IK heb tijdens mijn zwangerschap een prik gehad. En ook ben ik getest op anti-stoffen. Ik had ze niet.

Na de keizersnede is mijn dochter getest en die is toevallig ook negatief. Dus na de geboorte heb ik geen prik meer gehad.

Het probleem kan erin zitten dat er positief bloed bij jouw negatieve bloed komt. Hierdoor kan jij antistoffen aan maken en dat kan gevaarlijk zijn voor een eventuele volgende zwangerschap.

Sterkte ermee,

Groetjes van Aadje.

Ik ben ook rhesus negatief (in mijn geval O-negatief)

Bij mij werd ook verteld dat het nieuw is dat bij de 27 weken via het bloed van de moeder de rhesusfactor van je baby bepaald kan worden, daarom moet je nu voortaan bij de 27 weken bloed laten prikken.

Bij mij is daar uitgekomen dat mijn kindje een positieve rhesusfactor heeft.

En nu krijg ik bij mijn volgende controle bij de verloskundige een spuit om te voorkomen dat ik anti-stoffen tegen het bloed van het kindje ga aanmaken. Iemand met positieve factor kan vaak wel bloed ontvangen met een negatieve rhesusfactor maar andersom niet, dan gaat je lichaam daar antistoffen voor aanmaken.

Over het algemeen is dit bij een eerste zwangerschap nog allemaal niet zo ernstig is omdat de kans dat je in aanraking komt met het bloed van het kindje voor de bevalling erg minimaal is. Maar voor een volgende zwangerschap zou het veel kwalijker kunnen zijn als je lichaam al antistoffen aangemaakt heeft.

Je zou dan die anti-stoffen die je tegen het bloed van een positieve rhesusfactor aangemaakt heb mee kunnen geven aan de baby, waardoor de baby ernstige bloedarmoede op kan lopen (de antistoffen breken het bloed van je baby af), het zogeheette rhesuskind. Dat willen ze hiermee dus voorkomen.

Dus allemaal niet zo ernstig indien er ook gewoon goed naar gehandeld wordt.

Ik heb net als jij een aantal weken geleden te horen gekregen dat ik bloedgroep A positief heb met de rhesusfactor C negatief. Ze vertelde dat ik 1 van de eerste was die het te horen zou krijgen omdat deze test voor de factor C pas was ingevoerd

Het enige wat de verloskundige mij kon vertellen is dat er inderdaad met 27 weken nogmaals geprikt wordt om te kijken of je antistoffen hebt aangemaakt.

Daarbij vertelde ze me wel dat bij iemand met rhesusfactor C negatief NIET de anti D prik gegeven kan worden omdat die niet aansluit bij C. Daar heb je dus niets aan. Ze weten eigenlijk ook niet wat ze er wel mee aan moeten. Als ik antistoffen heb aangemaakt moet ik onder controle van een gynaecoloog.

Bij mi is veel onrust ontstaan hierdoor. Dit is namelijk mijn 2e zwangerschap dus dan kan het zijn dat ik al antistoffen heb en dat die de bloedlichamen van ons kindje aanvallen !!! Waarom wordt er dan pas met 27 weken geprikt. En als er antilichamen zijn wat dan??? Ik kan nergens informatie vinden/krijgen.

Mijn moeder heeft een kindje verloren op deze manier ( wel met factor K en haar lichaam reageerde uitzonderlijk heftig) maar dat blijft wel in mijn hoofd spoken.

Bij mijn eerste wist ik het niet en ik had het liever nu ook niet geweten. Ze kunnen er toch niets mee als ze wel antistoffen vinden. En loopt ons kindje nu al gevaar???

sorrie ik antwoord niet echt op je vraag maar ik hoop dat je je in ieder geval niet alleen voelt in deze situatie. Ik dacht namelijk, na bijna niets over rhesusfactor C negatief te kunnen vinden, dat ik zowat de enige was. En ik hoop dat er misschien mensen zijn die net wat verder zijn in hun zwangerschap en dus wat meer kunnen vertellen hierover.

@mamavanayden

Is bij jou dan al bekeken wat de rhesusfactor van je baby is.

Als deze namelijke en gelijkwaardige rhesusfactor heeft is er niets aan de hand.

En het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je al antistoffen aangemaakt hebt.

Bij mij is eerlijk gezegd niet gesproken over Rhesus D of C, enkel of negatief of positief wat er toe zou doen.

Maar bij bloedtest van 27 wk is dus gebleken dat kindje positief is, dus nu is die injectie nodig die idd Postnatale Anti Rhesus D-Ig heet.

Misschien dat deze uitleg iets meer duidelijkheid geeft: http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/overige/14024-bloedgroepen.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep

Maar ga vooral nog eens een gesprek aan met je gyneacoloog/verloskundige en vraag om betere uitleg. Leg je onrust en angst uit zodat daar waar mogelijk zij ook je onrust weg kan nemen door beter uitleg.

@ clair,

Bedankt voor je reactie.

De verloskundige heeft verder niets gezegd. Ik weet de bloedgroep en rhesusfactor van mijn dochter niet. Als die Rhesusfactor C positief heeft dan kan het zijn dat ik antistoffen heb door de geboorte. Van de baby weet ik het ook niet. Ik ben nu 14 weken zwanger dus moet nog even wachten tot de bloedtest bij 27 weken. Maar wat ik dus niet snap is dat ze er niet eerder naar kijken of die antistoffen al in mijn lichaam zitten omdat ik daar wel risico op heb.

Het is meer het punt dat er zo weinig wordt verteld. Alleen dat je het hebt en dat als ik antistoffen heb, ze toch niet weten wat ze er mee aan moeten omdat het over de Rhesusfactor C negatief gaat. Bij de normale rhesus negatief kunnen ze die prikken geven.

Dan ga je zelf informatie zoeken en dan staat er dat ik dus die antistoffen al kan hebben. Dan snap ik dus niet dat ze er mee wachten tot 27 weken.

Ik heb over 2,5 week weer een afspraak bij de verloskundige en dan zal ik mijn vragen aan haar stellen.

Nogmaals bedankt voor je reactie!!

PS:

Ik heb inderdaad al veel stukken gelezen maar daar vind je veelal de rhesusfactor D negatief. Over de C is niet veel bekend. Vaak alleen maar een stukje over de nieuwe test (procedure) en dat wanneer je 27 weken bent nogmaals geprikt wordt op antistoffen wanneer je C negatief bent. Wat daarna moet gebeuren is onbekend.

Ze denken alleen nu dat ook die van invloed is net als de D.

Het is gewoon dat ik van dichtbij heb gezien hoe fout het kan gaan, dat maakt me onzeker.

Volgende keer neem ik mijn lijstje mee naar de verloskundige :wink: en als ik dan wat wijzer ben geworden zal ik het jullie laten weten.

Probeer jezelf niet te druk te maken, dat is niet goed voor je. Ik snap je angst maar hier heb je niets aan, zelfs als het zo zou zijn dan geloof ik niet dat het gelijk zo’n vaart loopt.

Bel zonodig de verloskundige op en vraag of je hier even telefonisch consult over kan hebben of even eerder langs kan komen omdat je jezelf zo druk maakt, desnoods de bel je de huisarts even om uitleg.

Nou gelukkig komt het alleen met vlagen op zetten dat het me echt bezig houdt. Het is niet zo dat ik er snachts wakker van lig :wink: . maar op sommige momenten denk ik, er moet toch meer informatie over zijn?? En dan ga je denken en denken. Maar het hier neerzetten helpt al. Kan soms er therapeutisch zijn :slight_smile: . Komt goed. Ik houd het nog wel 2 weekjes uit. Maar ik blijf een controlfreak :stuck_out_tongue:

@purpled82 wrote:

@dragon wrote:

Oké apart zeg.

Idd apart,ik heb bij mijn beide meiden na de geboorte gevraagd wat hun bloedgroep was en ook te horen gekregen.

Ik ben b- negatief,onze oudste is o-positief en de jongste b-positief

Heb bij beide zwangerschappen met 30 weken de anti d injectie gehad en na de bevalling toen hun positief bleken weer 1

ingewikkeld zeg die bloedgroepen

ik heb A-negatief en dus injectie gehad met 30 weken bij beide

na de bevalling niet omdat ze allebei ook A-negatief zijn…