Relacteren --> een half jaar bezig, ik ga stoppen..

@Ceinwyn wrote:

Faizaa, tuurlijk heb je gelijk, het is ook hard werken, dat is bv sowieso in den beginne.

Ik ben benieuwd hoe Vlinder er nu tegenover staat?

Ik ook… :angel: :-*

Hey, lees dit nu pas weer.

Wat ik bedoelde met dat ik kolven niet zag zitten was bedoeld als reactie op mv2kids die zei dat ze haar kindje niet meer live aan de borst voedde maar via afgekolfde melk, dat zag ik niet zitten. Kolven om de productie op gang te brengen das een ander verhaal.

Mijn partner staat er helemaal achter hoor als ik weer wil starten met de BV. En ik ben bereid om er veel tijd in te steken ( misschien kwam het niet zo over :wink: ). Ik gewoon was even wat teleurgesteld dat mijn zoontje zo boos werd toen ik hem de borst aanbood, ik had, misschien dom, anders verwacht, dat het aanleggen het probleem niet zo zijn.

Ik heb vandaag gebeld met het cb en wordt nog teruggebeld door een lactatiekundige. Hou jullie op de hoogte.

@Vlinder83 wrote:

Hey, lees dit nu pas weer.

Wat ik bedoelde met dat ik kolven niet zag zitten was bedoeld als reactie op mv2kids die zei dat ze haar kindje niet meer live aan de borst voedde maar via afgekolfde melk, dat zag ik niet zitten. Kolven om de productie op gang te brengen das een ander verhaal.

Mijn partner staat er helemaal achter hoor als ik weer wil starten met de BV. En ik ben bereid om er veel tijd in te steken ( misschien kwam het niet zo over :wink: ). Ik gewoon was even wat teleurgesteld dat mijn zoontje zo boos werd toen ik hem de borst aanbood, ik had, misschien dom, anders verwacht, dat het aanleggen het probleem niet zo zijn.

Ik heb vandaag gebeld met het cb en wordt nog teruggebeld door een lactatiekundige. Hou jullie op de hoogte.

Hij is natuurlijk de speen gewend en een fles drinkt makkelijker dan een tiet he… voor de borst moet ie werken en ja, dan kunnen ze wel eens tegenstrubbelen… en hij is 3 maanden geweest… VOOR die 3 maanden is relacteren wel makkelijker zeggen ze… maar idd, met een steun van partner en eventueel familieleden die je kunnen steunen door in huis wat te helpen of zo, LK… moet lukken… :pray: :pray: :pray:

Excuses trouwens, voor wat betreft kolven… had idd anders opgevat… :angel:

Ik hoop dat het je lukt Vlinder.

Super dat je het gaat proberen hoor :thumbup:

Ik blijf je topic vol interesse volgen

@Vlinder83 wrote:

Wat mooi om te lezen dat jullie deze uitdaging samen willen aangaan :slight_smile:

De informatie op bv.com schetst al een beeld van wat je zou kunnen verwachten. Wil je graag meer ervaringsverhalen lezen, dan zou je eens kunnen kijken op http://www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties?

Ik kan me voorstellen dat de reactie van je zoontje teleurstellend voor je is geweest. Waarschijnlijk heeft hij wat meer stimulans nodig om de borst te herontdekken. Veel huid-op-huidcontact (bloot op bloot) is daarin een hele belangrijke factor en heeft bovendien een positieve invloed op je melkproductie. Probeer je zoontje dus zoveel mogelijk bloot op bloot bij je te nemen (in bed, in bad of onder een lekkere warme douche). Houd hem in de buurt van je borst, maar wel zodat hij zijn eigen gang kan gaan. Op die manier kun je zelfs het allereerste aanleggen op basis van self attachment nabootsen (Remedial co-bathing/self attachment). Het belangrijkste is, dat je kindje de borst ziet/gaat zien als een fijne, veilige plaats. Mocht je merken dat hij in dat proces interesse in de borst gaat tonen, dan zou je een druppel mm uit je borst kunnen masseren en hem laten snuffelen en proeven. Wellicht is dat net de extra stimulans die hij nodig heeft om te gaan aanhappen :slight_smile:

Afhankelijk van hoe hij reageert zou je vervolgens eventueel ook zelf het initatief kunnen nemen om je zoontje rustig aan te leggen. Waarschijnlijk zal het nodig zijn om extra aandacht te schenken aan de manier van aanhappen/aanleggen. Deze informatie kan je daarbij helpen: Bv.com-Als je aanlegt en Eurolac-Borstvoeding Basis.

Je kunt je kindje stimuleren om zijn mondje goed wijd open te doen door met je tepel langs zijn bovenlipje te strijken. Wat ook kan helpen is een grote hap voordoen (mond wijd open en tong wat uitsteken), daarbij duidelijk “Oooopen” zeggen. Door dit steeds bij het aanleggen te herhalen, is de kans groot dat je baby dit uiteindelijk na gaat doen. Een baby is al heel snel in staat om gezichtsuitdrukkingen na te bootsen. Vooral wanneer het kindje passief alert is (een baby is dan heel rustig, ligt stil en kan wat hij ziet heel intensief met zijn onverdeelde aandacht observeren) zal hij hiervoor open staan.

@Vlinder83 wrote:

Relacteren is echt een uitdaging, waarbij je alle steun en zeker een optimale, gedegen begeleiding kunt gebruiken. Zoals iemand anders volgens mij al eerder aangaf, is een gericht plan van aanpak zeker gewenst om de kans van slagen te vergroten. In dat opzicht denk ik dat een telefonisch consult niet volstaat en is het aan te raden om te vragen om een uitgebreid persoonlijk consult, hetzij aan huis, hetzij in de praktijk van de betreffende lk.

Mocht de lk van het cb dit niet of niet op tijd kunnen bieden, dan zou je kunnen overwegen om een vrijgevestigde lk in te schakelen. Binnen de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn verscheidende vrijgevestigde lk’s actief. Zij zijn eerst een aantal jaren contactpersoon geweest en hebben toen de overstap naar lk gemaakt. De gegevens van VBN-lk’s zijn terug te vinden op VBN-lk. Op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) zijn de gegevens van alle lk’s terug te vinden die bij deze vereniging zijn aangesloten: NVL-Bereiken.

Vrijgevestigde lk’s brengen kosten voor een consult in rekening. Deze kosten worden door steeds meer zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed. Je kunt dus altijd proberen om de gemaakte kosten te declareren. Lukt dat niet, dan is het de moeite waard om de gemaakte kosten mee te nemen in je belastingaangifte (al weet ik niet hoe het volgend jaar geregeld zal zijn; ik heb begrepen dat die regeling nog wel eens afgeschaft zou kunnen gaan worden?).

Succes!

Een consult van een LK kost zo’n 65 euro. En pak KV kost zo’n 8,50. Als het je zelfs alleen maar lukt om de produktie op gang te brengen, dan heb je het er zo weer uit. Als het je echt lukt om je zoontje aan te borst te krijgen, dan is het een koopje :wink: .

Lieve vlinder, als je het goed aanpakt, dan is het sowieso de moeite waard, zelfs als het niet zou lukken. Je hebt je zoontje dan lekker veel bij je, lekker knuffelen en koezelen :inlove: . Wat je kolft geef je hem met een flesje, dus dat is mooi binnen. Daar krijg je nooit spijt van, zelfs niet als hij niet meer aan de borst drinken gaat.

Maar ik ben het helemaal met Yvonne eens: je moet echt samen met een LK een plan vna aanpak hebben. Iemand bij wie je een consult doet en die je ook daarna kunt blijven bellen met je vragen.

hee fai, wel een beetje lief blijven hè :-* :wink:

Hey, nou ik ben gebeld door de LK en ze zegt eigenlijk hetzelfde als jou Yvonne ( bedankt voor je uitgebreide antwoord!). Eerst maar eens dat huid op huid contact proberen, zodat hij inderdaad weer wat interesse kan gaan krijgen voor mijn borst. Daarna zou ik inderdaad samen met haar een plan kunnen maken om de productie weer in gang te brengen.

De komende dagen ga ik dat eerst maar eens proberen dus.

De LK zei ook dat ik een goede dubbelzijdige kolf moest hebben, ik heb zelf de medela mini electric plus, weet iemand of deze toereikend is?

@Vlinder83 wrote:

De LK zei ook dat ik een goede dubbelzijdige kolf moest hebben, ik heb zelf de medela mini electric plus, weet iemand of deze toereikend is?

De Mini Electric Plus is een persoonlijke electrische kolf, die geschikt kan zijn voor moeders die incidenteel kolven (bijvoorbeeld i.v.m. werk). Om de melkproductie optimaal op gang te brengen en te houden is het idd aan te raden om een professionele, volautomatische borstpomp te huren. Beide borsten tegelijk afkolven is dan het meest effectief (optimale stimulans en het scheelt in tijd).

Via deze link kun je zoeken naar Medela verhuurpunten bij jou in de buurt: Medela-vehuur-/verkoopadressen.

Ook van het merk Philips Avent zijn er huurkolven beschikbaar: Philips Avent-ISIS IQ DUO

Succes!

ik kan niet zeggen dat een electrische duo-pomp noodzakelijk is… ik kreeg het met die dubbele totaal NIET voor elkaar… tot ik de handkolf van avent ging gebruiken… Ja er gaat meer tijd in zitten, maar ik kreeg mijn productie toen wel , in combinatie met domperidon en syntocinon opgevoerd tot 1000cc per dag!!! Natuurlijk in het begin waren het enkele cc’tjes… daarna 10tallen, maar na een week of twee drie zat ik toch al op 100cc kolven per keer.

Dat huid op huid contact is ook heel belangrijk, en het is helemaal niet gek dat je zoontje nu boos wordt. ER komt immers weinig tot niks uit… wat moet hij dan toch met die borst… maar als je door kolven je productie opvoert/opgevoerd krijgt, zal hij misschien wel merken dat er toch wat uitkomt… en zit er toch een kans in dat hij weer gaat drinken. Bij lucas heb ik de strijd opgegeven en gekozen voor second-best. Dan maar bv uit de fles!(hij kreeg nog wel kv bijgevoed hoor… zeker in het begin… )

Jullie motiveren me wel, super :thumbup:

Heb net even de kolf erop gezet voor 5 minuten, kreeg rechts 2 wit/gelige vettige druppen en links kwam er een heldere kleur vocht uit.

Heb de spirit nu helemaal te pakken, ik heb nu ook zoiets van als hij niet maar uit de borst wil dan maar kolven en via de fles.

Mv2kids, wauw dat heb je ook snel voor mekaar gekregen die 100 cc per keer! Hoe lang was je gestopt met de bv dan toen je ging relacteren?

geweldig hoor vlinder, dat je die moeite doet. Die waterige vloeistof is voormelk, dat is helemaal prima.

succes meid, ik hou je verhaal in de gaten :thumbup: .

Heb volgende week een afspraak met een LK ( ze was deze week helaas op vakantie ).

Ben inmiddels al wel begonnen met om de 3 uur kolven, vooralsnog met mn eigen kolf maar mocht het nodig zijn een betere te gebruiken dan ga ik die huren.

knap hoor :thumbup:

Oh ik ben benieuwd naar wat de LK gaat zeggen.

Super dat je volhoudt :thumbup:

Tnx, baalde zo enorm dat het met de BV in eerste instantie niet goed ging, vond het vreselijk dat ik moest stoppen ( toen wel de beste keus…).

Ben nu om de 3 uur aan het kolven en heb steeds een mini drupje heldere vocht eruit. Ben veel met mn zoontje bloot op bloot aan het knuffelen en hij heeft zowaar de tepel al een paar keer opgezocht :smiley:

Oh wat fijn Vlinder dat het goed gaat!

Wat goed ook dat M. de tepel zelf op zoekt!

Knap dat je doorzet!

Ik vind het super dat je het weer bent gaan proberen.

Ik hoop voor je dat het lukt.

Ik weet nog wel dat ik Luca na 10 weken gekolfde melk eindelijk weer live aan de borst kreeg,…heerlijk vond ik dat.

toppie meid :thumbup:

Ow wat gaat het goed he!! Succes hoor… Hoop echt dat je die knusse tijden van beebje aan de boob weer terugkrijgt… :inlove:

jaaaaaa vlinder :dance:

Dat klinkt positief meid, gaat de goede kant op. Super dat ie alweer wat aan het opzoeken is gegaan.

En vlgd week lk, je bent al goed op weg hoor!

Ben benieuwd of ze je nog extra tips kan geven, maar persoonlijk plan zoiezo :thumbup:

Zou geweldig zijn als ik je 1 nov m. de borst zie geven. :pray: :pray: :pray:

Hoe gaat het Vlinder?