rekening houden met speelkindjes.

Precies - ik wil ook wel mijn (koel)kast(en) in duiken voor een alternatief.

Maar ik denk dat de meeste kinderen bij anderen ineens ook dingen ineens geweldig vinden terwijl ze dat thuis niet eten en vreemde ogen dwingen ook nog steeds.

Ik bedoel als tie thuis alleen maar nutella chocopaste lust is de kans best aanwezig dat de schuddebuikjes bij ons ineens een groot succes blijken te zijn.

ik ben ook heus wel gastvrij hoor, en soms komt er wel ens iets extras op tafel, maar niet speciaal omdat er een vriendinnetje is.<br /> <br /> hier zit ik vaak twee keer per week met een vriendinnetje aan tafel, dus iets te vaak om elke keer iets extras te doen

@fiep klophout wrote:

wat bella zegt; je gasten iets lekkers voorschotelen vind ik ook iets anders dan dat elk vriendje een soort Rider heeft met allemaal eisen van wat ze willen.

Als een kindje hier ons brood niet blijkt te lusten, dan ben ik ook niet te beroerd om een oplossing te zoeken en een crackertje oid voor te schotelen, of naar een ander alternatief te zoeken. Maar ik ga daar dus niet speciaal dingen voor in huis halen.

Precies.

Trouwens wordt er hier vaak pas na de uitloop van school gevraagd of er vriendjes mogen blijven eten.

Ik vind mij niet extra ongastvrij omdat ik niet aan alle wensen van de gasten voldoe.

@fiep klophout wrote:

wat bella zegt; je gasten iets lekkers voorschotelen vind ik ook iets anders dan dat elk vriendje een soort Rider heeft met allemaal eisen van wat ze willen.

Als een kindje hier ons brood niet blijkt te lusten, dan ben ik ook niet te beroerd om een oplossing te zoeken en een crackertje oid voor te schotelen, of naar een ander alternatief te zoeken. Maar ik ga daar dus niet speciaal dingen voor in huis halen.

Zo zie ik dat dus ook wel.

'k Zal de vraag wel verkeerd hebben begrepen dan :think:

@fiep klophout wrote:

haha, moet ik meteen aan een rockband denken.
Zou wat zijn als ze al zo jong eisen stellen, wat moet dat dan later worden?

Hier vandaag een vriendinnetje komen spelen, was niet gepland, en dan gooi ik wel het menu om, is nu eenmaal gezelliger om iets te eten dat ze dan allemaal lusten, ipv iets dat ze met lange tanden zitten te eten.

Maar echt met ieder dingetje rekening houden, nee hoor.

Wij houden zeker rekening met allergieen en dergelijk en dan haal ik ook speciaal iets in huis ipv dat ik het mee laat nemen. Verder hebben wij veel keus dus voor ieder wat wils. Van vaste vriendjes die regelmatig komen weet ik wel wat ze lekker vinden en ja dan haal ik dat speciaal in huis. Denk dan aan beleg of drinken.

Verder ben ik vrij makkelijk volgens mij. Als ze pindakaas met hagelslag willen prima ook al eten wij dat niet. Verder mogen ze eten wat ze willen als ik het in huis heb uiteraard. Meeste kinderen mogen maar 1 boterham met zoet maar bij ons maakt het niet uit dus krijgen ze gewoon 2 zoet beleg. Dat is dan het leuke van bij iemand anders eten :wink: Mijn kids eten geen zoet beleg dus kom ik daar ook een keer vanaf hahahaha.

Eigenlijk hebben wij alles in huis, hoef nooit teleur te stellen eigenlijk.

Verder haal ik ook wel eens extra’s in huis zoals knakworstjes.

Baal er zelf eerlijk gezegd altijd van als Y niets gegeten heeft omdat hij alleen kon kiezen uit brood met pitjes terwijl hij dat niet lust. Vind dat je wel een alternatief moet kunnen aanbieden persoonlijk dat hoort ook bij het gastvrij zijn.

Maar baal je dan niet gewoon van het feit dat je kind zo lekker eigenwijs is dat hij liever niets eet als brood met pitjes…?

Ik zou me daar eerlijk gezegd best voor schamen, als mijn kinderen dat deden bij een ander thuis.

Hier eten we vaak een soort kleine lunch (ze zijn om 13.30 thuis en eten om 11u brood op school), dat varieert erg, soms knackebrod, soms pap, muesli, gewoon een boterham, soms poffertjes of een soepje. Ik laat ze op dagen met vriendjes dus altijd een beetje gezamelijk bepalen wat er dan gegeten wordt en daar komen we altijd wel uit. Ik ga niet speciaal brood zonder pitjes halen, maar zal dan wel vragen of ze dan misschien liever een knackebrodje ofzo willen.

Drinken ben ik wel vrij strikt in, maar ook omdat ik meestal gewoon niks anders (thee, water, melk) in huis heb. En ze moeten van mij iig wel een bekertje drinken.

@Smurf78 wrote:

Baal er zelf eerlijk gezegd altijd van als Y niets gegeten heeft omdat hij alleen kon kiezen uit brood met pitjes terwijl hij dat niet lust. Vind dat je wel een alternatief moet kunnen aanbieden persoonlijk dat hoort ook bij het gastvrij zijn.

Maar hoe doe je dat als het eigenlijk altijd pas bij het uitgaan van school duidelijk is dat er iemand mee komt spelen en dus blijft eten?

Kijk dat oma apart voor onze kids een broodje gewoon bruin in de vriezer heeft, vind ik heel lief, maar dat ga ik niet verlangen van andere pitjes brood etende klasgenootjes natuurlijk.

Nu denk ik dat onze kinderen het overigens bij een ander gewoon zullen eten. Misschien laten ze het bij 1 boterham… maar ze eten het waarschijnlijk wel.

En anders idd maar een cracker of beschuit oid. Dat soort alternatieven heb ik ook wel altijd in huis.

Maar een kind dat thuis altijd wit eet en niets anders lust… heeft hier dus op brood gebied wel pech. De beschuiten of knackebrood, cruesli… mag dan allemaal, maar heb dan geen ander brood voor zo’n kindje in huis.

Overigens heb ik het idee dat de meeste kinderen het al leuk genoeg vinden dat ze uberhaupt ergens gezellig mee mogen eten en dat er dan echt niet van alles uit de kast hoeft qua knakworst, tosti of weet ik het.

Wij doen het afentoe, maar dat is ook als er geen vriendjes mee te spelen zijn. Gewoon omdat we er een keertje zin in hebben.

@Lune wrote:

Maar baal je dan niet gewoon van het feit dat je kind zo lekker eigenwijs is dat hij liever niets eet als brood met pitjes…?

Ik zou me daar eerlijk gezegd best voor schamen, als mijn kinderen dat deden bij een ander thuis.

Hier eten we vaak een soort kleine lunch (ze zijn om 13.30 thuis en eten om 11u brood op school), dat varieert erg, soms knackebrod, soms pap, muesli, gewoon een boterham, soms poffertjes of een soepje. Ik laat ze op dagen met vriendjes dus altijd een beetje gezamelijk bepalen wat er dan gegeten wordt en daar komen we altijd wel uit. Ik ga niet speciaal brood zonder pitjes halen, maar zal dan wel vragen of ze dan misschien liever een knackebrodje ofzo willen.

Drinken ben ik wel vrij strikt in, maar ook omdat ik meestal gewoon niks anders (thee, water, melk) in huis heb. En ze moeten van mij iig wel een bekertje drinken.

Schamen?! Nee hoor daar schaam ik mij echt niet voor. Hij heeft 4 jr lang een meervoudige voedselallergie gehad en voordat we dat wisten was hij continu ziek en ellendig van eten. Hij eet nu heel slecht en hecht veel waarde aan zijn vaste dingen die hij wel lust. Geef hem een bruine of volkoren boterham met worst en kind is tevreden. Een cracker of beschuit kan ook. Denk alleen dat hij dan echt niets had gedronken bij je hahaha. Want hij lust alleen limo en roze sojamelk. Waarschijnlijk zou hij dan minder bij dat vriendje willen spelen. :wink:

Als ik het weet dan geef ik hem zijn eigen eten en drinken mee dan is het ook opgelost.

@mamaMarije wrote:

@Smurf78 wrote:

Maar hoe doe je dat als het eigenlijk altijd pas bij het uitgaan van school duidelijk is dat er iemand mee komt spelen en dus blijft eten?

Kijk dat oma apart voor onze kids een broodje gewoon bruin in de vriezer heeft, vind ik heel lief, maar dat ga ik niet verlangen van andere pitjes brood etende klasgenootjes natuurlijk.

Nu denk ik dat onze kinderen het overigens bij een ander gewoon zullen eten. Misschien laten ze het bij 1 boterham… maar ze eten het waarschijnlijk wel.

En anders idd maar een cracker of beschuit oid. Dat soort alternatieven heb ik ook wel altijd in huis.

Maar een kind dat thuis altijd wit eet en niets anders lust… heeft hier dus op brood gebied wel pech. De beschuiten of knackebrood, cruesli… mag dan allemaal, maar heb dan geen ander brood voor zo’n kindje in huis.

Overigens heb ik het idee dat de meeste kinderen het al leuk genoeg vinden dat ze uberhaupt ergens gezellig mee mogen eten en dat er dan echt niet van alles uit de kast hoeft qua knakworst, tosti of weet ik het.

Wij doen het afentoe, maar dat is ook als er geen vriendjes mee te spelen zijn. Gewoon omdat we er een keertje zin in hebben.

Wij hebben standaard wit en bruin/volkoren brood in de vriezer liggen. Vind pitjes brood zelf best apart, heel veel mensen lusten dat niet volgens mij. Verder ook kwa drinken ruim de keus, chocomelk, melk, sojamelk, limo, appelsap, thee, water, kindercola, pakjes wickey. Dus hier kan alles en iedereen onverwachts terecht.

@Lune wrote:

.

Echt waar?? :think: Dat vind ik toch een beetje misplaatste schaamte. Je kind doet toch niets verkeerd?

Ik zou ook niks speciaals in huis halen :snooty: . We eten ook wel eens iets anders dan een gewone broodmaaltijd, maar niet per se omdat er een kindje komt mee-eten, maar omdat we daar gewoon zin in hebben. Er wordt bij het fruit eten wel eens gezegd, als ik een appel klaarmaak, dat het kind geen schil lust, of “mama haalt altijd de schil eraf.” Ja, ik dus niet. Ik vind dat een kind van vier, vijf inmiddels wel eens appel met schil mag eten. Maar ik ga me dus niet druk maken als een kind hier alleen zoet broodbeleg wil eten, hoewel die van mij zoet wel moeten afwisselen met hartig (wat zo’n gewoonte is dat ze dat ook uit zichzelf wel doen).

@Smurf78 wrote:

@Lune wrote:

Schamen?! Nee hoor daar schaam ik mij echt niet voor. Hij heeft 4 jr lang een meervoudige voedselallergie gehad en voordat we dat wisten was hij continu ziek en ellendig van eten. Hij eet nu heel slecht en hecht veel waarde aan zijn vaste dingen die hij wel lust. Geef hem een bruine of volkoren boterham met worst en kind is tevreden. Een cracker of beschuit kan ook. Denk alleen dat hij dan echt niets had gedronken bij je hahaha. Want hij lust alleen limo en roze sojamelk. Waarschijnlijk zou hij dan minder bij dat vriendje willen spelen. :wink:

Als ik het weet dan geef ik hem zijn eigen eten en drinken mee dan is het ook opgelost.

Maar dan vind ik het ook wat anders - er zit een heel verhaal achter. Ik zou dat uitleggen aan de ouders waar hij het meest komt. Maar ja als er pas op het laatst iets besloten wordt heeft iemand wellicht bepaalde dingen niet in huis.

Ja weet je dat vind ik idd een heel ander verhaal.

Ik vind dat een ‘normaal’ kind gewoon moet eten wat de pot schaft en al helemaal niet als hij ergens anders is moet gaan zitten zeuren dat het brood pitjes heeft of niet wit is of… En ja, ik zou me dus echt rotschamen als mijn kinderen ergens iets niet willen eten, en dan zoiets simpels als brood. Kijk een bak olijven is weer wat anders natuurlijk, maar brood…?!

@Lune wrote:

Ja weet je dat vind ik idd een heel ander verhaal.

Ik vind dat een ‘normaal’ kind gewoon moet eten wat de pot schaft en al helemaal niet als hij ergens anders is moet gaan zitten zeuren dat het brood pitjes heeft of niet wit is of… En ja, ik zou me dus echt rotschamen als mijn kinderen ergens iets niet willen eten, en dan zoiets simpels als brood. Kijk een bak olijven is weer wat anders natuurlijk, maar brood…?!

Van dit soort opmerkingen word ik toch altijd zo moe :? Dat zeggen echt alleen mensen met makkelijke eters. Makkelijk praten is dat.

Ik heb een redelijk normaal kind, tenminste dat denk ik, alleen is het een vreselijk moeilijke eter. Als ik me moest schamen omdat hij ergens anders (en dat gaat standaard slecht) iets niet lust dan blijf ik bezig. Als hij ergens gaat eten weigert hij zelfs drinken en een koekje, ook al is het iets wat hij thuis wel eet, en zegt gerust, dat lust ik niet.

Het leuke is dat iedereen altijd precies weet hoe we het aan moeten pakken om hem bepaalde voedingswaren te laten eten of met de ogen gaat rollen want het zal wel aan de opvoeding liggen. Net of we zelf niet alles geprobeerd hebben :hand:

Maar goed, zoals je leest zit hier een aardig stukje frustatie, ook vooral door de betweters.

Wat betreft de topicvraag: nee, en wat Hanneke zegt, ik houd rekening met gasten maar zal niet veel moeite doen om 6 verschillende broden in huis te halen e.d. Als mensen aan mij vragen wat mijn oudste wel/niet eet als hij ergens gaat spelen, leg ik uit dat hij geen makkelijke eter is dus dat er niet speciaal rekening mee gehouden hoeft te worden aangezien dat vaak niets uitmaakt.

nou zal het hier als het om brood gaat dus niet zo snel gebeuren dat onze jongens het niet willen eten… maar ik zou me er ook werkelijk niet druk om maken.

En hoop de ‘gastouder’ ook niet. Als ze het niet lusten/ niet willen… dan is dat maar een keertje zo hoor. Houden ze ook niks aan over :shifty: .

Tuurlijk hoop ik wel dat er binnen de mogelijkheden van het huis gekeken wordt naar een alternatief, maar als ons kind dat ook niet zou willen… tja dan eet je 's avonds thuis waarschijnlijk wel flink.

Wij hebben het wel 1x gehad met een kinderfeestje bij ons thuis.

De oudste wilde graag pannekoeken eten op zijn feestje… prima. Die had ik al klaargemaakt en werden met luid gejuich ontvangen door de kinderen.

Op 1 na… en dan zit je voor je gevoel wel even…

Nou oké, dan lust je geen pannekoeken, maar het is wel een feestje dus ga ik wel harder op zoek naar een alternatief.

Probleem echter: dat mannetje luste werkelijk niks wat we voorstelden! Toen had ik wel even zoiets van aaaaaahhhhh.

Niet de toevallig in huis bolletjes met eventueel knakworstjes, niet met ander beleg, niet het gewone brood, geen beschuiten, geen crackers… omdat het een feestje was voelde ik me toen wel lichtelijk lullig.

En waar ik toen eigenlijk het meest van baalde was dat bij het halen de vader bijna triomfantelijk vroeg of het ventje wat gegeten had… want hij is zo’n lastige eter :wall: . Als je dat dan weet… en je kind gaat op een feestje waarvan duidelijk is dat er gegeten wordt… dan laat je dat toch even weten?

Is voor je eigen kind dan toch ook leuker dat hij ook mee kan doen?

En waar ik toen eigenlijk het meest van baalde was dat bij het halen de vader bijna triomfantelijk vroeg of het ventje wat gegeten had... want hij is zo'n lastige eter :wall: . Als je dat dan weet.... en je kind gaat op een feestje waarvan duidelijk is dat er gegeten wordt... dan laat je dat toch even weten?
Is voor je eigen kind dan toch ook leuker dat hij ook mee kan doen?

Dat verschilt per kind. De mijne zou het niet zoveel uitmaken. Hij is redelijk noncomformistisch.

Wat betreft de vader, daar kun je natuurlijk 2 kanten mee op. Als je niets vertelt dan schep je ook geen negatieve verwachtingen en doet hij misschien wel ineens mee met de rest. Als jij het weet zet je misschien automatisch al iets anders voor en geef je het kind niet de kans het te proberen. Dus misschien dacht de vader op die manier :think:

Ik zeg het wel maar soms vraag ik me af of ik dat juist niet moet doen en kijken of groepsdruk eindelijk eens gaat werken.

Nou, hier ook best ‘ingewikkelde’ eters, maar ook ik zou me best ‘schamen’ - of eigenlijk eerder boos worden - als ze liever NIET eten dan iets anders proeven dan wat ze gewend zijn :shifty: Dat je een koekje of wat drinken afslaat a lá, maar na een hele ochtend/dag op school moet je toch wat fatsoenlijks eten :think:

Het is gewoon niet altijd zo makkelijk dus dat ze gewoon eten wat de pot schaft. Nu leg ik het nog uit hier maar had ik dat niet gedaan dan dachten jullie hetzelfde over mijn kind. Je ziet zoiets niet aan de buitenkant.

Ik herken dus de frustratie van Bambi heel erg.

Y is een hele moeilijke eter en groepsdruk werkt niet. De juf dacht ook hem te kunnen dwingen door komkommer te proeven op school. Gevolg: kind kokhalst het uit en komt thuis met ik wil nooooit meer komkommer proeven. Heel fijn… :roll:

Gelukkig gaan we begeleiding krijgen om hem bijv. te leren avond eten en proeven maar dwingen werkt dus veelal averechts.

Y. vind het ook niet erg, hij eet liever niet dan wel als hij het niet oke vindt en heeft daar niets van. Die kan gerust een dag zonder :?

tja, ik heb idd makkelijk praten met mijn makkelijke eters… absoluut waar.

Gelukkig maar, want ik zou me geloof ik echt kapot ergeren :wink: