rekening houden met speelkindjes.

Er komen hier gergeld kindjes spelen. Heel gezellig natuurlijk maar er zijn nog wel eens wat dingen dat ik denk moet ik daar rekenign mee houden?

Zo lust 1 kindje geen pitjes in het brood, de volgende alleen wit brood en een derde is gewend chocomelk bij het eten te drinken…

Wij eten bruinbrood, veelal met pitjes, drinken melk,thee of water.

Ik hou er als ik het weet wel rekening mee maar soms heb ik het ook gewoon niet in huis.

Hoe doen jullie dat? Hou je er rekening mee dat er een kindje kan komen wat evt dingen niet lust?

Ik heb eigenlijk de neiging om te zeggen, eten en drinken wat de pot schaft maar ik zou het ook vervelend vinden als kids hier niet willen komen omdat ze dan pitjes brood te eten krijgen…

ik ga gewoon niet van alles in huis halen voor de kindjes die af en toe eens komen.

Misschien een half broodje bruin in de vriezer doen omdat veel kids geen pitjes lusten maar verder passen ze zich maar aan hoor.

Dus geen speciaal beleg of drinken.

Nee, dat soort dingen dus niet.

Ze eten en drinken hier wat wij in huis hebben.

Maar bij speciale dieeten ed houd ik natuurlijk wel rekening.

hier verwacht ik dat de kinderen zich aanpassen, alleen met allergieen houd ik rekening (daar haal ik niets extra`s voor in huis, maar ik zorg er wel voor dat een kind dan niet hetgene krijgt waar hij niet tegen kan)

Alleen als ik een kindje elke week een paar keer over de vloer zou krijgen, dan zou het anders zijn.

hier een kindje in de klas wat alleen biologisch eet uit overtuiging va de ouders. Die neemt alles zelf mee (dan is het wel handig om in de ochtend al af te spreken)

maar dat vind ik wel wat anders idd.
Soms komen die kinderen opeens vaak en een andere keer weer een tijdje niet. Ik ben ook van gewoon eten wat er is maar vind het wel sneu als een kindje echt iets niet lust.[/quote]

nee hoor ik ga geen chocolademelk bij het eten schenken omdat een speelkindje dat thuis ook krijgt… bij ons niet.

Bij ons kan je ook kiezen voor water, thee, melk of karnemelk bij het brood.

Wij hebben 1x een kindje te spelen gehad die als antwoord op ‘wat wil je op je brood?’ gaf: ham EN kaas… nou dat doen wij alleen bij tosti, dus je mag wel ene brood ham andere broodje kaas.

‘wat wil je drinken?’ yoki … tja dat hebben we niet.

Kind zat prima gevuld later te spelen hoor.

Met allergieën wil ik rekening houden, heb zelf een allergiekindje gehad, dus daar kan ik me alles bij voorstellen. Is hier overigens nog nooit aan de orde geweest (alleen met traktatie op school een keer).

Ons kind zal ergens anders ook ander brood eten als thuis waarschijnlijk en misschien ook wel beleg dat wij zelf niet zo nodig vinden. Maar als ik mijn kind ergens mee laat eten dan weet ik dat dat zo is en dat maak ik de kinderen ook duidelijk.

Oma heeft hier trouwens wel altijd een gewoon bruin zonder pitten broodje in de vriezer, die hebben van dat mega donkere brood, dat lusten onze kinderen dan weer niet.

ik vind dat als kinderen hier mee eten (wat trouwens niet gebeurd op een standaard speelmiddag, ze komen dan na het eten)

ze gewoon mee moeten eten met wat wij in huis hebben. willen ze dat niet, dan niet.

zo heb ik het ook met fruit eten, dat doen we hier meestal rond 15.00 uur, fruit en een koekje met wat drinken.

willen die kinderen geen fruit, hoeft niet. maar dan gewoon een koekje met drinken, laatst wilde een kindje dan 2 koekjes, maar dat doe ik niet.

@maantje wrote:

maar dat vind ik wel wat anders idd.
Soms komen die kinderen opeens vaak en een andere keer weer een tijdje niet. Ik ben ook van gewoon eten wat er is maar vind het wel sneu als een kindje echt iets niet lust.
[/quote]

Ja maar weetje, bij 9 van de 10 geloof ik niet dat ze iets echt niet lusten. Het is gewoon uitproberen. Ik vraag altijd aan de moeder of ze iets niet mogen of lusten en weer krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat ze alles mogen/lusten.
h

wat madre zegt; met dieeten en allergieen hou ik rekening -uiteraard- maar niet met wat kinderen thuis allemaal gewend zijn en met dat ze geen pitjes in hun brood willen…zou niet eens in mijn hoofd opkomen om daar iets speciaals voor in huis te halen eigenlijk :think: dan wil vriendje a dat ik witbrood heb, en vriendje b wil cola ipv sap,en vriendje c wil een hamburger als lunch en vriendje d mag altijd chips in de middag en wil dat hier dus ook…

Nee in mijn huis gaat het op onze manier, met eten maar ook met andere dingen (zo kijken wij hier overdag geen tv. Wordt door speelvriendjes nog wel eens gevraagd of de tv aan mag, nee dat mag dus niet. )

als een vriendje doordat ie de boel niet lust, in het ergste geval helemaal niks zou eten, is er natuurlijk ook nog geen man over boord.

wij zijn vegetariers, en ik vind het bijzonder prettig als mensen daar rekening mee houden, maar van mij hoeven ze dan echt neit met vleesvervangers en zo aan te komen, dan eet n maar een keertje een iets minder volledige maaltijd…

klein beetje topicvervuiling, maar vraagje aan Fiep

Hoe sta jij er tegenover als N ergens anders wel vlees zou eten?

Want ik weet nog dat mijn (achter)neefje en nichtje dus bij speelvriendjes wel iets van vleeswaren op brood aten, terwijl ze van huis uit vegetarisch waren.

Mijn nicht was hierover in eerste instantie verbaasd, ze had niet verwacht dat haar kinderen ervoor zouden kiezen, maar vond het wel hun keus, dus liet het toe, maar kan me ergens ook wel voorstellen dat het ‘raar’ is om te horen dat je kind ergens anders wel vlees eet en thuis niet.

@mamaMarije wrote:

klein beetje topicvervuiling, maar vraagje aan Fiep

Hoe sta jij er tegenover als N ergens anders wel vlees zou eten?

Want ik weet nog dat mijn (achter)neefje en nichtje dus bij speelvriendjes wel iets van vleeswaren op brood aten, terwijl ze van huis uit vegetarisch waren.

Mijn nicht was hierover in eerste instantie verbaasd, ze had niet verwacht dat haar kinderen ervoor zouden kiezen, maar vond het wel hun keus, dus liet het toe, maar kan me ergens ook wel voorstellen dat het ‘raar’ is om te horen dat je kind ergens anders wel vlees eet en thuis niet.

sinds nano weet dat wij vegetarisch eten en wat dat inhoudt en dat ook kan benoemen heb ik hem ook duidelijk gezegd dat ie bij andere mensen zelf mag weten of ie wel of geen vlees eet. Dat vond ie heel tof, en sindsdien zegt ie heel stoer tegen iedereen dat ie best vlees mag. En dan bieden mensen het aan en dan zegt ie altijd ‘nee’. :mrgreen:

De enige keren dat hij vlees heeft gehad, volgens mij, is in oeganda, daar heeft ie met zijn vader wel eens een visje gegeten en iets van een worstje oid. Maar denk dat ie dat nu ook niet meer zou doen :think:

Vind het niet erg dus, maar ik ga het niet voor hem klaarmaken, en zolang ze niet welbespraakt zijn, kies ik ook voor hun dat ze bij anderen geen vlees eten.

@fiep klophout wrote:

Vind het niet erg dus, maar ik ga het niet voor hem klaarmaken, en zolang ze niet welbespraakt zijn, kies ik ook voor hun dat ze bij anderen geen vlees eten.

Zelfde als mijn nicht dus eigenlijk.

Die maakt het idd ook niet klaar, maar als zij het willen proeven dan wel eten… is het ook goed.

Mijn achternichtje eet nu ze weer wat ouder is ook geen vlees meer, mijn achterneefje wel. Alleen thuis dus niet.

En logisch dat jij de keuze maakt/beslist tot ze het zelf kunnen aangeven hoor, dat doen we uiteindelijk allemaal of het nou om vlees gaat of om wat anders.

@mamaMarije wrote:

Zelfde als mijn nicht dus eigenlijk.

Die maakt het idd ook niet klaar, maar als zij het willen proeven dan wel eten… is het ook goed.

Mijn achternichtje eet nu ze weer wat ouder is ook geen vlees meer, mijn achterneefje wel. Alleen thuis dus niet.

.

bij ons thuis vroeger gold beetje zelfde ‘regel’; buitenshuis eten is prima,maar thuis niet (of iig wordt het niet klaargemaakt, geen idee wat ze hadden gedaan als ik met een kippetje de keuken in zou komen om zelf klaar te maken :wink: ). Van de vier kinderen hebben er 2 volgens mij nooit uitstapjes naar vlees gemaakt, eentje heeft tijdens puberteit wel gewoon vlees buitenshuis gegeten maar daarna niet meer, en eentje is pasgeleden begonnen met vis.

de enige keren dat ik vlees heb gehad, was bij mijn oma, toen ik nog geen weet had van dat het geen toeval was dat wij thuis nooit vlees aten. Mijn oma vertrouwde dat gekke hippie-dieet niet en voerde ons dus stiekem soep met draadjesvlees, en kippenboutjes en cervelaat-worst :mrgreen:

(ik hoor NU op tv dat vegetariers 36% minder grote watervoetafdruk hebben dan vleeseters. ha.)

sorry voor de offtopic-wending.
sorry voor de offtopic-wending.

geeft niet. Wij eten zelf ook vega dus wel leuk om te lezen. mijn kids weten dat we vega eten en willen het zelf niet, dat is vies zeggen ze. Ik probeer ze dus te leren dat het niet vies IS maar dat wij dat niet eten maar andere mensen evt wel en dat die dat ook lekker vinden.
Ze mogen van mij later best vlees gaan eten, manlief eet ook wel eens vlees buitenhuis dus als zij dat ook willen proberen prima maar vind ik wel dat ze moeten weten hoe en wat :wink:

Van deze kindjes weet ik trouwens dat ze die dingen echt niet lusten. Ook wel eens een kindje gehad die sap wilde en dan zei ik dat drinken we neit, ze mogen kiezen, thee, water of melk.
De moeder van het kindje wat geen pitjes brood lust zei zelf dat ze hoopte dat een ouder het een keer niet heeft zodat ie wel moet :mrgreen:
Witbrood kindje durft eigenlijk neit zo goed te spelen en kwam vandaag met moeder, eten beide wit.
chocomelk kindje drinkt gewoon water hier maar is ok een moeilijke eter.
Hier hebben ze nog veel korte dagen dus eten ze mee met de luch. Er was een tijd dat wij dan warm aten maar dat maakt eht wel heeeeel ingewikkeld :wink:

Het is nog nooit in me opgekomen om iets in huis te halen ivm wat andere kindjes wel of niet zouden lusten. Kan me ook niet herinneren dat het ooit een probleem was.

Lasse eet vegetarisch en dat weten de meeste andere nu wel. Maar mensen hebben altijd wel kaas ofzo.

Nena heeft hier onlangs een nee ik wil geen pitjes in mijn brood geintroduceerd :evil: Lasse heeft het nu overgenomen - maar geen haar op mijn hoofd dat ik dit van een andere ouder ga vragen om daar rekening mee te houden.

Hier dan de eerste die er wel rekening mee wil houden :angel:

Niet dat ik me in alles aanpas uiteraard, maar wanneer hier vriendjes eten maak ik wel iets extra lekkers. Bovendien leer ik mijn kinderen dat die speelvriendjes "gasten"zijn, en dat je die dus netjes moet behandelen.

Uiteraard kan en mag niet alles, maar dat hoort er ook bij: als gast hoor je niet te vragen om van alles, als gastheer bied je wel wat extra’s aan, ook om te laten zien dat je blij bent dat ze er zijn. Gastvrijheid ofzo…

Bij ons thuis werd dat met de paplepel ingegoten, en ik hou er wel van. Maar nogmaals: ik wil dit en ik wil dat, daar gaan wij ook niet in mee.

oh maar gastvrij zijn we hier dan ook wel hoor.

Leer onze jongens ook dat je dan ‘gasten’ eerst vraagt etc, maar dat kan ook met ons gewone brood natuurlijk :lol:

En eens een keertje knakworstjes of een tosti gebeurt best weleens… maar niet apart omdat er een vriendje komt spelen.

Al was het maar omdat ik dat vaak pas weet als ze om 12.01 uur samen met iemand uit school komen met de vraag ‘mogen we samen spelen?’ :slight_smile: .

Maar chocomelk of yoki haal ik niet in huis voor andere kindjes.

Dat is voor ons echt voor afentoe/ bijzondere gelegenheden en spelen gebeurt elke week (oké niet welke week met mee eten).

Ik vind iets extra’s maken wat anders dan rekening houden met specifieke wensen.

Hier wordt ook wel eens wat extra lekkers gemaakt. Hangt er een beetje vanaf want meestal is het nogal een last minute gebeuren en komt er ineens iemand mee op woe of vrijdag.

wat bella zegt; je gasten iets lekkers voorschotelen vind ik ook iets anders dan dat elk vriendje een soort Rider heeft met allemaal eisen van wat ze willen.

Als een kindje hier ons brood niet blijkt te lusten, dan ben ik ook niet te beroerd om een oplossing te zoeken en een crackertje oid voor te schotelen, of naar een ander alternatief te zoeken. Maar ik ga daar dus niet speciaal dingen voor in huis halen.