Redding mijnwerkers

Ik heb CNN aan staan. De mijnwerkers die al 69 dagen vastzitten worden vandaag 1 voor 1 naar boven gehaald. Ik ben nooit snel emotioneel maar bij elke mijnwerker die boven komt stromen de tranen over mijn wangen. Die opluchting op hun gezichten, het weerzien met vrouw en vaak kleine kinderen…Zo fijn dat ze gered zijn!

Heerlijk zulk mooi nieuws in de headlines :inlove:

Jaaaah, eindelijk weer wat positief nieuws.



Viel de laatste tijd echt op dat er alleen maar kommer en kwel is.



Ben blij voor ze, veel sneller dan ze hadden ingeschat in het begin.

Ja, ik heb ook CNN op staan en ook journaal 24 :oops: Wil het op de 1 of andere manier gewoon helemaal allemaal volgen. Vind het zeker zo spannend als dat mijn ouders de maanlanding vonden. Hier zit zo veel emotie bij…

Hier ook de hele dag al CNN aan, ben erg onder de indruk en heb het hele verhaal altijd gevolgd,…

Bij iedere redding, elke keer als de capsule boven de grond komt en wanneer de deur open gaat,… heb ik kippenvel,…

GEWELDIG!

mijn ( overleden) vader was mijnwerker., iedere keer als er een mijnramp ergens ter wereld gebeurde was hij van slag…snapte hij niet dt mensen er niet meer drukte over maakten,…hij wist hoe t daaronder was, hoe de koempels onder elkaar kameraadschap koesterden…

en hoe erg het zou zijn daaronder opgesloten te zitten, zowel voor de koempels als de familie boven



hij zou dit een geweldige dag hebben gevonden :slight_smile:

zit ook echt met tranen in mjn ogen… wat ontroerend zeg!

Ik zit ook live te kijken. Maar heb niet van die emotie’s met wat jullie hebben! Maar ontroerend vind k het wel.



Vroeg me alleen af waar ze van hebben kunnen leven 2 maanden… Eten/drinken/ wassen en toilet? En voornamelijk de zuurstof! :shock:

Ik hoorde het tijdens het nieuws in de auto net. Kreeg gewoon helemaal kippevel.

Wat prachtig dat deze mensen weer met hun familie herenigd kunnen worden!

Nou een toilet zal er sowieso wel zijn, want als ze daar beneden werken zonder ingestorte grot moeten ze ook.



Ze hebben eten en drinken via een kleine opening gekregen. Ook antidepressiva en spelletjes etc.

Eerste 3 weken heb ik het over… Voordat de hulpdiensten wisten dat ze nog in leven waren… ja, k weet niet hoe het het zit met mijnwerkers. of ze dagenlang van huis zijn of elke dag erin/eruit moeten en thuis slapen…

Misschien hadden ze nog wel wat voorraad eten en drinken en hebben ze daar heel zuinig mee gedaan?



Al een wonder zowieso dat ze gevonden zijn zeg.

@Mariiyelle wrote:

Eerste 3 weken heb ik het over… Voordat de hulpdiensten wisten dat ze nog in leven waren… ja, k weet niet hoe het het zit met mijnwerkers. of ze dagenlang van huis zijn of elke dag erin/eruit moeten en thuis slapen…




nee die zitten er wel even hoor :slight_smile:

Oke! :slight_smile:

Ik heb de hele nacht zitten kijken, via mijn moderne iPhone, gewoon in bed. En dat is zo simpel qua techniek tegenwoordig, terwijl ze al maanden bezig zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen. Vond ik heel dubbel.

Maar mooie beelden!

CNN legt dat allemaal erg mooi uit.

Er is idd een voorraad aanwezig, ze zitten (godzijdank) in een ruimte waarin die voorzieningen zijn.

Er is 1 verpleegkundige aanwezig en die kon bloedmonsters nemen en medicijnen verzorgen. Verder zijn er kleine doorgeef buizen waardoor deze dingen worden geleverd.



Al met al wel enorm heftig om mee te maken. Alles hebben ze in complete duisternis door moeten maken met een enkele keer een lampje van de helmen.

Verder is de grootste zorg als ze boven komen, dat hun ogen blijvend zullen beschadigen door het daglicht. Daarom dragen ze afsluitende brillen als ze boven komen. Verder dragen ze een door NASA ontworpen harnas die tijdens de lift naar boven hun hartslag e.d meet.



Alle sis gewoon erg mooi en prachtig. De simpel ogende constructie waarmee ze naar boven worden getakeld, kent een ENORME technische hoogstand. Alles is gewoon heel mooi om te volgen,…

@lydia wrote:

Ik heb de hele nacht zitten kijken, via mijn moderne iPhone, gewoon in bed. En dat is zo simpel qua techniek tegenwoordig, terwijl ze al maanden bezig zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen. Vond ik heel dubbel.

Maar mooie beelden!




Ik zat vandaag achter mijn laptop naar de live beelden te kijken en ik riep ook meteen dat het zó bijzonder is dat ik simpelweg live zat te kijken naar beelden die in Chili, ruim 600 meter in de grond zijn gemaakt. Wauw! Ik moest gewoon elke keer eventjes kijken… zooooooo geweldig. Een wonder!

Heb menig traantje laten lopen als er weer eentje boven kwam. Zo onwerkelijk dat die mannen daar zolang hebben gezeten. En dat ze allemaal zo gezond als maar zijn kan… Er komen mannen naar boven van boven de 60 :shock:

Ik kon maar geen beeld krijgen over de ondergrondse grot. maar na vanmiddag zag ik het dus wel en dan overleef je het natuurlijk wel! Al moest je zuinig met eten/drinken doen… maar er was genoeg ruimte… Terwijl ik dacht dat het maar een kleine grot was…



Zie spoiler:

Na één keer heb je het eigenlijk wel gezien, maar toch blijf ik steeds weer kijken. Die emoties van die mensen. Prachtig om te zien.



En nu maar hopen dat meneer de Mol er geen nieuwe tv-hit in ziet 8)