Reclame kwetsend? Graag jullie mening!

Hoi meiden,



Zoals jullie misschien al op tv gezien hebben, worden er tegenwoordig twee reclamefilmpjes uitgezonden met Chris Zegers. Het gaat hier om filmpjes voor een verzekeringsmaatschappij, Het Zwitserse Leven, of zoiets. Nou is er een filmpje bij, wat ik zelf als zeer kwetsend beschouw. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover, en dan vooral van de meiden op dit forum. Ik overweeg namelijk om een mail naar die maatschappij te sturen, maar misschien vinden jullie dat wel overdreven.



In het filmpje zie je Chris op een tropisch eiland. Het gaat over pensioenen. In het water zie je heel veel kinderen spelen. Hij zegt dat als je veel kinderen hebt, dan ben je verzekerd van een goed pensioen. Oke, dat is in veel culturen zo, niks kwetsend aan. Maar even later zegt hij van: “Als je verzekerd wilt zijn van een goed pensioen, moet je er dus even voor zorgen dat je ook 10 kinderen krijgt!” Echt op zo’n manier van: Dan NEEM je GEWOON 10 kinderen. Aan het eind van het filmpje zegt ie ook nog van:“Zorg dus dat je je vriend of vriendin even overhaalt om ook 10 kinderen te nemen.” De precieze bewoordingen weet ik zo niet, als ik het filmpje weer zie, zal ik de tekst even precies opschrijven. Maar het wordt wel op die toon gebracht.



Dit vind ik een zeer kwetsende reclame voor mensen zoals wij, die in de medische molen zitten om zwanger te worden en al jaren bezig zijn met veel pijn, moeite en verdriet, en voor mensen die helemaal geen kinderen kunnen krijgen! Naar mijn mening is er totaal niet over deze reclame nagedacht. Er wordt gedaan alsof je gewoon eventjes 10 kinderen neemt en dan is je pensioen ook meteen geregeld. Ik weet dat het in veel culturen zo gaat, maar de toon waarop het gebracht wordt en de bewoordingen, vind ik zeer kwetsend overkomen!



Wat is jullie mening hierover? En vinden jullie dat het een goed idee zou zijn om een mail naar die maatschappij te sturen om te laten weten dat deze reclame zeer kwetsend is? Of vinden jullie dat overdreven? Misschien reageer ik ook wel wat overgevoelig… :wink: :roll:



Alvast bedankt voor jullie reacties!



Groetjes,

Jippie

Ik kan alleen maar schrijven dat als het voor jou kwetsend overkomt dat het dan ook kwetsend is. Hoe het bedoeld is maakt dan niet uit want gevoelens kun je niet aan en uit zetten.

Om eerlijk te zijn heb ik die reclame helemaal nog niet gezien is dus wat moeilijk voor me om aan te geven wat ik ervan vind. Maar naar aanleiding van wat je schrijft kan ik me wel voorstellen welk gevoel het uitstraalt. Kan me dan ook indenken dat het niet helemaal lekker doordacht is.

ik sluit mee aan bij rhi haar woorden, ik heb het filmpje ook niet gezien,

maar het kan best kwetsend zijnals ik je verhaal lees, ik zou als ik jou was en JIJ vindt het kwetsend wel ( ongeacht wat mensen hier op kok of elders ervan vinden) wel een mail sturen, ongetwijfeld sta je niet alleen in je mening,

succes en ik ben benieuwd of je een reactie doet krijgen



ik zal es zien of ik het reklame kan zien ben wel erg benieuwd nu,

Hoi,



Ook ik moet soms even slikken bij reclames waarin zwange vrouwen voorkomen etc. toch denk ik dat het vooral jouw eigen pijn is. We leven gewoon in een maatschappij dat er nog steeds gesproken wordt over ‘het nemen van kinderen’, en voor veel vrouwen is dat ook gewoon zo. Helaas weten wij als geen ander dat dit niet zo werkt.

Ik zou proberen het van je af te zetten, denk ook niet dat het effect zal hebbe. Zelfs op het forum van oudersvannu hadden ze en vraag gezet over (de makers van het blad zelf!). bewust kiezen voor een enigst kind…tja, er valt weinig te kiezen he. Maar ja, dat was ook niet zo bedoeld waarschijnlijk.

Maar wanneer je wilt reageren op dat filmpje moet je het gewoon doen natuurlijk!



Groetjes

Ineke

Zonder enig afbreuk te willen doen aan verdriet van anderen, of het idee te wekken dat ik onderschat wat het met je doet als het heel moeilijk is om zwanger te raken of helemaal geen kinderen te mogen krijgen (mijn wereld zou instorten denk ik) vind ik dat er niet zoveel mis is met die topic van Ouders van Nu.



Ik denk dat ze gewoon graag eens een aantal mensen wilden interviewen die na de geboorte van hun eerste kind erg gelukkig waren met z’n drietjes en er bewust voor gekozen hebben om niet nogmaals te proberen om zwanger te worden.

Dat heeft verder niet zoveel te maken met ‘nemen’ volgens mij, ik kan me zo voorstellen dat die mensen evengoed blij waren dat het ze gegeven was om een kindje te mogen krijgen.



(Zoals ook ik gewoon dolblij ben dat we nog een kindje mogen krijgen).



Die reclame met Chris Zegers heb ik niet gezien, maar ik kan me voorstellen dat het verre van leuk is om zo’n opmerking te horen als het al heel moeilijk wordt om 1 kindje te krijgen, laat staan 10.

Ik zou ook zeker aan zo’n instelling laten weten dat het filmpje door sommige mensen (wellicht) als kwetsend wordt ervaren. Ze hebben er waarschijnlijk gewoon helemaal niet bij stilgestaan, en ik kan me voorstellen dat je (als mensen je hierop attenderen) in de toekomst beter na zult denken voordat je dit soort dingen uitzendt.

Hoi Jippie,



Ik heb de reclame wel gezien maar stond tegelijker tijd te koken waardoor ik niet gehoord heb wat er gezegd werdt. Wel vervelend dat ze dat dan zo weer zeggen…alsof het allemaal heel erg makkelijk is. Ik probeer me niet aan dat soort dingen te storen en de laatste tijd gaat het me best goed af…laatst was ik op kraam visite en toen ging het ook allemaal goed geen tranen.



gr marientje

Kinderen KAN je niet nemen… Maar wel KRIJGEN!!



dus ik snap heel goed dat die reclame wel kwetsend is!



Hier hebben wij geluk… dat de natuur met ons mee was… Maar als het niet zo is… dan is het dubbel zo kwetsend!

Heb het filmpje wel gezien en moest even slikken , zo van ahum wat zegt ie nou ? Maar mischien sta ik heel nuchter in de mmm , veel mensen hebben echt geeeeeeen flauw idee wat het met je kan doen en als ze het wel weten is mijn ervaring dat ze het toch wel goed bedoelen of in ieder geval de moeite doen om zich in te leven.



Je moet doen wat jij denkt dat goed is maar het zal weinig effect hebben denk ik anders zouden ze alle reclames moeten aanpassen met baby’s zwangere vrouwen etc .

Hoi meiden,



Bedankt voor de reacties!



Ik merk dat ik niet de enige ben, die over deze reclame struikelt. Ik was toch een beetje bang dat mensen vinden dat ik overdreven reageer. Hierbij wijs ik even terug naar het berichtje van Ineke (die zelf ook een hele hoop meegemaakt heeft, dus weet waar ze over praat), die schrijft dat de reclame voor mij kwetsend is, en dat het vooral te maken heeft met mijn pijn. Ik snap wel wat ze bedoelt. Maar gaat dat niet voor alles op, wat je dan ook maar als kwetsend kan beschouwen, of het nu reclame is of een opmerking die gemaakt wordt? Of iets kwetsend is, hangt ook erg van je eigen ervaringen en normen en waarden af. En hoe jij zelf in het leven staat. Het is inderdaad zo dat er meerdere reclames uitgezonden worden met zwangere vrouwen, dat is inderdaad ook wel eens vervelend. Maar zo vind ik reclamefilmpjes met baby’s ook niet altijd leuk, of met kinderen in het algemeen. Maar ik snap dat dat aan mijzelf ligt, de reclame op zich is dan niet kwetsend. Dus dat is mijn eigen probleem dan en daar kun je ook niemand op aanspreken.



Maar wat ik met deze reclame vind, met Chris Zegers, is dat de toon vrij sarcastisch is en het wordt gezegd op zo’n manier van: Je NEEMT gewoon eventjes 10 kinderen, en dan is je pensioen geregeld, en daarvoor moet je dus zorgen dat je je vriend/vriendin/man/vrouw EVENTJES overhaalt. En dan op een hele lacherige toon, het is grappig bedoeld zeker? :? En dat stoot mij heel erg tegen de borst! Niet alleen omdat we zelf in de situatie zitten van het moeilijk zwanger worden en al jaren bezig zijn mbv de mm. Maar ik vind het vooral ook erg kwetsend voor al mijn lotgenootjes, mensen waarbij het na jaaaaren mm toch niet gelukt is, mensen die kinderen hebben “moeten” adopteren, maar ook voor mensen die meerdere mk’s hebben gehad of een kindje zijn verloren. Net alsof het logisch is, dat je zomaar eventjes gezegend wordt met 10 kinderen, alsof je ze kunt bestellen! :wall: En om deze redenen denk ik erover om een mail naar die maatschappij te sturen. Maar goed, ik denk toch niet dat er een reactie op komt en het zal ook zeker niet helpen. Maar dan ben ik in ieder geval voor iedereen opgekomen en weten ze ook dat ze zoiets niet kunnen maken.



Ik voel me nu toch wel gesterkt door de reacties van jullie. Bedankt!



Groetjes,

Jippie

ik vind het ook geen super reclame



het eindigt met of neem deze verzekering of probeer je partner over te halen om ook 10 kinderen te maken.

tja ik zou niet weten waar een reactie heen te moeten/kunnen sturen zou anders zeggen samen staan we sterk(er),

volgens mij kunnen ze hetniet negeren,laten we eerlijk zijn

Bianca: Ik ga even kijken of Zwitsers Leven ook een site heeft, dan kun je vast wel via de site contact opnemen.

Een andere manier zou ik ook niet weten.



Groetjes,

Jippie

Er zal sowieso een postmaster@zwitserleven.nl zijn… Dat is namelijk verplicht… En anders info@…



HIER vind je meer info over de maker van de commercial… Die ik sowieso maar stom vind… Maar van mij uit gezien meer vanwege het “even overhalen om er tien te nemen”… Het heeft namelijk vier jaar geduurd voordat ik hem “over had gehaald” om er uberhaupt ééntje te mogen krijgen…

Dank je voor je info, Yolanda!



En inderdaad: De bewoordingen dat je even je partner moet overhalen, zijn ook erg kwetsend.

Er zijn genoeg stellen waarbij de ene wel een kindje wil en de ander (nog) niet, dus dan kan dat ook kwetsend overkomen! :wall:



Groetjes,

Jippie

Ik heb de site gevonden: http://www.zwitserleven.nl.

Ik zal even proberen een linkje neer te zetten, zodat iedereen de commercial ook kan zien.



http://www.zwitserleven-chriszegers.nl/



En dan het filmpje van Chris Zegers aanklikken, de bovenste, met het tropisch eiland op de achtergrond.

De commercials zie je aan de linkerkant staan.



Groetjes,

Jippie

Gelukt!



Let ook even op de bewoordingen: kinderen MAKEN!

Zegt 'ie in een van de eerste zinnen van het spotje. :evil: :wall:



Groetjes,

Jippie

Oke ik heb de reklame gezien en had hem idd ook al eens gezien, ik herinner me nog dat andre zegt zo veel kinderen? waar tover je ze vandaan?



Fijn dat ie even zo hier stond om hem eens een paar keer af te kunnend draaien en de teksten over te nemen, ik hebmijn mailtje verzonden?



Als volgt verstuurd naar de link die Yolanda er had staan;





Hallo,



Ik heb van de week het reklame stukje gezien van uit jullie gemaakt.

De reklame met Chris zegers , waarbij hij de mensen een goed pensioen aanpraat.



De manier waarop hij dit doet, de woorden de hij hierbij spreekt, is zo enorm ondoordacht naar het "publiek “toe, naar de kijkers. Het komt kwetsend over.

Waarom???



Even een paar zinnen uit de reclame letterlijk overgenomen.



-veel kinderen maken

-eigenlijk zou je dat ook moeten doen wil je er leuk bijzitten

-DUS of je gaat naar… Of je probeert je vriend of vriendin OVER TE HALEN om euh…



-Ten eerste MAAK je geen kinderen, ze worden je gegeven. Een wonder dat je overkomt, en je niet zelf beslist, en ZEKER het AANTAL al niet.

-Ten tweede dus bij de zin eigenlijk zou je dat ook moeten doen, je moet niks, en zeker is het slecht te suggereren dat iemand pas goed zit met 10 kinderen, en dan pas een goed pensioen? Hebbnen jullie zelf nagedacht dat mensen ms afknappen hierop? Het is onmogelijk zomaar even 10 kinderen te NEMEN ,

-Ten derde…je vriend of vriendin zomaar over te halen, is niet te doen, (gevoelsmatig en relationeel mag je het niet doen,)



Waarom kwetsend???



-Er bestaan mensen op de wereld, ( in nederland wel te verstaan) die minder , dan wel niet vruchtbaar zijn.

Al jaren heel graag 1 kindje wensen, en hopen dat ooit het hun gegeven mag worden! Dus jullie bewoording om maar even ach ja gelijk maar 10 kids te NEMEN komt kwetsend over.

-Er bestaan relaties, waarin 1 partner heeel graag de wens heeft, maar waarvan de andere partner nog neit mee wil in het kindergebeuren…jullie bewoording om je vriend of vrienden dan maar eeeeeeven over te halen komt bij hun kwetsend over.

-En dan jullie suggeratie ( hoop dat dat een fatsoenlijk woord is) dat dan pas je pensioen in orde zal zijn…

komt heel bedrijgend over. Alsof die mensen die geen kinderen hebben, niet juist voor hun oude dag kunnen zorgen…heel triest.’



Hoe kom ik er zo op om te reageren?

-ikzelf vindt het een kwetsende reclame, ondoordachte bewoording, zelf ben ik al jaren met een kinderwens en tot op heden alleen maar verdriet.

-ik op een open forum schijf, waarbij er veel reacties kwamen op julie reklame, en de vraag " is deze reklame kwetsend ?” (( degene die het schreef was al bangig dat het alleen haar trof. Maar zekers niet!!!



Bij deze dus een klacht over de reklame. En hopelijk dat jullie na gaan denken over deze kwestie. Dat jullie enigszins ms jullie kunnen inbeelden kunnen indenken wat gevoel het bij ons geeft. Dat iig jullie snappen waarom ik dit mailtje stuur.



MVG BIANCA.



( ik weet helaas niet of ik een link mag plaatsen naar het forum, en ook niet of er meer zijn die er melding van doen wb hun gevoelens, maar weet dat er meer mensen mijn mening gevoel delen in deze.)






Ow errug :oops: :oops: wat lang en ik meende het kort te houden, :oops: :oops: mwaaaaahahaha kan et schelen als de boodschap maar overkomt bij hun.

Hoi Bianca,



Bedankt voor al je moeite, meid!Ik denk dat ik zelf ook nog even een mail ga sturen, niet omdat je het niet goed hebt gedaan, je hebt het toppie uitgelegd! :-* :thumbup:



Maar hoe meer mails ze krijgen, des te beter het is. Dus eigenlijk zou iedereen die er hetzelfde over denkt, ze een mail moeten sturen. Maar ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft. Ik denk dat ik het topic ook nog even bij zwanger worden neer ga zetten voor nog meer reacties en dan inderdaad de link naar het forum, zet ik in de mail.



Groetjes,

Jippie

ja maar ik weet dus niet of dat MAG zomaar een link doennaar deze site? Van de modies/beheerders dan bedoel ik , ms eerst vragen



Nee ik vindt juist goed dat als mensen die net zo er over denken ook eenmail sturen, kijk de reclame verwijderen doen ze neit van tv zomaar maar het zet ze wel tot denken



dus mijn reactie is wel oke? niet te bont? hhi

Ik zou niet weten waarom je de link naar Kok niet zou mogen noemen? Het is een openbaar forum, dus iedereen mag erop kijken, meelezen en schrijven. Dus dat lijkt mij prima!



Jouw mail te bont? Ik vind het nog niet bont genoeg! :mrgreen:

Ik denk dat ik met nog wat meer argumenten ga komen, en ik denk er ook over om Tros Radar even te tippen. Misschien dat zij er iets mee doen. Wie weet bellen ze er naar toe, of noemen ze het eventjes in de uitzending… Ik hou jullie op de hoogte!



Groetjes,

Jippie