Recept arretjescake

De titel zegt het al. Wie heeft voor mij een recept voor arretjescake?

Alvast bedankt!

Check smulweb eens. Hier staan meerdere recepten op. Ff googelen en voila :wink:

Dit is hoe ik die altijd maak:

2 Ã 4 eieren (ik pak altijd 3 gewone, of 4 krieltjes)

400gr suiker

100gr cacao

10gr oploskoffie

500gr boter/plantaardig vet

400gr droge biscuits

Biscuits breken in kleine stukjes, even in een kom laten staan.

Eieren en suiker glad kloppen.

Lepel voor lepel de cacao en oploskoffie erdoorheen roeren.

Biscuits er doorheen roeren.

In een vorm doen en in de koelkast zetten, minimaal 2u af laten koelen.

Ik moest even kijken wat nou een arretjescake was :oops: maar ziet er erg lekker uit :drool:

Dus gaan we binnenkort ook maar eens proberen :wink:

250 gram frituurvet (blok, plantaardig)

80 gram cacaopoeder

2 eieren

200 gram suiker

200 gram theebiskwietjes

Bereiden

Doe de eieren samen met de suiker in een schaal en klop het tot een luchtig mengsel. Doe er dan lepel voor lepel de cacaopoeder bij en roer telkens tot je geen poeder meer ziet. Smelt ondertussen de frituurvet. Laat het niet te heet worden het hoeft alleen te smelten. Giet het vet bij het cacao/ei/suikermengsel en roer het tot het een mooie gladde massa is. Breek de koekjes in kleine stukjes en doe ze in het mengsel en roer een aantal keer om tot de koekjes bedekt zijn door het mengsel. Bekleed een cakeblik met bakpapier en giet het mengsel erin. Druk het goed aan en zet het in de koelkast. Laat een nacht opstijven.

Dat is hoe ik het altijd maak. Ik vind het zooooooooooooo lekker. De meeste mensen trouwens wel, tot je ze verteld dat het gemaakt is met frituurvet :lol:

En wel een beetje uitkijken met kleine kinderen/zwangere vrouwen die dit eten. Vanwege de rauwe eieren die er door zitten.

volgens mij kan je de ei ook vervangen door twee eetlepels vanillevla.

Dan heb je niet het orginele recept, maar wel “veilig” voor kinderen

Bedankt voor de recepten!

Danielle frituurvet :shock: DAs wel heel erg raar :mrgreen:

Maarre rauwe eieren??? Daar ben ik niet zo kapot van. Is er niet iets zonder eieren?

Je hebt ze ook zonder eieren.

150 g zachte boter

200 g bruine basterdsuiker

60 g cacao (6 el)

200 g lekkere biscuit

@Krabje wrote:

Bedankt voor de recepten!

Maarre rauwe eieren??? Daar ben ik niet zo kapot van. Is er niet iets zonder eieren?

Tijdens mijn zwschappen heb ik het ei telkens vervangen voor vanillevla.

2 eetl vla voor 1 ei. :slight_smile:

Frituurvet zou ik vervangen voor margarine, want dat lijkt met niet heel smakelijk.

En rauwe eieren hou ik ook niet zo van. Zou je het niet met custard kunnen maken?

Je hebt tegenwoordig gepasturiseerde eieren in de supermarkt :thumbup:

Ik heb het nog nooit op, maar als ik van anderen hoor hoe het smaakt dan zeggen ze meestal; naar een klomp boter, heel vet :shifty: En als ik dan lees over frituurvet ben ik blij dat ik niet op mijn werk was de bewuste keren :shifty:

Kan al dat vet (welke soort dan ook) niet vervangen worden door iets anders?

een goeie arretjescake smaakt niet naar een klomp boter.

Je komt van 1 plakje wel 1 kilo aan, dat wel :lol: .

Maar met frituurvet klinkt mij dan ook weer niet al te smakelijk in de oren :oops: .

@mamaMarije wrote:

een goeie arretjescake smaakt niet naar een klomp boter.Je komt van 1 plakje wel 1 kilo aan, dat wel :lol: .

Maar met frituurvet klinkt mij dan ook weer niet al te smakelijk in de oren :oops: .

HElemaal mee eens! Ik vind Arretjescake wel lekker af en toe.

Ik gebruik altijd gewone blueband boter bakboter.

Het klinkt zo leuk dus heb even gegoogled :smiley:

Het ziet er een beetje uit als spekkoek klopt dat? En smaakt het dan ook zo?? :think:

@Krabje wrote:

Haha ja het leek mij ook echt niet lekker toen ik het in recepten zag staan maar dacht ik probeer het gewoon een keer. Het is gewoon een blok plantaardig vet. Ik vind het echt lekker maar wel heel machtig :)

@SuusyQ wrote:

Het klinkt zo leuk dus heb even gegoogled :smiley:

Het ziet er een beetje uit als spekkoek klopt dat? En smaakt het dan ook zo?? :think:

Nee smaakt heel erg anders!

Vrijdag een arretjescake gemaakt met vanillevla ipv eieren. En oh oh oh wat is het lekker :drool: wel ontzettend mavhtig…dus we doen er lang mee :mrgreen:

ik krijg er ook weer zin in!

7 januari is hubby jarig. Dan ga ik hem ook maken :smiley: