Realiteitsbesef,oplossing gevonden!

onze dochter van bijna 3 loopt vrij ver voor in veel dingen, al vanaf de geboorte.

ze is nu in de fase dat ze begint met dromen, en het ontwikkelen van angsten.

ze denkt snachts dat er mensen (en dieren uit boeken,films,tv maar ook in realiteit zoals familieleden, kdvgenootjes en zelfs voorbijgangers), in haar kamer zijn. na veel gesprekjes zijn we er achter dat ze dus in haar dromen de dag en allerlei info verwerkt. De hele dag speelt ze dieren, situaties en personages na.

ze verliest zich echt een beetje in fantasie…en ik wordt er dol van. geen fatsoenlijk antwoord komt er meer uit, en 's nachts wordt ze gillend wakker van een man die voorop een informatieboek voor karpervissen staat :roll: bijv.

is dit een lange fase? :shifty:

vind het echt moeilijk…

Lotte is nu 2,5 en heeft dit al een tijdje. Haar dromen zijn soms best heftig en soms is het lastig om het na te vertellen voor haar maar met heeeel veel doorvragen kom ik er eigenlijk altijd wel achetr wat haar zo bang heeft gemaakt.

Wat bij Lotte goed helpt, is haar handvatten geven om in haar droom zelf de situatie op te lossen. Ik weet het, het klinkt gek, maar gek genoeg helpt het wel.

Een voorbeeld:

Als Lotte in bad speelt, speelt ze vaak met een piraten poppetje. Ze prikt dan met het zwaard en speelt een heel fantasiespel. We noemen het poppetje “Piet Piraat”, naar de TV serie. Nu had Lotte 'snachts gedroomd van kippen, Lotte is erg bang voor kippen (vraag me niet waarom :wink: ) en werd dus op een nacht krijsend wakker. Paar dagen daarna weer. Toen het voor de derde keer raak was heb ik tegen haar gezegd dat als ze weer over die enge kippen droomde, ze Piet Piraat maar moest roepen. Hij zou de kippen dan wel voor haar wegjagen. Want de kippen pikken en aangezien Piet Piraat een zwaard heeft, kan hij terug pikken en zo de kippen wegjagen. Heel verhaaltje ervan gemaakt, het haar ook laten herhalen en jawel, paar dagen later vertelde ze vol trots dat Piet Piraat de kippen had weggejaagd! Moest er wel om lachen :inlove:

Ander voorbeeld is hier de draak. Die spuugt vuur. Dus als ze over draken droomt dan gooien we er samen water overheen. Nou, dan druipt die draak wel af hoor! :wink: (Letterlijk en figuurlijk)

Het lukt niet altijd hoor, maar op deze manier probeer ik haar iets mee te geven waardoor ze zelf weer de controle krijgt over haar dromen, ookal zijn ze soms eng. Misschien helpt het bij jouw dochtertje ook wel?

Hmmm,

ik weet niet of het zo extreem (?) is als bij jou, maar SL heeft nu al een hele poos dat ze droomt over een ambulance.

En de groene geit… :roll: Daar zijn ze hier alle 2 bang voor, want de groene geit is groot en groen en gevaarlijk en komt voornamelijk in het donker.

De buurjongens hadden een videofilm in de videotheek gezien met een groene geit voorop en daar hebben ze hun eigen fantasieen bij gemaakt. :roll: Maar de groene geit schop ik naar de maan of Th gaat hem slachten en geeft hem aan zijn, vleesetende tante A. hahaha.

Verder is SL overdag vaak een ballerina (en als ik haar dan anders aanspreek oeeee) of Knofje of weet ik veel wat en dan gaat ze ook echt helemaal op in haar rol. Wieweet droomt ze er ook wel over maar dat merk ik nooit zo aan haar… :think:

@Marite wrote:

Hmmm,

Maar de groene geit schop ik naar de maan of Th gaat hem slachten en geeft hem aan zijn, vleesetende tante A. hahaha.

:mrgreen:

Owh ja.. en Knofje!
Hele teksten gaan hier door het huis over prinsessen die alleen maar chocoladevla eten en brood halen met zwarte pitjes :roll: Heeeel herkenbaar! (Maar daar droomt Lotte dan weer niet van, terweijl dat dan best weer een leuke droom zou kunnen zijn: heeeeel veel chocoladevla eten :drool: )

We sluiten hier roze draken op in de gangkast, jagen Zwieber de Vos onder de tafel vandaan en sturen de heksen de tuin in.

Voordat hij gaat slapen, en hij is ineens bang (wat gelukkig niet vaak voorkomt) dan proberen we hem altijd gerust te stellen dat papa en mama beneden zijn en wij hem zullen beschermen.

En dat we alle gemene heksen en draken al hebben verjaagd. Ik kijk dan altijd nog even in alle hoeken en gaten en dan is het goed.

:hug:

Bedankt voor de reacties!

Gelukkig is het herkenbaar.

Ik dacht eerst echt dat ze meer zag tussen hemel en aarde, pfff schrok me wild. Nu blijkt dus telkens dat ze het over ervaringen en dingen die ze gezien heeft. Hele opluchting.

blij dat ze niet de enige is.

@Reat wrote:

Bedankt voor de reacties!

Gelukkig is het herkenbaar.

Ik dacht eerst echt dat ze meer zag tussen hemel en aarde, pfff schrok me wild. Nu blijkt dus telkens dat ze het over ervaringen en dingen die ze gezien heeft. Hele opluchting.

blij dat ze niet de enige is.

Wil je niet aan het schrikken maken maar het kan nog steeds zijn dat ze meer ziet tussen hemel en aarde… Lotte heeft regelmatig een onderonsje met haar overleden opa namelijk. Ik ben zelf vrij spiritueel ingesteld en geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Jonge kinderen, zeker tot de leeftijd van 4 jaar zien vaak meer dan wij volwassenen. Maar ook daar kan je heel gewoon mee omgaan en vragen wie ze dan ziet/ hoort/ en hoe ze zich daarbij voelt. Als je toch het idee hebt dat ze meer ziet dan kan je in ieder geval gewoon vragen of diegene weg wil gaan omdat je dochtertje moet gaan slapen. Ik sta hier dus echt regelmatig in de kinderkamer in het luchtledige te praten, bedank hen voor de goede zorgen voor mijn kinderen en zge dan vriendelijk dat het nu toch echt tijd is om te gaan… en verdomd, daarna is het rustig :think: :mrgreen:

Dat weet ik en ik heb daarover ook al contact met iemand gehad. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk gezien de verhalen ze heeft met de realiteit kloppen en vooral over dieren en plaatjes gaan.

Ik herken het ook hoor. Wat hier goed helpt is na het verhaaltje voorlezen nog even na te praten over de dag :thumbup: Hiermee verwerken ze alvast een stukje over de dag en merk je eventueel gelijk al wat indruk heeft gemaakt.

En wat ook heeft gewerkt :lol: Tejo is opeens helemaal gek van de droomtuin. helaas nu ff niet meer op tv, maar gelukkig wel nog een paar afleveringen op kunnen nemen.

Als hij niet wil (durft) te slapen, zeg ik dat hij maar naar zijn eigen droomtuin moet gaan. Daar kan hij alles bepalen wat er gebeurd, wie er zijn etc etc.

:inlove: Ik ben er vaak ook en papa ook :mrgreen: En ik geloof dat we het er altijd wel erg gezellig hebben (in zoverre hij er weleens over wil praten :wink: )

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Wij hebben last van krokodillen in huis 8) Die krengen zitten overal en liggen voornamelijk in het donker op de loer.

Rotbeesten… :wink:

Mijn broer heeft DE oplossing voor de groene geit :shock: .

Hij zei gewoon tegen de kinderen dat de groene geit eigelijk heel lief is, hij is alleen bang voor mensen en is er daarom alleen in het donker.

Het is dus eigelijk een lief bang vriendelijk (biologisch) geitje.

:shock: En het werkt! :dance:

@Becca wrote:

Wij hebben last van krokodillen in huis 8) Die krengen zitten overal en liggen voornamelijk in het donker op de loer.

Rotbeesten… :wink:

Maar krokodillen zijn bang voor Nijlpaarden (ook knuffel-) en speelgoedhelikopters en mensen :wink:

Groetjes,

Femke

Haha, dank je femke! We kampen nog met een krokodillenplaag en hebben een pracht van een nijlpaardknuffel liggen. Die gaat vanaf morgen de wacht houden :lol:

Hier zitten er apen in de plant. Ik had lev gisteren even mee naar mijn werk en dan haalt hij een collega op; kijk nou eens, er zit een aap in de plant. Hoor je dat? Waar is die vogel nou gebleven?

Vanuit de auto ziet hij een compleet wildpark…

hahaha je moest eens weten hoeveel spoken wij al naar de buurvrouw hebben gestuurd :mrgreen:

wij hebben dave geleerd dat hij moet zeggen 'ik vind het niet leuk, ga maar naar de buurvrouw… ’

hahaha af en toe zegt hij nog wel eens…de spoken zijn bij de buuf op visite he :lol:

Colle, hebben jullie een heks van een buurvrouw?

Of is ze een ghostbuster? 8)

En geweldig zeg apen in de plant!

Oke, toen ik dit in januari plaatsen werd het kort daarna rustig om ons kleine poppie.

Echter, ze wordt nu nog steeds elke nacht wakker. En elke nacht moet ik dus uit om een meisje proberen terug te krijgen naar haar bed… :roll:

Zo langzamerhand ben ik dood-en doodop. Ik wil gewoon een nacht doorslapen :cry:

Ze is niet echt bang, rilt niet, schud niet, huilt niet. Ze komt gewoon uit bed, en wil bij ons in liggen.soms merk ik niet eens dat ze er bij komt.

Geeft aan bang te zijn maar weet niet waarvoor - en ik dacht dus een poos dat ze bang was voor het alleen zijn.

Hee Reat,

Helaas heb ik geen tips, maar net wat je zus zegt, laat eens iemand langskomen. Wie weet helpt het!

:hug:

hoi reat

ik heb ook geen tips maar denk dat het wel handig is als je iemand laat langs komen.

ze zeggen wel eens dat kinderen van die leeftijd meer zien dan wij en anders kan je dat ook uitsluiten en verder op zoek naar een oorzaak

We hebben een oplossing gevonden!

Ohhh wat ben ik blij…en die oplossing kostte: 4.99 :dance:

Een lampje bij ikea, een toverlamp. Die vangt alle dromen en nare dingen zodat je lekker door kan slapen.

En vanmorgen was het 5.45 :dance: en toen heb ik dr gewoon terug kunnen leggen, zonder gemopper, met nog een verwijzing naar het lampje.

Om 6.15 ging papa eruit en toen was ze ook stand-by, maar dat deert niet, we gaan de goede kant op.

Blijkt toch dat ze gewoon minder tv en enge boekjes moet kijken. :mrgreen:

In elk geval helpt het, ik heb een nacht doorgeslapen :lol: