Rapley

Hoe zijn jullie hiermee gestart, in het begin alleen fruit en na een tijdje groente/aardappels etc ?



Tijdstip is dan niet zo boeiend van het fruitmomentje aangezien ze vaker nog rond het ‘fruitmomentje’ 10:00 a 11:00 slaapt ?



Gaven jullie een aantal dagen hetzelfde product om te kijken of ze er eventueel op reageren ?



Mijn meisje heeft wel eczeem en KMA !!



Wat is het 1ste dat jullie aan je kindje hebben gegeven ?



Graag jullie tips

ben ook benieuwd wij gaan het ook zo doen met lizz

Toen mijn meiske op een bepaald moment net zo verlekkerd naar een banaan keek als naar een fles, hebben we het maar eens geprobeerd, ze was toen 5 en halve maand.

Ik heb geloof ik wel steeds een aantal dagen hetzelfde gegeven (kan het me niet herinneren, maar kan me van mezelf niet indenken dat ik het anders zou doen), ivm eventueel allergisch reageren. Fruit ben ik geloof ik s middags gaan geven (rond een uur of vier) en toen we aan de groente begonnen (geen idee wanneer) gewoon hetzelfde moment als dat wij warm aten.

Mijn dochter had/heeft ook exceem en reageert nog steeds op verschillende voedingsmiddelen. Reacties hoeven niet heel extreem te zijn: als je meisje al doorslaapt en ze gaat met het introduceren van een bepaald product ineens minder goed doorslapen, kan het daar ook van komen.

Een paar dagen hetzelfde geven heb ik trouwens niet heel lang gedaan. Meestal was hier de reactie behoorlijk duidelijk als het niet goed was en als ze eens een slechte nacht heeft, is het vaak (helaas) terug te leiden op iets wat ze gegeten heeft.

Maar heb je de 1ste tijd alleen fruit gedaan en na een maand ofzo pas ook groente erbij ?



Doorslapen doet mijn meisje toch al niet, komt elke nacht tussen de 3 a 10 x vanwege jeuk. Maar een eventuele reactie moet binnen een aantal uur wel te merken zijn. Dus als ik in de ochtend appel geeft, en heeft verder nergens geen last van gehad heel de dag, kan ik er wel vanuit gaan dat ze daarop goed reageerd ?

Als je kindje al KMA en exceem heeft, is het verstandig om pas na 6 maanden te beginnen.



Op borstvoeding.com staat een voedselintroductieschema. http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Deze is er ook op gericht om de kans op allergien zo klein mogelijk te maken.

Je kunt het ook gebruiken als je kunstvoeding geeft, het is niet voorbehouden aan borstvoedende moeders ofzo.

Romata, ik heb volgens mij geen maand gewacht met groente na fruit. Volgens mij kan elke soort fruit en elke soort groente apart een allergeen zijn, dus dan hoef je groente en fruit niet zo te scheiden.

Veel mensen vinden dat je met groente moet beginnen ivm minder wennen aan zoet.

Volgens mij is het niet zo dat je het dezelfde dag nog merkt als je iets verkeerds geeft. Het kan wel, maar hier was de reactie op volkorenbrood bijv vrij subtiel (beetje rommelige nachten), terwijl als ik pap geef voor oudere kindjes, ik s nachts echt een gillend kind heb.

ik wil ook erg graag rapley toepassen, maar ben echt panisch voor kokhalsende kindjes die bijna stikken, ( te vaak wat mee gemaakt)



dus lees hier ook even mee.

met een kma/eczeem kindje het liefst beginnen met groente en niet met fruit!



Er zijn veel meer soorten fruit waar ze potentieel op kan reageren. Groente is veel milder.



Hier 2 kma/eczeem kindjes (bij de jongste alleen nog eczeem van over, de middelste is overal overheen gelukkig) die ook alla Rapley zijn bijgevoed.



We zijn hier begonnen met broccoli. Waarom? Het is mild en er zit zo’n handig handvat aan zo’n stronkje :lol:

Dit 3 dagen achter elkaar aangeboden, toen 2 dagen rust en toen weer 3 dagen aangeboden.



Nu niet denken dat er dan direct heel veel in je kind verdwijnt… alhoewel onze middelste wel direct echt hapte en doorslikte… de jongste deed daar wat langer over, die sabbelde eerst meer.



Toen broccoli goed ging geloof ik wortel. Wederom: het houdt zo lekker makkelijk vast. Ook weer 3 dagen achter elkaar en dan 2 dagen niet. In die 2 dagen bood ik broccoli aan, want dat was al als veilig beoordeeld en daarna weer 3 dagen wortel.



Bij een allergisch kindje zal introduceren van verschillende soorten een stuk langzamer verlopen als bij een niet allergisch kind, maar ach… ze hoeven pas met een jaar met de pot mee te eten he :mrgreen: .



Alles wat ‘veilig’ is kan je gewoon aanbieden op de wachtdagen tussen 2 introductiemomenten van nieuwe groentes/fruitsoorten.



Na een groente of 3 hebben we hier ook aardappel geintroduceerd, gewoon gekookt en dan in wat langere parten, niet te kruimig natuurlijk, want dan blijft er weinig te pakken.



Als ze wat ouder worden komen ook dingen als erwtjes enzo, die zijn met 6 maand door de meeste kindjes nog niet goed op te pakken, maar die vaardigheid komt echt snel zat :thumbup: .



Denk dat we hier zeker eerst 1,5/2 maand eerst groente, aardappel etc hebben gedaan. Pas toen we ook wisten dat brood goed ging (hierbij dus ook te letten op koemelkvrij) zijn we ook fruit gaan introduceren en dan beginnen met de milde soorten.

Deze zomer nog geen aardbei enzo, hoe lekker ook.

kook je het dan hel gaar, zodat het zacht is

het moet wel zacht zijn, maar ook niet TE, want dan heb je dus niks meer aan dat steeltje/ handvat… valt de broccoli/wortel om zeg maar :lol:



Overigens moet ik zeggen… onze middelste heeft zich maar 1x verslikt in die eerste weken en hij loste het zelf heel goed op. Je moet alleen wel even durven aankijken en niet paniekerig reageren.



En ook toen hij ouder was kon hij prima dingen ophoesten die verkeerd terecht kwamen.

We waren keertje bbq’en met vrienden en hij had zijn eerste stukje vlees. Daar had hij niet lang genoeg op gekauwd, dus tja ehm hoesten. Vriendin helemaal in paniek ‘hij stikt’… dus ik hem even rustig weg gedraaid van haar paniek en binnen no time kwam dat stukje vlees gewoon keurig omhoog.



Kan bij hem eigenlijk maar 1 nadeel van Rapley ontdekken… hij eet nu inmiddels 5 nog steeds wel erg graag met zijn handjes :mrgreen: (wat dus niet meer de bedoeling is en hij KAN ook prima met bestek eten).

even wat fotootjes van onze jongste zijn 1e x rapley

knollie, ik kan me niet herinneren dat E ooit gekokhalst heeft aan het begin. Nu doet ze het wel eens, met name omdat ze soms gewoon veel te grote happen neemt, maar ze kan het altijd zelf oplossen. Daar is het kokhalsen voor bedoelt en het werkt heel goed ;).

En inderdaad niet superzacht koken, dat is ook niet lekker volgens mij…



Marije, jullie hebben het gestructureerd aangepakt zeg :slight_smile:



Op bv.com vind je een handige lijst om te zien wat handig is om eerst aan te bieden en wat later.

@mereltje85 wrote:

Marije, jullie hebben het gestructureerd aangepakt zeg :slight_smile:




Had op dat moment al iets teveel nachten met een krijzend van de pijn kind opgezeten om teveel risico te nemen :wink:



En naast groente/fruit krijg je natuurlijk ook dingen als brood etc en ook daar moet je met een kma weer even over nadenken. WELK brood dan… WELKE boter. Eventueel nog beleg WAT dan? (en dan kan je bijv. maar beter eerst appel getest hebben, dan weet je al of je bijv. jam zou kunnen proberen aangezien de meeste jams op basis zijn van appel etc).



Als er geen sprake was geweest van een allergie hadden wij dingen ook sneller op elkaar geintroduceerd en meer door elkaar.

Mamamarije bedankt voor je uitleg.



Dan gaat mevrouw hier gewoon alles door elkaar krijgen. Maar wel 1 product een aantal dagen aanbieden.



Merk dat ze wel erg nieuwschierig is naar ons eten, ze blijft het maar volgen. Maar nog eventjes wachten tot de 6 maanden.

hier kun je pas na 6 mnd mee beginnen toch?



ik ga waarschijnlijk eerder beginnen met bijvoeden, omdat ze met de bv om de 2 uur komt, ook snachts en dat trek ik neit lang meer. helaas

Mamamarije, wat heb je dit mooi uitgelegd. Wij hebben het hetzelfde met Victor gedaan.

Je mag hier best ook wel wat eerder mee beginnen hoor. Maar ze adviseren gewoon om met 6 maanden pas te gaan bijvoeden.

@romata wrote:

Je mag hier best ook wel wat eerder mee beginnen hoor. Maar ze adviseren gewoon om met 6 maanden pas te gaan bijvoeden.




Inderdaad. Als je kindje nou KMA heeft zou ik echt wel wachten, maar als er verder geen bijzonderheden zijn en ze krijgt zelf interesse in eten kun je het volgens mij best proberen. Maar goed, niet met vier maand al ofzo, dat is wel heel erg vroeg.

@knollie1 wrote:

hier kun je pas na 6 mnd mee beginnen toch?



ik ga waarschijnlijk eerder beginnen met bijvoeden, omdat ze met de bv om de 2 uur komt, ook snachts en dat trek ik neit lang meer. helaas


Ugh ik weet hoe je je voelt (Arielle bijna 2 en nog steeds 2 nachtvoedingen per nacht, ongeveer om de 3 a 4 uur. Ik heb ook wel om het uur/anderhalf uur opgezeten…)



Helaas heeft zo vroeg bijvoeden waarschijnlijk totaal geen zin. Kinderen gaan naar wat ik tot nu toe weet niet ineens meer slapen van bijvoeding. En maar zeldzaam als je overstapt op KV.

Heb je al iemand van VBN/LLL of een lactatiekundige geraadpleegd? Want die gebroken nachten zijn inderdaad ‘killing’…

ja die heb ik al geraadpleegd. maar niet daarom, want dit doet ze pas sinds het weekend.



hiervoor weigerde ze constant de borst en had ik veel te veel voeding en nu waarschijnlijk he tomgekeerde.



aar heb me er eigenlijk bij neergelegd, ik ben met voeden zo klaar. ze slaapt nog in de wieg naast me. dus voeden weg leggen en door slapen. ze groeit er zo goed op en ach de oudste sliep ook pas door met 3,5 jaar.

we zijn het wel gewend :wink: