HEY Gab, leuk dat je er ook mee gaat beginnen!
We zitten samen bij het maart 2008 forum en daar is het ook MEGA RAPLEY TIJD! Het lijkt wel of wij maart mama’s allemaal aan de rapley zijn :mrgreen:
Hier is het ook groot feest aan tafel hoor! Alles wordt inmiddels heerlijk vermorseld en gewurgd, maar verdwijnt ook grotendeels in haar mondje!
Ik geef daarnaast nog (.)(.) voeding, maar ook af en toe een fles uit gemakzucht! Het maakt ons Veertje niks uit hoor, zolang het eetbaar is,…
's Avonds aan tafel is het super gezellig, ons kleine meisje in haar eigen stoel, lekker eten wat wij eten (zelfs spruitjes gisteren :shock: )
Echt een HEERLIJKE methode!!! En makkelijk!
Ik heb hier een leuke foto!
Hier inmiddels ook met rapley begonnen maar moet nog even mijn draai vinden qua bijvoeding voor tijden :think: in de ochtend krijgt ze nu pap wel met een lepeltje wat dat gaat echt nog niet zelf hahahah maar dat bevalt er nog niet erg. Vanavond had ze voor het eerst bloemkool maar er was geen interesse denk ook dat het te laat was en Shane te moe is. Qua speeltjes brengt ze wel alles naar de mond. Nou ja gewoon maar volhouden en komt vast een dag dat het gaat lukken :mrgreen:
Yolanda je eerste linkje werkt niet. Interessant thema, ik ga de info even lezen. David is nog maar 4 maandjes dus ik begin ook nog niet met bijvoeden, ik heb met mijn dochter ook gewacht tot 6 maanden. Ze zoog aan de lepel alsof het de borst was, dat happen was erg lastig voor haar. Misschien is dit wel handig. Bedankt voor de info!
@sneezle wrote:
Yolanda je eerste linkje werkt niet. Interessant thema, ik ga de info even lezen. David is nog maar 4 maandjes dus ik begin ook nog niet met bijvoeden, ik heb met mijn dochter ook gewacht tot 6 maanden. Ze zoog aan de lepel alsof het de borst was, dat happen was erg lastig voor haar. Misschien is dit wel handig. Bedankt voor de info!
Moet je effe googlen denk ik, die links zijn ook uit 2005, ik kijk vanavond even als ik tijd heb
Alvast bedankt! Ik ga zelf ook wel even googelen!
hedwich reuze bedankt, ik ga eens even kijken!
Hallo allemaal,
Ik zie dat dit al een oude discussie is maar ik heb een vraagje. Ik ben met mijn zoon net begonnen met bijvoeding en wil dat in principe ook via deze methode doen. Hij is nu ruim 6 maanden (en ben nu ongeveer 10 dagen bezig) maar hij eet helemaal niets. Hij stopt wel speelgoed en zo in zijn mond maar een banaan of brocoli knijpt hij alleen maar fijn en gooit hij vervolgens op de grond :lol:
Om hem aan de smaak te laten wennen probeerde ik toch wat gepureerde banaan naar binnen te krijgen maar dat lukte ook niet.
Hebben jullie dat ook gehad, is dat normaal? Of is hij er misschien gewoon nog niet aan toe?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen…
Hier zijn we sinds ongeveer een maand ook zo bezig (vooral rapley, maar af en toe ook geprakt).
Wij zijn voor de zes maanden begonnen, dat wilden we eerst niet, maar haar reactie op fruit was zo enthousiast dat we het maar alvast zijn gaan geven. Van het begin af aan gaat het wel in haar mond, wordt aan gelikt en op gekluifd. Ze is helemaal enthousiast, vooral voor banaan en vandaag vond ze de appel ook helemaal te gek.
Dat ze nog niet direct wat eten lijkt mij niet zo gek. Het is nieuw, ze moeten het nog leren. Maar hoelang dit meestal duurt weet ik niet :think:
Ik vraag het mezelf ook wel af: mijn dame is vooral bezig met kauwen, likken en dan weer uit de mond duwen. Door slikken doet ze nog niet zo vaak. Dat mag van mij na een maand toch best wel eens. Geprakte banaan slikt ze overigens wel door, geprakte appel gaat er weer uit.
Bedankt voor je reaktie!
Ja, hier kijken we het ook nog maar even aan. Ik heb bedacht dat hij er vast nog niet zo heel veel behoefte aan heeft want dat fruit uit de mond kijken doet hij dus helemaal niet. Hij taalt er niet naar. Ik ga er dus maar van uit dat het langzaam op gang moet komen.
Ga het er ook maar niet tegen heug en meug instoppen. Behalve dat me dat voor zoon lief niet zo goed lijkt bespaar ik me mezelf daar ook een hoop ellende mee
Zou inderdaad kunnen, dat hij er nog niet aan toe is. Eventueel wat anders proberen wat al mag (groente, aardappels, rijstwafel). En in de gaten houen of hij wel zin krijgt, eventueel af en toe proberen. 't Komt vast vanzelf.
Hier vandaag rijstewafel geprobeerd, dat ging er prima in, werd ook direct echt gegeten voor zover ik kon zien (heb minder teruggevonden op de grond en in het haar dan ik haar heb gegeven :lol: ). Daar kunnen ze wel goed mee smeren zeg :shock:
Mijn dochter heeft tot nu toe volledig BV gehad.
Vorige week ben ik begonnen met bijvoeding volgens de Rapley-methode. Iets eerder dan 6 maanden, omdat meiske een week later is geboren en daardoor meestal weer een week voor loopt op de ontwikkeling.
Ze heeft tot nu toe: peer, banaan, aardbei en bloemkool gehad.
Ze pakt het wel, maar brengt het nog niet naar de mond. Als ik haar armpje dan stuur, beland het toch wel in de mond. Ze sabbelt en zuigt wat en evt. stukjes die ze in haar mond krijgt, werkt ze weer vakkundig naar buiten. Het is wel grappig om te zien. Ze proeft in ieder geval wel aan alles.
Maar wat ik graag wil weten: wanneer krijgen ze de smaak een beetje te pakken?
Heel simpel: als ze er aan toe is.
Mijn meiden zijn al weer een stuk ouder, maar allebei hebben ze met deze methode leren eten. Die ik toen overigens nog niet bij naam kende. Bij de oudste was het nog niet eens ‘uitgevonden’. Mijn oudste ging vrij vlot over op echt eten en ‘at’ met 6 maanden bij ons aan tafel. Bij de jongste heeft het heel lang geduurd. Het eerste levensjaar heeft ze geleefd van borstvoeding en de rest was puur bijvoeding. Beetje proeven, weer uitspugen. Soms iets doorslikken, maar lang niet voldoende. Er is dus geen termijn voor te noemen, dat verschilt per kind. Ze is nog maar 5,5 maand, tijd genoeg.
Wij zijn ook ietsje voor 6 maanden begonnen, dat ze echt zinnig wat binnenkreeg heeft hier denk ik wel een maand geduurd ofzo. Weet t niet meer exact, maar herinner me dat de moed me soms wel in de schoenen zonk…
Bedankt voor de antwoorden. Ik snap dat ieder kind verschillend is. Maar het is wel prettig dat je een beetje weet wat je kunt verwachten.
Onze dochter kreeg bij ruim 5 maanden een worteltje in haar handjes, maar het lukte haar nog niet goed om het in haar mondje te krijgen, ze wil wel maar liet het vallen of stopte het ernaast. Vervolgens wordt ze heel boos (krijsen), ze proefde nl wel wat. Een speeltje wat ze niet in haar mondje krijgt wordt ze niet boos om. De volgende dag vond ik wel wat in haar luier terug, dus ze kreeg wel wat binnen, meer dan ik zo op het eerste gezicht had gedacht…
Nu zijn we 2 weken verder, vanavond wil ik het nog eens proberen!
Hoe zit het met Rapley als je kindje nog geen tanden heeft? We hebben Kaya wel eens een appel / peer stukje gegeven, maar da’s nu nog voornamelijk om te sabbelen. Bij de peer knabbelde ze er stukjes vanaf, maar dat was continu te groot om op te eten en ze wist gewoon niet wat ze ermee moest. Ze kreeg het ook niet kleiner gekauwd namelijk. Of heeft dat gewoon tijd nodig?
hier zijn ze allemaal begonnen zonder tanden en het begin is even moeilijk, maar gaat snel beter.
Overigens begonnen wij met zachte dingen… gekookte worteltjes, broccoli, bloemkool etc. Appel kan je eventueel stomen om het wat zachter te krijgen en peer is als het goed rijp is heel goed te doen.
Dat was het eerste fruit van onze jongste en die werkte direct halve peren weg (in strookjes gesneden dat wel).
Ze hebben snel genoeg door dat je kan malen met die kaken :thumbup: .
L. krijgt via Rapley methode alles (wat ze mag) binnen, en is zo tandloos als het maar zijn kan! Maar vorige week heeft ze een keer volle kracht op mijn vinger gebeten, en de kracht is er wel. (Nu snap ik waarom dat appeltje elke keer zo door ging).
Grappig vind ik wel, L. is net een vuilnisbak! Echt ze eet echt alles, en snel ook. Lekker makkelijk, geen potjes, iedereen heeft wel iets wat zij wel lust.