rapley gedaan en nu?

ik vroeg me dit ineens af tijdens het groente drama topic…

een paar jaar geleden was het rapley gebeuren erg in trek en er waren toen ook aardig wat ouders hier die daar aan meededen…

maar hoe is het met die kids nu en eten? ben daar wel benieuwd naar want een van de theorieen was ook dat ze later dan meer zouden lusten toch?

( niet echt een discussie maar goed wist zo gauw niet waar het te plaatsen…)

Tja…Yanniek kreeg/krijgt gewoon ala raply, en feit is wel dat hij veel meer lust en bereid is tot "vreemde"dingen proeven, dan zijn grote broer ooit gedaan heeft. Joël is ee “potjeskind” :mrgreen: , en wil nog steeds op zijn 8e het liefst sperziebonen 4 keer per week eten. Natuurlijk doen we dat niet, maar feit is dat het wel iedere keer is van "dat lust ik niet/vind ik niet lekker/moet ik dat eten én dat hij zeer zelden iets nieuws wil proberen.

Yanniek schotel ik alles voor, en hij proeft alles. alleen rode kool met appeltjes, daar houdt hij zijn mond stijf bij dicht :inlove: .

Hier 3 x Rapley methode, en drie zeer slechte eters! :cry:

Helaas pindakaas :?

@hanneke wrote:

Nee! Gooi mijn droom niet in duigen :frowning: :frowning:

Neeejjjj hier gaat eht vast héél anders met Yanniek…

:wink:

@Soleil wrote:

@hanneke wrote:

Nee! Gooi mijn droom niet in duigen :frowning: :frowning:

Neeejjjj hier gaat eht vast héél anders met Yanniek…

:wink:

Tuurlijk!!! Bij mij is het nooit goed gegaan hoor, dus je hebt in ieder geval al een hele grote voorsprong :mrgreen:

Pfjoew dan blijf ik hier hoop houden! :mrgreen:

Hier 1 gepureerd kind (geen potjes, dus maar zelf gekookt en wel gepureerd) en een rapleykind. Sas heeft altijd lastig gegeten, Sen tot een jar geweldig en nnu sukkelt het bij beiden. Moet ik wel zeggen dat Sen dus geen BV heeft gehad maar wel rapley!

Uhm wat bedoelen jullie met rapley? :oops:

Hier 2 BV kindje en 2x géén rapley en 2 goede eters…

Ik zou niet weten of het 1 met het ander te maken heeft hoor :wink:

@leeuwin80 wrote:

Vroeg ik me ook Af.

@Sweet-Love wrote:

@leeuwin80 wrote:

Vroeg ik me ook Af.

Zie de ‘‘sticky’’ meiden bovenin…Rapley wat is dat???

:mrgreen:

Volgens mij heeft moeilijk eten meer met het kind zelf te maken dan met wel/niet rapley, maar wie weet heb ik het wel mis :think: …

hier 2 kindjes die volgens rapley sperziebonen als frietjes naar binnen werkten en wortelen ook erg lekker naar binnen werkten…

Nouja, van alles eigelijk.

Maar alletwee waren ze ineens klaar met braaf alles opeten toen ze anderhalf waren.

Nu slechte eters, ik krijg er nagenoeg niets in en iets nieuws proberen willen ze alleen als het er echt heeeeel appetijtelijk uitziet.

Hier heeft het dus niets geholpen :frowning:

alissa heeft altijd goed gegeten , en ook meteen begonnen met rapley dus hier wel een goeie eter , en vooral groente die eet ze allemaal alleen is ze geen aardappel fan , maar ik eet ook nooit veel van aardappels

Bij ons is het juist andersom

De rapley methode werkte prima.

maar op dit moment eet juist Yannick slechter, en Milou eet als een bootwerker.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de fase van een kind, niet zozeer met rapley ofzo.

En ook met karakter, de een probeert graag iets uit, de ander juist niet.

Hier Rapley-Wessel…

maar groente??? :naughty: :naughty: liever niet hoor…

maar het is wel zo dat hij altijd wel bereid is te proeven… pas geleden kreeg hij bij een bonbon-winkeltje een chocolaatje… en ze zei… “hij Proeft echt…”… je ziet 'm echt de smaak opzoeken in z’n bekkie…

moet zeggen dat eten geen drama is… maar dat komt meer doordat wij er geen drama van maken… Wessel eet wat ie eet… en dat vertrouwen geven is ook wel een van de Rapley-dingen…

Ongetwijfeld zijn er genoeg voorbeelden bij wie het wel werkte, maar ik ben er niet van overtuigd dat Rapley ervoor zorgt dat kinderen beter gaan eten. Volgens mij ligt dat eerder aan het kind, en niet aan de eetmethode. Ik heb drie maal geen rapley gedaan, maar alledrie prima eters.

Ik denk overigens wel dat je een baby beter geregeld zelfgemaakte hapjes voor kunt schotelen, en niet alleen potjes. Aan zelfgemaakt eten zit meer smaak, die potjes smaken toch allemaal een beetje hetzelfde. Maar of de structuur van het eten (dus stukken in plaats van gepureerd) ervoor zorgt dat kinderen beter gaan eten, daar heb ik mijn twijfels over :think:

Hier bij de oudste potjes (die vond vers niet te eten) en bij de jongste Rapley. Beide bv-kindjes. De oudste heeft altijd een voorkeur gehad voor vlees (het liefst veel :wink: ). De jongste heeft altijd een voorkeur gehad voor fruit. Bij beide begon zo na 1,5jr. het slechte eten. Groente krijg ik er bijna niet in. De oudste begon zo na haar 4e ineens weer beter te eten. Haar lievingskostje is nu stampot zuurkool :shock: Verder moet ze altijd minstens 1 hapje proeven als ze gaat zitten mutsen, vaak gaat dan het hele bordje er met smaak achteraan. De jongste eet 's avons echt superslecht, vooral alles wat groen is vindt ze ranzig terwijl tijdens de Rapley periode alles er met smaak in ging. Komt vanzelf wel weer goed. We maken er totaal geen probleem van zolang er door de dag heen maar van alle schijven iets naar binnen gaat al is het maar 1 stukje fruit en 1 hapje boterham. Zolang er genoeg vocht ingaat zal het wel loslopen denk ik maar.

Ik merk dus geen verschil tussen wel/niet Rapley. Het enige verschil vond ik dat rapley een stuk makkelijker is omdat ze gewoon wat stukjes meehappen aan tafel ipv dat je de boel moet pureren.

Zou iemand misschien even kunnen uitleggen wat dit voor een methode is?? Het is al een paar keer gevraagd.

Snap er werkelijk niets van! :think:

Bovenaan deze afdeling bijvoeding staat een ‘sticky’ met de vraag ‘Rapley, wat is dat?’, daar staat het uitgebreid in omschreven…