Ramp Azie - tsunami (samengevoegde topic's)

Ik kan wel heel goed begrijpen dat de mensen daar weer aan het werk gaan, het helpt toch wel denk ik om over zoiets heen te komen, en ze willen ook graag natuurlijk weer gaan opbouwen…
en dat kan natuurlijk niet zonder toeristen…

het is ook dubbel allemaal :-/

De wereld draait wel gewoon door natuurlijk he… We zijn nu ruim een week verder, veel restaurantjes zijn al weer opgebouwd. Nu help je ze meer door daar de toerist uit te hangen, dan om met z’n allen thuis te blijven sippen om hun.
Er is de hele dag narigheid overal…

Ja indd dubbel…

tja, ik zou het ook niet kunnen hoor lekker vakantie vieren in een gebied waar de dood zo huis heeft gehouden!! Afschuwelijk… :frowning:
Aan de andere kant worden de mensen die afhankelijk zijn van de toeristenindustrie er wel weer mee geholpen… het is idd. heel erg dubbel allemaal…


Groetjes van Angelique en Alysha

Naar ik begrepen heb, schijnt het psychologisch wel verklaarbaar te zijn. Ieder reageert anders op zoiets.
Vlak voordat de eerste golf kwam, bleken er mensen weg te vluchten en er waren mensen die gefascineerd en aan de grond genageld stonden te kijken naar de zee.
Het menselijk brein is ingewikkelder dan dat we denken!

Maar om daar nu de volgevreten toerist uit te gaan hangen!?

Al die weesjes op tv…ik ben ooit in Thailand geweest voor mijn werk (voorstellingen geven voor kinderen) en heb ook een weeshuis bezocht.
Allemaal wiegjes vol met baby’s en kindjes van een paar jaar die daar woonden. Vreselijk.
Nu zijn er inmiddels zoveel bijgekomen, hoe vinden zij ooit adoptie-ouders?

Wat zou ik graag mensen in huis nemen om te helpen, ook al kan het niet. Maar je voelt je zo hulpeloos.

Jewel

Anjelique is er al wat bekend van je overburen??

De ramp is Azië is een regelrecht drama…
Echt onvoorstelbaar leed is daar gaande…we kunnen het zelfs niet beginnen te snappen wat die mensen doormaken.
Ik vind het dus echt vreselijk.

Maar wat ik ook vreselijk vond was die enorme bedelpartij van gisteravond. Je kon werkelijk waar geen zender aanzetten zonder er mee geconfronteerd te worden. Al was het maar dmv van spotjes dat er op een andere zender om hulp gevraagd werd. (Door Brainpower geloof ik  ???)
Ik schrok eigenlijk wel toen ik de eindstand hoorde…ruim 112 miljoen euro! Mensen waar praten we over? En wij maar roepen met ons allen dat het zo slecht gaat met ons! Maar de wetenschap dat 25% van dit enorme bedrag…dat is 28 miljoen euro!!!..achterblijft in de organisaties…wat dus aan de strijkstok blijft plakken…Die wetenschap maakt me zo mogelijk net zo beroerd als die tsunami-beelden die via de TV je huiskamer binnenkomen.

Ik vind het allemaal megadubbel… :’( :-/

Groetjes.

ja loekie

eindelijk iemand zegt ook wat, marlous zegt het ook. begrijp mij niet verkeert. ik vind het vreselijk wat er gebeurt is. maar de hele dag hoor je 555. en ik had gewoon geen puf meer om s,avonds te kijken… was ik darten aan het kijken komt do langs, in de reclame. je bent nu niet op rtl 4 of sbs 6 . ga gauw daar naartoe schakelen… belachelijk. iedereen wist dat het erop kwam. ik vind dit heel erg. ik vind het ook dubbel.
gister in de krant, las ik ook wat. achteraf gaat het alleen maar om wie er het meeste geld uitgeefd aan azie. weer politiek he! belachelijk. het gaat toch om die mensen. wat een regering hebben we toch.
het word er nu een trend van gemaakt. maar ze vergeten dat er nog meer arme mensen op de wereld zijn. net zoals toen in venezuela. toen was er ook watersnood. nou je hoorde dat hooguit 2 dagen op de tv. en ze hebben het nog niet weer laten horen. daar hadden ze toch ook wat aan moeten doen!
en er is veel meer leed op de wereld dan in azie. ik wil alleen maar zeggen ze vergeten helemaal die andere landen. niet alleen azie heefd het nu slecht. ook met de dieren. die worden nu ook al vergeten.
sorry dat ik dit zegt. ik vind het ook erg voor azie hoor! maar ze zijn niet alleen.

groetjes karin

Ik ben er ook wel een beetje flauw van hoor, iedere keer weer dat water, en lijken, en dooie kindertjes, ben er echt moe van letterlijk en figuurlijk…

Maar die spotjes vond ik helemaal pfff, die brainpower, ik kon alleen maar lachen om dat belachelijke snorretje… zag er niet uit…

En ergens gisteravond, bij die show waren er ook een stel van die caberetiers, die zo dwingend zaten te doen… en ik hou daar niet van, dat wekt bij mij tegenzin op, dan heb ik geen zin meer om geld te geven >:( Ik bepaal zelf wel of ik geld over heb in mijn portomonnee, niet ene sanne walrus de vries…Ik zou ook liever spullen sturen, dan weet je zeker dat het op de goede plek aankomt.

Balkenende zag er trouwens wel uit alsof hij lol had in het bellen… Maar nou niet meer zeuren over economische crisis, zolang we nog over de 100 miljoen bijelkaar kunnen krijgen, voor dit hebben we het nog lang niet slecht hier…

En hier ben ik dan… :wink:

Wat een collectief schuldgevoel en massahysterie wordt ons weer aangepraat. zucht.

Vreselijk wat er gebeurd is. Miljoenen mensen zijn alles kwijt, 150 duizend mensen overleden…Verschrikkelijk, echt.

Maar hoe er hier in Nederland mee om wordt gegaan vind ik misselijkmakender dan de nare beelden die ik soms op het nieuws zie.
Een grote bedelpartij, net wat Loekie zegt, en mijn privacy wordt geschend, want ik kom er niet onderuit, ook al wil ik dat.

Gisteren express naar darts en een film gekeken. Krijg ik in het reclame-blok Marijnnissen die zegt dat IK duidelijk niet naar de massahysterie kijk, en dat hij dat niet van MIJ had verwacht…Snel zappen dus…(wat zeg je daar, dat trek ik dus echt niet, daar komt ook een klacht over).

Ik word gedwongen om 3 minuten stil te zijn (zelfs hier op het forum), terwijl ik misschien wel om een uur een minuut stil had willen zijn. Of om zes uur. Je wordt boos aangekeken, als je ook maar op een negatieve manier je mond open trekt, want dan ben je arrogant, denk je niet aan al die arme mensen etc.

Mensen voelen zich schuldig omdat zij 2e kerstdag lekker aan hun hazenrugfilet zaten, terwijl duizenden kilometers verderop mensen verdronken.

Toen jij 1 of 2 dec lekker aan je boterham zat, werden er mensen verkracht en vermoord in Darfur: zomaar.
De mensen in Beslan zijn ook nog lang niet op de been.
En wat dachten wij van de dieren op de wereld die uitsterven door ‘de mens’. Omdat wij meer huizen willen, meer bedrijven etc.

Ik heb dus absoluut niets gestort op giro 555.
Wel een extra bijdrage op WNF.

Ik wil hiermee zeggen, dat over een paar weken iedereen Azie weer vergeten is. En weer zeikt over die kilo appels va 3 euro.
Maar zo arm hebben wij het dus niet, als we zo’n groot bedrag kunnen inzamelen. En dat zal de regering straks ook zeggen. Er is niets mis met de economie…

Ik wil hier niemand kwetsen, maar mijn mening is dat de hele aandacht die aan deze ramp wordt besteedt veel te overdreven is.

Nu is het wel weer genoeg geweest.

Groetjes, Marlous

hoi marlous

ik geef je gelijk hoor. je gaat extra nou niks storten omdat ze nu zo dwingerig zijn. ja en volgens mij genoten ze daar allemaal aan de telefoon. vooral balkenende. bah. en net wat je zegt, als wij straks weer zitten te zeuren om geld, zegt hij. nou jullie hebben toch zovel geld gegeven aan azie?
nou belachelijk. ik snap eerlijk waar niet hun zeggen we moeten bezuinigen. maar ondertussen sturen ze mega veel geld aan azie. nou dus ze hebben wel geld, dat kun je nu wel zien. ze geven dat geld alleen maar aan azie .om er zelf beter van te worden: zie wij hebben mooi werk afgeleverd, we doen het beter als die ander landen. het word er nu een strijd van gemaakt.sorry ,hoor zo komt het bij mij over.
toen in new york waren er toch ook veel mensen dood gegaan! maar nee toen hadden ze niet zo,n schow hoor.
ik wil alleen maar zeggen dat azie niet het enige land is waar leed is.

groetjes karin :-*

Ik heb vorige week heel spontaan en met goede bedoeling gestort op 555.
Dat deed ik omdat ik meeleefde met de getroffen mensen niet omdat zo’n opgeblazen mediapik me dat vraagt…
Ik krijg dus ook altijd de kriebels van die grote bedelshows ::slight_smile:

He meiden,
Ik kan me goed voorstellen dat jullie de tv collecte overdreven vinden. En ja je wordt ook gedwongen om overal aan mee te doen. En de regering heeft een hoop geld overgemaakt. Volgens mij staat er ieder jaar vast hoeveel geld er naar het buitenland gaat. Ze nemen dat mee in de begroting. Dat vind ik persoonlijk goed. De economie is dan wel achter uit gegaan, maar wij hebben het in vergelijking met een hoop andere mensen goed. Ik weet dat er nog veel meer ellende is en ook daar moet geld naar toe. Met dit soort rampen vind ik het wel “anders”. Hier had niemand wat aan kunnen doen. En aan oorlog en het uitsterven van dieren hebben de mensen zelf schuld (niet de onschuldige slachtoffers natuurlijk). Ik heb wel geld overgemaakt, ookal kunnen we die centjes nu heel goed zelf gebruiken. Nog geen jaar geleden zijn mijn vriend en ik naar thailand geweest. Ook op de plek waar nu zoveel leed is. Vreselijk vind ik het om te zien. Het raakt me dus extra. Helemaal omdat ik daar zwanger ben geraakt van onze zoon. Ik moet er niet aan denken dat wij ons kleintje kwijt zouden zijn. Ik heb trouwens niet de hele avond naar die actie zitten kijken. Daar kan ik niet zo goed tegen. Zit ik alleen maar te huilen en krijg ik nare dromen van (hoe bedoel je hormonen) En over dat schuldgevoel, dat is niet de bedoeling. Dan kun je je wel overal schuldig over voelen. Er is zoveel ellende op de wereld als je je daar schuldig over gaat voelen zou je niet meer gelukkig zijn. Daarom moet je dus extra genieten van wat je hebt. Wij wonen gelukkig in een land waar alles wel oke is. En daar mogen we best blij mee zijn zonder dat we ons daar schuldig over voelen. Zelf vind ik het belangrijk dat ik iets terug doe. Je kunt het afkopen van schuldgevoel noemen, maar ik zie het als medeleven tonen. En dat hoeft natuurlijk niet altijd met geld. Gewoon eens iets doen voor een ander, dus ook hier in ons eigen land.
:-*

Ik vind de situatie hier in Nederland zowiezo niet te vergelijken is met landen zoals Thailand, Afrika en een ander derde wereld land. Natuurlijk hebben wij het in vergelijking met zwerfers, kinderen met aids en ziektes etc. goed. Dit betekent echter niet dat ik niet mag klagen over mijn eigen situatie. Ik leef namelijk elke dat mijn leven, en ik weet niets van hun leven. Het klinkt heel cru, maar daar heb ik ook een mening over, die hier nu niet helemaal ter sprake is.

Ik snap best dat mensen met hun donatie hun medeleven tonen, al denk ik dat mensen heel veel hebben gedoneerd om te kunnen zeggen dat ze dat gedaan hebben, kijk mij eens goed zijn… Nogmaals zie ik deze actie als collectief schuldgevoel (misschien wel onbewust)…Wij hebben het zo goed hier in Nederland…etc

Toen ik het nieuws op 2e kerstdag zag, was het eerste wat ik tegen mijn man zei: hoe hebben ze dat nu niet kunnen voorzien. Zoiets gebeurt niet meer zo onverwachts…
En helaas heb ik laatst vernomen dat ze inderdaad 2 uur van te voren op de hoogte waren dat er een tsunami zou komen. Ze hebben alleen niets gezegd omdat ze bang waren dat de toeristen in paniek zouden raken en niet meer terug zouden komen na een eventuele evacuatie…Dus hebben ze maar niets gezegd. (ze krijgen namelijk zo vaak een melding van aardbevingen en tsunami’s. )…

Een natuurramp is verschrikkelijk. Maar tegenwoordig is er heel veel aparatuur dat zoiets kan voorspellen. Zo’n tsunami-voorspeller is 4 of 5 euro, zo schijnt. Maar goed ze wilde de toeristen niet storen in hun vakantie…

Natuurlijk, het is gebeurt en alles moet weer worden opgebouwd. Ik hoop echt dat dat allemaal goed zal gaan. Maar nu is het qua massa-medelijden in Nederland (waar ik dus van mening ben dat het nep is, omdat iedereen straks alles weer is vergeten) wel weer genoeg geweest lijkt mij…

groetjes, Marlous

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen geld heb overgemaakt naar giro 555.
Als ik mij daar al een klein beetje schuldig over gevoeld zou hebben, dan hebben de donaties van bepaalde bedrijven dat weer volledig gesust.
Want ik kreeg vorige week een brief van zorgverzekeraar DSW…dat de premie weer aangepast moest worden ivm hoge uitgaven dat afgelopen jaar. Ik werd dus gisteravond een beetje onpasselijk van hun donatie a 1 miljoen euro!!! Dus dát zijn die hoge uigaven geweest! Ik voelde me gelijk niet meer verplicht om te storten. Datzelfde geld voor bedrijven als KPN e.d.
Ik geloof dat ik indirect ook gestort heb…

juist :wink:

Heb vandaag pas dit topic gelezen, met gemengde gevoelens. Vanavond bij de rekeningen betalen storten wij ook wat geld op 555. Niet omdat dit moet van de tv, de sociale druk of wat dan ook. Maar puur omdat ik dat beetje kan missen, en de mensen daar het goed kunnen gebruiken. Veel mensen daar hebben echt helemaal niks meer, geen huis, geen voedsel, geen bron van inkomsten (vissersboot kapot) en vaak verscheurde families. We kunnen ons daar geen volledige voorstelling van maken hier. Het zijn veel landen waarbij veel armoede heerst, en dus echt hulp nodig hebben. Geld voor mensen die wonen in landen in oorlog geef ik niet, er wordt daar vaak meer geld uitgegeven aan wapens dan aan voedsel. Maar aan zo’n milieuramp, dat vind ik anders. Zoveel slachtoffers… zoveel schade…

Verder las ik dat verscheidenen onder ons het belachelijk vinden dat er toeristen weer naartoe gaan of er zelfs zijn gebleven. In veel kustplaatsen is het toerisme de belangrijkste bron van inkomen. Pak ze dat niet ook nog af door weg te blijven! Die mensen moeten verder met hun leven, hoe zwaar dat ook is.

Ik vind dat heel mooi Assie, ik zal ook nooit zeggen dat je dat men niet moet storten.

Maar weet je waar ik zo verdrietig van wordt: is dat als de ‘hype’ straks weer over is, en er weer aandacht wordt gevraagd voor andere gebieden, waar mensen net zo weinig hebben, mensen niet storten omdat dat net op een belachelijke massale manier is gedaan.

Want dat is gewoon wat er gaat gebeuren…

Fijn dat er meerdere zo over denken…

Het 1ste wat ik dacht toen ik hoorde dat reinoud oerlemans de productie deed was, zo die heeft hij dus mooi in de pocket.

Ik heb vorige week dinsdag direct al geld overgemaakt. Zou ze het liefst mijn hele maand salaris willen geven…

Vanmorgen op tv, koffee annan…met 100 beveiligingsmedewerkers om zich heen. Ik dacht, ronduit belachelijk. Die 100 mensen hadden ook daar kunnen gaan helpen…
Dat zou ik ook wel willen, daarheen gaan om medische hulp te bieden. Gewoon om de mensen te steunen en verzorgen…

jen

hoi assie.

mooi geschreven hoor! ik zeg ook niet dat je niet moet storten. maar ik wilde alleen maar zeggen en dan heb ik niet over landen waar oorlog heerst. want daar heb je gelijk in hoor. maar denk aan venezuela met die watersnood. en de slachtofers van new york.
ik vind dat er zoveel leed word weggedrukt zo.
het enige wat ik gister dacht is. wat moeten die mensen wel niet denken wat nederland voor azie doet. en nog meer landen natuurlijk. die voelen zich nu wanhopig. die denken voor azie willen ze wel veel geld geven. tuulk die landen hebben ook wel wat gekregen. maar zoveel als azie.!!!
en sorry ik zou nu ook niet naar azie heen willen nu. eerst moet het maar weer goed zijn.ik zou daar niet tegen kunnen.
ik snap gewoon niet dat je lekker op het strand kunt gaan liggen, en dat ze verderop lijken aan het bergen zijn.ik snap best dat ze daar van leven . maar er zijn wel mensen dood gegaan . en dat vergeten ze dan weer.

groetjes karin :-*