Ramp Azie - tsunami (samengevoegde topic's)

Nou ik wou hier toch wel even op inhaken als dat mag, Karin je zegt New York en Venezuela hebben minder gekregen dan Azië.

Tuurlijk hebben New York en Venezuela ook hulp nodig gehad maar je vergeet dat Azië een wereld deel is en niet één stad of één land.

Dus ik persoonlijk vind het helemaal niet raar dat er zoveel geld naar Azië gaat.

P.s. dit is geen kritiek op jullie hoor :-*

En new york heeft toch ook geen geld nodig, dat is amerika die zijn al rijk zat. En het waren maar 2 gebouwen.

En als het strand is schoongemaakt, op de weg waar je iedere dag rijdt zijn miss ook wel mensen doodgegaan…

Niet dat ik zin heb om daar nu op het strand te gaan liggen, maar het ziet er wel mooi uit eigenlijk daar, mooi blauwe zee/oceaan…palmbomen…

Anjelique, heb je al iets van je overburen gehoord ???

Ja! dat vroeg ik me ook al af!

Toeristen kunnen er idd best wel naar toe gaan, máár… ga dan niet op dat strand liggen zonnen, maar steek je handen dan uit! Doe ook iets om te helpen! Dan sla je twee vliegen in één klap: je helpt de mensen aan hun inkomen én je helpt de mensen die het oh zo hard nodig hebben nu!
Ik werd gisteren gewoon kwaad toen ik die Nederlander met zijn biertje in zijn hand hoorde zeggen: “Je leeft toch voor je eigen?” Geen goed woord voor over!!

Ja, Angelique, hoe is het met je overburen?

De zwager van Marcel zijn baas zat er ook met zijn gezin. Zijn vrouw en dochters hebben het overleefd, hij helaas niet… Het komt op zo’n manier wel erg dichtbij.
Het beste vriendinnetje van mijn nichtje zat in Indonesië bij familie, gelukkig zat zij “veilig”…

Wij hebben ook geld gegeven, d.m.v. sms en via Marcel zijn salaris. Zijn baas verdubbelde alles, dus dan liever op die manier dan komt er weer extra bij!

hoi melanie

je hebt daar ook wel gelijk in new york is ook een stad. maar er zijn er wel doden gevallen. en ook behoorlijk veel. maar er is een gedeelte van die wereld deel verwoest, niet alles! dan bedoel ik azie.
en je zegt van venezuela wat. maar dat was geen stad hoor. daar was ook een gedeelte in het westen verwoest.  maar  azie is ook veel groter. maar daar moet je niet naar kijken vind ik. ze hebben het in venezuela ook moeilijk gehad. daar wonen ook erg veel arme mensen . en die worden ook nog daar onderdrukt door de regering. en het geld hadden ze daar ook nodig. ik ben er zelf geweest.
ik vind het gaat niet om van dat amerika rijker is. en dat is ook wel zo. maar het gaat om het gebaar…
en wat manie zegt , daar geef ik gelijk in . ga niet op het strand liggen. ga helpen. dan ben je veel nuttiger.
tuulk het is een heel mooi land . maar ik zou er nu niet heen gaan. als ik dat zou doen, zou ik gaan helpen. en geen vakantie vieren daar. wat sommigen al doen . dat vind ik heel egoistisch. ik zie me al. ga ik er lekker zonnen en vakantie vieren. maar ondertussen worden er lijken geruimd. nee das niks voor mij.
maar ik wil alleen maar zeggen dat er wel veel meer rampen zijn . en nare dingen en ik vind er worden er veel vergeten.
groetjes karin :-*

hihi lees mijn stukje nog even goed, staat nl dat ik het over een stad EN een land heb :wink:

Wou toch wel even duidelijk maken dat ik ook aardrijkskunde heb gevolgd op school ;D

Ik vind persoonlijk niet echt dat je rampen met elkaar moet vergelijken. Maar wel de groote van een ramp.

Ten eerste was het niet alleen New York die getroffen was hoor. Er zijn 4 vliegtuigen neergestort. Ook in het Pentagon, al lijkt iedereen dat snel te vergeten.
Ten tweede is Azie wel een werelddeel, maar niet heel Azie is getroffen door de ramp. Ook al was de ramp op 2e kerstdag meerder malen heviger dan bijvoorbeeld 9-11, dan nog is er geen vergelijking dat plaats hoeft te vinden.
Allebei de gebieden behoren te krijgen wat er nodig is.

Ik vind ook niet dat je natuurrampen met oorlogen kan wegstrepen. Een natuurramp is niet erger dan een oorlog. Er zijn namelijk altijd onschuldige mensen bij betrokken.

Een kind die een enorme vloedgolf op zijn ouders heeft zien afkomen en zijn verdronken is niet meer of minder getraumatisseerd dan een kind dat in Darfur ziet dat zijn moeder wordt verkracht en daarna vermoord.
De slachtoffers in Azie zijn alles kwijt, de onschuldige slachtoffers in een oorlog ook hoor…

Nogmaals waren er veel mensen op de hoogte van de komst van de Tsunami. Ze hebben alleen hun mond gehouden.

Het was 5 jaar geleden dat er zo’n enorme bedelactie is geweest, en nog nooit was hij zo ‘succesvol’ en is er zoveel geld opgehaald.
En dit is alleen Nederland. Elk land heeft zo zijn eigen acties…

Nogmaals vind ik het overdreven.

Loekie slaat wat mij betreft de spijker op de kop:
Wij moeten allemaal meer ziektekosten betalen, omdat het allemaal te duur wordt, maar ondertussen strijken verzekeringsmaatschappijen met de eer door belachelijke bedragen te doneren.

Groetjes…

je hebt daar natuurlijk ook gelijk in Marlous en ik snap ook wat karin bedoelt.
Het is voor ieder individu een vreselijk trauma als er iets gebeurt of het nu oorlogsgeweld is of natuurgeweld.
Mijn argument slaat alleen maar op wat karin heeft gezegd:

van venezuela heb ik niet veel meegekregen dus daar houd ik wijselijk mijn mond over maar New york en idd het pentagon e.d heb ik wel meegekregen en het enige wat ik wil zeggen is dat daar een paar duizend slachtoffers zijn gevallen en in Azie een paar honderd duizend! daarom vind ik het logisch dat daar MEER geld heen gaat.

Daarmee wil ik niet zeggen dat die andere eveneens trieste gebeurtenissen geen hulp mogen verwachten.

Natuurlijk is Azie qua financiele schade harder geraakt dan bv 9-11, maar het is ook hoe je het bekijkt…
Die mensen hadden meestal niet meer dan een boot en een huis. Om dat daar op te bouwen is veel goedkoper dan het opbouwen van een huis in bv Nederland.

Precies, iedereen bekijkt het anders :wink: