Binnenkort gaan we een nieuwe vloer uitzoeken voor de beneden verdieping. Voor de hal/woonkamer wordt dat laminaat.
Nu hebben we in de keuken plavuizen liggen. Echter zijn we aan het verbouwen en gaan dus de muur tussen keuken en woonkamer openbreken waardoor we dus een open keuken krijgen.
Nu dus de vraag…wat is wijsheid. Laminaat doorleggen naar de keuken? Waarom wel of niet? Of gaan we voor pvc in de keuken? Is waarschijnlijk makkelijker schoon te maken dan laminaat. Of kiezen we toch weer voor plavuizen.
Wat zouden jullie doen?
Geen laminaat in de keuken ivm spetteren van vocht in de keuken.
Ik zou helemaal plavuizen doen.
Wat is pvc dan? DAt ken ik niet.
Ik zou voor pvc vloer gaan.
Een kennis van ons heeft de hele vloer beneden een pvc vloer, echt super mooi en voelt lekker warm aan en het is ook nog eens heel makkelijk schoon te maken. :thumbup:
Er zijn heel veel verschillende soorten en kleuren.
Krabje, zo ziet een pvc vloer eruit.
Wij hebben plavuizen maar dan in de vorm van houten planken. Met een houtprint dus. Als we aan mensen vragen: raad eens wat voor vloer we hebben! Dan krijgen we de meest uiteenlopende antwoorden. Maar nooit: plavuizen.
Het ziet er dus uit als een houtenvloer. Maar wel het gemak van plavuizen (overal tegen bestand en uitermate geschikt voor vloerverwarming, wat wij dus ook hebben)
Wij hebben PVC overwogen. Maar waren bang dat het toch zou beschadigen of verkleuren in de loop van de tijd. Op mijn werk hebben we PVC vloeren en we mogen daar dus niet zomaar schuiven met tafels etc. omdat het de vloer kan beschadigen.
Kwakje bedankt! Ziet er mooi uit!
Dat had ik 6 jaar geleden moeten weten. HAd ik dat laten leggen ipv parket…
@Krabje wrote:
Geen laminaat in de keuken ivm spetteren van vocht in de keuken.
Ik heb laminaat in de (open) keuken en woonkamer. Laminaat kan wel tegen wat spatjes vocht hoor.
Wij hebben overigens laminaat met de uitstraling van een houten vloer. Ik heb wel kindprooflaminaat genomen, extra geluidsdempend en zo goed als ongevoelig voor krassen en beschadigen, de prijs lag wel wat hoger dan de Ikea-laminaatvloer die boven ligt.
Wij hadden voor de keuken werd verbouwd laminaat in de keuken (doorgelegd vanuit de woonkamer) en toen ging de vaatwasser kapot…… :?
Nu hebben we in de keuken tegels. PVC was nu geen optie vanwege hoogteverschil met de vloer in de huiskamer.
@D. wrote:
Wij hebben overigens laminaat met de uitstraling van een houten vloer. Ik heb wel kindprooflaminaat genomen, extra geluidsdempend en zo goed als ongevoelig voor krassen en beschadigen, de prijs lag wel wat hoger dan de Ikea-laminaatvloer die boven ligt.
Dat vooral

Wij hebben zeil wat er uitziet als hout (zie foto boven) in de keuken. Ik vindt het ideaal. Wij hebben een aparte woonkeuken. als ik een open keuken had, zou ik wel overal hetzelfde willen hebben. Plavuizen ben ik niet gek op, dus dat zou dan pakket of laminaat worden denk ik.
Maar dat zeil, ziet er echt wel mooi uit hoor. En je kan het prima schoonmaken.
Wij hebben laminaat dat doorloopt van woonkamer naar keuken.
Goede kwaliteit gekocht met 25 jaar garantie en geen problemen met vocht. Persoonlijk vind ik het niet mooi als er een open keuken is en je hebt er een andere vloer in liggen, maar dat is mijn mening .
@mama van anne wrote:
Persoonlijk vind ik het niet mooi als er een open keuken is en je hebt er een andere vloer in liggen, maar dat is mijn mening.
Dat ben ik dus helemaal met je eens! Daarom ben ik dus aan het bedenken wat wijsheid is. Zowieso komt er in de woonkamer een goede kwaliteit vloer. Er wordt tenslotte toch geleefd. Je wilt er jaren mee doen.
Wat betreft pvc. Qua prijs mag je er vanuit gaan dat de kwaliteit goed is. Maar als ik hierboven lees dat je er niet met tafels/stoelen over moet schuiven vraag ik me af of het iets is voor een gezin met jonge kinderen.
hier ook een open keuken (met grote dank aan de vorige bewoners die het werk al voor ons gedaan hadden 8) ) en een doorlopende massief houten vloer.
Ze hebben direct ook de drempel tussen gang en kamer eruit gemept en ook daar loopt het door.
En zowel die muur eruit als de vloer die ze gelegd hebben ben ik nog altijd blij mee .
Mijn ouders hadden ‘vroeger’ ook anders in de keuken als in de woonkamer en dat vond ik zelfs als kind al niet mooi :o . Nu hebben ze een doorlopende laminaatvloer.
Als je gewoon goed laminaat koopt en geen overstromingen krijgt alleen plaatselijk in je keuken gaat dat prima hoor :thumbup: .
Laminaat/hout moet je sowieso droogmaken als er een plas water op ligt en een drup hier en daar gaat je vloer niet van naar zijn grootje.
@D. wrote:
@Krabje wrote:Geen laminaat in de keuken ivm spetteren van vocht in de keuken.
Ik heb laminaat in de (open) keuken en woonkamer. Laminaat kan wel tegen wat spatjes vocht hoor.
@D. wrote:
Hier idem dito, het ligt er nu 5 jaar in en ziet er echt nog goed uit, ook in de keuken!
In pvc vloeren zit verschil.
Toen die kennis die vloer ging uit zoeken ben ik mee geweest… exact de informatie weet ik niet. Ik zou gewoon eens naar zo’n winkel gaan en je laten informeren.
Bij de vloer die die kennis heeft mag je gewoon alles doen.
Wij komen er vaak over de vloer (hihi grappige uitspraak) en ik moet eerlijk zeggen dat ik de pvc vloer fijner en warmer aan voelt dan plavuizen.
Wij hebben een pvc vloer, zowel in de woonkamer als in de keuken. Whitewash kleur. Ideaal en super makkelijk schoon te maken.
mijn moeder heeft een pvc vloer . erg mooi lijkt net laminaat. de hond rent er heel wat overheen en niks te zien. Goede kwaliteit, dempt meer geluid dan gewoon laminaat en je kunt het lekker nat dweilen.
Wel was het een stukje duurder dan gewoon laminaat.
Wij hebben in de woonkamer een echte houten vloer (geeft veel minder stofwolken dan laminaat, en vind ik ook warmer voelen, maargoed, dat is maar net wat je fijn en mooi vindt) en in de keuken plavuizen. We hebben de keukenvloer zo ver opgehoogd dat die gelijk ligt met de houten vloer. En dus een deels open keuken, dus het grenst aan elkaar, zonder drempel o.i.d. Ik vind het ideaal, plavuizen in de keuken, maakt makkelijk schoon, geen krassen enzo als er iets op valt. Pvc vloeren ken ik niet, maar als ik een plaatje zie, weet ik niet of het mooi is tegen een laminaatvloer aan. Dan zou ik eerder 2 heel verschillende kleuren doen ofzo, of alles in 1 kleur.
Je hebt pvc vloeren in verschillende kleuren en motieven, net zoals bij een laminaat vloer.
We zijn er nog steeds niet helemaal uit. Ikzelf neig toch naar een laminaat vloer. Ben bang dat als je pvc en laminaat neemt je toch een kleurverschil gaat krijgen. Wat ik gewoonweg niet mooi vind.
Manlief neigt overigens toch meer naar pvc. Nog even overleggen en de mogelijke opties bekijken.
In ieder geval bedankt voor jullie tips/adviezen en meningen.