De mail heb ik ook verstuurd. Wij kunnen op weg van en naar school niet anders dan langs de bioscoop lopen.
Traumatisch vind ik erg ver gaan, maar ik kan me goed voorstellen dat met name mijn kleuter er nachtmerries van krijgt.
Op kijkwijzer staat bijv. dit:
Bang voor de grote wolf
De meeste ouders zullen beamen dat angstreacties na geweldbeelden zorgelijk zijn. Een beetje bang zijn is helemaal niet erg, maar soms wordt het voor kinderen te gortig. Nacht merries, slecht slapen of bedplassen komen dan ook regelmatig voor als kinderen met programma’s of spelletjes worden geconfronteerd waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn. Bij het kijken of spelen zitten ze dan misschien zenuwachtig te frie melen. Een dag later spelen ze dan opvallend ruw of juist heel stil. Het zijn effec ten die voor elke ouder of leerkracht makkelijk waarneembaar zijn. Volgens Nederlands onderzoek is 7% van de basisschoolkinderen wel eens zo bang van vervelende televisiebeelden, dat ze er dagen later nog last van hebben.
Als kinderen ergens bang door zijn, komt dat omdat ze de beelden nog niet goed kunnen begrijpen. Ze ervaren de dingen in hun fantasie als echt, of denken dat de gevaren ook dicht bij hen in de buurt kunnen voorkomen. Hele jonge kinderen denken dat veel dingen op televisie echt zijn of zelfs in het toestel zitten. Zo kan een peuter al uit zijn doen worden ge bracht door een eenvoudige ruzie in een poppen- of teken film.
Oudere kinderen kunnen bang worden van oorlogsbeelden, honger in arme landen, werkloos heid of het broeikaseffect. Maar gespeelde ‘enge` dingen in politieseries en griezelfilms kunnen hen ook beangstigen. Kinderen weten wel dat de programma`s slechts gemaakt zijn, maar door de muziek en techniek kunnen sommige beelden toch nog heel indrukwekkend overkomen. Zeker beelden van situaties die voor kinderen herkenbaar of voorstelbaar zijn. Als je het aan kinderen vraagt, zijn veel genoemde angstigmakende televisieseries bijvoorbeeld: Commissaris Rex, Buffy the Vampire Slayer en The X-files.
bron: http://www.kijkwijzer.nl/pagina.php?id=4#bangvoordegrotewolf
Dit vind ik zeker van toepassing op deze film en die poster. Een 'trauma' is dan wel weer heel ernstig denk ik... hoewel ik wel denk dat kinderen trauma's kunnen kijken als ze vaker geweld/angst etc zien. Maar goed dat is weer een andere discussie... En het ene kind is er ook gevoeliger voor dan het andere idd...
Maar ik vind dat je zelf de keuze moet maken of je je kind dit laat zien. En als het al overal hangt, dan heb je die keuze niet bepaald.
Ik vind abri's met bijna-naakte modellen ook erg storend trouwens... Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel heel erg ouderwets....
Ik denk dat die Maas, als ie in hoger beroep gaat zoals ie al aankondigt (hoezo kinderachtig...), trouwens nog best eens gelijk kan krijgen....
Hij zou eigenlijk al tevreden moeten zijn met de enorme PR die dit verhaal voor zijn film oplevert hahaha!
Trauma’s denk ik niet. En als M&M de poster zien en vragen wat het is leg ik ze gewoon uit dat het ‘voor nep’ is ( :lol: :lol: :lol: :lol: ) en dat er mensen zijn geweest die een nepfilm over een Sinterklaas heeft gemaakt. Dat het niet echt is. Ik kan moeilijk zeggen dat dat een slechte Sinterklaas is natuurlijk.
De opmerking van Maas over Saw is natuurlijk de grootste onzin. Ten eerste heb ik die nooit verspreid over Nederland zien hangen en ten tweede zijn de spelers in saw niet de belichaming van Nederlands grootste kindervriend.
IK vind de poster niet zo schokkend en mijn kinderen zijn niet zo snel bang. Maar er zijn kinderen die dat wel zijn. Dan moet je je als ouder in allerlei bochten gaan wringen om het uit te leggen. Want mijn verhaal zal natuurlijk ook niet echt een handige zijn als ze er over na gaan denken. Want ook al leg je iemand uit dat het niet echt is, je kan er heel eng van dromen. Ik heb laatst de hele nacht wakker gelegen van een film die ik nog niet eens gezien heb (en ook niet ga doen), voor kinderen werkt dat net zo.
Zit ik net die poster te bekijken, komt Nancy bij me kijken en ik klik niet snel genoeg weg. Zegt ze ‘mama sinterklaas zijn gezicht is verbrand’. Heb nu maar gezegd dat ze nog niet klaar waren met zijn gezicht te tekenen, was ze tevreden mee.
Nou kan je nagaan wat kinderen denken/voelen als ze dit zien op posterformaat.
Ben ik nou de enige die vind dat dit overdreven is?
Het gezicht is haast niet te zien joh! :eh:
Ik vindt het eigenlijk ook wel meevallen, de poster dan…
maar het is idd nu op een klein formaat te zien, in het groot heb ik hem nog niet gezien…
Vroeger hadden wij een trauma over de roe’s en de zakken vd piet dat we mee moesten naar spanje,
Trauma’s overdreven…als ik naar mezelf kijk.
Ik kan nu nog steeds niet normaal naar een foto van IT kijken zonder de rillingen over mijn lijf te voelen.
Dat is dan een clown…vind het jammer dat er zoiets gebeurt met Sinterklaas.
Jeetje…ik weet het niet.
Ben eigenlijk eerst benieuwd hoe vaak je zo’n poster nou echt te zien krijgt.
Ik denk dat we het wel recht kunnen breien bij Jo en Eli…er verschijnen zoveel rare dingen rondom Sint die niet handig gekozen zijn. Neem aan al de vele reclames op TV waarin Sint gebruikt kan worden.
Die gaan ook nog wel eens de mist in met Sint.
Mijn man heeft vorig jaar de jongens een boek in hun schoen gegeven. Hij dacht dat het 2 leuke sintverhalen waren. De een was dat ook wel,maar toen ik aan nr. 2 begon en vergat hem eerst even door te bladeren, kwamen we er na 3 pagina’s achter dat het ook een eng verhaal was. De sint verscheen als 3 “monsters” alvorens later de echte sint kwam…
Was al begonen en heb het verhaal flink moeten bijstellen om het niet “waar” te maken.
Op de 2e pagina begon er al een discussie tussen een tweeling…de een geloofde wel,de ander niet. Daar moest al flink verdraaid worden dus.
Volgende keer eerst maar eens een boek zelf doorlezen…
Toch is het een favoriet boek van Jo. Hij trapt er helemaal in,dat het nep is.
Hij koppelt het nog steeds niet aan de echte sint.
Vorig jaar was er 1 sint op mijn werk en 1 sint op zijn school…toen ik vertelde dat we naar mijn werk gingen zei hij zelf al dat we naar een andere sint gingen. Wat hem betreft zijn er meer dan 1,maar gelooft nog steeds…
Deze poster praten we ook wel weer goed. Maar toch…ik vind het treurig dat hij meent zijn film te moeten promoten door even lekker alle ouders van NL even te stangen…dit is m.i. heel berekenend gebeurt.
Kortom…zijn doel is bereikt. Iedereen praat er over.
Ik ga even nadenken of ik de mail ga sturen…
@ollie wrote:
Trauma’s overdreven…als ik naar mezelf kijk.
Ik kan nu nog steeds niet normaal naar een foto van IT kijken zonder de rillingen over mijn lijf te voelen.
Dat is dan een clown…vind het jammer dat er zoiets gebeurt met Sinterklaas.
Ik had dat met Flappie de Clown…en die was niet eens eng…
Zag hem jaren terug in een blad staan en kreeg het ineens weer koud…dom eigenlijk…
Ik denk dat jeugdtrauma’s niet eens perse te maken hebben met enge beelden…
@Rooike wrote:
Ben ik nou de enige die vind dat dit overdreven is?
Heb je er al op geklikt om de vergroting te zien? :think:
En dan is het nog steeds kleiner dan op bushokjesformaat natuurlijk…
@mamy wrote:
@Rooike wrote:Ben ik nou de enige die vind dat dit overdreven is?
Dat heb ik dus idd ook… als je er in de auto of op de fiets op redelijk tempo langsrijdt zal het waarschijnlijk wel meevallen allemaal. Zien ze denk ik alleen een sinterklaas op zijn paard.
Maar die posters zijn best groot… als je langs zo’n ding loopt… is die poster zeker groter als mijn middelste. Die zal dan denk ik face to face staan met dat ‘gezellige’ gezicht :?
Zou het vooral heel jammer vinden als er kinderen door zo’n poster vroegtijdig van hun geloof zouden vallen. Ikzelf pikte kleine foutjes in sinterklaas dus niet als kind en had het dan ook al snel uitgedokterd.
Vond ik ook jammer… beetje meer voorzichtigheid en ik had nog 2 jaar langer lekker ontwetend van dat feest kunnen genieten (tuurlijk is het ook spannend om een geheim te delen met de ‘groten’ maar ik was pas 4,5 toen ik wist).
@mamy wrote:
@Rooike wrote:Ben ik nou de enige die vind dat dit overdreven is?
Ja dat heb ik en dan nog vind ik het wel meevallen…
Zal wel aan mij liggen dan.
Ik vind het gezicht gewoon net iets te donker om er echt bang van te worden.
@Rooike wrote:
Zal wel aan mij liggen dan.
Ik vind het gezicht gewoon net iets te donker om er echt bang van te worden.
Denk niet dat het per se aan jou ligt, maar aan het feit dat jij een volwassene bent. Kinderen kunnen fantasie en werkelijkheid nog niet scheiden. Zeker de groep kinderen die nog wel in Sinterklaas gelooft. Want eh… juist vanwege dat ze nog zo ‘magisch denken’ (zo heet dat echt) geloven ze er nog juist in!
Dus dat jij er niet bang van wordt is te verwachten. Maar de discussie gaat over kinderen die er angstig van worden, naar gelang ze daar gevoelig voor zijn. En of we als ouder niet de taak hebben om dat bij die kinderen weg te houden, omdat ze er qua ontwikkeling nog niet aan toe zijn om deze dingen goed te kunnen scheiden. Met als extra motivatie dat het hier om een horrorversie gaat van iemand die kinderen juist vertrouwen en niet om zomaar-een-weerwolf of vampier oid.
Dat is idd het lastige hierin; het is de grote kindervriend, wat op zich voor veel kinderen al spanning opleverd.
Het is al geheimzinnig allemaal, sint rijdt 's nachts over de daken… wie weet ziet hij er wel echt zo eng uit 's nachts…?
(wat dat betreft is het natuurlijk wel het ideale figuur om een horrorfilm over te maken :lol: ).
En de hele uitstraling van de poster is gewoon donker, naar. Daar wil je kinderen gewoon niet mee confronteren.
Mijn zoon is pas 6 geworden en heb hem net laten zien en zegt stellig dat het sinterklaas is…
Dus het is maar net hoe je kindje er tegenaan kijkt.
Het gezicht is donker, of je moet misschien dan met je neus tegen het bushokje aan gaan staan om een gezicht te zien misschien?
Ik hoef dan ook geen bezwaar te tekenen, en het schiet toch allemaal niet op want het helpt toch niet die petitie.
Ik denk dat het maar net is wat je kind gewend is… Het zou echt niet in me opkomen dit plaatje aan mijn zesjarige te laten zien, maar goed ik las hier ook al eens over kinderen van die leeftijd die 18+spellen mogen spelen enz :roll:
Tja, dan valt zo’n plaatje misschien idd wel mee.
@Lune wrote:
Ik denk dat het maar net is wat je kind gewend is… Het zou echt niet in me opkomen dit plaatje aan mijn zesjarige te laten zien, maar goed ik las hier ook al eens over kinderen van die leeftijd die 18+spellen mogen spelen enz :roll:
Tja, dan valt zo’n plaatje misschien idd wel mee.
Is idd maar net waar je kind tegen kan en hoe groot de fantasie is denk ik.
Mijn zoontje lacht ermee terwijl hij normaliter toch echt een bangerd is, want van de draak in de Efteling krijgt 'ie echt serieus slapeloze nachten… Dus daar gaan we met een bocht om heen.
Heb de discussie niet gelezen, maar eerlijk gezegd denk ik dat die posters er niet komen. Waarom zou je aankondigen welke poster er komt vanaf 10 november. Ik denk dat ze zelf ook wel snappen dat deze poster niet in bushokjes kan hangen. Maar tegelijk is het voor de film wel mooie promo en gewoon een goede poster, waarvan je wel wil dat mensen m zien.
Dus als ze nu dit aankondigen en zorgen dat er veel ophef over ontstaat, weet iedereen van de film (doel van de poster) en hoeft de poster niet opgehangen te worden (scheelt geld en je kweekt goodwill: mensen vinden het tof dat er geluisterd wordt naar de bezwaren).
Ik denk overigens ook niet dat Emma het een eng plaatje zou vinden. Wel gek.
Waarom zouden ze er niet kunnen komen dan?
Er is niks mis met die poster en er word altijd van te voren reclame gemaakt met posters toch?
Ook vóór de afgesproken datum, want dat is de dag dat die film uit komt.
@Rijntje wrote:
Heb de discussie niet gelezen, maar eerlijk gezegd denk ik dat die posters er niet komen. Waarom zou je aankondigen welke poster er komt vanaf 10 november. Ik denk dat ze zelf ook wel snappen dat deze poster niet in bushokjes kan hangen. Maar tegelijk is het voor de film wel mooie promo en gewoon een goede poster, waarvan je wel wil dat mensen m zien.
Dus als ze nu dit aankondigen en zorgen dat er veel ophef over ontstaat, weet iedereen van de film (doel van de poster) en hoeft de poster niet opgehangen te worden (scheelt geld en je kweekt goodwill: mensen vinden het tof dat er geluisterd wordt naar de bezwaren).
Ik denk overigens ook niet dat Emma het een eng plaatje zou vinden. Wel gek.
Bij nader inzien denk ik dat het misschien ook wel zo zit. Een mooie publiciteitsstunt, veel aandacht voor de film.