Prikpil vs. Mirena->NEE! Koperspiraal T-safe! Ervaringen?

Nou Ka, jou verhaal deed mij toch wel haasten om die anticonceptie nu eens te regelen… :shifty:

@Affie wrote:

Nou Ka, jou verhaal deed mij toch wel haasten om die anticonceptie nu eens te regelen… :shifty:




:lol: :lol: :lol:

@Karin1981 wrote:

@Affie wrote:
Nou Ka, jou verhaal deed mij toch wel haasten om die anticonceptie nu eens te regelen… :shifty:




:lol: :lol: :lol:


:wink:

@Affie wrote:

@Karin1981 wrote:
@Affie wrote:
Nou Ka, jou verhaal deed mij toch wel haasten om die anticonceptie nu eens te regelen… :shifty:




:lol: :lol: :lol:


:wink:




willen jullie helemaal geen 3e meer? of de optie open houden anders kan natuurlijk manlief ook nog onder het mes

We zijn er eigenlijk wel uit dat het hierbij blijft ja… zeg nooit nooit, maar mijn gevoel zegt nu dat dit goed is zo. Geeft ook een bepaalde rust voor mij. Manlief wil niks definitiefs, ik ook niet, das net ff too much :slight_smile:

hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb vind ik zelf het ‘nare’ aan de koperspiraal dat er wel een zw.schap mee wordt voorkomen, maar niet de bevruchting zelf…



Hier is het ook nog steeds ‘wat gaan we doen’.

Hoewel we met kindjes wel klaar zijn (niet met die we al hebben hoor :mrgreen: ) vinden we onder het mes wel erg definitief… wie het dan ook zou doen.

Maar het koper zorgt er (ook) voor dat de zaadcellen verzwakt worden, waarop de kans dat ze de eicel bereiken/bevruchten kunnen ook minimaal is… Toen ik dat hoorde was het voor mij ok. Ja misschien zal er een eitje bevrucht worden, maar voor iets of iemand dat kan merken is het al einde verhaal toch? Of klink ik nu heel gevoelloos… ik zie dat persoonlijk niet zo ernstig in eigenlijk.

@mamaMarije wrote:

hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb vind ik zelf het ‘nare’ aan de koperspiraal dat er wel een zw.schap mee wordt voorkomen, maar niet de bevruchting zelf…




Ik vond dit idee ook altijd wat minder, maar toen ik ging inlezen over de werking van verschillende soorten anticonceptie kwam ik het volgende tegen over de pil en Mirena:



Werking van de anticonceptiepil:

De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen.




Werking van de Mirena:

Het levonorgestrel spiraaltje maakt de binnenkant van de baarmoeder minder geschikt voor het innestelen van een eventueel bevruchte eicel. Bovendien maakt het de slijmprop in de baarmoederhals moeilijk doordringbaar voor zaadcellen. Hierdoor wordt een zwangerschap voorkomen.




Eigenlijk werken ze allemaal hetzelfde.

Nou, ik ga a.s. maandag gewapend met t-safe naar de gynaecologe om m te laten plaatsen :smiley: . Had de afspraak staan voor half november, omdat ik dan mijn ongesteldheid verwachtte, maar mijn lijf dacht daar anders over :shifty: en ik werd het gisteravond plotseling! Gelukkig kon de afspraak nog verzet worden. Best spannend hoor!

spannend. ben benieuwd hoe het met je gaat straks nadat deze is geplaatst.





a.s. woensdag gaat mijn mirena eruit :dance:

en dan eindelijk hormoonvrij. manlief wordt eind dit jaar/begin volgend jaar gesteriliseerd dus tot die tijd wel rubbers gebruiken maar het is niet anders.

Ik had na mijn 2 de ook een koperspiraal laten plaatsten. En toen kwam daar de 3 de (Absoluut een schat maar met verre van gepland met spiraal nog in mijn buik) We hebben nu maar gekozen voor een sterelisatie bij mijn man.

Ik neig ook naar de GyneFix (als we besluiten niet voor een 3e kindje te gaan). Zijn er meer meiden die deze spiraal hebben? en wat is jullie evaring?



Affie, suc6 met de plaatsing van het spiraaltje morgen :thumbup:

Bedankt Memmie! :slight_smile:



Wat ik nog kwijt wilde hier, voor andere “geinteresseerden”, is dat ik nadrukkelijk voor de t-safe gekozen heb ipv de flexi-t, omdat het aantal mm2 koper van de t-safe 380 is, tegenover de 300 van de flexi-t, en dit in een groot onderzoek is aangewezen als even veilig als bijv de mirena, of een op juiste wijze gebruikte pil etc.



Wel spannend hoor morgen :shifty: half 4 moet ik! :shifty:

Nou ik heb m :mrgreen: plaatsen van even naar, maar viel me wel mee! Nu beginnen mijn pcm uit te werken denk ik, en heb wat lichte wee-achtige krampjes. Maar so far valt het me mee en ben ik blij. Over 6 weken een controle-echo om te kijken of ie helemaal goed zit :slight_smile:

Affie, volgens mij heb je vanaf 300 mm2 koper dezelfde garantie als een Mirena of een pil:



De anticonceptieve bescherming van koperspiraaltjes is goed. Het aantal zwangerschappen bedraagt 0,1 tot 1,0 per 100 gebruiksters in het eerste gebruiksjaar.3) Er zijn geen grote verschillen in betrouwbaarheid tussen de op de markt zijnde koperspiraaltjes met een oppervlak van meer dan 300 mm2 koper (? 300 mm2 Cu).

Bron: site NHG



De Flexi-t is kleiner en afgeronder en hierdoor heb je minder kans op klachten zoals buikpijn en hevig bloedverlies, hij wordt beter verdragen door je lichaam. Dat is bij mij de reden geweest om toch voor de Flexi-T te gaan.



Fijn dat het plaatsen is meegevallen. Ik vond het plaatsen, op een paar keer een paar seconden na dan, ook wel meevallen. De eerste 24 uur heb ik wel wat krampjes gehad, maar daarna niks meer.