Prikje

Maandag krijgt Jazz zijn eerste prikje… Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie nog voorzorgmaatregels genomen? Moet ik iets meenemen voor na het prikje om het te verzachten enz enz?



En zijn jullie kindjes ziek geworden van de eerste prik?

Uit voorzorg ben ik destijds de dag van het prikje en de dag erna thuis gebleven. Ik heb paracetamoll in huis gehaald en de cbarts gevraagt of ik dat mocht geven in geval van koorts ofzo.



Ik geloof trouwens dat de prikjes iets zijn veranderd zodat ze er minder ziek van worden.



(zakdoek mee hoor. Mama’s gaan nog wel eens huilen. Ikke dus :oops: )

Ik nam vroeger voor Rebecca 2 washandjes mee die ik daar onder de kraan koud maakte… na het prikken op de beentjes…

Dit doe ik vrijdag a’.s voor Ruben. weer…

Verder paracetamol…zetpilletjes…

Lianne heeft totaal geen last gehad van de prikken. De injectieplek kan soms een beetje rood zijn, een kindje kan wat meer slapen en een beetje verhoging krijgen. Op zich hoef je geen voorzorgsmaatregelen te nemen. Als je kindje er last van heeft, kun je een zetpilletje geven. En voor de rest eventjes een dagje rustig aan doen.

Wij masseerden altijd haar beentjes voor een goede doorbloeding voordat ze de prikjes kreeg. Ook tilden we haar na het prikken meteen op om te troosten en leidde haar af. Ze stopte altijd vrij snel met huilen, nog voordat we de deur uitgingen. Ook heeft ze er nooit erg last van gehad, ze sliep alleen heel veel die dag en heeft 4 uur na de 1e prik een uur hard gehuild. Ik heb haar toen een zetpil paracetamol gegeven van 60. Ik heb haar toen ook regelmatig getemperatuurd maar ze had alleen last van een lichte temperatuurverhoging. De keren erna heeft ze geen paracetamol gegeven omdat dat volgens haar pappa niet nodig was. We hadden wel altijd paracetamolzetpillen (bij de eerste prik 60 mg, bij de latere prikken: 120) in huis voor het geval dat, maar ik heb alleen bij de eerste keer eentje gegeven. Sterkte. Ik kon niet kijken en had zelf tranen in de ogen en hield mezelf voor: ziek worden is erger dan een prikje om te voorkomen dat ik de neiging zou krijgen om de verpleegkundige een tik te geven.

wij zijn bij de eerste prikjes vna brenden ook thuis gebleven

maar hij heeft er totaal geen last van gehad hij was wat hangerig en huilerig maar daar bleef het ook bij

Ik nam vroeger voor Rebecca 2 washandjes mee die ik daar onder de kraan koud maakte.. na het prikken op de beentjes..


Hierdoor wordt de vloeistof minder snel opgenomen, is dus niet zo'n goed idee. Wordt afgeraden tegenwoordig!

Het best kan je meteen na de prikjes (zal de verpleegkundige ook doen) de beentjes (daar worden ze geprikt) goed bewegen. Even wat fietsende bewegingen maken bijvoorbeeld.
Na een uur of 3 a 4 krijgen ze wat last soms (lang niet altijd, geloof dat 30 % van de kindjes er maar last van heeft), je kunt dan een zetpilletje geven.
Jayden reageerde daar goed op, heb hem na de zetpil de fles gegeven zodat de paracetamol in kon werken, en daarna heeft ie een paar uur liggen slapen en ook geen last weer gehad.

Sterkte maandag:hug:

wij kregen ook het advies te gaan "fietsen"met de beentjes en de plekjes waar ze geprikt was te masseren nu is ze toch al van zichzelf vrij beweeglijk met haar benen dus dat kwam wel goed :mrgreen: de eerste prik heeft ze geen verhoging gehad de 2de en 3de wel maar rond de 38 graden heeft er geen paracetamol voor gehad omdat ze verder vrolijk bleef ze had wel dat ze na de 1ste keer de dag erna bijna de hele dag sliep

Masseren na het prikje wordt helaas niet zo goed gewaardeerd door de meeste kindjes…

Ik kreeg bij Tessa de tip om van te voren in te masseren met arniflor… Ik doe het gewoon masseren van te voren en dat helpt ook al goed…

Helaas had joyce vorige keer een flinke blauwe plek omdat ze bij het 2e prikje haar beentje wegtrok en dat moet je natuurlijk niet doen met een naald in je been…Dus goed vasthouden is ook een goeie tip.

En idd lekker de dag erna rust inplannen…meestal slapen ze een beetje meer, maar hier nog geen zieke kindjes gehad hoor…

Liefs

Bij ons gingen de eerste 2 prikjes goed,

Geen last of een beetje hangerig,

De laatste had ze koorts voor een dag en huilerig,

ze zeggen dat ze er dan meer van gaan voelen,



Uit voorzorg neem ik altijd een washandje mee,

Ik blijf lekker thuis met haar en hou haar veel bij me,

Ik laat de meeste huishoudelijke klusjes gewoon staan,

@peter&caren wrote:

Ik nam vroeger voor Rebecca 2 washandjes mee die ik daar onder de kraan koud maakte… na het prikken op de beentjes…




Hierdoor wordt de vloeistof minder snel opgenomen, is dus niet zo’n goed idee. Wordt afgeraden tegenwoordig!



Het best kan je meteen na de prikjes (zal de verpleegkundige ook doen) de beentjes (daar worden ze geprikt) goed bewegen. Even wat fietsende bewegingen maken bijvoorbeeld.

Na een uur of 3 a 4 krijgen ze wat last soms (lang niet altijd, geloof dat 30 % van de kindjes er maar last van heeft), je kunt dan een zetpilletje geven.

Jayden reageerde daar goed op, heb hem na de zetpil de fles gegeven zodat de paracetamol in kon werken, en daarna heeft ie een paar uur liggen slapen en ook geen last weer gehad.



Sterkte maandag:hug:




Wat er al niet veranderd in 20 jaar… :lol:

Hier stelden ze het nog wel voor… Maar ja… Vught he?? do I need say more??

Ik zal eens kijken wat ze vrijdag doen :wink:

Rebecca had destijds van de eerste 3…(zijn er 6 tegenwoordig) weinig last. alleen de bmr is ze even goed ziek van geweest…

zal mij benieuwen…

sterkte!!



hier drie keer of is het vier keer geprikt en vier keer een vreselijk ziek meisje! zeker een dikke week ben ik onder de pannen en zit ze stijf onder de paracetamol!



ondanks smeren met cremes en het masseren van de verpleegkundigen en arts! helaas… ze wordt er gewoon flink ziek van! nu weet ik het en houd ik daar gewoon rekening mee!

Meestal hier de dag erna flink koorts …wij geven dan ook de avond dat hij is geprikt al een zetpilletje uit voorzorg. Dat raade de Cb aan omdat hij echt ineens hele hoge koortst krijgt en dan een stuip kan krijgen. Dat werkt redelijk en fietsen idd dat zeiden ze hier ook. Maar vooral heel veel kusjes en knuffels :stuck_out_tongue:



Sterkte maandag…denk dat deze mama de eerste keer prikken erger vornd als beebje



groetjes loes

had een washandje meegenomen, maar dat werd afgeraden

Inderdaad veel ‘fietsbewegingen’ maken



Paracetamol zetpilletjes in huis gehaald (in de lengte doormidden knippen ivm de dosis!) en homeopatische zetpilletjes klaargelegd.



Niks van nodig gehad…beeb huilen, mama huilen…beeb slapen en slapen en slapen en slapen :shock: en daarna kiplekker wakker geworden 8)



Succes meis…het deed mijn moederhart pijn (maar de hielprik vond ik nog veeeeeel erger :oops: )

Wat er al niet veranderd in 20 jaar..


Haha, ja wat er al niet veranderd in een paar maanden met sommige dingen.. Mijn schoonmoeder kwam voor Jayden z'n 1e prikjes met de tip een koud washandje mee te nemen, want dat deden ze bij mijn 'husband' vroeger ook (25 jaar gekeden). Nou dat was dus helemaal verkeerd! 'Dat deden ze vroeger' kreeg ik te horen. En toen werd het zelfs geadviseerd! Ach tja tijden veranderen :wink: en de wetenschap is er niet voor niks zeg ik altijd maar

Ik kan het ook niet… Mijn man gaat het doen… Als ik er nu al aan denk gaan de tranen al lopen… bah!



Maar vind wel grappig dat jullie zetpilletje geven, want de zetpilletjes zijn pas vanaf 3 maanden… en hij is dan pas 2… Dus hoe zit dat dan?



Hopelijk valt het mee, maar heb nu al pijn in mijn buik voor maandag :cry:

@Daantjuh wrote:

Ik kan het ook niet… Mijn man gaat het doen… Als ik er nu al aan denk gaan de tranen al lopen… bah!



Maar vind wel grappig dat jullie zetpilletje geven, want de zetpilletjes zijn pas vanaf 3 maanden… en hij is dan pas 2… Dus hoe zit dat dan?



Hopelijk valt het mee, maar heb nu al pijn in mijn buik voor maandag :cry:




Ik weet dat het niet leuk is… ik ga er ook niet juigend naar toe… :frowning:



Maar de ervaring leert… dat hoe rustiger jij bent en ze daarna kan troosten, hoe rustiger je kind zal reageren…En sneller weer rustiger zal zijn.

Ik leidt ze af… (en daarbij meteen mezelf) door ze te knuffelen en over het bolletje te strijken…

Ruben heeft in verband met schildklier 2x de hielprik gehad… 2x…even jammeren, en daarna stil…

Maar een fan ben ik er nog steeds niet van… zal ik nooit worden ook…

Die kleine lijfjes… nix an… :?

die vraag van de paracetamol had ik ook toen…

Advies van de HA was: junior paracetamol in 2-en knippen, en dan altijd in de lengte ivm de dosis (die zit namelijk in zijn geheel in het onderste deel)



Ik heb het overigens niet uit voorzorg gegeven, ik hoopte dat het zonder kon.

En gelukkig kon dat ook 8)

Lucas heeft ze vandaag gehad.



Geen voorzorgsmaatregelen.

Robin kon er altijd goed tegen, nooit last van gehad.

Vandaar dat ik er nu eigenlijk ook niks aan gedaan heb.

En hij reageert er tot nu toe ook gewoon goed op.



Maar het is altijd even de 1e keer afwachten.



Paracetamol kun je inderdaad pas vanaf 3 maanden in de drogist kopen (120 mg), maar ze bestaan ook van 60 mg, die zijn bij de apotheek verkrijgbaar.



Ik gebruik nooit een halve paracetamol. Maakt niet uit hoe je hem breekt of knipt (?), een tablet of zetpil is nooit homogeen gemengd, en daardoor weet je nooit de exacte dosis.

En bij pasgeborene of kleine kindjes moet je daar erg mee opletten.

Ik werk in een drogisterij, en ik geef dit advies aan iedereen mee, want daar schijnt dus nogal verwarring over te bestaan.

Maar je kan ze niet kopenbij de apotheek… Moet op doktersadvies…



En ik rommel liever ook niet met medicijnen…

Hopelijk heeft hij het niet nodig… Ben niet zo gek op