prenatale/ prepartum depressie

Het gaat hier met ups en downs. Ik probeer zo regelmatig te leven, rust te nemen waar nodig, maar me af en toe ook toe te spreken iets leuks te doen. Pfoef, ik snap jullie, maar ik vind het zo enorm lastig :cry:

Ik hoop, dat bij mij ook met 15 weken het omslagpunt is.

Het is ook lastig meid.

Maar je moet er inderdaad niet aan toe gaan geven, want op die manier ga je zwelgen in een soort zelfmeelij en daar wordt het enkel maar erger van.

Blijf lekker leuke dingen doen en genieten van je kindjes met dit mooie weer.

Ik hoop dat het snel overslaat naar een positief gevoel.

Maar nogmaals als je het niet meer ziet zitten, trek dan aan de bel meis, daar zijn ze voor.

je bent niet de enige en je hoeft je nergens voor te schamen.

Dit is ook niet jouw keuze om je zo te voelen.

Kan je er met je partner over praten, of heeft hij geen idee dat jij je zo voelt?

Sorry als ik wat hard klink, maar misschien heb je dat wel even nodig,

Zo niet mag je me dat best laten weten hoor.

Ik denk aan je Wawa dikke :hug: :hug:

:-* Wendy

Ja maar, wat vind je dan lastig?? Om het aan te kaarten bij iemand? Nu loop je er langer mee rond dan nodig is. Wie weet wat je ha voor je kan betekenen. Ik kan me niet voorstellen dat die zegt: “Waar hèb je het over?! Je bent toch zwanger? Nou dan, geniet ervan, kom op!” Echt niet. Je zal de eerste niet zijn hoor.

Wat vind manlief ervan idd, daar ben ik wel benieuwd naar.

Mag ik je binnenkort een keer komen verwennen met een knuffel en iets lekkers? Daar heb ìk nou heel veel behoefte aan als ik jou zo hoor. :wink:

Mamalena, ik wacht nog steeds op PB met datum :wink:

Wendy, mijn man probeert me te ontlasten, maar voelt zich ook machteloos in deze situatie. Hij probeert me moed in te praten, maar het werkt averechts :oops: .

Vandaag heb ik eindelijk na een aantal weken een goede dag gehad. Dus ik hoop, dat dit een stijgende lijn is :pray: :pray:

Fijn dat je toch weer een goede dag gehad hebt Wawa. Hou daaraan vast meid. :-*

En wat de andere ook zeggen, niet te lang mee doorlopen hoor. Je bent niet gek, het komt helaas vaker voor.

@Wawa wrote:

Mamalena, ik wacht nog steeds op PB met datum :wink:

Wendy, mijn man probeert me te ontlasten, maar voelt zich ook machteloos in deze situatie. Hij probeert me moed in te praten, maar het werkt averechts :oops: .

Vandaag heb ik eindelijk na een aantal weken een goede dag gehad. Dus ik hoop, dat dit een stijgende lijn is :pray: :pray:

Goed zo meid, je klinkt alweer wat positiever.

Daar ben ik blij om.

Het is natuurlijk vaak zo dat de gene die het dichts bij je staan en die je het meest lief hebben dat die het het vaakst moeten ontgelden.

Maak je man duidelijk dat het vooral niet aan hem ligt, en dat je het erg lief vindt dat hij je probeert op te beuren.

Sterkte meid

:-* Wendy

Wat fijn dat je een betere dag hebt gehad. Hoe ist vandaag? Hopen dat het doorzet idd. Je gaat ook al naar de 15 weken en dat iemand anders het eerder ook over. Als dat zo zou zijn… :dance:

En ik ga vanavond effe met manief op de kalender kijken wanneer ik wegkan zonder oppas te hoeven regelen (want dat is hier een ramp de laatste tijd.) Je hoort van me!!

Jeetje Wawa, ik lees dit nu pas! Waarom heb je je zo groot gehouden toen ik je vorige week gezien heb? Je zei wel dat je niet lekker in je vel zat maar dat je je zó rot voelt is me toen een beetje ontgaan geloof ik :oops: Als je tegen iemand aan wil praten bel je me maar!

Dikke knuffel voor nu :hug: :hug: :hug:

Heel veel sterkte en ik hoop dat de stijgende lijn door gaat zetten.

Ik herken het wel maar had het juist later in de zwangerschap doordat ik me zo machteloos voelde en veel pijn had door de BI.

Gelukkig was ik na de bevalling wel helemaal blij met Tyas al was ik dat helemaal niet toen hij nog in mijn buik zat. Er zijn maar weinig mensen die weten hoe ik me echt voelde tijdens de zwangerschap en kan je maar 1 tip geven. Blijf praten en niet denken dat je je aanstelt of nadenken over wat andere mensen van je kunnen denken/vinden!

Hey liefje wat lees ik nou :shock: , meis wat rot voor je :hug: . Ik weet niet hoe ik je zou kunnen helpen maar ik hoop wel dat je weet dat je bij me terecht kunt je hebt mijn mailadres dus je kunt al je zorgen verdriet en frustraties lekker dumpen als dat op mocht luchten…

Ik denk aan je en als ik iets voor je kan betekenen laat je het me weten he?? Niet mij gaan ontzien want dat is niet nodig ok? :naughty:

Hele dikke knuffels en dikke kus van mij :hug: :-*

Dank je wel voor jullie lieve reacties. Gisteren een goede dag gehad, vandaag wat minder, maar niet zo slecht als vorige week. Dus daar houd ik me maar aan vast. Het stomme is, dat ik normaal veel schrijf en graag bel, maar dat het me nu niet lukt op de één of andere manier :?

Kom je even een paar dikke :hug: :hug: :hug: geven.

:-*

Lieve Wawa,

ik had je al een berichtje gestuurd, maar wilde je toch even laten weten dat ik wel ongeveer weet hoe jij je voelt (ik ben zwaar depressief geweest 2 jaar voordat mijn meisje werd geboren) en dat dat helemaal niet iets is om je over te schamen of te verontschuldigen…

Het is heel moeilijk voor je omgeving om er mee om te gaan of om zich in te leven omdat je op het zicht niets mankeert (ipv een gebroken been bijv.), helaas kan men niet in je hoofd kijken. En mensen gaan er ook een beetje van uit dat je op een roze wolk hoort te zitten nu je zwanger bent. Dit alles zul je tegen aan lopen maar weet dat er mensen zijn die je wel begrijpen en je met raad en daad en ook met alleen maar luisteren (lezen in dit geval) willen bijstaan.

Meis maak tijd voor jezelf en ik hoop dat je ook professionele hulp durft te vragen aan je vk of gyn. Want alleen kom je er niet uit hier spreek ik een beetje uit ervaring.

Wijffie ik ben er voor je als je me nodig hebt om dingen of ervaringen te delen. Ik weet wat een rot ziekte dit is en dat dit iets is waar niet te licht over gedacht moet worden. En dat je alle hulp kunt gebruiken die je kunt krijgen…

Ik denk aan je ben in gedachten bij je een wil je even een hele dikke knuffel geven…

Heel veel liefs en dikke knuffels :-* :hug: Patricia

Wawa hoe gaat het nu meid???

Zonet bijna 30 minuten met de VK aan de telefoon gezeten. (erg moeten huilen) Ik heb het hele verhaal gedaan en ze vertelde me, dat ze snapt, dat ik in een enorme dip zit. Ze gaf aan, dat ik door alles wat speelt (waar ik nu even verder niet op wil ingaan o.a. werk, opvang, persoonlijk) ik extra aan het nadenken word gezet over deze zwangerschap. In deze termijn voel ik nog geen leven, waardoor de binding met het kindje nog erg klein is. Ze verwacht geen prenatale depressie, omdat mijn dip en gedachten waarschijnlijk komen door alles wat speelt. Vanmiddag komt ze langs om alles met me door te nemen. Ook om te bekijken of ik zelf de HA op de hoogte breng of dat zij dat doet. Dit i.v.m. eventuele gevolgen in de nabije toekomst zoals slecht slapen, toch depressie.

Vanavond met manlief uiteten, dus dan kan ik alles nogmaals bespreken.

Fijn dat je er met je VK over kunt praten en super dat ze bij je langskomt. Is het dezelfde als bij je andere zwangerschappen?

En die binding, dat snap ik. Misschien groeit je buik wel maar leven is er voor je gevoel nog niet.

Ik hoop, dat je je snel beter gaat voelen. Ik denk aan je. :hug:

Probeer vanavond ook nog wat te genieten.

Oh enne check mijn banner! :wink: :inlove:

:-*

Gefeliciteerd meid. Uiteindelijk dus toch heel snel gegaan :-* :-*

Sorry, dat ik niet meelees bij oktoberstoppers. Momenteel kan ik dat niet zo goed aan. :oops:

Geeft niks schat :hug: :-*

Wat fijn dat de VK zoveel begrip heeft en zelfs langs komt. Echt super! Als ik iets voor je kan doen of je een luisterend oor nodig hebt moet je het maar zeggen he?

:hug: :hug: :hug:

Goed gesprek met de VK gehad en ik ga een aantal acties ondernemen om uit de dip te komen. Deze eerste stap heeft me in ieder geval goed gedaan.