Praten, met 18 maanden

Dochter is 18 maanden. Ze zegt een woordje of 5 in totaal meer niet.

Is dit heel weinig?

Ze heeft net 2 maanden oorontstekingen achter de rug en 2 weken geleden zijn er buisjes geplaats. Misschien speelt dit mee.

Grote zus was dacht ik wel veel verder met spraak.



Ze begrijp wel heel veel valt me op.

Tja, ik heb hier een kind van 15 maanden, die zegt nog niets wat ik kan verstaan… volgens mij is het allemaal echt wel normaal.



ik weet ook dat mijn oudste daar vlotter in was, maar daar kad ik toen ook echt meer aandacht voor, dan nu met de jongste

5 woorden is precies ‘de norm’.



Onze oudste was 18 maand toen zijn broertje geboren werd en mijn man voor 1x op het CB was.

Hem werd toen gevraagd ‘kent die al 5 woorden?’ nou hij maakt zinnetjes als ‘papa helpen pakken’ dus nee niet helemaal…



Nou we bedoelden 5 woorden an sich, niet zinnen van 5 woorden :slight_smile: .



Man werd toen direct ‘gewaarschuwd’ dat voor de nieuwgeborene wat zijn oudere broer liet zien niet standaard was en we dus niet raar op moesten kijken als hij echt maar 5 woordjes kon zeggen tegen de tijd dat hij 18 maand was.



Standaard zijn het vaak papa, mama… en dan nog wat dingen als bal, die, hap… dat soort woordjes.

Hier ook een meisje van 18 maanden dat maar weinig woordjes kent. Verder dan 5 komen we hier ook niet, en het is ook niet heel duidelijk ofzo. Maar wij weten wat ze ermee wil zeggen.



Mijn oudste dochtertje kon met 14 maanden echt al heeel wat woordjes, en ook duidelijk praten.



Maar de 1 is gewoon wat sneller al de ander, maak me er niet zo druk om. Ze beginnen vanzelf wel te praten. En volgens mij hoeven ze rond 18 maanden niet eens zo gek veel te zeggen.

Ik dacht ook ‘dat schiet niet echt op met praten’ toen Marijne rond die leeftijd was. Maar nu maakt ze een megasprong en maakt halve zinnen en haar woordenschat groeit iedere dag :thumbup:

Rustig afwachten dus :wink:

hier ook nie hoor maar met twee oudere broers die een wijzend vingertje ook wel snappen komt dat voorlopig ook nog nie.

Enne mooi rustig toch nog!!!

Hier dochter van 22 maanden en zegt ook weinig woordjes op spelen, kijk, daar, papa/mama., dagdag, haai, hallo en de naam van onze kater na… Ik zou me er niet zoveel druk om maken. Net hoorde ik dagdag tijgertje uit haar zeggen.

Hier zoon van 25 maanden, zegt heel weinig, kdv heeft aan de bel getrokken, volgens hun loopt hij een half jaar achter. Zijn motoriek daarentegen loopt een half jaar voor. Dus zou kunnen dat het praten nog moet komen. Maar ze hebben nu melding gemaakt binnen het team, zodat iedereen wat beter oplet. Hij zegt volgens mij alleen dingen die hij interessant vindt, zoals eten, toetje, speen, vliegtuig, tractor, auto, bus (hoezo een jongen? :wink: ). Verder aapt hij wel dingen na die ik zeg (ehm, die! / oeh donker! / brrr koud)



Ik probeer hem nu aan te moedigen/dwingen om dingen bij de naam te noemen. Hij wilde laatst een stukje kaas uit de koelkast en ik wist wat hij wilde, maar deed net of ik het niet snapte. Na 10x ehm, die! te zeggen zei hij kaashh, dus ik zei: oh wil je kaas? Hij zei toen (heel opgelucht) ja kaashh! :inlove:



Merk wel dat hij nu steeds meer dingen probeert te zeggen, dus dat moet wel goed komen! Blijf gewoon oefenen met woordjes, komt vast goed!

Oh hier ook een slisser :inlove: kaashhhhhh :inlove:

Ze gaat ook ‘lapen’ ipv slapen :smiley:

hihihih lapen ken ik inderdaad ook van mijn zoontje!

zo is bij hem ook iets appelope (afgelopen) een eet hij het liefst aarpoel (aardappel) :mrgreen:



ik zou me er ook niet zo druk om maken. de 1 kletst de oren van je hoofd met 14 maanden en de ander is ruim 2. kindje van vrienden van ons was zelfs bijna 4 toen hij begon met praten.

je kan het altijd bij het bureau aangeven, en dan zullen ze het in de gaten houden.

Hier ook hoor,



dicht, heit, mem, sis (vis :stuck_out_tongue: ) bal (favoriet), pop, beppe, tante, op, ja, nee, dagdag, heeeee, tosk (tand), en dat zal ik vast nog wat vergeten zijn. Ik maak me er nog absoluut niet druk om, hij snapt namelijk wel heel veel. En pikt steeds vaker wat op.

Netjes toch 5 woordjes.



D. is 19,5 mnd en zijn enige woordje is mama. Mijn oudste was ook een late prater. Zei met 1,5 ja, nee, papa en mama (maakte met 2,5 pas zijn eerste echte zinnetje), dus ik maak me vooralsnog nog geen zorgen.

Bedankt meiden!

Ik ben weer helemal gerustgesteld.

We waren gewoon verwend met de oudste praatster.

En inderdaad heerlijk rustig!

Hiee een jochie met veel oorontstekingen maar ook een goede.woordenschat. Denk ook dat het gewoon zo is of niet. Het ene kind is gewoon sneller.dan de ander

Jongste hier praat ook nog steeds niet, en is toch echt al twee! Er is mij verteld dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, dus dat probeer ik dan maar in mijn achterhoofd te houden. Haar motoriek is uitstekend, en het begrip is erg hoog, dus dat zit sowieso wel goed! Elk kind doet bepaalde dingen op zijn of haar eigen tempo… :-*

Hier de oudste die met 10 maanden al aardig sprak en rond de 18 maanden al zinnen maakte als “Kijk mama, haddy aan” en dan had ze het over de hond die eraan kwam



Peter net zo, hij zei met een maand of 9 zijn eerste woorden en met 14 maanden konden wij hem al goed verstaan en anderen ook.



Straal verwend dus en toen kwam Mies en dat duurde maar en duurde maaar… hij begon een beetje te praten met 14 maanden en kwam pas echt los met 22 maanden… en praat nu prima…



Suus is nu 19 maanden en heeft heel lang alleen maar gelachen als je iets zei. Ze wees veel en alles werd haar aangedragen. Zelfs mama kwam er niet uit. Maar met 18 maanden begon ze ineens mama, papa, ja en nee te zeggen…

Inmiddels neemt haar spraak zo ineens een vogelvlucht dat ze nu woorden zegt als "mama, papa, apa (opa) ama(oma) poeeeh (poepie gedaan) etuh, kielele (kietelen) singuh, dansuh, veeeee (TV), ding (drinken) ses (fles) bootje (broodje) saas (kaas) Tita (fietsen) Otoohhh (auto) en bovuh en neduh…



Zo ineens hoor, ze begint te kletsen en is direct niet meer te stuiten…

En ineens heeft ze 5 nieuwe woorden in 1 week!

Nout wordt in juli 2 jaar en die zegt ook nog niet veel, papa, mama en voor de rest wat klanken waar we dan wel een woord van kunnen maken omdat we dat weten wat tie bedoelt. Noëlle praatte met anderhalf al hele zinnen dus dat is ook erg wennen. Ze doen er toch nog niet zoveel aan op deze leeftijd. Bij Noelle op de creche zit een jochie die 3 is en ook maar een paar woordjes zegt, dan pas gaan ze actie ondernemen.

@Robin03 wrote:

En ineens heeft ze 5 nieuwe woorden in 1 week!




en ook dat is normaal. Ik heb gehoord dat ze met 18 maanden 5 woorden moeten zeggen en met 2 jaar in eens heel veel meer (100 of 200 woorden ofzo), dus gemiddeld gaat de spraakontwikkeling van 18 tot 24 maanden in eens heel erg snel!

Met 18 maanden 5 woorden :think: , dan heeft Wessel nog een maand om te oefenen :mrgreen:

Hij zegt echt niet veel, mamama, papapapa en bamp (lamp), aai en tie (die)

Ach komt vanzelf.

Onze dochter begon met 6 maanden al met kleine woordjes, die was weer buitengewoon vroeg. Elk kind is anders.