Praten, met 18 maanden

dat soort dingen zou ik me echt niet druk over maken.



mijn zoon heeft tot 2 jaar echt bijna niks gezegd. als hij op zijn 2de verjaardag meer dan 5 woorden zei, dan is het veel.



Hij begon pas te praten toen hij zinnen kon zeggen, had blijkbaar alles opgeslagen om het er pas uit te gooien als hij er ook echt iets mee kon 8)

Zijn juf heeft nog nooit iemand van zijn leeftijd gezien met zo’n taalgevoel, zei ze. Het zegt dus allemaal echt helemaal niks.

Hier een griet van 18 maanden en die kletst de oren van je kop :stuck_out_tongue: Mama papa woef bal auto puplo(duplo) slapen bed bad waler(water) fies (fiets) bha buiten. Maar ook zinnetjes als mama ikke bamme of ikke bed mama dinkje(wilt ze drinken)



En toch is ze bij de psz aangemeld voor aangepast VVE programma.



Wat ze ook al aardig kan is het geluit van dieren benoemen bij plaatjes

wat fijn om dit te lezen…hier een jochie van bijna 19 maanden wat alleen nog maar ´ja´ zegt, en heel af en toe papa/mama



Gezien zijn geschiedenis (prematuur) maak ik me sneller zorgen om hem, en tel daarbij op dat zijn grote zus snel en goed praatte…tja, dan gaat het stemmetje in mijn hoofd weer malen hè :wink:



Het is wel lekker rustig inderdaad :mrgreen:

(al is ´ie vaak zwaar gefrustreerd als we ´m niet begrijpen 8) )

@mayo28 wrote:

wat fijn om dit te lezen…hier een jochie van bijna 19 maanden wat alleen nog maar ´ja´ zegt, en heel af en toe papa/mama



Gezien zijn geschiedenis (prematuur) maak ik me sneller zorgen om hem, en tel daarbij op dat zijn grote zus snel en goed praatte…tja, dan gaat het stemmetje in mijn hoofd weer malen hè :wink:



Het is wel lekker rustig inderdaad :mrgreen:

(al is ´ie vaak zwaar gefrustreerd als we ´m niet begrijpen 8) )




Tja en die prematuur van jou is groter dan mijn a terme geboren baby… loopt en dat doet die a terme baby van mij niet…:slight_smile: maar die van mij kletst ineens er op los.



Nu 17 maand en heeft echt al een bak woorden tot zijn beschikking. Als we op straat zijn spot hij elke kat eerder als ik, maar hij ‘vertelt’ dat wel door poeh mauw te roepen en heel enthousiast mij voor mijn hoofd te slaan als hij in de doek zit :lol: .



Jouw ventje is weer een heel ander kereltje als zijn grote zus en er komt een dag dat ook hij de oren van je hoofd kletst of heel goed verbaal ruzie kan maken met diezelfde zus :angel: .

ik weet het Marije, ´t is alleen dat hardnekkige stemmetje :shifty:



Isa deed trouwens hetzelfde als jouw mannetje, die was (en is) ook klein…ging ook laat lopen…nooit klimmen/enge dingen doen. Maar kletsen kon ze :mrgreen:



En ik kan je alvast vertellen…dat blijft zo :mrgreen:

Hier is die kletskous inmiddels uitgegroeid tot een kletskous in kleuterformaat :angel:



Wel fijn dat ´ie je op je hoofd slaat trouwens :mrgreen: , die van mij rukt mijn oorbellen uit mijn oren :roll: :mrgreen:

@mayo28 wrote:



En ik kan je alvast vertellen…dat blijft zo :mrgreen:

Hier is die kletskous inmiddels uitgegroeid tot een kletskous in kleuterformaat :angel:




Ik weet het, ik weet het… heb er eentje rondlopen van 8, 1 van 6 en 1 van 3 en dus die 17 maander die billenschuift :lol: .



Hoewel ze verder heel verschillend zijn in karakters, zijn onze heren in die ontwikkeling redelijk gelijk… zodra ze kunnen rollen vinden ze het heel lang wel best… beetje gefrustreerd? nou vooruit dan zal ik wel gaan tijgeren… en uiteindelijk ergens tussen 18 en 21 maand lopen ze dan ineens.



Allemaal verbaal ook sterk… oh ik kan niet wachten op de dag dat ik een discussie met de heren voer en als enig zinnige antwoord kan bedenken: omdat ik je moeder ben en ik het zeg! :angel:

(en dat hebben ze overigens allemaal niet van vreemde, ben zelf ook een praatpaal :silenced: en dat heb ik ook weer met de paplepel ingegoten gekregen… mijn moeder was om ons te leren veterstrikken, mijn vader heeft ons leren discussieren).

Mayo de woordenschat van jouw mannetje is vrijwel gelijk aan die van mijn mannetje hoor. Dus geen zorgen maken :-*

ik doe mijn best Marieke :wink: :-*



Marije, o ja…die ieniemienie kletskous van mij ging ook billenschuivend door het leven :mrgreen:

Mijn dochter is nu 16 maanden en eigenlijk zegt ze alleen mama, soms papa en soms poes. Een keer zei ze ijs toen ze op vakantie een ijsje mocht. Ik zou me vooral niet te snel druk maken. Mijn zoontje was ook niet zo;n snelle en nu kletst ie mij de oren van mijn hoofd… :wink:

Ons meisje brabbelt voornamelijk. Het duidelijkste woord is “op” en dan is het eten op, of moet de deur dicht, noem het maar, of het is op.



Mama is redelijk duidelijk, maar ook sesjes (fretjes), seesje (Meesje, 1 van onze poezen), poesjes, sis (vis), sietsen (fietsen), uit (soms, maar vaak is dat ook op), toetje, hap, sitten dan nog aoe (houdoe) en haai en de rest is allemaal papa!

Inmiddels is ‘pap’, ‘die’ en ‘bah’ aan de woordenschat toegevoegd :lol:

Onze dreumes kletst heel veel, echt de laatste weken gaat het ontzettend hard! Ze heeft ook aardige zelfkennis: nynn ketkous :lol:



Zo leuk, dat beginnende geklets!



Maar ieder kind is anders, de een kletst, de ander loopt weer een ander doet allebei of juist geen van beide! Neefje van ruim 2 zegt minder dan onze dreumes van ruim anderhalf. En toch doet hij het ook goed.

Onze Wessel is nu 21 maanden en sinds een week of 2 begint hij echt interesse in praten te tonen. Hij kijkt ons aan als wij een woord zeggen, hij let dan op onze mond en probeert woorden na te zeggen. Sinds gisteren ook zijn eigen naam :inlove:

Luna is (bijna) 18 maanden, en volgens mij leert ze chinees :lol:

‘’ Koniciwa’’ is een hit… en Riley kijkt soms Kailan op tv (nick Jr) en daar kent ze wel ‘’ Jeje’’ van… ze zegt ‘jijjie’’ (riley) en mama, papa kan ze wel maar papa is nu ook mama… ook heeft ze een naam voor de hond, maar die kan ik zo 123 niet op komen… (elk geval heet hij Mylo, en zo noemt ze hem niet)… Ohja en ze zegt Hai en Ja.

Verder is het veel gebrabbel…

aaaah…nynn ketkous :inlove:



marieke, wat super dat Wessel het kletsen heeft ontdekt :inlove: :thumbup:



En Luna is ook al goed bezig :thumbup:



Hier is het nog weinig…of eigenlijk nog niks :shifty:. Papa (en mama is ook papa), ja, die en op. Dat is het wel eigenlijk.

Volgende week moeten we weer naar de follow up in het WKZ, dus dan zal ik eventueel wel horen of het echt achterblijft of dat het gewoon normaal is.

Mayo het kan ineens omslaan, zie maar aan onze Wessel. Van zo goed als niets naar na proberen te praten.

Toevallig waren we vorige week op het cb en ja hoor, daar kwam het. Tja, misschien moeten jullie zijn oortjes na laten kijken omdat hij nog niet praat. Euh… nee hoor, meneer hoort prima maar is veel te druk met andere ontwikkelingen zoals zijn motoriek. Zijn oortjes zijn al nagekeken omdat hij een hoofdbonkertje/schuddertje is en die zijn altijd schoon geweest.

Maar echt, ze heeft het wel 5 keer gezegd dat we naar de ha moesten.

Dat klinkt bekend :mrgreen:



Ik was 2 weken terug met Cas bij de KNO omdat hij vocht achter zijn trommelvlies had…hà d…want het is weg :dance: . Geen buisjes dus :dance:



Maar dan zegt zo´n arts wel weer dat ik een doorverwijzing kan krijgen voor het audiologisch centrum/logopedie ivm zijn ´spraakachterstand´ :frowning:



Ik heb het vriendelijk afgewezen, ik heb gewoon even geen zin in nog meer witte jassen. Ik heb voor mezelf de grens even op november gezet, dan hebben we weer een afspraak bij onze eigen kinderarts. Die kan ons dan alsnog doorverwijzen, maar ik hoop dat het niet nodig is.



Ik heb overigens ook echt niet de indruk dat hij slecht/minder hoort :think: . Hij doet gewoon alles op zijn manier :mrgreen: 8)

Hij doet gewoon alles op zijn manier


En dat is toch ook prima!!

Op cb zeiden ze overigens dat een kind van anderhalf nog maar 3 herkenbare woordjes hoeft te zeggen.
Dus prima toch zo?!
Ieder zijn/ haar eigen tempo!
Zou idd het bezoekje van de eigen kinderarts even afwachten.

aaaah....nynn ketkous

Hihi, ik vind het ook zo schattig! Hij blijft leuk :wink: :inlove:
En dan dat koppie erbij als ze dat zegt :inlove:

Inmiddels weer in het WKZ geweest en…ontslagen :dance:

Mijn kleine mannetje is gewoon helemaal gezond :inlove:



Hij is motorisch en communicatief geobserveerd en beoordeeld. Motorisch is alles prima in orde, verbale communicatie is nihil…maarrrrr, hij communiceert wél, op een andere manier. De arts vond dit gegeven het allerbelangrijkst. Hij begrijpt mij, ik begrijp hem. Hij reageert op woorden, hij zegt ze alleen nog niet. Volgens de arts heeft hij gewoon nog niet ontdekt dat hij ook woordjes kan zeggen :mrgreen:

De conclusie was dus: komt vanzelf



En daar vertrouwen we gewoon op. Voor nu heb ik afscheid genomen van het WKZ, wà t een heerlijk gevoel om met een ‘gezond’ mannetje de deur uit te lopen! (want helaas zie je dat daar heel vaak anders :frowning: )

Mayo wat ontzettend fijn om te horen :dance: :dance: :dance: :dance:



En inderdaad, het komt vanzelf, er is geen kind gelijk!!