…
Bedank voor al jullie reacties!
Veel dingen wist ik echt niet van avondeten voor babies. Had me eigenlijk alleen in het rapleygebeuren wat verdiept.
Ik heb vandaag geprobeerd om wat aadappelen te prakken, en heb het met een schepje opvolkmelk wat smeuiger gemaakt. En dat werkte!! Liv vond het heerlijk. Verder heeft ze lekker al de doperwten eruit zitten vissen. Kleine balletjes zijn natuurlijk het allerleukst om te eten :mrgreen:
Ik denk toch inderdaad dat ik de potjes maar zo veel mogelijk ga laten staan. Hoewel ik niet denk dat potjes slecht zijn, heb ik toch liever dat ze vers blijft eten. Als ze echt niks wil ga ik haar wat lepeltjespap geven, en kijken of ze daar dan op kan slapen (igg genoeg dat ik maar 1 nachtvoeding heb )Want hoewel ze misschien vers niet altijd veel eet, probeert ze wel steeds van alles een paar happen. Ik ben bang dat ze die potjes misschien te lekker gaat vinden, en ze dan straks niets anders wil. Verder vind ik al die zoetmakers erin ook niet prettig. Dus ja. toch maar weer vers… wat Cell al zei, heel flexibel kijken naar mogelijkheden en combinaties. Ben benieuwd of het gaat lukken!
Heb je wel verse doperwtjes of diepgevroren doperwtjes gebruikt? Want bij die uit een pot zit (vrijwel altijd) zout (en in sommige ook honing) en dat is ook niet goed. (Honing zelfs heel slecht…)
Ja! Uit de diepvries. Eet eigenlijk nu zelf ook niet meer uit blik. Ben gezonder geworden dankzij mn dochter! Hihi
Met Marit ben ik fanatiek aan het koken geslagen en alles in potjes, in de diepvries bewaard…op ene gegeven moment had ik er gewoon geen puf meer voor :oops: …tja en dan zijn potjes een héél goed alternatief…Marit at liever potjes dan mijn eigen gemaakte eten :think: Zou je haast denken dat ik niet lekker kan koken he :mrgreen: :mrgreen:
Vers koken voor je kind kan net zo ingewikkeld of makkelijk als je dat zelf wilt: ik ken moeders die op hun vrije dag 3 verschillende babyprutjes maken in grote hoeveelheden en die dan in de vriezer stoppen. Na een dag werken kun je het dan gewoon zo uit de vriezen in de magnetron stoppen en binnen een paar minuten heeft je kind iig te eten.
Ik ben zelf meer van het ‘met z’n allen aan tafel eten’ :shifty: Dus ik ben gewoon ‘anders’ gaan koken: geen zout meer in de groenten/aardappelen/rijst/pasta etc., geen scherpe kruiden meer en vooral geen kant-en-klare pakjes of kruidenmixen meer(al gebruikte ik die voorheen ook al zelden). Ik wilde gewoon precies weten wat er in mijn eten zit(voor zover je dat kan weten als je gewoon in de supermarkt/groentenboer/slager/visboer boodschappen doet :oops: ). Zo maak ik tegenwoordig in een handomdraai mijn eigen satésaus, tandoorimarinade of currypasta… En als wij een keertje iets willen eten wat Jasper niet ‘mag’/‘lust’ dan voeg ik dat of later toe of zorg ik voor een alternatieve bereidingswijze van dezelfde ingredienten, die hij wel lust :mrgreen:
Maar Jasper is 2,5, kook je nu dan nog steeds weleens apart?
Mijn kinderen aten met anderhalf denk ik wel volledig met de pot mee.
Nee, echt apart koken doe ik niet meer voor hem. Maar ik kook nog steeds (bijna) zout- en pitloos . Soms dan pak ik zijn eten wel eerder uit de pan. Hij lust gewoon geen saus, dus dan voeg ik voor ons de slagroom/vocht voor het champigonsausje bijvoorbeeld pas als laatste toe, als ik de champignons voor hem al uit de pan heb gehaald. Want daar is dan wel weer gek op :roll: Of ik doe de sambal of pepertjes er pas als laatste bij :shifty: . Andere dingen zoals knoflook, olijfjes, kappertjes etc. lust hij wel dus die krijgt hij ook, maar bij pittig eten laat ie’t gewoon staan. En tja, als ie verder wel vlees/groenten/rijst eet zie ik niet zo veel noodzaak om hem te ‘dwingen’ ook dat te eten
Ik denk wel dat als je kinderen vroeg went aan ook pittig eten ze het later meer zullen waarderen. Wij gaven het ze dus al heel jong en ze eten nu pittiger als ik :lol:
Mee eens, maar telkens wanneer we het proberen, spuugt hij het of uit of laat ie’t naar een hap liggen :roll: . Hij krijgt dus ook altijd eerst dat wat wij hebben. Gaat dat niet goed dan pas krijgt ie de aparte hapjes :shifty:
En zoals in de eerdere post omschreven doe ik dat ook met wijn of andere drank die in het eten zit. Vind hem nog veel te jong om daar ook maar een klein beetje van binnen te krijgen :oops:
Onze zoon kreeg op advies van de ka met 4mnd al groenten/fruithap.
Hier doe ik een mix van… Als wij gewoon de Hollandse pot eten dan heb ik een appart pannetje waarin ik wat aardappel/groenten voor mijn zoon in kook zonder zout.
Pasta kook ik gewoon en haal er dan wat uit voor dat ik de saus er in doe en daar doe ik dan weer b.v wat tomaten puree doorheen met wat gehakt en kaas lekker makkelijk en net zo snel.
Ik ben ook inmiddels in bezit van het boek “opperdepop” en vindt hem echt :thumbup:
Elke zondag kook ik een of 2 gerechten daar uit die ik in de vriezer bewaar.
Zo als bv iets met vis, dat eten wij dan hier weer veelste weinig en zo krijgt hij het toch.
Mochten wij dan eens “slecht eten” of uit eten gaan dan haal ik voor hem wat uit de vriezer.
Maaaaaaaaar hij krijgt ook gewoon potjes hoor soms sta ik voor het schap en zie ik er een paar lekkere “klinkende” varianten bij staan dan neem ik die gewoon mee voor hem.
En de fruithappen in potje vindt ik stiekem ook nog steeds erg lekker :oops:
mijn oudste eet nog steeds heel graag fruithap (banaan sinaasappel appel) als broodbeleg :lol:
Mijn schoonmoeder is zo gek om het ook nog te kopen voor hem ook.
Wanneer zouden jullie wel koken met wijn voor de kleintjes?
Ik doe het nu wel, denk vanaf een jaar of 3/ 3,5.
…
Dat dacht ik dus ook, maar ik las laatst ergens dat dat tegenvalt, dat er toch nog wel wat alcohol in zit.
Ik zal eens kijken of ik het artikel terug kan vinden.
…
@Lune wrote:
Dat dacht ik dus ook, maar ik las laatst ergens dat dat tegenvalt, dat er toch nog wel wat alcohol in zit.
Ik zal eens kijken of ik het artikel terug kan vinden.
Hier staat ie: http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=4413 (of tenmiste is dat het eerste artikel dat ik kon vinden )
…
ach, ik was het vergeten, sorry!
Dit was niet wat ik gelezen had, maar wel wat er in stond zo’n beetje.
In het begin wilde onze beide meisjes geen zelfgemaakt eten. Dus ben ik potjes gaan geven.
Al snel ben ik dan half om half gaan geven! En eigenlijk hebben beide meiden aangegeven zelf gekookt lekkerder te vinden.
Beide a la Rapley: dat gaat super. Met avondeten en fruit. Als ik weet dat wij iets weten dat zij niet lust of nog niet mag, dan bewaar ik eten van de dag ervoor.
Soms heb ik voor het snelle wel nog een potje voor de kleinste. Zeker als we weg gaan neem ik graag een potje fruit mee.
@Lune wrote:
Ik denk wel dat als je kinderen vroeg went aan ook pittig eten ze het later meer zullen waarderen. Wij gaven het ze dus al heel jong en ze eten nu pittiger als ik :lol:Hier met onze jongste (nu 2.5) was het zelfs zo dat wij voor hem de flauwere hap maakte en hij dat liet liggen om vervolgens onze borden leeg te eten. Zaten we samen mijn bord macaroni all forno leeg te eten. Of bij pappa de shoarma met knoflooksaus lekker oppeuzelen. Dat deed hij al vanaf dat hij anderhalf jaar was. :inlove: