Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen suiker en glucosefructosestroop en appelsap… :o
glucosefructosestroop is echt niet beter dan suiker hoor. Het is een zoetmaker gemaakt van mais, gemaakt omdat mais gewoon goedkoop is. Bovendien is het best slim van de babyvoedingsindustrie gezien het feit veel ouders wel checken of het potje suikervrij is, maar niet weten dat andere zoetmakers uberhaupt zoetmakers/ongezond zijn.
Maar ook fruitsuiker zonder het fruit is niet gezond. Ik weet niet exact hoe het zit maar wel dat het fruit zelf zorgt dat je de fruitsuikers op een goede manier kunt verwerken. Maar zonder het fruit, is het gewoon een dikmaker en niet goed voor zo’n babylijfje.
Lune ik sluit me bij je aan- ik zie ook geen verschil tussen het ene zoetstof en het andere, ze worden allemaal toegevoegd om het eten zoet te maken en wie lust er nou geen zoet :think:
Aangezien ik ook voor ons van ‘puur’ eten hou en dan zo veel mogelijk vers en zonder pakjes en potjes bereid, doe ik dat ook voor de jongens (al heb ik laatst de ingredientenlijst in de vega pate van AH gelezen en daar werd ik nou ook niet bepaald vrolijk van :think: ), dus gaan wij ook voor Robin zo min mogelijk potjes kopen en weer veel a la Rapley bijvoeden, maar ja voor een keertje als het niet anders uit komt doe ik niet moeilijk over een potje of 2
Oke… nou gaven wij gewoon een papfles vlak voor hij naar bed ging, maar je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met rapley, evt een toetje als je dat zelf ook doet en dan evt aanvullen met wat bordjespap?
Of je gebruikt een potje als aanvulling, een geopend potje in de koelkast kan je best een dag langer bewaren dus evt 2 dagen te gebruiken.
Ik heb bij Mies veel dingen anders gedaan. We hebben bijvoorbeeld nooit gepureerd gegeven, meteen geprakt. Maar we zijn dan ook pas begonnen met warm eten toen hij al ruim 6, bijna 7 maanden was en met plezier een brood korst wegkauwde.
Voor die tijd kreeg hij als eerste overgang gewoon bambix pap van kv en dan in een bord.
Tuurlijk ligt het ook aan het kind, maar ik hoor toch wel erg vaak dat eenmaal aan de potjes, ouders de kinderen er vaak maar met moeite af krijgen en dan hoor je dus moeders die met 3 nog steeds aan de potjes van 8 maanden zitten.
Die ervaring heb ik dus ook… met name Aniek at met 3 nog steeds alleen maar de macaronischotel met ham en kaas van olvarit.
Te erg gewoon.
Ze is nu 5 en eet amper… hoewel we vrij streng zijn en als regel hebben dat ze niet hoeft te eten, maar ook niets anders krijgt.
Dan wil ze soms bij godsgratie wel wat proeven…
Als je 2 van zulke kinderen hebt, dan word je toch wel wat kritischer en voorzichtiger.
Heb je ook al geprobeert om een schepje kv met koovocht door je eigen gemaakte prakjes te doen?
Dat hielp hier namelijk zeker, het smaakte dan ook iets meer naar wat hij gewoon was en maakte de overgang makkelijker.
@Lune: Ik lees nu terug wat ik schreef en er staat niet wat ik bedoelde…ik had eerst een / tussen suiker en glucosefructosestroop staan, misschien dat dat duidelijkheid geeft? Wat ik bedoelde was dat ik appelsap iets anders vind dan de andere twee.
Ik check de potjes op suiker en weet ook welke suikers ‘beter’ zijn dan andere, dit doordat ik zelf allergisch ben voor bepaalde suikers (en bv. niet voor vruchtensuikers). En ja, misschien is zonder iets nog beter en die zijn er ook. Maar die ene keer dat er wat appelsap in zit (het kan niet meer dan een heel klein beetje zijn), en dit het enige beetje suikeriets is dat je kindje krijgt, dan geloof ik niet dat een kindje daar heel dik van zal worden.
Jinthe was 5,5 maanden toen ze bijvoeding kreeg, ik wilde wachten tot 6 maanden, maar dat ging echt niet meer. In brood verslikt ze zich regelmatig, net als in dikkere bijvoeding of dingen met stukjes. Een fles vervangen door een bord pap is bij haar ook niet voldoende.
@Lune: Ik lees nu terug wat ik schreef en er staat niet wat ik bedoelde…ik had eerst een / tussen suiker en glucosefructosestroop staan, misschien dat dat duidelijkheid geeft? Wat ik bedoelde was dat ik appelsap iets anders vind dan de andere twee.
Ik check de potjes op suiker en weet ook welke suikers ‘beter’ zijn dan andere, dit doordat ik zelf allergisch ben voor bepaalde suikers (en bv. niet voor vruchtensuikers). En ja, misschien is zonder iets nog beter en die zijn er ook. Maar die ene keer dat er wat appelsap in zit (het kan niet meer dan een heel klein beetje zijn), en dit het enige beetje suikeriets is dat je kindje krijgt, dan geloof ik niet dat een kindje daar heel dik van zal worden.
Dat ben ik met je eens hoor, maar buiten dat het een dikmaker is, is het ook gewoon niet gezond. Ik vond dat zelf niet fijn voelen om dan toch aan mijn baby te geven terwijl je een stuk broccoli zo gekookt hebt bij wijze van. Of een ander potje kan kiezen, want ze zijn er ook zonder zoetmakers hoor!
Ach hier nog zo’n moeilijk eter en die heeft nooit potjes gehad hoor :mrgreen: , al geef ik toe dat het bij Jasper nog meevalt als je hoort hoe andere kinderen zijn- hij eet gewoon niks met saus of niets gepureerds, de rest gaat er allemaal in (behalve spruitjes dan :lol: ) en ja de ene dag eet ie beter dan de andere dag
nienke: ik bedoelde ook niet dat ze dik worden door een beetje suiker, maar de ‘natuurlijke’ smaak gaat door het zoet maken wel verloren en zo wennen ze er een beetje aan dat alles zoet(ig) smaakt. Dat is mijn bezwaar tegen zoetstoffen in eten(of tomaat door alles heen): ik wil graag dat ze verschillende smaken leren waarderen :-*
Nienke, krijg een beetje het gevoel dat je je aangevallen voelt door alles wat ik schrijf.
Maar ik reageer puur op Mell hoor.
Zij geeft aan dat ze een soort van droom had en liever niet aan de potjes begon. Dat is al een heel ander uitgangspunt dan wanneer je het eigelijk niet zo uitmaakt.
Het zou gewoon mooi zijn als ze zich aan haar prencipes kan houden met wat tips en ideeen van anderen. Ik heb toch nergens gezegd dat jij het fout doet met je dochter door wel potjes te geven?
Michel was ook een hongerlap, die heeft tussen de 4 en 7 maanden zo’n 3 flessen pap per dag gehad ipv alleen maar opvolgmelk.
Hij had ook niet voldoende aan alleen melk.
Maar ik was door meer motivatie dan alleen het hebben van 2 slechte eters gewoon erg gebrand op wachten met groente en fruit tot hij minstens 6 maanden was en ik ben blij geweest met alle tips die ik vinden kon om dat ook voor elkaar te krijgen.
je kunt gewoon heel flexibel kijken naar mogelijkheden en combinaties.
Het is niet zo zwart wit dat je kind meteen alleen groente en aardappelen zou moeten eten of alleen rapley of alleen dit of dat.
Probeer wat uit en wie weet is een combi van rapley, toetje, evt lepeltjespap of een half potje ook voldoende om uiteindelijk toch zo dicht mogelijk bij je prencipes te blijven.
Cell, wees gerust, ik voel me niet aangevallen. Ik vind het alleen dat het ‘tegen-verhaal’ ook verteld mag worden. Ik was ook erg anti-potjes, maar ben daar redelijk van bijgekomen (en het maakt me nog steeds zeker wel wat uit, maar ik vind kijken naar je kind en wat daar bij past nog belangrijker).
En als Mell bepaalde dingen nog niet heeft uitgeprobeerd, dan kan ze dat nog doen. Maar als niets werkt, dan zijn potjes heus zo slecht niet, dat is het enige wat ik duidelijk wil maken.
Ik merk dat ik niet zo goed ben met formuleren vandaag…is mijn fout…ik voel me dus allerminst aangevallen en vind het juist goed dat iedereen verschillende kanten wil laten zien.
pap is pas een dikmaker als je er suiker aan toevoegd
De bestandsdelen zijn gewoon opvolgmelk en fijne granen… niets mis mee.
Mies had er geen moeite mee het zonder enige toevoeging van zoet gewoon op te nassen
Hij is nu 17 maanden, zo’n 85 cm lang en weegt 9 kilo. Dus absoluut niet dik, maar wel een lekkere eter
En daarbij, ik schreef al dat wij echt wel potjes in huis hebben, ik eet ook wel eens iets wat te gekruid is of dermate duur dat alleen papa en mama dat eten (zo hadden we laatst hertenbiefstuk)
Potjes zijn dus absoluut niet slecht. Maar in mijn ogen niet wenselijk als totale vervanging voor rapley of zelfgekookt eten.
Ik kreeg van Mell het idee dat ze er vanuit prencipe gewoon niet zo op gebrand was om potjes te gaan geven, maar dat ze geen ideeen had van hoe het anders kon.
Nou, dan kun je schrijven wat je eigen ervaring is en dat is met 3 kinderen best veel… hahaha… ze hadden allemaal wel iets met eten.
Peter bijvoorbeeld is lactoseintolerant, potjes bevatten vaak toch lactose, dus wij moesten bij hem wel verder kijken en combineren.
Hij is trouwens een gematigd moeilijke eter, helaas bij hem veel sprake van kopieergedrag van zuslief. Ze schelen dan ook maar een jaar.
Ik heb andere dingen gelezen, maar ik heb helaas geen links meer als voorbeeld…misschien klopt het ook wel niet?
Zelf wilde ik trouwens pas na groente en fruit met granen beginnen, omdat (bepaalde soorten) fruit en groente minder kans op allergieen geven dan granen. Zo heeft ieder zijn eigen beweegredenen. En in pap (zeker chemische) suiker doen, vind ik op deze leeftijd echt onzin. :silenced:
En hij is inderdaad niet dik (Jinthe was met 6 maanden al zwaarder :oops: en nee, dat kwam niet door de potjes ;)).
toch wil ik de ouders niet te kost hebben die vanuit hun eigen smaak dat zoete pap lekker is er suiker, druivensuiker, siroop of een lepel vla doorheen gooien :shifty:
Ik nam eerst trouwens de rijstebloempap, pas met 6 maanden de eerste lichte granenpap :thumbup:
Ik vind pap sowieso niet te eten. :mrgreen: Maar inderdaad, er zijn (heel) veel ouders die vanuit hun eigen referentiekader kijken, terwijl die kleintjes amper wat gewend zijn en zij het misschien zo ook wel lekker vinden. Jinthe smult in ieder geval van Bambix-pap. (Daarvoor kreeg ze ook rijstebloem, maar wij zijn dus vanaf 5,5 maanden bij gaan voeden en toen wilde ik eerst groente en daarna fruit opbouwen en daarna zijn we dus pap gaan geven. :))
Wij hebben ook lang eerst een potje gegeven en daarna mee laten eten met ons. Ons dochtertje at heel weinig en het enige wat we erin kregen was een potje bruine bonen met appeltjes :mrgreen:
Nu is ze bijna 14 maanden en eet ze heel goed mee. aardappeltjes, wortels, bloemkool is favoriet, vlees enz. Als ze eht maar zelf mag pakken. Soms eten wij te laat voor haar (wij eten om 6 uur maar als ze uit de creche komt heeft ze zo’n honger en is ze moe) dat ik haar eerst een potje geef en daarna mee laat eten. Zo zit ze wel gezellig aan tafel.
Ach ik denk dat potjes niet slecht zijn. Legio is er groot mee geworden en eet ook gewoon veel. Wel moet je doen waar je je zelf lekker bij voelt.