Potjes ongezond?

Ik vroeg mij af, zijn potjes avond eten voor babies (8+maanden in mijn geval) nou echt ongezond?

Ik wil zelf het liefst vers geven. heb zo’n mooi ideaal plaatje in mn hoofd dat mij dochtertje gezond & vers eten krijgt. Het liefst a la rapley.

Maar de praktijk komt er op neer dat ze eten wat ik voor haar kook bijna nooit echt lekker vind. Ze vind een paar happen verse groenten wel leuk & lekker. Maar het stilt haar honger niet echt. Een potje dus wel.

Als ze een potje eet, wordt ze savonds nog maar 1x wakker voor een bv. Anders is dat soms wel 3x. Ik trek dat eerlijk gezegd niet zo goed.

Dus vroeg mij af, ben ik ongezond bezig als ik haar voorlopig lekker potjes ga geven??

xx mel

volgens mij ben je dan niet ongezond bezig hoor.

Ik heb het zelf nooit gedaan, altijd vers.

Maar ze verkopen die potjes anders echt niet, als het ongezond is

NEE! Volgens mij iig niet :mrgreen: scheelt je weer een kopzorg :wink:

Ze(de mensen van olvarit, etc) zeggen dat er in een potje precies zit wat je kindje op deze leeftijd zou moeten binnenkrijgen, dus op zich is er niets mis met een potje. Er zijn alleen 3 dingetjes waar je rekening mee moet houden:

1. sommige kindjes die gewent zijn om potjes voeding te krijgen willen soms niets anders meer(maar ja dat heb je ook met kindjes die een (ander) soort voedsel heel erg lekker vinden :wink: )
  2. het smaakt allemaal een beetje flauw en naar hetzelfde, dus als jij heel pittig/kruidig kookt kan dat straks ook frustratie opleveren, wanneer jij die kleine wel mee wil laten eten met jullie :wink:
  3. het schijnt bij sommigen nogal lastig te zijn om minder gepureerd eten te introduceren, maar zolang je het gelijkmatig doet komt het ws wel goed.

Iig is het wel aan te bevelen om af te wisselen: potjes met zelfgekookt (al is het laatste duidelijk minder vaak) om zo te voorkomen dat je kindje jouw eten niet lust :wink: Maar ja dat kan ook bij een kindje dat nooit potjes heeft gekregen(beste voorbeeld mijn eigen Jasper :roll: die walgt nog steeds van alles wat puree of saus heet :lol: 8) )

Nikkie at mijn zelfgekookte maaltijden ook mooi niet! We hebben van alles geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan en zijn we aan de potjes gegaan. Ik ben er ook helemaal niet voor, maar je wilt uiteindelijk wel dat je kind ìets eet.

Na 1,5 maand ofzo ben ik weer zelf voor haar gaan koken, heel fijn gepureerd. Dat pakte ze prima, daarna groffer pureren en uiteindelijk weer terug naar Rapley (dat was de start en daar wilde ik graag weer naar terug).

Ongezond zijn die potjes zeker niet, maar ik vind ze wel onwijs fijn gepureerd en dat vind ik zo overdreven. Maar misschien kun je, net zoals ik heb gedaan, over een poosje weer eens proberen of ze jouw maaltijden wel oppeuzelt.

Lekker doen, jij moet het ook kunnen volhouden!

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben inderdaad een beetje bang dat ze straks mijn eten niet lust als ik nu te veel die potjes ga geven.

Het was ook helemaal niet de bedoeling ooit met die potjes te beginnen. maar goed met de kertsdagen was het wel een xtje makkelijk. Omdat ik toen merkte dat ze dan ineens wel goed eet ben ik ze vaker gaan geven.

Nou ja, als het echt niet zo ongezond is dan ga ik voorlopig ff lekker potjes geven.

T scheelt dat er wel wat stukjes inzitten in die potjes van 8 maanden. Die hele gepureerde van 6 maanden die heb ik nooit gegeven.

Daarnaast blijf ik ook wel verse groenten a la rapley aanbieden. Want hoewel ze daar niet veel van eet vind ze dat wel nog steeds leuk.

xx

Onze meid lustte in het begin ook geen vers voedsel. De eerste poos heb ik daarom vrijwel alleen potjes gegeven. Na verloop van tijd is het vanzelf goed gekomen, nu eet ze werkelijk alles: lasagne, ovenschotels, erwtensoep. “Hap hap” is haar motto! :mrgreen:

Je kan het natuurlijk ook gewoon allebei doen;

als jullie eten gezellig erbij zitten met eigen bordje en a la rapley wat groente eten en als ze daarna nog trek heeft een potje, of een uurtje later een potje ofzoiets.

Ik lette er wel altijd op dat er geen suiker aan toegevoegd was, maar volgens mij wordt dat tegenwoordig al een stuk minder gedaan.

Ja inderdaad Lune. Ik ga het denk ik allebij gewoon doen.

Heb ik ook nog eens mn handen vrij als ik zelf ga eten :mrgreen:

Maar moeten ze eropzetten als ze er suiker aan toevoegen?

Hmmz maar eens naar de olvaritsite surfen…

Ik lees dat ze met rapley en versgekookt nog weer om voeding komt, maar dat is toch niet erg?

Het is en blijft tot zeker 10 a 12 maanden echt BIJ voeding.

Ze hoeft haar hele buik er niet mee te vullen.

Hier kreeg Michel gewoon wat wij aten en we namen genoegen met elke hap die hij at. Daarna een toetje (altijd yoghurt met een theelepeltje diksap) en als hij dan ging slapen maakte ik gewoon nog een papfles voor hem.

Hij is nu 17 maanden, eet alles wat wij eten, zelfs gekruid en komt niet meer om pap.

Bij de oudsten ben ik ook overstag gegaan voor potjes… maar nadeel is dat de meeste potjes hetzelfde smaken. Beide zijn het slechte eters, we kregen ze amper van de potjes af en hebben enorm veel moeite met iets proeven.

Mies eet alles wat los en vast zit.

Geef het tijd, liever nog een extra pap of melk voeding dan teruggrijpen naar potjes als je eigelijk liever vers geeft.

ik ben zelf dan zo’n zeikerd die die potjes niet heel erg vertrouwt :? Ik heb mijn zoon sporadisch potjes gegeven en koos dan bijna altijd voor Zonnatura potjes (wat misschien ook maar weer voor-de-gek-houden is, want ik heb niet onderzocht of er echt minder toegevoegde dingen inzitten dan in een olvarit potje :oops: ).

Ik had zelf de voedselintroductielijst van borstvoeding.com een beetje als leidraad genomen, en aan de ingredienten van die potjes te lezen, hadden zij een heel andere leidraad :wink:

ik vind het zo jammer dat ze in veel smaken gewoon tomaat stoppen.

Alles wat rood is zit zo ongeveer wel tomaat is.

Dan staan er 30 smaken en feitelijk smaakt alles wat rood is redelijk hetzelfde, alles wat geel is ook en alles wat groen is ook…

Heb hier alleen de surinaamse kipschotel staan voor de hele enkele keer dat wij iets eten wat Mies niet wil… wat ook zeldzamer begint te worden want gisteren heeft hij met smaak knoflookkip met sambal, rijst en peulen gegeten…

Vorige week ook gewoon een hele punt zelfgemaakte pizza… hij is nu zelfs enigzins gepikeerd als hij ziet dat we een potje pakken en zelf iets anders op t bord hebben :mrgreen:

Dat was inderdaad ook zo de bedoeling Cell.

Snap ook wel heel het idee van het is maar bijvoeding, en weet dat ze genoeg zou hebben aan alleen mij bv.

Ik vind het in de praktijk alleen niet zo werken. Het komt bij mij dan namelijk neer op soms wel 3 nachtvoedingen als ze niet zo veel eet. Ik vind dat gewoon best zwaar. Overdag of s avonds vaker aanleggen heeft voor mij geen zin. Ik werk onregelmatig. Dus Liv heeft al heel goed door dat ik eigenlijk alleen 's nacht atijd beschikbaar ben.

Daarnaast lukt het kolven voor geen meter meer. (haal er met grote moeite nog maar 50cc per x uit. Daarvoor met gemak 250cc, nou ja en ik mag ook nog maar 2 weken kolven op mn werk. Dan is ze 9 maanden)

Liv krijgt daarom kv als ik aan het werk ben.

Dat wil ik liever niet opkrikken om haar met een vol maagje te laten slapen.

Als liv goed eet heb ik maar 1 nachtvoeding. Als ik haar misschien 's avonds meer kv zou gaan geven (om wat beter te vullen) heb ik misschien ook maar 1 nachtvoeding.

Ik kies er dan toch liever voor om haar meer te laten eten. Dan kan ik gewoon bv blijven geven.

Als ik niet zou werken zou ik misschien die nachtvoedingen wel trekken, en zou dan zeker ook a la rapley blijven bijvoeden. Maar ja, ik heb mijn nachtrust ook wel een beetje nodig.

Liv haalt kennelijk wel al genoeg voldoening uit haar avondeten om beter op te slapen. Dus misschien heeft zij het toch wel al een beetje nodig om voldoende te eten.

Maar vind het wel lastig. Wat jij zegt, die potjes smaken allemaal een beetje hetzelfde (ze ruiken ook echt allemaal hetzelfde!! :shock: ) Ben wel bang dat ze hierdoor een slechte eter gaat worden.

xx

Ik denk dat als je maar blijft afwisselen en aanbieden dat wel mee zal vallen.Bovendien zijn sommige kindjes nu eenmaal gewoon slechte eters, ookal hebben ouders alles precies zo gedaan als dat zou ‘moeten’ om een makkelijke eter te krijgen.

Ik zou zelf om die reden niet dagelijks een potje geven.

Besef je wel dat je hoe je nu bezig bent, wat ik heel goed kan begrijpen hoor, drie nachtvoedingen is geen feestje, je eigenlijk al aan het afbouwen bent? Dmv die nachtvoedingen zorgt je dochter er voor dat jouw productie op peil blijft.

Het kan dan wel bijvoeding zijn, maar er zijn kindjes die zonder een behoorlijke hoeveelheid fruit en groente niet genoeg hebben (en zelfs met soms niet). Aan kv zit een maximum, zodra je daar aan zit, moet je dus wel meer gaan bijvoeden, een extra pap- en melkvoeding geven gaat dan niet meer op. Met bv heb je dat probleem natuurlijk niet, maar kan me voorstellen dat het dan soms heel vermoeiend kan zijn.

Jinthe krijgt grotendeels potjes. Dit omdat ze zo ongeveer stikt in stukjes en ik het niet nodig vindt haar dat ‘the hard way’ te leren; we bouwen het wel langzaam op. Jinthe eet trouwens zowel potjes als vers, maakt voor haar weinig uit, als het maar heel fijn is.

En niet alle potjes ruiken hetzelfde; neem maar eens de bloemkool van Friso of de visrisotto van Olvarit. :sick:

@Mell wrote:

Maar moeten ze eropzetten als ze er suiker aan toevoegen?

Hmmz maar eens naar de olvaritsite surfen…

Natuurlijk, op ieder potje staat wat de ingredienten zijn.

Ook glucosefructosestroop, appelsap is om het zoeter te maken (en dus suiker).

Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen suiker en glucosefructosestroop en appelsap… :o

wahahaha ja die visrisotto stinkt idd echt!! Die vind Liv onwijs lekker!

Maar bedoel ook niet dat ze echt het zelfde ruiken, maar er zit een specifiek geurtje aan ofzo :think:

Ik heb trouwens ook versgepureerd geprobeert. Wil ze ook maar met moeite.

En wat jij zegt, ik denk inderdaad dat liv er gewoon ook behoefte aan heeft.

@ lune; het viel me inderdaad wel op dat er in sommige potjes appel zit… Zoetmakertje. :?

Ahg ja ik blijf voorlopig maar even aanmodderen. Blijf gewoon verse groentes aanbieden. Ze vind dat wel heel leuk om dat af te happen.

En dan een potje om haar toch voldoende te geven om in iedergeval iets op te kunnen slapen.

Het blijft sowieso wel een punt van discussie he? Potjes of vers. Ik ken mensen die letterlijk zeggen dat ik moeilijk doe over eten. Die snappen sowieso niet dat ik vers wil geven, want potjes zijn er toch voor gemaakt. Die mensen snappen ook niet dat ik bv wil blijven geven. ook daar doe ik moeilijk mee kennelijk :roll:

En heb iemand in mn omgeving die potjes zelf met mac Donalds vergelijkt ( :shock: ) Die zegt; tuurlijk vind ze dat lekker, wij vinden Mac ook lekker, maar om dat nou elke dag te gaan eten. Slaat natuurlijk ook nergens op!

@Nienke123 wrote:

Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen suiker en glucosefructosestroop en appelsap… :o

uh?? ik weet geloof ik niet wat glucosefructosestroop is… :think:

Iets dat zo stinkt kan onmogelijk hetzelfde smaken als iets wat niet zo stinkt. :wink: Jinthe vindt hem trouwens ook erg lekker. :mrgreen: Ik weet niet of alles hetzelfde smaakt: ik proef niet alles, want ik eet zelf geen vlees/vis/kip. Maar in de potjes met alleen groente vond ik wel verschil in smaak zitten (vast minder dan vers, hoewel dat gepureerd en verdund met water ook meer op elkaar lijkt dan zoals wij het eten ;)).

@Mell wrote:

@Nienke123 wrote:

uh?? ik weet geloof ik niet wat glucosefructosestroop is… :think:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose-fructosestroop

en om te vergelijken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose

en suiker: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharose