(positieve) ervaringen met Rapley gevraagd!

@preggie wrote:

Probeer niet in paniek te raken… Kokhalzen is niet gevaarlijk…

Het probleem is dat ze (nog?) niet kokhalst, maar dat ze ineens een groot stuk wortel ‘afgebeten’ heeft. Daar doet ze dan dus niets mee, maar ik moet het dan dus achterin haar keel er weer uitvissen… :think:

Of dus misschien langer wachten tot ze het kokhalseffect wel zal krijgen om het er zelf misschien uit te werken, maar dat vind ik dus te eng… :think:

@Elise wrote:

@preggie wrote:

Probeer niet in paniek te raken… Kokhalzen is niet gevaarlijk…

Het probleem is dat ze (nog?) niet kokhalst, maar dat ze ineens een groot stuk wortel ‘afgebeten’ heeft. Daar doet ze dan dus niets mee, maar ik moet het dan dus achterin haar keel er weer uitvissen… :think:

Of dus misschien langer wachten tot ze het kokhalseffect wel zal krijgen om het er zelf misschien uit te werken, maar dat vind ik dus te eng… :think:

Wat gebeurt er als je het er niet uit vist?

@Elise wrote:

Yep… langer wachten… als ze kokhalst komt het er vanzelf weer uit…

maar goed… belangrijk is wel dat je zelf rustig blijft… en als je het eng vind is dat moeilijk he?

(snap het wel hoor… 't is ff wennen… hihi).

Ik wil ook graag met raple beginnen, maar Bas ziet het eten meer als speeltje. Broodkorstjes gaat nu wel af en toe goed, maar groenten of fruit dat vind hij wat moeilijk. Grotere stukjes kauwt hij al wel, al probeert hij ze soms gewoon door te slikken. We blijven gewoon oefenen en de rest krijgt hij van een lepel, want fruit en groenten vindt hij heerlijk, alles behalve komkommer.

@preggie wrote:

Yep… langer wachten… als ze kokhalst komt het er vanzelf weer uit…

maar goed… belangrijk is wel dat je zelf rustig blijft… en als je het eng vind is dat moeilijk he?

(snap het wel hoor… 't is ff wennen… hihi).

Maar is er dan echt geen risico dat ze nog niet weten hoe groot een stukje max. mag zijn om het door te kunnen slikken en dat ze zich dus daarin vergissen waardoor het vast in hun keeltje kan blijven zitten?.. :think: Daar ben ik dus bang voor… Of is dat kokhalzen een ‘waterdicht’ systeem?..

@welkom wrote:

Ik wil ook graag met raple beginnen, maar Bas ziet het eten meer als speeltje.

Tsja… en zo begint het… TOT het moment dat ze gaan beseffen (iets met open window of zo)… dat ze ETEN!!!

Tjsa… kokhalzen een waterdicht systeem… voor die uitspraak neem ik geen verantwoordelijkheid…

Wat ik wel weet, is dat kokhalzen niet een “denk-ding” is in de zin van “oh jee… dit stuk is te groot dus ik moet kokhalzen”…

maar een reflex dat, mits de reflexen dus goed aanwezig zijn, altijd opgaat… van nature dus…

en het is een misverstand om te denken dat een kind zich minder(vaak) verslikt in vloeibaar voedsel…

Dat kan zelfs nog gemakkelijker de luchtpijp inschieten, met alle gevolgen van dien…

Eten is ook spelen, dat vind ik nou het leuke van Rapley! :inlove: Echt alles gaat er in bij Leonie, ze vindt niet alles lekker (o, die gezichten die ze soms trekt… onbetaalbaar!) maar eten is altijd een feest.

Ik geef ook FV en we Rapley-en er hier vrolijk op los :inlove:

In het begin was ik ook onzeker als Sophie grote stukken at maar nu weet ik dat ze die vanzelf weer naar buiten werkt (idd even wachten wat er gebeurt). Echt kokhalzen doet ze nooit. Wel eens een kuchje, en ook Sophie eet dan weer vrolijk verder. Ze verslikt zich makkelijker in haar drinken (water uit een bekertje) of yoghurt met een lepeltje gegeven.

het fruit gaat al heel goed en daarna zijn we met groente gestart, wat ook steeds beter gaat. Gisteren heeft ze zelfs geen fles meer nodig gehad rond 4 uur- half 5, en vandaag vroeg ze om half 6 nog om een fles, toen heb ik 120 ml gegeven.

Ik heb wel momenten gehad dat ik dacht: Waar ben ik aan begonnen en nog vraag ik me soms af of ze genoeg binnen krijgt (tov kindjes die “potjes eten”) maar toch ben ik blij dat we het zo zijn gaan doen. Ik vind het uiteindelijk veel voordelen hebben. Ze leren veel beter eten, het is makkelijker als je eens uit eten gaat enz. Wat me in potjes ook tegenstaat, is dat alles in een grote brij gemengd is. Nu eten ze alles los en ze voelen,proeven en zien ook de structuur van de voeding.

Oh ja en Sophie propt ook grote stukken brood in haar mond hoor :mrgreen: